Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر ، علی الشتری نژاد اظهار داشت: یک بهله عقاب صحرایی به دلیل آسیب دیدگی در برخورد با اجسام در هنگام فرود آمدن، قادر به پرواز نبود که توسط یکی از علاقه مندان به محیط زیست به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر اطلاع رسانی شد.

وی افزود: پرسنل اداره محیط زیست شهرستان پلدختر پس از اطلاع از این موضوع به محل اعزام و اقدام به زنده گیری عقاب صحرایی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر گفت: این پرنده پس ازاقدامات اولیه و تیمار و مداوا و حصول اطمینان از سلامت و قدرت پرواز در محیط طبیعی پلدختر رها سازی شد.

وی افزود: این پرنده شکاری با ۷۵ سانتی متر طول، پرنده بالغ به رنگ قهوه ای تیره است که پوشش متنوع زیر بال آن شبیه قسمت های دیگر بدن اما کمرنگ تر از آن است.

الشتری نژاد خاطرنشان کرد: زیر بال های این پرنده یک دست، با پرهای پروازی کمرنگ تر یا پررنگ تر از آن به گونه ای که نوارهای تیره پهن در حاشیه انتهایی بال ها و حاشیه سرشانه و پیش بال آن تیره رنگ دیده می شود.

وی افزود: از بالا، روتنه غالبا در سطح بال ها کمرنگ تر و با رگه های تیره است که تا شاهپرهای کمرنگ تر ادامه دارند و دم خاکستری مایل به قهوه ای دارد که قاعده و انتهای آن تیره تر است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر گفت: پرنده جوان قهوه ای کمرنگ است که نوارهای مشخص سفیدی در زیر بال ها، لکه بزرگ شاهپرها از بال و دمگاه تیره اش آن را از پرنده جوان شاه باز متفاوت می سازد.

وی افزود: معمولا پرنده تازه بالغ تا کامل شدن پوشش رنگی بدنش، تیره تر از پوشش زیر بال ها است و شباهت بسیار با نابالغ عقاب خالدار کوچک دارد، با این تفاوت که نوارهای سفید زیر بال، پرهای انتهایی مشخص بال و منقار بزرگترش او را متمایز می کند.

الشتری نژاد خاطرنشان کرد: لکه زرد رنگی در انتهای منقار این پرنده دیده می شود که تا زیر چشم امتداد دارد.

وی افزود: زیستگاه این پرنده در استپ های باز و نواحی نیمه بیابانی و کوهپایه ها، نزدیک تالاب ها و نزدیک زباله دانی شهرهای درون بیابان به سر می برد. در ایران در مناطق جنوب شرقی به صورت مهاجر دیده شده است.

الشتری نژاد خاطر نشان کرد: این پرنده در زمره پرندگان حفاظت شده است، بنابراین ضمن بررسی دقیق مناطقی که در آنها به سر می برد، باید برای حفاظت از این مناطق اقدامات جدی صورت گیرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر از شهروندان خواست با توجه به نقش اکولوژیکی پرندگان شکاری در حفظ تعادل زیستی و به ویژه کنترل آفات و جوندگان هرگونه شکار، صید، آسیب و یا نگه داری غیرمجاز هرگونه پرنده وحشی را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر اطلاع رسانی کنند.

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۵۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره

جمعی از مسئولان، قضات و بازپرسان دادگستری استان قم با هدف آشنایی هرچه بهتر با وظایف و شرایط کاری محیط بانان به عنوان ضابطان خاص قضایی و بررسی مشکلات حقوقی و قضایی زیست محیطی استان، از منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم بازدید کردند.

 محمدحسین بازگیر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این بازدید با اشاره به ظرفیت‌های کم نظیر زیست محیطی در مناطق و زیستگاه های طبیعی استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و مشارکت تمامی نهادهای ذیربط بتوانیم با هرگونه تعدی و تخلف که موجب تخریب و از بین رفتن محیط زیست می‌شود، به خوبی مقابله کنیم. 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • سلاجقه: حدود ۶۰میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست