Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، تقریبا یک ماه است، که دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شده و در این میان موضوع دارو و تحریم‌های دارویی بخشی از نگرانی‌های مردم ایران به ویژه افرادی است که دچار بیماری خاص یا صعب‌العلاج بوده و مصرف کننده دارویی هستند که خود دارو یا مواد اولیه آن از طریق واردات تأمین‌ می شود.
اگرچه آمریکا در زمان اعلام تحریم‌های جدید، غذا، دارو و اقلام بشر دوستانه را جزئی از این تحریم‌ها نخوانده بود، اما عملا با تحریم کانال‌های مالی این اقلام نیز تحریم شده‌اند و تأمین دارو به ویژه داروی بیماران خاص را با مشکل روبه رو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


احمد قویدل، رئیس بنیاد هموفیلی در این رابطه به ایکنا، گفت: غذا و دارو همچون دیگر کالا‌ها نیاز به سیستم و ارتباط بانکی داشته و آمریکا هنوز مسیر روشنی برای تبادلات ارزی در این حوزه معین نکرده است؛ زمانی آمریکا می‌تواند ادعای تحریم نبودن دارو و غذا را داشته باشد، که یک مسیر بانکی را تعیین و به شرکت‌های دارویی اروپایی اعلام کند.
محمد حسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز به ایکنا می‌گوید: بسیاری از شرکت‌های دارویی و حتی شرکت‌هایی را که در زمینه تأمین مواد دارویی فعالیت دارند را تحت فشار قرار داده تا هیچگونه فعالیتی در این زمینه نداشته باشند. بسیاری از اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی حتی در زمان جنگ هم شامل تحریم نمی‌شود، اما می‌بینیم آمریکا برای تحت فشار گذاشتن ایران کشور‌ها و شرکت‌های دارویی را تحت فشار قرار داده تا با ایران هیچ‌گونه مراوده‌ای نداشته باشند.
در حال حاضر عمده دارو‌های مورد نیاز بیماران ایران، از دارو‌های تولید داخل تأمین شده و به گفته غلام رضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو این میزان به «۹۷ درصد» می‌رسد. اگرچه این میزان امید بخش بوده و تا حدود بسیار زیادی می‌تواند نیاز بیماران ایرانی را رفع کند، اما در زمینه تأمین داروی بیماران خاص و بیماران صعب‌العلاج همچنان مشکل وجود دارد، چرا که بسیاری از دارو‌های مورد نیاز این بیماران تولید خارج بوده و با خرید و واردات تأمین می‌شدند.
سه شنبه هفته جاری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در دیداری با پیتر مائور رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، با اشاره تحریم‌های یکجانبه دارویی و غذایی آمریکا و ضرورت فعال شدن نهاد‌های دارویی در این رابطه تأکید کردند. اگرچه جزئیاتی از گفتگو‌های ظریف و مائور منتشر نشد، نهاد‌هایی مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یا سازمان ملل باید در این رابطه با دارو به مسئولیت‌های بشر دوستانه خود عمل کنند.
اینکه یک نهاد بین‌المللی مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ یا دیگر نهاد‌ها در این وضعیت چه کمکی می‌توانند بکنند را شاید در وظایف ذاتی این سازمان مبتنی برارتقای سلامت، ارتقای روحیه انسان دوستی، کاهش مشکلات و آلام مردم و تکریم انسان‌ها جستجو کرد، این کمیته بر اساس‌ اهداف ذاتی در کشور‌های مختلفی که دچار بحران شده یا درگیر جنگ، بیماری یا بحران‌های طبیعی مانند سیل، زلزله و.. هستند کمک‌های بشر دوستانه به ویژه در حوزه سلامت انجام می‌دهند.
اما این سؤال همچنان مطرح است که صلیب سرخ و اساسا نهاد‌های بین‌المللی دیگر چه کمکی در حوزه دارو و سلامت در زمان تحریم می‌تواند انجام دهند؟ چندی قبل سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در گفت‌وگویی با ایکنا، خواستار «اقامه دعوای در مجامع بین‌المللی علیه تحریم دارو» شده بود، درخواست از مجامع بین‌المللی مسبوق به سابقه بوده و در سال ۸۵ در زمانی که آمریکا در آن دوره ایران را مورد تحریم قرار داده بود، سید شهاب شهاب‌الدین صدر رئیس وقت نظام پزشکی در نامه‌ای به بان‌کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل متحد خواستار برداشته شدن تحریم دارویی کشور شده بود.
از سوی دیگر این نهاد‌ها خود می‌توانند مستقیما و بدون نیاز به تبادلات مالی اقدام به ارسال دارو به کشور کنند، قویدل در این رابطه می‌گوید: این سازمان‌ها در قالب کمک‌های بشردوستانه می‌توانند به سیستم‌های بهداشتی و دارویی ایران کمک کنند.
محمود محمدی نسب، دبیرکل جمعیت هلال احمر در گفتگو با ایکنا اظهار کرد: همیشه سازمان‌های بشر دوستانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به کشور‌های جهان کمک‌های بهداشتی و دارویی را انجام داده، هلال احمر ایران به عنوان بخشی از این کمیته اعلام آمادگی کرده که در زمان تحریم‌ها دارو را به دست مردم برساند، این ظرفیت وجود داشته و آماده کمک کردن هستیم.
وی افزود: ما متولی تأمین داروی کشور نیسیتم، وزارت بهداشت تدابیر خود را در این زمینه دارد، با این حال جمعیت هلال احمر به ویژه در سازمان تدارکات پزشکی بیش از سی سال است برخی اقلام دارویی را تهیه می‌کرده است، ظرفیت این را دارد که این کار را توسعه دهد و به عنوان یک نهاد بشردوستانه در حوزه تأمین دارو کمک کند.
دبیرکل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی یادآور شد: اختیارات جدیدی به ما داده نشده و تنها صحبت از توسعه فعالیتی است که در طی ۳ دهه گذشته در زمینه اقلام دارویی به ویژه تهیه دارو‌های خاص شده و این نیاز به تأمین منابع دارد. ما در این سی سال در مورد دارو‌های خاص کار می‌کردیم و آن را در اختیار بیماران می‌گذاشتیم، و این ظرفیت وجود دارد که میزان تأمین این دارو‌ها بیشتر شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۰۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی درباره دوره جدید کالابرگ فجرانه

