Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا- سیزدهمین نشست سران 20 اقتصاد بزرگ جهان موسوم به G20 روز جمعه (سی نوامبر/9 آذر) در حالی در آرژانتین آغاز شد که بن سلمان ولیعهد عربستان تحت فشار افکار عمومی و قوت گرفتن احتمال طرح بازداشت به دلیل جنایکار جنگی به مرد در حاشیه اما حاشیه ساز این نشست تبدیل شده است.

رسانه های غربی از جمله بنگاه خبر پراکنی انگلیس اعلام کردند که در حالی که سران کشورهای شرکت کننده درحال خوش و بش بودند، ولیعهد عربستان تنها در گوشه ای بهنظاره ایستاده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسائل تجاری، مهاجرت، تغییر آب و هوای کره زمین و امنیت از مهمترین محورهای مورد بحث در این اجلاس است اما اختلاف نظر رهبران کشورهای در این زمینه ها بسیار شدید بنظر می رسد .
گروه ۲۰ از 19 کشور با اتحادیه اروپا تشکیل شده که نماینده دو سوم جمعیت جهان هستند و چهار پنجم تولید جهانی و سه چهارم تجارت و در کل 80 درصد اقتصاد دنیا را در کنترل دارند. آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، استرالیا، اندونزی، آرژانتین، مکزیک، برزیل، آفریقای جنوبی، کانادا، ترکیه، عربستان سعودی و اتحادیه اروپا اعضای تشکیل‌دهنده این گروه هستند و نمایندگان برخی سازمانهای اقتصادی مهم مانند صندوق بین المللی پول(IMF)وسازمان تجارت جهانی و چند سازمان دیگر در‌جلسات جی بیست شرکت می‌کنند.
اجلاس این گروه هرساله ( همچنین با نشست های فوق العاده) برای رایزنی در مورد اولویت‌های اقتصادی و نگرانی‌های امنیتی جهانی در یک کشور برگزار می‌شود. نخستین همایش کشورهای گروه بیست با حضور سران و رهبران کشورهای عضو در سال ۲۰۰۸برگزار شد. در آن هنگام بحران مالی و اقتصادی فراگیری بر کل جهان سایه افکنده بود.
سیزدهمین دوره نشست دو روزه سران 20 کشور عضو امروز (جمعه) در بوینس آیرس اغاز شده است و جنگ تجاری چین و آمریکا ، بن سلمان و قتل خاشقچی و جنگ یمن یکی از مسائل مهم این نشست بشمار می آید.
محمد بن سلمان در حالی روز چهارشنبه وارد بوئینس آیرس آرژانتین شد که فشارهای زیادی به دلیل جنایت در یمن و قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی با او همراه شده است بطوری که سازمان دیدبان حقوق بشر پیشتر در بیانیه ای با عنوان «عدالت نزدیک می شود» اعلام کرد که «رامیرو گونزالس» دادستان کل آرژانتین از قاضی «ارییل لیخو» خواسته است تا درباره جنایات جنگی ائتلاف سعودی در یمن تحقیق کند.
دادستان کل آرژانتین از «خورخه فوری» وزیر امورخارجه این کشور در خصوص وضع مصونیت دیپلماتیک ولیعهد سعودی پرسش هایی کرد و با افزایش درخواست ها برای بازداشت بن سلمان در آرژانتین، وزارت امور خارجه آرژانتین اعلام کرد که محمد بن سلمان در این کشور مصونیت قضایی دارد و بازداشت وی ممکن نیست.
با این حال، هزاران آرژانتینی در اعتراض به حضور محمد بن سلمان در این نشست دست به تظاهرات زدند و در مقابل سفارت عربستان، کشتار مردم یمن و نقض گسترده حقوق بشر را محکوم کردند.
اما بن سلمان در میان تدابیر شدید امنیتی با خوف و رجا در این نشست شرکت کرد چرا که از یک سو نگران طرح جدی شکایت از او بعنوان جنایتکار جنگی بوده و از سوی دیگر امیدوار به پشتیبانی برخی کشورها از جمله امریکا برای کاهش فشار دول غربی و عادی سازی روابط با کشورهای صنعتی است.
پس از ماجرای قتل خاشقچی محمد بن سلمان بعنوان متهم اصلی این پرونده ، تلاش زیادی برای احیای اعتبار از دست رفته خود انجام داده است و تلاش دارد نشست جی بیست را بعنوان فرصتی در احیای اعتبار از دست رفته و کاهش خطر فشارهای کشورهای غربی در طرح برکناری از قدرت تبدیل کند.
در همین راستا بن سلمان پیشتر برای این که چهره ای مثبت از خود نشان دهد و بر جنایاتش در یمن و کشتن خاشقچی سرپوش بگذارد، تحرکات دیپلماتیک و دیدار از کشورها منطقه را آغاز کرده است.
اما تلاش بن سلمان نتوانست خشم رسانه های غربی و منطقه ای علیه وی را کاهش دهد و گزارش های رسانه ها و فعالان سیاسی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیانگر گستردگی سطح مخالفت و اعتراض حضور ولیعهد عربستان در نشست است.
برخی مقامات در نشست جی بیست با بن سلمان برغم مخالفت افکار عمومی دیدار کردند ، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه جمعه شب در دیدار با ولیعهد سعودی، پیام شدید اللحنی در خصوص یمن و کشته شدن « جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد هیات حاکمه عربستان به وی داده است.
کاخ الیزه فرانسه در بیانیه اعلام کرد که مکرون در دیدار بن سلمان، خواستار حضور کارشناسان بین المللی در جریان تحقیقات در مورد قتل خاشقچی شده است.
«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس درباره دیدار با بن سلمان گفت: ارتباط لندن با عربستان زمینه شفاف سازی قتل خاشقچی است و قصد دارد پیرامون موضوع قتل این روزنامه نگار منتقد سعودی با او صحبت کند و عربستان بایستی تضمین دهد که به‌طور کامل، معقول و شفاف درباره این مساله تحقیق کند بطوری که مردم بتوانند به آن اعتماد کنند و افرادی که در این ماجرا مسئول بودند مجازات شوند.
در این میان مواضع آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بیش از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواضع تند و شدید علیه بن سلمان داشته و نیز فروش تسلیحاتی (بسیار محدود) کشورش را به عربستان قطع و سفر 18 شهروند سعودی مظنون به دست داشتن در این قتل به کشورهای اروپایی را ممنوع کرده است.
اما در کنار مخالفت های شدید ، رسانه ها اعلام کردند که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در حاشیه این نشست دیداری صمیمانه با بن سلمان داشته و استقبال گرمی از او کرده است و همزمان، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه از آماده شدن مقدمات سفر رئیس جمهوری این کشور به عربستان خبر داد.
هدف پوتین این است که در صورت بحرانی‌تر شدن روابط غرب با عربستان‌سعودی و قطع یا کاهش صادرات اسلحه به ریاض ، روسیه روابط اقتصادی و فروش تسلیحات نظامی با این کشور نفت‌خیز و ثروتمند را گسترش دهد .
این درحالی است که هنوز دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در حاشیه این نشست با بن سلمان دیدار نداشته است و دیدار پوتین و ولیعهد عربستا می تواند نگرانی او را برانگیزد.
اکنون این نشست از نظر بسیاری از کارشناسان فرصتی برای کشورهای صنعتی برای ' دوشیدن عربستان ' در سایه فشار در باره قتل خاشقچی و جنگ یمن تبدیل شده است.
علاوه بر موضوعات محوری تجارت ، مهاجرت، تغییر آب و هوای کره زمین و امنیت، جنگ یمن به سرگردگی عربستان و حمایت واشنگتن از آن که فجایع بی سابقه ای را برای این کشور فقیر رقم زده است و گفت وگو ها با بن سلمان درباره شفاف سازی عربستان در باره قتل قاشقچی از دیگر محور های مهم این نشست است.
اکنون باید منتظر برایند و نتیجه این نشست دو روزه برای تصمیم گیری درباره چالش های پیش روی کشورهای دارای اقتصاد برتر، جنگ یمن و مرد حاشیه ساز عربستان زیر بار فشار افکار عمومی بود، گرچه پیش بینی ها حاکی از آن است که با توجه به اختلافات شدید بین اعضا بعید بنظر می رسد که توافق خاص و قابل توجه ای در این نشست صورت گیرد.
کارشناس امور بین الملل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جي 20 بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۴۷۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیورپول محمد صلاح را در لیست فروش گذاشت

باشگاه لیورپول بعد از حاشیه‌های اخیر محمد صلاح تصمیم دارد این بازیکن را در لیست فروش این باشگاه قرار دهد. 

به گزارش تابناک ورزشی‌؛ محمد صلاح بهترین گلزن تاریخ باشگاه لیورپول و نزد هواداران از جایگاه خاصی برخوردار است. او یکی از بهترین بازیکنان تاریخ این باشگاه انگلیسی است. صلاح تابستان سال قبل تا آستانه جدایی از لیورپول پیش رفت. الاتحاد عربستان سخت به دنبال جذب ستاره مصری لیورپول بود و پیشنهاد وسوسه‌انگیزی را به او ارائه داد اما مخالفت یورگن کلوپ باعث شد صلاح در نهایت در لیورپول باقی بماند.

شبکه HTIC انگلیس اعلام کرد مایکل ادواردز، مدیر اجرایی باشگاه لیورپول، پس از حاشیه‌سازی اخیر محمد صلاح و درگیری لفظی‌اش با یورگن کلوپ، با جدایی این بازیکن در تابستان پیش رو و حضورش در لیگ عربستان اعلام موافقت کرده است و به این ترتیب باید منتظر حضور این فوق ستاره مصری در لیگ حرفه‌ای عربستان بود.

در این گزارش شبکه انگلیسی آمده است یک تیم عربستانی پیشنهاد دستمزد هفتگی سه میلیون پوندی را به صلاح داده که بالاتر از حقوق کریستیانو رونالدو در النصر است.

صلاح تا ژوئن ۲۰۲۵ با لیورپول قرارداد دارد و باشگاه انگلیسی برای فروش این بازیکن ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون پوند طلب خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • (عکس) قالیباف و رقیب‌اش شکار دوربین عکاسان شدند
  • لیورپول محمد صلاح را در لیست فروش گذاشت
  • با وجود اختلاف با کلوپ؛ محمد صلاح در لیورپول می‌ماند
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • عکس جالب کاظم نوربخش سلمان سریال «نون خ»
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد