Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- عملیات مروارید در 7 آذر 1359، مهمترین عملیات نیروی دریایی ارتش ایران شمرده می شود و با انجام این عملیات، ایران تا روز پایان جنگ حاکم بلامنازع خلیج فارس، باقی می ماند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، در سالروز عملیات غرور آفرین «مروارید» در تاریخ 7 آذر 1359، «ناخدا احمد شمس علوی»، فرمانده تکاوران حاضر در این عملیات، در گفتگو با پژوهشگر ایرنا، برای اولین بار به بازگویی بخشی از خاطرات این عملیات پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناخدا علوی از زمان برخواستن دو بالگرد عملیاتی در 6 آذر برای انجام عملیات تا پایان روز 8 آذر که تمامی دریادلان ایرانی به خانه بازگشتند را روایت کرد. در این گزارش چکیده این روایت ارائه می گردد.
** چرا حمله به سکوها؟
دو سکوی نفتی «الابکر» و «الامیه» در عملیات های پیشین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ یعنی «اشکان» و «شهید صفری» به صورت جدی آسیب دیده بودند و دیگر امکان بارگیری نفت از آن ها وجود نداشت؛ اما ارتش عراق با استقرار نیروهای خود، این دو سکو را تبدیل به یک مرکز پدافندی و دیده بانی کرده بود. از همین رو تصمیم فرماندهان بر آن شد تا این دو سکو به گونه ای تخریب شوند که دیگر قابل استفاده نباشند. طرح عملیات پیچیده بود: 3 افسر دریایی و 4 تکاور نیروی دریایی بایستی با بالگرد به در این سکوها پیاده شده و این دو مرکز را به صورت کامل بمب گذاری می کردند. برای همین منظور 5 هزار پوند (معادل حدود 2250 کیلوگرم) مواد منفجره از روزهای قبل از انبار سبزوار و در کارتن های صابون مخفی و سپس با یک کشتی ماهیگیری به نام «لاوان» و به منطقه بارگیری مهمات عملیات ارسال شد تا ستون پنجم دشمن نتواند از احتمال چنین عملیاتی باخبر شود. همچنین مقرر بود ناوچه قهرمان مروارید نیز در منطقه حاضر شده و از نیروها در برابر هجوم دشمن محافظ کند.
** نیروهای حرکت خود را آغاز می کنند
روز 6 آذر، هفت دلاور در منزل «ناخدا احمد شمس علوی» فرمانده تکاوران این عملیات، ناهار را صرف کرده و در ساعت 3 بعد از ظهر حرکت خود را با دو بالگرد نیروی دریایی آغاز می کنند. این هفت نفر شامل «احمد شمس علوی» (تکاور نیروی دریایی)، «رحمان الفتی» (تکاور نیروی دریایی)، «میرمسعود حسینی» (تکاور شهید نیروی دریایی)، «رضا گلچین» (تکاور نیروی دریایی)، «کیوان شکوهی» (افسر دریایی)، «کوشا» (افسر نیروی دریایی) و «سرنوشت» (افسر نیروی دریایی) می شدند. در مسیر رسیدن این بالگردها به سکو، یک بالگرد گشت نیز به ان ها ملحق می شود.
براساس نقشه، بالگردها از سمت کشور عراق به سمت سکو می روند و سربازان بیخیال و از همه جا بیخبر عراقی که در معیت فرمانده خود مشغول ماهیگیری بودند، تصور می کنند که با بالگردها خودی روبرو هستند! پس از پیاده شدن این نیروها، بلافاصله افسر عراقی و نیروهای او دستگیر می شوند! تکاوران به دو تیم تقسیم می شوند علوی و حسینی تیم اول و گلچین و الفتی، تیم دوم را تشکیل می دهند و آغاز به پاکسازی سکو می شوند. آن ها بلافاصله متوجه حضور سه عراقی می شوند. یکی از بیسیم ها تکاوران زیر صندلی یکی از بالگردها جا می ماند و بالگردها در نزدیکی بندر «امام حسن» متوجه این بیسیم می شوند. خلبانان جان بر کف نیروی دریایی برای رساندن این بیسیم، خطر را به جان خریده و باز می گردند. پس از بازگشت این بالگردها، تکاوران، فرمانده عراقی سکو را کت بسته تحویل بالگردها می دهند و او را به سرعت برای تخلیه اطلاعاتی به مقر فرماندهی باز می گردانند.
عراقی ها تازه متوجه حضور تکاوران ایرانی می شوند و هواپیماهای میگ عراقی برای مراقب و گشت زنی به سمت سکوها می روند؛ اما خلبانان با هوشیاری راه خود را عوض کرده و به مسیر دیگری می روند. از همین زمان تیراندازی آغاز می شود. عراقی ها پشت دو تانکر سنگر می گیرند. میان این دو تانکر حدود 30 سانتیمتر فاصله است و میان این دو یک تیر چراغ برق قرار گرفته است. شمس علوی با شلیک به میان این دو تانکر یک راکت آر.پی.جی را به تیر چراغ برق می زند و نیروهای عراقی نیز بلافاصله پرچم سفید تسلیم را نشان می دهند! نیروهای عراقی پس از تسلیم متوجه می شوند که 9 نفر تکاور هستند و اسیر 4 تکاور نفر شده اند! آن ها تلاش می کنند که بگریزند؛ اما نیروهای ایرانی اجازه نمی دهند! سایر نیروهای عراقی که بعثی بودند، مقاومت کردند. تا شب زد و خوردها ادامه پیدا کرد.
** حضور ناوچه پیکان در صحنه نبرد
ناوچه پیکان که با افشای اطلاعات توسط افسر فرمانده عراقی و با احاطه کامل وارد میدان نبرد می شود. نصف سکوها دست نیروهای ایرانی و نصف دیگر دست نیروهای عراقی بود. ناوچه پیکان در کنار بخش تحت تصرف نیروهای ایرانی پهلو می گیرد. باران شدیدی نیز آغاز می شود. اسرا تحویل ناوچه قهرمان پیکان می شوند. قرار بر آن می شود که ناوچه در سپیده سحر از سکو فاصله گرفته و با آتش توپخانه به تکاوران کمک کند تا مابقی سکوها را نیز تصرف کنند.
ناوچه زودتر از موعد و حدود ساعت 3 صبح از سکو جدا می شود؛ زیرا در می یابد که ناوی عراقی در حال نزدیکی به سکو است. دو ناوچه درگیر می شوند و ناوچه پیکان، ناوچه دشمن را هدف قرار می دهد. هوا کم کم در حال روشن شد بود و تکاوران شبح ناو را از دور می دیدند. در همین حین موشکی به سمت ناوچه پیکان شلیک می شود؛ اما به ناوچه اصابت نمی کند؛ زیرا دریادلان ناوچه موشک را در راه هدف قرار می دهند! موشک دوم کمی نزدیکتر اصابت کرده و دست «استوار سیاهکل» را قطع و چند نفر دیگر را مجروح می کند. فرمانده ناو دستور می دهد بالگردی برای به عقب برگرداندن زخمی ها به سمت ناوچه بیاید؛ اما نیروها قبول نمی کنند.
زمانی که ناوچه تلاش می کند در کنار سکوها پهلو بگیرد، موشک سوم به سمت ناوچه شلیک می شود؛ اما به ناوچه اصابت نمی کند. تکاوران اسکله را کامل پاکسازی و بمب گذاری کردند.
در این وضعیت ارتش رژیم بعث دستور می دهد که حتی به هزینه نابودی کل سکوی البکر، باید ناوچه پیکان غرق شود. در این وضعیت درگیری تا ظهر روز 7 آذر ادامه پیدا می کند. نیروهای ساعت یک ربع به 12 ظهر از سکو جدا می شود. نیروهای ایرانی برای اسرای عراقی غذای گرم حاضر کرده و به آن ها می دهند. در همین حین موشک اول به ناوچه قهرمان پیکان اصابت می کند. از 9 اسیر عراقی تنها یک نفر نجات پیدا کرد و بقیه کشته شدند. ناوچه 360 درجه به دور خود چرخیده و سکان از بین رفت. موج انفجار موشک بعدی ملوانان را به داخل آب پرتاب کرد.
** عقابان ایران، انتقام شهدای پیکان را می گیرند.
ناوچه دشمن که در لابلای سکوی الامیه مخفی شده بود، با دیدن غرق شدن ناوچه پیکان و تصور خالی بودن پهنه نیلگون خلیج فارس، برای به اسارت گرفتن دریادلان ایرانی وارد صحنه می شود؛ اما عقابان تیز پرواز نیروی هوایی به سرعت به ناوچه دشمن حمله ور شدند. فانتوم های ایرانی ناوچه عراقی را هدف قرار داده و به قعر دریا فرستادند. عراق ناوچه دومی را برای نجات نیروهای خود به معرکه می فرستد؛ اما تیز پروازان ایرانی نمی گذارند عراق فاتح این نبرد شود و ناوچه دوم را نیز هدف قرار داده و منهدم می کنند. فرماندهان عراقی که دو ناوچه دیگر خود را از دست رفته دیدند، از ورود مجدد به میدان نبرد می هراسند. بالگردهای نیروی دریایی نیز از فرصت استفاده کرده و برای نجات مجروحان به منطقه وارد می شوند.
** بالگردهای ایرانی، فرشتگان نجات نیروی دریایی
بالگردهای ایرانی پس از حضور در معرکه نبرد و در حالی که نیروهای دو ناوچه عراقی و یک ناوچه ایرانی در دریا منتظر نجات هستند؛ بدون اینکه تبعیضی میان نیروهای دوست و دشمن قایل شوند، تمام نفرات را از دریا نجات می دهند، این در حالی بود که بالگردهای عراقی بدون اهمیت دادن به نجات جان نیروهای خود، به هیچ وجه وارد منطقه نمی شوند. پس از نجات بخش عمده نیروها، «سرنوشت» افسر ایرانی در دریا جا می ماند. از اتفاق یک غواص عراقی نیز نجات نیافته در همان محدوده شناور است. این دو نفر تا صبح در کنار هم تلاش می کنند تا باهم سخن بگویند تا سرما آن ها را بیهوش نکند و زنده بمانند. بالگرد ایرانی روز بعد باز می گردد و سبد نجات برای آن ها پرتاب می شود. افسر شجاع ایرانی به بالگرد ایرانی می گوید: اول اسیر عراقی را نجات دهید. بالگرد اول او را نجات می دهد و سپس افسر ایرانی بالا کشیده می شود. نیروهای ایرانی با دریادلای و رشادت هرچه تمامتر جنگیدند.
** دستاوردهای عملیات مروارید
دستاورد این عملیات هدف قرار گرفتن 9 کشتی، یک بالگرد و 3 فروند میگ عراقی بود. همچنین سکوهای عراقی برای همیشه غیر عملیاتی شدن شده و مراکز دیده بانی و پرتاب موشک موجود در این دو اسکله نیز از میان رفتند. نیروی دریایی عراق با بجا گذاشتن تعداد زیادی مجروح، کشته و اسیر، برای همیشه از صحنه نبرد در خلیج فارس خارج شد. در این عملیات نیروی دریایی ارتش ایران یک ناوچه و 28 دریادل خود را از دست داد؛ اما یاد و خاطره آنان همچنان باقی است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عمليات مرواريد 7 آذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۱۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ما در این خلیج فارس ماندگار هستیم انگیسی‌ها رفتند، آمریکایی‌ها هم خواهند رفت چرا که بیگانگان جایشان در این منطقه نیست، این منطقه تنها جای ما و کشورهای مسلمان منطقه خواهد بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه جشنواره خلیج فارس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امنیت در خلیج فارس برقرار است، اظهار داشت: خلیج فارس محلی برای ایجاد وحدت بین کشورهای مسلمان منطقه با ایران اسلامی است.

وی افزود: ما طولانی ترین ساحل را در خلیج فارس دارا هستیم و بیشترین جزایر راهبردی در این منطقه حساس قرار دارد، خلیج فارس، خلیج فارس بوده، هست و خواهد ماند و افتخار می‌کنیم در این خلیج فارس امنیت خوبی را برقرار می‌کنیم.

سپاه: اگر کشوری نفتکشی از ایران ببرد جبران خواهیم کرد

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: روز خلیج فارس یعنی روزی که ما خلیج فارس را از دست امپریالیسمی که در منطقه حاضر بود (پرتغالی‌ها) آزاد کردیم، پرتغالی‌ها 127 سال در این منطقه بودند اما ما ماندیم و آنها رفتند.

وی تصریح کرد : ما در این خلیج فارس ماندگار هستیم انگیسی‌ها رفتند، آمریکایی‌ها هم خواهند رفت چرا که بیگانگان جایشان در این منطقه نیست، این منطقه تنها جای ما و کشورهای مسلمان منطقه خواهد بود.

.

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • ناخدا صمدی: امام خمینی(س) اردیبهشت 58 فرمودند «ارتش باید بماند»/ پیش از آن پرسنل ارتش در پادگان‌ها امیدی به فردای خود نداشتند/ ابراهیم متقی: خلیج فارس یکی از حوزه‌های اصلی تهدید بوده، هست و خواهد بود
  • امیر دریادار ایرانی: کشتی‌های ایرانی را اسکورت می‌کنیم
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • نیروی دریایی ارتش امنیت شاهرگ اقتصادی کشور را تضمین کرده است
  • خلیج فارس یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمدنی ماست/ نسل جوان باید با گذشته پرافتخارمان آشنا شود
  • ببینید | خط و نشان فرمانده نیروی دریایی سپاه برای آمریکا در خلیج فارس
  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم
  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • مسابقه‌ای برای کلاه‌سبزان نیروی دریایی