علیرضا عسگریان؛ معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه اکسپو (ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این نمایشگاه منحصر به فرد در کشور است و در حوزه تولیدات و صادرات فعال است.

وی افزود: وزارت کار یکی از مجموعه‌های بزرگ در حوزه صنعت و اقتصاد است و در زمینه‌های صنعتی مختلف فعالیت دارد.

عسگریان گفت: ما در حوزه دارویی، حمل و نقل و گردشگری و ... شرکت‌هایی داریم و فعال هستیم.

وی درباره میزان فعالیت وزارت کار در حوزه دارویی اظهار کرد: ما در صنعت دارویی در بحث تولید مواد اولیه و سایر دارو‌هایی تخصصی و عمومی بسیار مؤثر عمل کرده است.

وی افزود: وزارت کار نیز دارای زیر مجموعه‌های اقتصادی و صنعتی گسترده است. در حوزه پتروشیمی متعددی از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید درون خانواده وزارت کار فعال هستند. همچنین بزرگترین هلدینگ‌های حمل و نقل کشور درون وزارت کار است. همچنین در صنعت دارویی، ریلی و ساختمان و سیمان ما حرف اول را در کشور ایران می‌زنیم.

عسگریان ادامه داد: در مجموع ۵ صندوق بزرگ کشور در وزارت کار قرار دارند که تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری مهمترین آنها هستند و شرکت‌های بزرگی هستند.

وی افزود: مهمترین وظیفه ما تحلیل بازار جهانی است و بازار ۳۰ کشور درحال تحلیل است. کشور‌های اوراسیا، آفریقا و به ویژه همسایگان خودمان هستیم. البته در حوزه آفریقا حضور کمرنگی داریم که باید گسترش جدی داشته باشیم. امسال با آفریقا وارد تفاهم‌نامه‌های بزرگی را درحال انعقاد هستیم. برای مثال نخست وزیر زیمباوه در ایران است و وارد مذاکره شدیم. چرا که دشت‌هایی برای کشت وسیع برون مرزی توتون است.

معاون رفاه وزیر رفاه تاکید کرد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم تاثیر منطقه‌ای در حوزه دارو داشته باشیم در حوزه دارویی با عراق، لبنان و ارمنستان کار جدی کردیم. سفر اخیر تجار ارمنستان نشان داد که ما به زودی در این کشور حضور جدی خواهیم داشت و علاوه بر دارو و محصولات پتروشیمی، محصولات ساختمانی و سیمان و مصالح نیز به آنها صادر خواهیم کرد.

وی افزود: اگر ما یک و نیم میلیارد دلار صادرات دارو داشته باشیم، پایگاه خود را در بازار جهانی بطور کامل حفظ خواهیم کرد.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر رفاه تأکید کرد: ما طرح فجرانه را داشتیم، طرحی اثرگذار در مدت ۳ ماه که به طور متوسط بالای ۸۶ درصد از این طرح در کشور استقبال کردند. هجدهم این ماه فجرانه تمام می‌شود و و ما امیدواریم این طرح تمدید شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود، عنوان کرد:، چون این طرح منابع بسیاری می‌خواهد و باید در بالاترین سطح کشور تصمیم‌گیری شود، از این رو طی ۱۰ روز آینده تصمیم‌گیری می‌شود که آیا ایا تغییر خواهد کرد یا تمدید می‌شود، اما میزان استقبال و عدد‌های این طرح فوق‌العاده است، بزرگترین خرید قرن در این طرح صورت گرفت و امروز یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول خریداری شده از ۱۱ قلم شده است و ۱۴۰ میلیون بسته غذایی در یک مدت کوتاه توزیع شده است.

tags # یارانه سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • جزئیاتی درباره دوره جدید کالابرگ فجرانه
  • آخرین جزئیات از دوره جدید کالابرگ
  • اتمام پروژه‌های عمرانی حوزه درمان، اولویت‌ مهم سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید
  • اتمام پروژه‌های عمرانی اولویت‌ سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری
  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور