Web Analytics Made Easy - Statcounter

رهبران بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان، بر سر اصلاح اختلافات تجاری موافقت کرده اند، اما آنها در مورد توافق آب و هوایی پاریس با مقاومت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مواجه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ رهبران بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان، بر سر اصلاح اختلافات تجاری موافقت کرده اند، اما آنها در مورد توافق آب و هوایی پاریس با مقاومت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مواجه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

در اینجا به برخی از پیشرفت های اصلیِ نشست جی20 که در روز شنبه به نتیجه رسید، اشاره می کنیم:

 

 

*سازمان تجارت جهانی

 

تمام رهبران جی20 خواستار اصلاح سازمان تجارت جهانی شدند و این موضوع طی نشستی آتی در ماه ژوئن در اوساکای ژاپن مورد بحث قرار خواهد گرفت. با این حال، بیانیه نهایی این گردهمایی، پس از اینکه مذاکره کنندگان اعلام کردند که آمریکا با این پیشنهاد مخالفت کرد، به حمایت از تولیدات داخلی اشاره ای ننمود. ترامپ از سازمان تجارت جهانی انتقاد کرده و با هدف قرار دادن چین و اتحادیه اروپا، سیاست های تجاری تهاجمی را به کار برده است.

 

 

*جنگ تجاری آمریکا و چین

 

بازارهای مالی، توافق ترامپ و شیجین پینگ رئیس جمهور چین، پس از اجلاس سران، مبنی بر آتش‌بس 90 روزه در جنگ تجاری را تشویق خواهند کرد.

 

ترامپ موافقت کرد تا برنامه های خود برای افزایش تعرفه 200 میلیارد دلاری کالاهای چینی در اول ماه ژانویه را متوقف کند. کاخ سفید گفت که شیموافقت کرد تا به خاطر کاهش دادن کسری عظیم تجاری آمریکا با چین، مقدار قابل توجهی از تولیدات کشاورزی، انرژی، صنعتی و دیگر تولیدات آمریکا را بخرد.

 

آتش‌بس برای حل اختلاف آنها بر سر رفتار تهاجمی پکن برای از بین بردن سلطه تکنولوژیکی آمریکا، برای هر دو کشور، وقت می خرد.

 

 

*شاهزاده عربستان تحت فشار

 

محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی، به دلیل قتل وحشتناک و نفرت انگیز جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در ماه اکتبر، لحظات عجیبی را سوی از رهبران دنیا تجربه کرد.

 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در ویدئوی ضبط شده، طی صحبت کردن با بن سلمان در بخشی که قابل شنیدن است، نگرانی هایش را ابراز می کند و می گوید: "من نگرانم. شما هرگز به حرف من گوش نمی دهید. من به حرفم عمل می کنم."

 

ترزا می، نخست وزیر انگلستان، گفت که بن سلمان را تحت فشار قرار داد.

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، تنها رهبر جی20 بود که در طول نشست رسمی این موضوع را مطرح کرد. اردوغان، واکنش بن سلمان مبنی بر اینکه این جرم ثابت نشده است را باور نکردنی خواند و از مقامات سعودی به دلیل عدم همکاری شکایت کرد.

 

اما برای بن سلمان خیلی بد نبود. او فرار نکرد و در نخستین روز نشست، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، صمیمانه خوش و بش کرد.

 

سازمان های اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسیدند که شاهزاده سعودی پشت این قتل بوده است. عربستان سعودی نقش وی در این قتل را انکار می کند.

 

 

*بحران اوکراین

رهبران غربی بر سر توقیف 3 کشتی نیرویدریایی اوکراینبا 23 سرنشین توسطروسیه با پوتین مقابله کردند، اما به نظر نمی رسد که فشار دیپلماتیک به حل مناقشات طرفین منتهی شود.

روسیه و اوکراین یکدیگر را در مورد مسئولیت ایجاد این مناقشه متهم کرده اند.

ترامپ ذکر کرد که اقدامات روسیه باعث لغو ملاقات برنامه ریزی شده ی وی در حاشیه این اجلاس با پوتین شد. دونالد تاسک، رئیس شورای اتحاد اروپا، به شدت از تجاوز روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

پوتین تلاش کرد تا ترامپ و رهبران فرانسه و آلمان را متقاعد کند که اقدامات روسیه به حق بوده است. وی حتی برای رسیدن به هدفش بر روی تکه کاغذی، نقشه ی منطقه مناقشه را ترسیم کرد.

 

 

*تغییر آب و هوایی

 

اعلامیه رسمی نهایی امضاء شده از سوی تمام 20 عضو این نشست، اعلام کرد که 19 کشور تعهد خود نسبت به توافق آب و هوایی پاریس را مجددا تأیید کردند. تنها آمریکا بود که تحت رهبری ترامپ از این پیمان حذف شد.

گروه های زیست محیطی این بیانیه را به عنوان اخباری خوشایند، ستایش کردند.

صندوق جهانی حیات وحش گفت: "رهبران جی20 توافق پاریس را امضاء کرده و مجددا بر تعهدشان به اجرای کامل این توافق تأکید کردند. این امر، بازتابی از دولت آرژانتین است که آب و هوا را به عنوان موضوعی مهم در دستور کار قرار داده است."

سازمانزیست ‌محیطی گرین پیس (صلح سبز) گفت: "نباید منکر ضرورت حضور آمریکا برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی شد، اما این نمایشی است که آمریکا هنوز به آن ادامه می دهد."

 

 

*نفتا (NAFTA)

 

پس از دو سال مذاکره، در حاشیه این نشست، ترامپ قرارداد واکاوی شده ی تجارت آمریکای شمالی را با رهبران کانادا و مکزیک امضاء کرد. این توافق که ترامپ آن را فاجعه می داند، جایگزین قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی است.

اما ترامپ در راه بازگشت به واشنگتن گفت که او قصد دارد تا رسما نفتا را نابود کند، بنابراین کنگره بین پذیرش پیمان جدید یا عدم توافق تجاری یکی را برخواهد گزید.

 

 

*انتظارات کم – خروجی کم

 

به نقل از اسوشیتدپرس،حتی کشور میزبان با بیان اینکه تا قبل از آغاز گردهمایی دستیابی به یک بیانیه نهایی رسمی ممکن نیست، انتظارات را از سران این اجلاس کاهش داده است.

پس از چند روز بی خوابی و مذاکرات دیپلمات ها، اعلامیه رسمی تهیه شد، اما تحلیلگران گفتند که رهبران صرفا یک بیانیه آبکی را که تجارت و سایر مسائل منازع را در حاشیه گذاشته، امضاء کردند.

توماس برنز، از مرکز اونتاریو برای حکومتداری بین ‌المللی و مقام سابق صندوق بین ‌المللی پول، گفت: "جی20 در تمام مسیر نشست تغییر جهت داد و رهبران در تقویت تجارت که به طور گسترده ای منجر به افزایش رشد اقتصادی و اشتغال زایی می شود، ناکام ماندند."

وی افزود: "رهبران، اختلافات خود را در کلامی مبهم دفن کرده و زبان مبارزه برای سیستم حمایت از تولیدات داخلی را از قلم انداختند. این مرحله ای از انحطاط است که توسط ناسازگاری آمریکا در سیاست شکل می گیرد."

 

معصومه میرحسینی 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۷۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به قطر: اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند، آن‌ها را بیرون کنید

یک مقام آمریکایی گفته است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را به نخست وزیر قطر داده است که اگر حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفت، آن‌ها را بیرون کنند. این موضوع می‌تواند نشان دهنده بی‌صبری واشنگتن برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی از نوار غزه باشد.

به گزارش یورونیوز، روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس گزارش داد که ایالات متحده به قطر گفته است که اگر حماس به عدم پذیرش پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل و رد پیشنهاد‌های معامله گروگان‌ها ادامه دهد، قطر باید رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

به گفته این مقام، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را در ماه آوریل به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر گفته است.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز روز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) به نقل از یک منبع آگاه نوشت: قطر آماده پذیرش درخواست ایالات متحده برای اخراج رهبران حماس از دوحه است و پیش‌بینی می‌کند که این درخواست به زودی انجام شود.

به نظر می‌رسد که مذاکرات آتش‌بس بین حماس و اسرائیل در این روز‌ها به نقطه حساسی می‌رسد؛ ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سازمان سیا) روز جمعه وارد قاهره شد و هیات حماس نیز قرار است اواخر روز شنبه برسد.

همه منتظر پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد تبادل گروگان‌ها هستند، متن این پیشنهاد توسط میانجیگران مصری، قطری و آمریکایی تدوین شده و اسرائیل نیز آن را تایید کرده است.

ایالات متحده حماس را به دلیل امتناع از پذیرش پیشنهادات قبلی مقصر دانسته و می‌گوید حماس تنها مانع توافق آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی در ازای یک آتش‌بس فوری حداقل شش هفته‌ای است.

این منبع آگاه اشاره می‌کند که اگر گروه حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بسی که مطرح شده را نپذیرد، ممکن است درخواست آمریکا از دوحه برای اخراج رهبران حماس مطرح شود.

یک مقام اسرائیلی می‌گوید انتظار نمی‌رود حماس این پیشنهاد را به طور کامل رد کند، بلکه با اصلاحات پیشنهادی خود بازخواهد گشت.

این منبع می‌گوید، اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد صبر واشنگتن رو به اتمام است، هر چیزی غیر از پاسخ مثبت به توافق روی میز ممکن است کافی باشد تا ایالات متحده را وادار کند تا رسما از قطر بخواهد رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز به طور جداگانه‌ای روز جمعه گزارش داد که اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داده تا توافق برای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد در غیر این صورت حمله خود به رفح را آغاز خواهد کرد.

گزارش این روزنامه آمریکایی مشخص نمی‌کند که این ضرب الاجل چه زمانی به این گروه فلسطینی داده شده، اما به نقل از مقام‌های مصری نقل شده که حماس تا جمعه آینده فرصت خواهد داشت که با این توافق موافقت کند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ماه‌هاست که تهدید می‌کند حمله به رفح را که آوارگان فلسطینی در آنجا پناه گرفته‌اند عملی خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر بار‌ها تکرار کرده که حمله زمینی این کشور به جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه به زودی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • عضو حماس: نتانیاهو به دنبال توافق نیست
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • آمریکا به قطر: اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند، آن‌ها را بیرون کنید
  • عضو ارشد حماس: آمریکا نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا تصمیمی سیاسی بگیرد که منجر به توافق آتش بس شود/ رژیم صهیونیستی به دلایل سیاسی داخلی هنوز نتوانسته تصمیم لازم برای رسیدن به توافق را اتخاذ کند
  • نشست تخصصی «نگاهی به مفهوم امت در کلام و سیره امام صادق(ع)» برگزار می‌شود
  • «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است
  • پلورالیسم چه نگاهی به سیاست بین‌الملل دارد؟
  • نگاهی به چند خبر ورزشی استان قزوین 
  • توافق ایران و امارات برای تقویت همکاری‌های تجاری
  • بلینکن: راه‌های دیگری به جای حمله به رفح وجود دارد