Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماهدشت«مردآباد سابق» با داشتن 6هزار هکتار اراضی کشاورزی از قدیم به عنوان قطب کشاورزی استان شناخته شد. به دلیل وسعت اراضی، پتانسیل بالا و همچنین سهمیه آبی که از سد کرج داشت در گذشته نقش مهمی را در حوزه اقتصاد کشاورزی و حتی اشتغال داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ اما با وجود تغییرات اقلیمی و کاهش سهمیه حق آبه کشاورزی از سد کرج این صنعت در ماهدشت ضربه بزرگی خورد که اشتغال منطقه و معیشت کشاورزان را تحت الشعاع قرارداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از انقلاب با توسعه تهران و انتقال آب سد به تهران حق آبه این منطقه کاهش یافت.

طرح انتقال پساب به ماهدشت به عنوان راه درمان برای مشکلات کشاورزان این منطقه به اجرا درآمده اما به دلیل مشکلاتی به بهره برداری کامل نرسیده است.

 

آب مهمترین مشکل کشاورزان است
 

 

میرآب مسئول توزیع آب شرکت تعاونی روستایی ماهدشت می گوید: بیش از 20 سال در این تعاونی خدمت می کنم. مشکل و درگیری کنونی ما آب است. در ماه یک بار آب به کشاورزان داده می شود که به بخشی از اراضی می رسد و به بخشی دیگر نمی رسد.
 

«علی اصلانی» می افزاید: این مشکل با وجود تلاش مسئولان هیات مدیره شرکت تعاونی تاکنون حل نشده است.

وی می افزاید: درماه یک روز به نام 500 لیتر بر ثانیه آب داده می شود اما آب در مسیر با افت فشار مواجه و بیش از 300 لیتر به ما نمی رسد. بیش از 4 سال است که این وضعیت کشاورزان را به هم ریخته و متضرر کرده است.

اصلانی می گوید: به دلیل نبود آب نمی توانم کشت کنم و زمینم بی مصرف مانده است. ازمسئولان درخواست می کنم برای روشن کردن وضعیت اقدام کنند.

 

حدود 1000 خانوار تحت پوشش شرکت تعاونی روستایی تولیدی ماهدشت قرار دارند

 

رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی روستایی ماهدشت می گوید: شرکت تعاونی روستایی ماهدشت که در ابتدای تشکیل 360 خانوار را تحت پوشش داشت اکنون حدود 1000 خانوار را تحت پوشش دارد.

«خلیل انجیله ای» می افزاید: در گذشته که آب سد کرج طبق اسناد قانونی به راحتی و بدون مشکل به این منطقه واگذار می شد امور کشاورزان و منطقه به راحتی سپری می شد اما به مرور زمان با عدم تحویل آب سد کرج با مشکل مواجه شدیم.

 

اجرای پروژه انتقال پساب ماهدشت برای حل مشکل آب منطقه

انجیله ای می گوید: با بحران آب از سال 90 به صورت جیره بندی آب به بخش کشاورزی اختصاص یافت. برای حل مشکلات مربوطه از سال 82 بحث انتقال پساب ماهدشت در دستور کار قرار گرفت که مخالفان و موافقان زیادی داشت اما با آگاه سازی کشاورزان این طرح به اجرا درآمد.

وی می افزاید: با در نظر گرفتن پتانسیل منطقه و از طرفی با در نظر گرفتن بحران آب ماهدشت و همچنین ممنوعیت انتقال آب از منطقه ای به منطقه دیگر، پسابی که خروجی آن 1300 لیتر بر ثانیه بود برای حداقل بخشی از اراضی ماهدشت برابر مصوبات سالهای گذشته می بایست استفاده می شد که خُلف وعده شد و بخشی از پساب به منطقه دیگر در حال انتقال است و از طرفی برای جبران کمبود آب مقرر شد 500لیتر برثانیه از رودخانه کرج تامین شود که متاسفانه این امر هنوز عملیاتی نشده است.

 

11 روستای ماهدشت در خطربی آبی

انجیله ای اظهار می کند: در گذشته به دلیل اینکه آب ماهدشت از سد کرج تامین می شد در این منطقه هیچ قناتی وجود نداشت و آب 11 روستای این منطقه از سفره های زیرزمین ماهدشت تامین می شد اما اکنون برای تامین آب شرب این روستاها چاه زده شده که با وجود بحران و شرایط کنونی آب در چند سال آینده به دلیل برداشتی که از سفره های زیرزمینی ماهدشت می شود اگر چاره اندیشی نشود روستاهای فوق هم در آینده از آب شرب محروم خواهند شد.

 

طرح انتقال پساب طبق تعهدات پیش نرفته است

وی بیان می کند: ماهدشت که روزی قطب کشاورزی به شمار می رفت در خطر است و برای حل مشکل کشاورزان این منطقه طرح انتقال پساب کرج به ماهدشت اجرا شد اما این طرح با وجود سرمایه گذاری کلانی که انجام شده طبق تعهدات پیش نرفته و برای تکمیل و بهره برداری کامل نیازمند توجه متولیان استانی و کشوری است.

انجیله ای با اشاره به تغییر الگوی کشت منطقه از« حجمی به قطره ای» می گوید: پیش از اجرای طرح قطره ای کردن آبیاری که با هدف بهینه سازی آب انجام شد از 650لیتر آب 650 هکتار بهره مند می شدند اما با اجرای این طرح تا1300 هکتار از این آب بهره مند می شوند. برای اجرای این طرح که با خودیاری کشاورزان و حمایت جهاد به اجرا درآمد همه کارهای مقدماتی انجام و قرارداد بسته شد اما اکنون این پروژه به علت گرانی لوازم اولیه مرتبط پروژه و مشکل نقدینگی پیمانکار به کندی پیش می رود و کشاورزان از این امر زیان می بینند.
 

 

اختلاف قیمت مصالح پروژه و عدم تکمیل طرح باعث آسیب کشاورزان می شود

رییس هیئت مدیره شرکت تعاونی روستایی تولیدی ماهدشت اظهار می کند: در طرح بعدی« انتقال 16 کیلومتری پساب از ایستگاه تصفیه خانه به زمین های کشاورزی» که شرکت تعاونی در دست اجرا دارد بخشی از لوله گذاری در حال انجام است اما به دلیل اختلاف قیمت به وجود آمده در مصالح پروژه، پیمانکار توان عمل به تعهدات خود را نداشته و بخشی از اراضی در صورت عدم اجرای کامل از پساب محروم و آسیب خواهند دید که امیدواریم این موضوع مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

انجیله ای تاکید می کند : در صورت تحویل کامل پساب، شرکت تعاونی تولیدی طرح180 هکتاری گلخانه ای را که با همکاری جدی سازمان جهاد کشاورزی استان در دست دارد اجرا خواهد کرد که با اجرای آن برای 3000 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

انجیله ای می گوید: یکی دیگر از مشکلاتی که شرکت تعاونی روستایی با آن مواجه است مشاع بودن زمین ها و افراز آنهاست. برای گرفتن تسهیلات بانکی باید وضعیت زمین ها مشخص شود. گرفتن وام در شرایط فعلی کشاورزی منطقه و به نتیجه رساندن طرح ها از اهمیت بالایی برخوردار است به همین دلیل در این زمینه نیاز به تعامل و مساعدت بیشتری از جانب مسئولان است.

 

پروژه پساب تصفیه خانه در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد


مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان این که حق آبه مربوطه در حال حاضر برای تامین آب شرب تهران و کرج مورد استفاده قرار می گیرد می گوید: برای حل این معضل جهاد کشاورزی استان برای دایر کردن اراضی طبق مصوبه کارگروه آبکشاورزی استان در محل استانداری در 16تیر94 اقدام به گرفتن حق آبه به میزان 650 لیتر در ثانیه از پساب تصفیه فاضلاب کرج کرد و هم زمان نیز برای تامین اعتبار ساخت خط انتقال پساب و همچنین ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار اقدامات لازم انجام شد.

« حجت الله رضایی» بیان می کند: اکنون میزان حق آبه تخصیصی به اراضی این شرکت تعاونی 650 لیتر در ثانیه است که با اجرای طرح های خط انتقال و شبکه آبیاری، بر اساس الگوی کشت پیش بینی شده امکان شرب اراضی بوسیله پساب تصفیه شده ماهدشت فراهم می شود.

وی می افزاید: همچنین درخصوص میزان مشارکت در خط انتقال حدود 15 درصد کل هزینه ها و در ساخت شبکه هزینه های مازاد بر سهم دولت توسط کشاورزان تامین خواهد شد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اظهار می کند : با مطالعات انجام شده با وجود بحران اقتصادی و شرایط نامطلوب انشاالله با همکاری هیئت مدیره شرکت تعاونی، طرح در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

تصفیه خانه اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد

با توجه به بحران آب و مشکلاتی که در اثر کم آبی برای بخش کشاورزی ایجاد شده چاره ای نیست جز اینکه بخشی از این صنعت را با بازچرخانی و تصفیه فاضلاب زنده نگه داشت. با این هدف شرکت آبفا البرز تصفیه خانه پساب کرج را راه اندازی کرد تا با بهره برداری از آن تاحدودی نیاز زمین های کشاورزی ماهدشت و همچنین شهرک صنعتی اشتهارد تامین شود.

سرپرست معاونت مهندسی وتوسعه آبفا البرز با بیان این که 280هزار نفر از کشاورزان زیر پوشش این تصفیه خانه قرار دارد می گوید: میزان تولید پساب این تصفیه خانه 57هزار مترمکعب در شبانه روز است.

«ابوالقاسم رمضانی» می افزاید: بهره برداری کامل از تصفیه خانه با توجه به هزینه و بودجه های کنونی با تاخیر مواجه شده است و پیش بینی می شود اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.
 

رمضانی در مورد میزان بهره مندی اراضی کشاورزی ماهدشت از تصفیه خانه فاضلاب کرج می گوید: در مدول اول این طرح 2 میلیون مترمکعب برثانیه در سال گذشته به بهره برداری رسید که برای بخش کشاورزی ماهدشت و شهرک صنعتی اشتهارد تخصیص یافته و به طور کل تقسیم این پساب برعهده آب منطقه ای البرز است.

سرپرست معاونت مهندسی وتوسعه آبفا البرز با بیان این که برای این تصفیه خانه تاکنون 100میلیارد ریال هزینه شده می گوید: این پساب دارای استانداردهای کشاورزی است و پس از رهاسازی پساب تصفیه شده، دیگر در اختیار آب وفاضلاب البرز نیست بلکه متولی آن آب منطقه ای استان است.

رمضانی با اشاره به این که این پساب اکنون به حوض سلطان در جاده قم منتهی می شود می افزاید: متولی اصلی رسیدگی به سهم و واگذاری پساب به کشاورزان آب منطقه ای است و شرکت آب وفاضلاب امور ساخت و فنی این طرح را برعهده دارد.

خدیجه ستارزاده

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۷۹۱۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ وحید خرمی با اشاره به اینکه تا کنون ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره شده است، افزود: آب سد سفیدرود از فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از طریق کانال‌های راست و چپ سنگر برای آبیاری شالیزار‌های گیلان رهاسازی می‌شود.
وی با بیان اینکه تأمین آب کشاورزی یکی از دغدغه‌های کشاورزان در فصل زراعی است، گفت: شرکت آب منطقه‌ای گیلان هر سال با توجه به میزان ذخیره آب سد سفیدرود، برنامه زمان بندی شده‌ای را برای رهاسازی آب کشاورزی اعلام می‌کند که شالیکاران باید بر اساس این برنامه و تقویم زراعی پیشنهادی از سوی جهاد کشاورزی مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت محصول خود را اجرا کنند.
مدیرعامل شرکت منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه این استان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد، گفت: ۱۷۲ هزار هکتار معادل ۷۲ درصد از شالیزار‌های استان آبخور سد سفیدرود هستند و بقیه زمین‌های کشاورزی هم با استفاده از منابع آب محلی مانند چاه‌ها، رودخانه‌ها و آب بندان‌ها آبیاری می‌کنند.

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه
  • تعیین تکلیف پساب تصفیه خانه یزد
  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • مشکل تامین برق روستای سیل زده«تختان» دهلران حل شد
  • مسدود شدن راه پنج روستا در دیشموک بر اثر بارش‌ باران
  • رها سازی آب سد سفیدرود از فردا در گیلان
  • برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه/آب منطقه‌ای آذربایجان غربی جوابیه داد