Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:55:42 GMT

آن مرد بی‌ساز آمد

تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۷۸۱۸۹۱

آن مرد بی‌ساز آمد

کی‌قباد میردار نوازنده نی که فراموش کرده بود سازش را همراه خودش از منطقه دلیر و الیتِ مازندران بیاورد، خودش را به تالار رودکی رساند و با بهمن سام دلیری خواننده دیگر این منطقه قطعاتی را اجراء کردند که مخاطبان‌شان را تحت تاثیر قرار دادند.

به گزارش ایسنا، چراغ سانس اول سومین شب فستیوال آینه‌دار با موسیقی و آیین‌های مردمی مازندران روشن شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اجراء با لالایی‌خوانی زنان مازنی آغز شد و با اجرای آیین مراسم عروسی این منطقه به اوج رسید. گروه آیینی‌ای را که با موسیقی این منطقه مثل تشت‌زنی، کشتی‌گیری، مراسم حنابندان و اصلاح سر داماد همراه بود، حرمت یوسفی، فاطمه فغانی، آزاده حسن‌نژاد، ستاره حیدری، زهرا فضلی، فاطمه، سجاد و شهباز پاریاو فلاح، یلدا طاهری، زلیخا مظفری، لیلا مظفری، ساغر حسینیان، سجاد و اکبر حسنی، محمد الیاسی، مهدی کارگر و هستی حسن‌نژاد به سرپرستی علی حسن‌نژاد به صحنه بردند.

در بخش دیگر سانس اول، حسین بندگی کمانچه به‌دست به همراه علی‌رضا میرشکاری با لباس‌های خاص منطقه مازندران به صحنه آمدند و موسیقی گوداری را اجراء کردند. بندگی که شغلش شوپه (نگهبان مزرعه) است ۶۰ سال دارد و همچنان دست به کمانچه‌ای که سه سیم دارد، می‌شود.

پرویز عبداللهی - نوازنده قرنه و سرنا که همچنان برخی از عروسی‌های مازندارن با سازهای او برگزار می‌شوند نیز، به همراه همسرش گلدسته زارع - نوازنده دِسَر کوتِن- و فرزندش امیر ارسلان عبداللهی - نوازنده تنبک- آخرین اجرای اولین سانس از سومین روزِ پنجمین فستیوال آینه‌دار را به عهده داشتند.

همچنین  گروهی که قرار بود شادیانه‌های گوداری مازندران را اجراء کنند، به برنامه نرسیدند و قرار شد این گروه در چهارمین شب به صحنه بروند.

سانس دوم اجراهای سومین شب فستیوال آینه‌دار با اجراهای سه روایت نی توسط پیشکسوتان منطقه تالش همراه شد.

موسیقی و آیین های مردمی مازندران

مقام اصلی تالشی توسط  ذبیح‌الله پوربابا- نوازنده للوا- ۷۰ ساله از رضوان‌شهر گیلان آغاز شد و با صدای للوای ایمان دلیری ۷۰ ساله از ییلاقات ماسال، سپس شکور شعبانی ۶۰ ساله از شاندرمن ادامه پیدا کرد.

فیروز امانی و اشرف قربانی نیز به عنوان گروه دیگر این شب روایت خاص خودشان را از اطراف رضوان‌شهر گیلان به نمایش گذاشتند و آواز تالشی سردادند.

اما رفیع رفیعی- نوازنده للوای گیلکی-  با زخمی که در سازش داشت، نواخت. او در زلزله سال ۱۳۶۹ در رودبار دو دختر، یک پسر و بسیاری از اقوامش را از دست داده و اجرایش را با  قطعه‌ای با نام حضرت موسی(ع) شروع کرد و سپس «بنفشه گل» را نواخت. این هنرمند با ۶۹ سال همچنان للوای گیلکی می‌نوازد.

حسین‌علی مشکین- نوازنده سرنا- و گیلان‌خان خوش‌نواز- نوازنده نقاره- نیز از سیاهکل به تهران آمدند تا بخشی از موسیقی اقوام گیلان را به نمایش بگذارند.

به گفته علی مغازه‌ای- دبیر هنری فستیوال آینه‌دار- گیلان‌خان خوش‌نواز یکی از برجسته‌ترین نوازنده‌های گیلان است که ۹۴ سال دارد اما از دو سال پیش بر اثر سانحه تصادف دیگر مثل قدیم نتوانسته بنوازد و در سومین شب آینه‌دار به تهران آمده تا نقاره‌ای را که بیش از ۷۰ سال می‌نواخته، به صدا دربیاورد.

حسینعلی مشکین و گیلان خان خوش نواز

 این دو هنرمند، موسیقی آیین «شتی بران» را اجراء کردند. در واقع  خانواده داماد این مراسم را برای کمک به داماد در اوایل زندگی برگزار می‌کند تا اهالی فامیل جمع شوند و خوراک زندگی را تامین و در سینی‌های مسی با صدای سرنا و نقاره روانه‌ی منزل داماد کنند.

آواها و ترانه‌های فولکلور گیلان به شکل دیگری و با همراهی یک گروه ۱۰ نفره کیلگی دوباره اجراء شد. این بار محمد آفریدون، فرشاد بالایی، رضا علوی، شقایق دلیر، علی زحمتکش، لیدا قویدل، مریم دهقان، بهزاد زمانی، سانیا شکری و فتانه آل‌ابراهیم  با لباس‌های رنگارنگ گیلکی و جوراب‌های پشمی دست‌بافت خاص منطقه گیلان به روی صحنه تالار رودکی رفتند و قطعاتی از جمله «یه روزی بوشوم کونوس کله» را اجراء کردند.

شب موسیقی گیلان با صدای گِل فیشه (سوتک یا سوت گِلی) که توسط محمد آفریدون اجراء شد، به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، پنجمین دوره از فستیوال آینه‌دار با تمرکز روی موسیقی دامنه‌های شمالی البرز (گیلان، مازندران و گلستان) از روز جمعه ۹ آذر آغاز شده و تا روز دوشنبه ۱۲ آذر در تالار رودکی ادامه دارد. آیین پایانی این دوره روز سه‌شنبه ۱۳ آذر در تالار وحدت برگزار می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موسیقی اقوام ایرانی موسيقي نواحي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۸۱۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رویداد «ایران اکسپو» از امروز ۸ اردیبهشت‌ آغاز شده و تا ۱۲ اردیبهشت میزبان بیش از ۲۰۰۰ نفر از ۸۰ کشور در محل نمایشگاه بین‌المللی خواهد بود. در همین راستا اما نهادهای ذی‌صلاح دستور لغو کنسرت‌های موسیقی که قرار بود از ۶ تا ۱۲ اردیبهشت در دو سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی و اسپیناس پالاس برگزار شوند را صادر کرده‌اند و بدین ترتیب برگزاری این کنسرت‌ها به تاریخ دیگری موکول شده‌ است.

کنسرت‌هایی که لغو شده‌اند شامل کنسرت‌های مهدی احمدوند پنجشنبه ۶ اردیبهشت، فرزاد فرزین جمعه ۷ اردیبهشت (اسپیناس پالاس)، معین زندی دوشنبه ۱۰ اردیبهشت، امید حاجیلی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت، کنسرت گرشا رضایی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت می‌شوند؛ البته اجرای ناصر زینلی که قرار بود چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در اسپیناس پالاس برگزار شود، هنوز در وضعیت بلیت‌فروشی قرار دارد و مشخص نیست که برگزاری آن لغو می‌شود یا خیر!

به گزارش ایسنا، زمانی که خبر لغو یک کنسرت موسیقی منتشر می‌شود، شاید اولین مقوله‌ای که به ذهن متبادر شود بحث احترام به مخاطب است؛ زیرا زمانی که یک هنرمند یا گروه موسیقی خبر برگزاری کنسرت خود را اعلام می‌کند، طرفداران او برای حضور در کنسرت برنامه‌ریزی و هزینه می‌کنند. گاه این برنامه‌ریزی‌ها برای حضور در یک کنسرت وقت و هزینه زیادی را می‌طلبد؛ چراکه به هر حال مخاطب باید چند ساعتی را برای حضور در یک کنسرت در نظر بگیرد و خرید بلیت‌ها حتی برای یک نفر هم هزینه سنگینی به همراه دارد.

با این وجود بارها شاهد بوده‌ایم که کنسرت‌های موسیقی پس از بلیت‌فروشی و در حالی که در چند قدمی برگزاری بوده‌اند، لغو شده‌اند؛ گویی که وقت و پول مردم هیچ ارزشی نداشته باشد.

برگزاری «ایران‌اکسپو» نیز رویدادی نیست که همین هفته پیش برای برگزاری آن تصمیم گرفته شده باشد که بخواهند کمتر از یک هفته مانده به برگزاری، کنسرت‌های دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه را لغو کنند. درحقیقت زمانی که قرار است بیش از ۲هزار نفر آن هم از ۸۰ کشور جهان در یک رویداد شرکت کنند، برگزارکنندگان باید همه جوانب از محل اقامت این افراد تا ایجاد ترافیک در محل برگزاری و اطراف آن را در نظر بگیرند که نخواهند دقیقه ۹۰ پول و زمان مردم را به هیچ بشمارند و به راحتی و بدون اینکه گویا اهمیتی داشته باشد، ۵ کنسرت را لغو کنند!

اما این در حالی است که کنسرت ناصر زینلی که قرار است ۱۲ اردیبهشت برگزار شود، در حال بلیت‌فروشی است؛ اگرچه که این روز مصادف است با روز آخر «ایران اکسپو» و از آنجایی که هتل اسپیناس در محدوده برگزاری این رویداد قرار دارد و احتمالا محل اقامت تعدادی از میهمانان باشد، با هجوم مخاطبان کنسرت به سالن و با وجود فعال بودن اکسپو، ترافیک سنگینی در آن محدوده ایجاد خواهد شد. از طرفی مشخص نیست که چرا وقتی که اعلام شده تمامی کنسرت‌های دو سالن اسپیناس پالاس و میلاد نمایشگاه تا روز ۱۲ اردیبهشت باید لغو شوند، چرا این کنسرت هنوز بلیت‌فروشی می‌کند؟!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900224

دیگر خبرها

  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • برگزاری یادبود نوازنده فقید در فرهنگسرای ارسباران
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • چرا پنج کنسرت در تهران لغو شد؟
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر