Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی سیم‌ریز؛ نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در بخش کودک و نوجوان شانزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» با نویسندگی و کارگردانی نمایش «قدمگاه» حضور دارم که البته کارگردانی آن را با محبوبه پاداش به انجام رسانده‌ام.

وی ادامه داد: این نمایش در اصل مضمونی پیرامون سیره رضوی دارد اما در چنین قالبی به موضوع دفاع مقدس نیز اشاره دارد؛ داستان آن در مورد قریه‌ای در نزدیک مشهد به نام «ده‌سرخ» است که در زمان عزیمت حضرت رضا(ع) به مرو، ایشان از آن گذر کرده و البته توقف کوتاه در این روستا داشتند که در همین فاصله برای وضو گرفتن طلب آب می‌کنند و چون آبی یافت نمی‌شود با دست بخشی از خاک را کنار می‌زنند و از آن محل چشمه‌ای می‌جوشد که همچنان با گذشت بیش از یک هزار و دویست سال از آنجا آب در حال جوشش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن مکان و مصلایی که حضرت رضا(ع) در آن نماز گذاردند در این روستا محل زیارت دلدادگان و عاشقان حریم ولایت(ع) است.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: ما با وام گرفتن از این روایت تاریخی در این نمایش مادری در این روستا را روایت می‌کنیم که در انتظار فرزندش است که روزگاری در سن هفده سالگی با ارادتی که به امام رضا(ع) داشته توانست مجوز حضورش در جبهه را از پدرش کسب کند. حال هیچ اثری از آن فرزند نیست و مادر بی‌صبرانه انتظار دریافت نشانی از فرزند مفقودالاثرش را می‌کشد و ما این نمایش را با دریافت نشانی از این فرزند شهید خاتمه می‌دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه چنین مفهومی در نمایش که ممکن است درک آن برای مخاطب هدف آن ثقیل به نظر برسد را قابل فهم ارائه کرده‌اید گفت: هم در شیوه اجرایی و هم در متن با استفاده از تمهیداتی توانستیم به چنین هدفی دست پیدا کنیم که به‌عنوان نمونه به شیوه تلفیقی با استفاده از عروسک‌های نمایشی شخصیت گاوی را در نمایش به کار بردیم که نام او «تنومند» است و در زمان‌هایی که مادر شهید در تنهایی خود به یاد فرزند شهیدش زمزمه می‌کند با او همکلام شده و با او حرف می‌زند که البته این بخش از نمایش خیال و اوهام اوست اما موجب شده است تا شکلی فانتزی نمایش برای جذب مخاطب نوجوان و حتی کودک حفظ شود.

سیم‌ریز در بخشی دیگری از گفت‌و‌گوی خود با ایکنا در پاسخ به این پرسش که آیا غیر رقابتی بودن بخش کودک و نوجوان جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» بر کیفیت آثار عرضه شده در این بخش اثر منفی خواهد گذاشت، گفت: به نظر من از دو دیدگاه می‌توان به این موضوع پرداخت؛ نخست اینکه رقابتی شدن آثار کودک و نوجوان در رویدادهای نمایشی موضوعی همچون «تئاتر مقاومت» و «تئاتر رضوی» تا حدود زیادی عوامل اجرایی را محدود کرده و خلاقیت در به کار بردن برخی تجارب نو را با توجه به اینکه هدف از اجرای چنین آثاری کسب رتبه و جوایز جشنواره است از بین می‌برد.

وی افزود: علاوه بر این رقابتی شدن این بخش از جشنواره، اجرای آن را محدود به نهایت دو تا سه اجرا در جشنواره خواهد کرد و از آنجا که تضمینی برای اجرای عمومی این آثار پس از تمام جشنواره وجود ندارد لذا مخاطبان کمی از گروه سنی کودک و نوجوان می‌توانند از اجرای این آثار که جنبه‌های تربیتی و اخلاقی در آن‌ها نمود بیشتری دارد، بهره‌مند شوند.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان تأکید کرد: ترجیح ما در این دوره از جشنواره «تئاتر مقاومت» بر بیش از دو سه نوبت اجرا بود که خوشبختانه این مسئله تحقق پیدا کرد و ما توانستیم به دور از تنش و استرس‌های ناشی از رقابتی بودن، کاری را در اوج آرامش به مخاطبان خود که آمار خوبی را نیز شامل شدند عرضه کنیم و به نظر من  این شکل برخورد با آثار نمایشی جشنواره به ویژه آثار نمایشی ویژه کودک و نوجوان در یک رویداد موضوعی بهترین تصمیمی است که ممکن است اتخاذ شود.

برگزیده ادوار گوناگون جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی«ضامن آهو» در ادامه گفت: به نظر من باید هم جشنواره «تئاتر مقاومت» و هم بسیاری دیگر از جشنواره‌های تئاتر موضوعی نسبت به سرنوشت آثار تولیدی به ویژه در حوزه کودک و نوجوان پس از اتمام جشنواره بی‌تفاوت نبوده و با امکاناتی که ممکن است در نمایندگی‌های خود در شهرستان‌ها در اختیار داشته باشند زمینه را برای حضور گروه‌های نمایشی به منظور اجرای عمومی آثار خود در نقاط مختلف کشور و به ویژه اجراهای بومی فراهم کنند.

سیم‌ریز در پایان با اشاره به اینکه با این وجود رقابت به منظور کسب رتبه و دریافت جوایز جشنواره برای گروه‌های تئاتری که با مشکلات فراوان از جمله مالی مشغول فعالیت و تولید نمایش هستند از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: این امر موجب ایجاد انگیزه می‌شود و نوعی دلگرمی برای گروه‌های نمایشی برای تداوم این راه است، هر چند که همانطور که اشاره شد اگر تمهیدات لازم برای اجرای عمومی آثار نمایشی در شهرهای مختلف فراهم شود و بسیاری از نهادهای فرهنگی مستقر در شهرهای مختلف از اجرای این آثار به منظور ارتقای سطح فرهنگی شهر خود حمایت کنند، به نظر می‌رسد که این خود بزرگترین انگیزه برای این گروه‌ها به منظور پشتکار بیشتر در حوزه تئاتر خواهد بود.

یادآور می شود، شانزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت»، روز شنبه 10 آذرماه با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار اندیشه حوزه هنری به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۳۸۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی شد و در بین این آثار اثر تولیدات واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری استان نیز برگزیده شد. اکبر آیین افزود: پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.
وی ادامه داد: نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی یاسر خالقی از شهرستان لنده تولید حوزه هنری استان توسط دبیرخانه جشنواره تئاتر بچه های مسجد پذیرفته شد. مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان گفت: این نمایش با زبانی طنز به اشغال فلسطین توسط اسراییل غاصب می‌پردازد و از کمدی تازه‌ای در بیان درام خود استفاده می کند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد. پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • همدان میزبان جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی می شود
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور