Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ فاطمه ستایش مهر  گفت : هم اکنون قیمت چغندرقند در بازار نسبت به قیمت تضمینی بالاتر است به همین علت برخی از کشاورزان محصول خود را در بازار به دامدار عرضه می کنند.

وی افزود: به علت قیمت بالای علوفه دامی، برخی از دامداران هم از چغندرقند به عنوان علوفه دامی استفاده می کنند.

هم اکنون قیمت هر کیلوگرم چغندرقند در بازار پنج تا هفت هزار ریال به فروش می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ستایش مهر قیمت تضمینی چغندرقند تحویلی به کارخانه های قند را سه هزار و 122 ریال با عیار 16 درصد دانست و گفت: با توجه به میزان عیار قیمت چغندرقند تحویلی به کارخانه ها از این میزان کمتر و یا بیشتر خواهد شد.

این کارشناس چغندرقند خراسان شمالی اظهار داشت: کارخانه قند شیروان در سال زراعی گذشته یکهزار و 200 میلیارد ریال مطالبه کشاورزان این استان و همچنین سایر استان ها را پرداخت کرده که بخشی از آن در سال زراعی جاری بوده است.

وی اظهار داشت: اما در سال زراعی جاری پرداخت 50 درصد بهای چغندرقند تحویلی بعد از دو هفته صورت می گیرد و تا 45 روز کل مطالبات به کشاورزان پرداخت می شود و روند تحویل نیز آسان تر شده است.

ستایش مهر در بخش دیگری از سخنانش به کشاورزان توصیه کرد تا چغندرقند تولیدی را به کارخانه های قند تحویل دهند و افزود: چغندرقند علوفه ای نیز وجود دارد که برای مصرف دام ها استفاده می شود که از وزن بسیار بالایی برخوردار است.

کارشناس چغندرقند سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: چغندرکاران استان به علت سرمازدگی در سال های گذشته، به کشت پاییزه این محصول روی خوش نشان ندادند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده بود تا امسال 500 هکتار از اراضی زراعی این استان چغندرقند نشایی انتظاری پاییزه کشت شود گفت: در این نوع کشت بذر چغندرقند در فصل پاییز در یکی از استان گرمسیر از جمله گلستان کشت و بعد از سرما به استان منتقل و به صورت نشایی در مزارع استقرار می یابد اما این طرح نیز به علت اختصاص نیافتن اعتبارات مورد نیاز اجرایی نشد.

هم اکنون برداشت محصول چغندرقند از سطح 2 هزار و 800 هکتار از کشتزارهای این استان آغاز شده است که پیش بینی می شود از این سطح 90 هزار تن محصول برداشت شود.

کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی تبدیل این واحد مصرف چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

این کارخانه در 15 کیلومتری جاده شیروان بجنورد قرار دارد.

بیشترین سطح زیر کشت چغندر قند مربوط به شهرستان های شیروان، فاروج، اسفراین و مانه و سملقان است.

خراسان شمالی با ‎ 344هزار هکتار عرصه کشاورزی ‎ 307هزار هکتار زراعت با ‎ 32گونه زراعی و ‎ 38هزار هکتار باغ با ‎ 28گونه باغی دارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان شمالی سرما قند وزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۶۷۲۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند

استاندار گیلان گفت: دیگر نمی‌گذاریم اتفاقات سال گذشته در حوزه برنج تکرار شد و با تمهیدات صورت گرفته امسال کشاورزان با قیمت مناسبی محصول خود را به فروش خواهند رساند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، اسدالله عباسی در آیین رهاسازی آب سد سفیدرود استان گیلان که حدود 172هزار هکتار از 238هزار هکتار مزارع شالیزاری استان را پوشش می‌دهد‌ با بیان اینکه دولت با همه توان در کنار شالیکاران است، اظهار داشت: دیگر نمی‌گذاریم اتفاقات سال گذشته در حوزه برنج تکرار شد و با تمهیدات صورت گرفته امسال کشاورزان با قیمت مناسبی محصول خود را به فروش خواهند رساند و این قول را می‌دهم که دولت سیزدهم در کنار شالیکاران است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 702 میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود ذخیره شده است، افزود: ‌در سال گذشته میزان آب ذخیره‌ شده در پشت سد سفیدرود 720 میلیون متر مکعب بود ولی خوشبختانه لطف پروردگار شامل حال کشاورزان شد و بارش های خوبی را داشتیم.

وی با اشاره به رهاسازی آب سد سفیدرود به منظور آبرسانی به اراضی شالیزاری آبخور این سد تصریح کرد: با تلاش‌های صورت گرفته امسال تمامی تمهیدات اتخاذ شده و اکنون همه نهرها، کانال‌های آبیاری و سر دهنه‌ها آماده آبرسانی به شالیزارهای کشاورزی هستند.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به رعایت تقویم زراعی‌ توسط شالیکاران افزود: در 2 سال گذشته قرارگاه جهادی مدیریت آب زراعی در گیلان تشکیل و هماهنگی خوبی میان جهادکشاورزی و آب منطقه‌ای در راستای اجرای درست تقویم زراعی‌ و نوبت‌بندی آب وجود داشت از این رو از همه کشاورزان درخواست دارم به مدیران متولی اعتماد کنند.

وی با قدردانی از زحمات کشاورزان و دست‌اندرکارانی که در عرصه تولید فعالیت می کنند، تصریح کرد: از کشاورزان حمایت می‌کنیم و بر همین اساس قیمت ها امسال خیلی بهتر از پارسال خواهد بود و مشکلاتی که در سال گذشته داشتند، برطرف شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: امسال با همدلی و همکاری برای تولید بیشتر محصول اهتمام داریم و امید است سال زراعی پر خیر و برکتی داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۴ تُن محصولات کشاورزی از استان قزوین
  • صادرات ۷۴ تن محصولات زراعی، دامی و آبزیان در استان قزوین
  • تحویل گواهینامه های بین المللی به ذوب آهن اصفهان
  • قیمت گندم مشخص شد
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی البرز
  • آب سد سفیدرود رها سازی شد
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • تداوم بارش‌ های سیل آسا و ضرورت توجه به بیمه محصولات زراعی و دامی
  • تداوم بارش‌های سیل آسا و ضرورت توجه به بیمه محصولات زراعی و دامی