Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- بانک مرکزي در بخشنامه اي به شبکه بانکي شرايط جديد صدور و استفاده از چک هاي تضمين شده را ابلاغ کرد که بر اساس آن از اين پس اين چک ها فقط در وجه ذينفع صادر مي شود و پشت نويسي و انتقال چک تضمين شده به ديگري، فاقد اعتبار است.

به گزارش ايرنا، رييس کل بانک مرکزي عصر ديروز (شنبه) پس از نشست اعضاي شوراي هماهنگي سران قوا گفت: با تصميم اعضاي شوراي هماهنگي سران قوا، چک هاي تضميني که اکنون در اختيار مردم است قابل انتقال به ديگران نيست و (در صورت انتقال) اعتباري ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چک رمزدار يا تضميني بين بانکي يکي از ابزارهاي پرداخت است که به درخواست مشتري به نام اشخاص حقيقي يا حقوقي با هدف تسهيل و تسريع در نقل و انتقال وجوه بين بانکي صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک صادرکننده تضمين مي شود.
اين روش چون قابل پرداخت به شکل نقد نبوده و بايد به حساب متقاضي در بانک منظور شود، از ايمني بيشتري نسبت به چک هاي عادي برخوردار است.
اين امکان وجود داشت که تا پيش از اين با امضاي صاحب چک پشت برگه، آن را به اشخاص ديگر انتقال داد اما همين ويژگي همانند شمشير دو لبه در کنار محاسن خود، مشکل زا نيز بوده است.
بر پايه گزارش ها و بررسي‌ها‌ي صورت گرفته در مورد فرآ‌يندها‌ي مرتبط با صدور، انتقال و گردش چک‌هاي تضمين‌شده، مشخص شد سازوکار کنوني حاکم بر اين چک‌ها‌، تامين‌کننده اهداف ياد شده نيست و اختلالاتي را در اين زمينه ايجاد کرده است؛ بنابراين مراتب اصلاح و تغيير فرآيند‌هاي صدور و استفاده از چک‌هاي تضمين شده در دستور کار اين بانک قرار گرفت.
تارنماي بانک مرکزي عصر يکشنبه بخشنامه جديد صدور و استفاده از چک هاي تضمين شده را با استناد به مصوبه شورا‌ي عالي هماهنگي اقتصاد‌ي سران قوا درباره ممنوعيت انتقال و ظهرنويسي چک‌هاي تضمين‌شده، ابلاغ کرد.
هدف اين بخشنامه، جلوگيري از استفاده‌هاي نامتعارف از چک‌هاي ياد شده، احراز هو‌يت دقيق اشخاص ذ‌ينفع در گردش چک‌هاي موصوف و همچنين پيشگيري از پولشويي با استفاده از اين چک‌هاست.
در همين پيوند، از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه، شرايط صدور و استفاده از چک‌هاي تضمين شده با رعايت قوانين و مقررات مربوط، در چارچوب شرايط زير امکان‌پذير خواهد بود:
1- صدور و تحويل چک تضمين‌شده مستلزم تکميل فرم درخواست توسط متقاضي در شعبه بانک و در حضور متصدي بانکي و درج نکات زير در فرم خاص آن است:
الف‏- مشخصات متقاضي مشتمل بر نام و نام خانوادگي اشخاص حقيقي‏/نام اشخاص حقوقي و شماره ملي‏/شناسه ملي‏/شماره فراگير اتباع خارجي؛
ب‏- شماره سريال و مبلغ چک تضمين‌شده؛
پ‏- علت درخواست چک تضمين‌شده توسط متقاضي؛
ت‏- مشخصات گيرنده چک تضمين‌شده (ذينفع) شامل نام و نام خانوادگي اشخاص حقيقي‏/نام اشخاص حقوقي و شماره ملي‏/شناسه ملي‏/شماره فراگير اتباع خارجي.
2- چک تضمين شده فقط بايد در وجه گيرنده (ذينفع) که توسط متقاضي در فرم درخواست مربوط نوشته شده است، صادر شود.
3- مشخصات گيرنده چک تضمين‌شده (ذينفع) شامل نام و نام خانوادگي اشخاص حقيقي‏/نام اشخاص حقوقي و شماره ملي‏/شناسه ملي‏/شماره فراگير اتباع خارجي، حسب مورد بايد روي برگ چک تضمين شده درج شود.
4- وصول مبلغ چک تضمين شده توسط بانک، فقط در وجه گيرنده (ذينفع) که مشخصات وي بر روي چک تضمين‌شده درج شده، امکان‌پذير است.
5- ظهرنويسي و انتقال چک تضمين شده به ديگري، فاقد اعتبار خواهد بود.
6- ابطال چک تضمين‌شده به درخواست متقاضي يا وکيل و نماينده قانوني وي بدون نياز به ظهرنويسي گيرنده (ذينفع) امکان‌پذير است.
7- ثبت مشخصات کامل اشخاصي که به نمايندگي از گيرنده (ذينفع) براي وصول چک تضمين‌شده اقدام‌ مي‌کنند، الزامي است.
8- دارندگان چک‌هاي تضمين‌شده‌اي که قبل از ابلاغ اين بخشنامه صادر شده‌اند، حداکثر يک ماه از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه، مي‌توانند وجه آن را به طور نقدي دريافت يا به حساب بانکي خود واريز کنند.
ظهرنويسي اين چک‌ها براي ديگري در اين مهلت زماني اعتبار ندارد و پس از اين مهلت، دارنده چک فقط تا پايان سال بايد به يکي از شعبه هاي بانک صادرکننده مراجعه و اطلاعات مربوط به مبادله مالي منشا دريافت چک تضمين‌شده را ارايه کنند.
9- اعضاي هيات مديره و هيات عامل بانک‌ها مسوول حسن اجراي مفاد اين مصوبه بوده و در صورت قصور و تخلف، علاوه بر اعضاي هيات مديره و هيات عامل بانک، با کارمند خاطي و مسوول شعبه مربوط حسب مورد برخورد قانوني مي شود.
به گزارش ايرنا، آمار بانک مرکزي نشان مي دهد در هفت ماهه امسال بيش از يک بيليارد و 589 هزار و 284 ميليارد و 900 ميليون تومان از نقدينگي کشور با استفاده از 6 ميليون و 965 هزار و 500 فقره چک رمزدار جابجا شد.
اين رقم در مدت مشابه پارسال و در شرايطي که پنج ميليون و 28 هزار و 900 چک صادر شد، 761 هزار و 927 ميليارد و 800 ميليون تومان بود.
مهرماه امسال در کل کشور بيش از يک ميليون و يکصد هزار فقره چک رمزدار به ارزش 359 هزار ميليارد و 300 ميليون تومان وصول شد که نسبت به ماه پيش از نظر شمار و مبلغ به ترتيب 4.5 درصد و 17.4 درصد بيشتر شد.
در اين ماه فقط در استان تهران 367 هزار فقره چک رمزدار به ارزش 296 هزار ميليارد و 500 ميليون تومان وصول شد يعني اين استان به تنهايي با در اختيار داشتن حدود 33 درصد شمار چک ها، 82.5 درصد ارزش آن را نيز به خود اختصاص داد.
مهرماه پارسال شمار چک هاي رمزدار صادر شده نصف مهرماه امسال و حدود 650 هزار فقره (650 هزار و 500 فقره) و از نظر ارزش نيز حدود يک چهارم رقم امسال (875 هزار و 550 ميليارد ريال) بود.
ارزش چک هاي رمزدار صادر شده در شبکه بانکي از آذرماه پارسال به صورت تصاعدي رشد کرده است.
اقتصام*3061*1961
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۷۷۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:  از ابتدای فصل خرید گندم در ۲۰ فروردین ماه تاکنون بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده است.

امید جهان نژادیان افزود: از این میزان  بیش از ۵۰۰ هزار تن گندم از مراکز خرید روباز به مراکز استاندارد ارسال شده است.

وی ادامه داد: روزانه ییش از ۶۰ هزار تن گندم توسط ۱۰۳ مرکز خرید در استان خوزستان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری هر کیلوگرم گندم به نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گندم دروم به نرخ ۱۸ هزار تومان از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

جهان نژادیان اظهار کرد: در سال گذشته در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

در سال زارعی جاری  در ۷۵۴ هزار هکتار از اراضی استان کشت گندم انجام شده است.

استان خوزستان پارسال رتبه نخست خرید گندم در کشور را کسب کرد.

 

دیگر خبرها

  • بررسی بخشنامه های بانک مرکزی در نشست کمیته رعایت قوانین و مقررات
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • بخشنامه ممنوعیت دریافت هر نوع هدیه توسط کارکنان دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد
  • پست بانک ایران بخشنامه پرداخت تسهیلات مسکن فرزند سوم یا بیشتر را در سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • انتقال ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت
  • کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی و دستگیری دو متهم در زاهدان
  • اطلاعات املاک واگذار شده شهرداری تهران منتشر شود
  • کشف ۸۱۶ میلیارد ریال پولشویی در زاهدان
  • دریافت هزار تراکنش حساب، با اینترنت‌بانک تجارت