Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:20:28 GMT

شمارش حیات وحش پارک ملی دنا آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۵۸۲۹

شمارش حیات وحش پارک ملی دنا آغاز شد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: شمارش گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع پارک ملی دنا توسط 70 نفر کارشناس و محیط بان در قالب 24گروه آغاز شد.

محسن جعفری نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی گونه‌های مهم حیات وحش و روند افزایشی یا کاهشی آنها در فصل زمستان در تمام مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان در حوزه های سردسیری و گرمسیری کار شمارش حیات وحش انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: هدف اصلی از این سرشماری‌ را تخمین جمعیت کل و بز در مناطق مختلف حفاظت شده پارک ملی و شکار ممنوع دنا ذکر کرد.
جعفری نژاد بیان کرد: مشاهدات سایر گونه‌ها از جمله گوشت‌خواران نیز در فرم‌های سرشماری حیات وحش ثبت می‌شود.
وی عنوان کرد: در این سرشماری چهار روزه ناظرانی از اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس، تشکل‌های زیست محیطی مردم نهاد و همیاران افتخاری، نیروهای این اداره کل را همراهی می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: ذخیره‌گاه زیست کره دنا به‌عنوان دهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره کشور متشکل از مناطق حفاظت شده، پارک ملی و شکار ممنوع است که در سال 1390 در شبکه جهانی ذخیره گاه‌ها ثبت شد.
وی ابراز داشت: پس از این آمار برداری اطلاعاتی در خصوص وضعیت ترکیب سنی و جنسی جمعیت های موجود جمع اوری شده و برای حمایت و آشنایی هرچه بیشتر با مشکلات محیط زیستی پیش روی منطقه و تبادل نظر در جهت چگونگی برخورد و رفع مشکلات زیست محیطی برنامه ریزی خواهد شد.
یک پارک ملی، هفت منطقه حفاظت شده، یک ذخیره‌گاه زیست‌کره و پنج منطقه شکار ممنوع با وسعت 312 هزار و 466 هکتار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
منطقه 94 هزار هکتاری حفاظت شده دنا دارای 324 گونه مهره دار، 28 گونه پرنده شکاری، پلنگ ایرانی و خرس قهوه‌ای است.
گونه غالب منطقه حفاظت شده دنا کل و بز و همچنین پرندگان حمایت شده است و پرندگان کمیابی نظیر کبک دری و هما را در خود جای داده است.
در کهگیلویه و بویراحمد از 240 پستانداران، بیش از 200 گونه پرندگان، 39 گونه خزندگان، 9 گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان در این استان زندگی می‌کنند.
پوشش متنوع گیاهی هم از جمله ویژگی‌های طبیعت کهگیلویه بویراحمد است و افزون بر 2 هزار گونه گیاهی در این طبیعت بکر وجود دارد.
9868/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شمارش حيات وحش دنا كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۵۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد

به گزارش قدس خراسان، مهدی یزدان اظهار کرد: پاکسازی منطقه چهلمیر همراه با پیاده روی با حضور دوستداران محیط زیست در راستای افزایش مشارکت مردم در امر حفاظت از محیط زیست و فرهنگ سازی برای حفاظت از انفال به مناسبت هفته زمین پاک و در راستای اجرای پویش «مسیر سبز _ ایران پاک» برگزار شد.

وی با اشاره به مشارکت دستگاه‌هایی از جمله آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، منابع طبیعی و آبخیزداری در پاکسازی تندوره بیان کرد: علاوه بر این افزون بر ۲۰۰ نفر از گروه‌های خود جوش مردمی در این زمینه همکاری کردند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این اقدام ارزشمند در هفته زمین پاک با شعار «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین»، به منظور حفظ طبیعت و پاکسازی محیط زیست به عنوان یک فرهنگ عمومی صورت گرفت.

یزدان جو گفت: در این ویژه برنامه محیط زیستی بخش قابل توجهی از مسیر دره چهلمیر که زیستگاه گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، قوچ و میش، کل، بز و گربه سانان و پرندگان ارزشمند است، پیمایش و پس از پیاده روی سبک، پاکسازی و حجم زیادی از پلاستیک‌ها و زباله‌های رها شده در طبیعت و رودخانه چهلمیر جمع آوری و پاکسازی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد