Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@18:12:50 GMT

مردم از مصرف خودسرانه داروهای اعصاب اجتناب کنند

تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۷۶۰۲۷

مردم از مصرف خودسرانه داروهای اعصاب اجتناب کنند

یک متخصص اعصاب و روان گفت: داروهای اعصاب نباید بطور خودسرانه مصرف شوند. علی‌الخصوص داروهای خواب آور مثل آلپرازولام‌، کلونازپام، لورازپام، دیازپام، زولپیدم این داروها فقط با تجویز متخصص اعصاب و روان قابل استفاده است.

مسعود نامجو، متخصص اعصاب و روان در گفت‌و‌گو  شبکه اطلاع رسانی راه دانا به باور غلط در بین مردم در رابطه با استفاده از داروهای اعصاب برای سلامتی بدن مضر است اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بسیاری از مردم چنین جمله کلیشه ای رواج یافته است که داروی اعصاب اعتیادآور و به شدت برای سلامتی بدن ضرر دارد و بدون اینکه بخواهند در مورد صحت و سقم این داروها تحقیق کنند یا نظر یک متخصص اعصاب و روان را بدانند اقدام به شایعه پردازی می‌کنند که بسیار باور غلط و منسوخ شده ای است چرا که این باور به چهل سال پیش بر می‌گردد که عوارض زیادی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استانداردهایی که برای تولید یک داروی اعصاب و روان وارد بازار می‌شود بسیار حساب شده و سختگیرانه از سوی سازمان مرتبط با مجوز دادن برای یک داروی اعصاب و روان است و اینگونه نیست که یک دارو چه ایرانی و چه خارجی بخواهد بدون آزمایش‌های سختگیرانه و استانداردهای لازم وارد عرصه تولید شوند و از این بابت بیماران اعصاب و روان خیالشان راحت باشد.

این متخصص اعصاب و روان تصریح کرد: هر دارویی که در کنار اثرات درمانی، دارای عوارض احتمالی نیز هست و هیچ داروی موثری وجود ندارد که فاقد عارضه احتمالی باشد. شما وقتی یک دارو برای معده دردتان می‌خورید عارضه دارد اما در جواب سوالتان باید بگویم که مردم خیالشان از بابت اینکه این داروها خطرناک است راحت باشد چرا که قبلا مورد آزمایش حیوانی قرار گرفته اند.

وی خرید داروی اعصاب و روان بدون تجویز متخصص را بسیار خطرناک و اشتباه دانست و اظهار کرد: هر نوع خرید داروی اعصاب و روان باید با نسخه متخصص اعصاب و روان باشد به عنوان مثال فردی از عدم خواب کافی و راحت رنج می‎برد به او در نهایت پیشنهاد می‌شود که از داروخانه قرص آلپرازولام بخرد تاخوابش درست شود اما من به عنوان متخصص اعصاب و روان تاکید می‌کنم که درست است که داروی آلپرازولام خیلی زود فرد را آرام می‌کند اما نقش موقت و یک تسکین دهنده است و فرد با علائم گیجی، خواب آلودگی، وابستگی و اعتیاد و تشدید بیماری زمینه ای مواجه می‌سازد و همین اقدام باعث شده تا که مردم تصور ‌کنند داروهای اعصاب و روان اعتیاد آور و موقتی و پرعارضه است.

نامجو خاطرنشان کرد: بطور کلی داروهای اعصاب نباید بطور خودسرانه مصرف شوند. علی‌الخصوص داروهای خواب آور مثل آلپرازولام‌، کلونازپام، لورازپام، دیازپام، زولپیدم این داروها فقط با تجویز متخصص اعصاب و روان قابل استفاده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۶۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | حرف‌های این متخصص را بشنوید تا دیگر ته‌دیگ نخورید!

261 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901056

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بیمارستان رزن نیازمند اهتمام دانشگاه علوم پزشکی
  • ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت
  • ببینید | حرف‌های این متخصص را بشنوید تا دیگر ته‌دیگ نخورید!
  • داروی غیر مجاز به مقصد نرسید
  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • این داروها عامل میگرن هستند
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه