Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورمان در راستای کاهش وابستگی به صادرات نفتی و درآمد حاصل از آن برنامه ریزی های بسیاری انجام داده است و در این مسیر گام های اساسی برداشته تا جایی که امروز شاهد افزایش صادرات غیرنفتی کشورمان هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، تجارت خارجی عامل موثری در شکل دادن به اقتصاد کشور است و می‌تواند تمامی بخش‌‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادبیات رشد اقتصادی به تجارت خارجی به عنوان عامل رشد توجه خاصی شده است. در میان انواع روش‌های تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات، توسعه صادرات غیرنفتی از مهم‌ترین مسائل سیاسی و اقتصادی است که نه تنها از دیدگاه ارزآوری آن بلکه از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

بسياري از كشورهای در حال توسعه، اقتصادی تک محصولی دارند و در مسیر توسعه همه جانبه خود یکی از مهمترین برنامه هایی را که دنبال می کنند، دور شدن از صادرات تک محصولی و اقتصاد تک محصولی است. این محصول در کشورهای حوزه خلیج فارس نفت و گاز ودر دیگر کشورهای جهان محصولاتی نظیر پنبه در مصر، قهوه در برزیل و مس در شیلی است.

                       

بزرگترین عیب اقتصاد تک محصولی این است که با نوسانات بازار آن محصول اقتصاد آن کشور هم دچار نوسان و غالبا بحران و صدمات بزرگ اقتصادی می شود به همین دلیل تمام کشورهایی که به گونه ای در حال توسعه هستند و دارای اقتصادی تک محصولی هستند، به دنبال صادرات محصولاتی غیر از آن محصول غالب هستند. این محصول در کشورمان نفت و گاز است به همین دلیل به صادرات هر نوع کالایی غیر از نفت و گاز صادرات غیر نفتی می گویند. کشورمان در راستای کاهش وابستگی به صادرات نفتی و درآمد حاصل از آن برنامه ریزی های بسیاری انجام داده است و در این مسیر گام های اساسی برداشته تا جایی که امروز شاهد افزایش صادرات غیرنفتی کشورمان هستیم.

 

«محمد رضا مودودی»، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران کشور چندی پیش اعلام کرده بود که شاخص صادرات محصولات غیرنفتی کشور از ابتدای سال جاری تا پایان آبانماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد 13.5 درصدی را نشان می دهد.

 

 

بنابر گفته وی فرایند صادرات کشور با وجود همه مشکلات اقتصادی به وجود آمده، مثبت بوده است و اکنون از مرز 30 میلیارد دلار صادرات با تراز تجاری مثبت عبور کردیم. این در حالی است که پیش از این مدیر دفتر بازرگانی خارجی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود که با اشاره به رشد 14 درصدی تجارت کشور در هفت ماه امسال گفت: میزان صادرات ایران تا پایان مهر از مرز 27 میلیارد دلار گذشت.

 

«فرهاد نوری» گفته بود که اکنون هر تن صادرات به طور متوسط 400 دلار به فروش می رسد و هر تن محموله وارداتی با هزینه یک هزار و 400 دلاری خریداری می شود که این شکاف باید کاهش یابد و کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر صادر شود.

 

حالا گمرک ایران در تایید این سخنان گزارشی از تراز تجاری ایران و میزان صادرات غیرنفتی در هشت ماه منتهی به آبان ماه را منتشر کرده است. بنا بر اعلام این مرکز در هشت ماهه‌ سال‌جاری حجم صادرات غیرنفتی ایران به ۷۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تن رسیده است که ارزش آن رقمی برابر ۳۱ میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار می‌شود. به این ترتیب تا پایان آبان ماه سال‌جاری صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۲.۹۶ درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.

 

 

از سوی دیگر در همین مدت میزان واردات قطعی کالا به ایران ۲۱ میلیون و ۴۹۸ هزار تن به ارزش ۲۹ میلیارد و ۵۴۹ میلیون دلار بوده است. واردات ایران در این مدت نسبت به هشت ماهه سال گذشته ۱۲.۵۸ درصد از نظر وزنی و ۱۴.۴ درصد از حیث ارزش دلاری کاهش داشته است.

 

اقلام عمده صادراتی

اقلام عمده صادراتی ایران در این مدت به ترتیب میعانات گازی به ارزش ۲ میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۸.۸۱ درصد، پروپان مایع شده به ارزش یک میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار و سهم ارزش ۴.۲۵ درصد، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین به ارزش یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۵۰ درصد، متانول به ارزش یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۳۹ درصد و گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۹۸۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۱۳ درصد بوده است.

 

در این مدت ۳۲.۹۳ درصد از ارزش کل صادرات ایران مربوط به پتروشیمی‌ها، ۸.۸۱درصد مربوط به میعانات گازی و ۵۸.۲۵ درصد مربوط به سایر کالاها بوده است.

 

اقلام عمده وارداتی به ایران

اقلام عمده وارداتی در این مدت، شامل ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۲۸۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۳۴ درصد، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف ۸۷۰۳ بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۳۰ به استثنای لاستیک به ارزش یک میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۸۴ درصد، برنج به ارزش ۹۹۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۳۷ درصد، لوبیای سویا به ارزش ۹۳۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۱۵ درصد و الکترود زغالی برای کوره‌ها به ارزش ۳۷۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱.۲۷ درصد بوده است.

 

در این مدت مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به ترتیب پنج کشور عراق با ۶ میلیارد و ۷۵۷ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۱.۴۶ درصد، چین با ۶ میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۰.۵۲ درصد، امارات متحده عربی با ۵ میلیارد و ۹۲ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۶.۱۷درصد، افغانستان با ۲ میلیارد و ۲۴۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۷.۱۳درصد و هند با یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۹۹ درصد بوده‌اند.

 

قابل ذکر است کشور عراق طی این مدت با افزایش ۶۶.۵۹ درصدی ارزش واردات کالا از ایران، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رتبه اول را در بین کشورهای مقاصد صادراتی ایران کسب کرد.

 

کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران

در مقابل واردات عمده کالاها به ایران نیز در هشت ماهه سال‌جاری به ترتیب از پنج کشور چین با ۷ میلیارد و ۳۸۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۲۴.۹۹ درصد، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۵.۸ درصد، جمهوری کره با یک میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۹۷ درصد، هند با یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۴۶ درصد و آلمان با یک میلیارد و ۶۰۴ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵.۴۳ درصد انجام شده است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: میرزا کوچک جنگلی شیراز استان همدان حوزه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روزنامه محمد جواد ظریف خراسان جنوبي صادرات غیرنفتی گمرک ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۰۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد

استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه به صادرات، ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را تا دو هزار درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، جواد قناعت امروز _دوشنبه، دهم اردیبهشت_ در جریان بازدید از پایون استان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خراسان جنوبی از لحاظ وسعت سومین استان پهناور کشور است و یک درصد جمعیت کشور را دارد.

وی با اشاره به فاصله زیاد این استان با کانون‌های جمیعتی کشور، افزود: تراکم جمعیتی استان هم پایین است و در شرقی‌ترین نقطه کشور واقع شده و ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی و معدنی داشته و بزرگان و علمای خوبی در حوزه های علمی و دینی دارد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رتبه‌های برتر استان در تولید محصولات استراتژیک، گفت: در تولید محصولات استراتژیکی مانند زرشک و عناب رتبه اول کشور و جهان و در محصول زعفران رتبه دوم کشور را داریم، همچنین با ۸۰۰ نوع گیاه دارویی، رتبه سوم کشور را داریم.

وی با بیان اینکه این استان رتبه چهارم کشوری را در تولید پنبه و رتبه پنجم را در تولید گل نرگس و پسته و رتبه هشتم در تولید انار را دارد، افزود: ذخایر معدنی فراوانی داریم از جمله ۷۶ درصد زغال‌سنگ کشور و ۸۵ درصد بنتونییت خاورمیانه در خراسان جنوبی است و این استان در حوزه های طلا، گرانیت، نقره، مس، آلومینیوم و… غنی است.

قناعت از ۹ اثر ثبت جهانی استان خبر داد و گفت: این ۹ اثر نشان‌دهنده اصالت استان است و از منظر گردشگری هم توجه خاصی به خراسان جنوبی شده است.

وی با بیان اینکه استان ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد، گفت: چهار گذرگاه مرزی داریم که یکی از این مرزها ماهیرود و فعال است.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: ۳۵ درصد صادرات جمهوری اسلامی به لحاظ ارزش و ۴۰ تا ۵۰ درصد به لحاظ وزنی از مرز ماهیرود سربیشه انجام می‌شود که بسیار هم استراتژیک است.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل چرخه فرآوری محصولات استان، عنوان کرد: یکی از راهکارهای توسعه خراسان جنوبی توجه به زنجیره ارزش محصولات استان است و توجه ویژه ما هم بر محصولات راهبردی و توسعه ها متمرکز است.

قناعت با اشاره به طرح زنجیره‌های ارزش استان‌ها در وزارت کشور، گفت: زمانی که این طرح آغاز شد ما دوره کاری را تشکیل دادیم و در کنار ظرفیت‌های مختلفی که داریم روی دو محصول زرشک و گوهرسنگ بیشتر متمرکز شدیم و در کنار همه ظرفیت‌ها، این محصولات در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی هم غرفه دارند.

وی از ۹۹ درصد تولید زرشک ایران و جهان در استان گفت و اظهار داشت: با حدود ۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت زرشک، سالانه ۱۱۶ هزار تن زرشک تر و ۲۵ تا ۳۰ هزار تن هم زرشک خشک و صادراتی داریم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان این مطلب که در حوزه صادرات محصول زرشک اتفاقات خوبی در گذشته نیفتاده، گفت: ۷۵۰ تن یعنی تنها ۲.۵ درصد زرشک استان صادر می‌شود که هدف گذاری شده با تکمیل زنجیره ارزش و واحدهای فناوری، صادرات زرشک را افزایش دهیم.

وی افزود: اگر توسعه محصول و صادرات و برندسازی زرشک را داشته باشیم، ارزش افزوده از ۵۰ تا ۷۰ درصد به ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد، این مورد هدف‌گذاری ما برای نمایشگاه سال آینده هم است.

قناعت درخصوص گوهرسنگ‌های استان هم گفت: معادن از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی است، ذخایر معدنی شناسایی شده ما بیش از ۷ میلیون تن است و رتبه ما از لحاظ تعداد معادن فعال چهارم و از لحاظ ذخایر هفتم است.

وی از ثبت ملی ۵ گوهرسنگ استان خراسان جنوبی از جمله عقیق پاییزی سرایان، شکوفه فردوس، فلورین طبس و عقیق نهبندان خبر داد و گفت: ارزش افزوده ما در گوهرسنگ‌ها هزار درصد است که اگر به صادرات توجه شود، می توانیم تا ارزش افزوده این محصول را دو هزار درصد افزایش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ما بازارچه تخصصی گوهرسنگ را در دو شهرستان داریم و شهرک تخصصی گوهرسنگ را با کمک ایمیدرو ایجاد خواهیم کرد تا با واردات سنگ‌های خام از افغانستان، به بازار جهانی دسترسی پیدا کنیم.

قناعت در پایان با بیان اینکه چشم‌اندازی که برای نمایشگاه ۲۰۲۵ داریم این است که با هماهنگی وزارت کشور تمرکز بر روی محصول زرشک و گوهر سنگ باشد، گفت: برای سال بعد تکمیل زنجیره این دو محصول، دانش بنیانی کردن و افزایش صادرات این محصولات هدف‌گذاری شده است.

کد خبر 749145

دیگر خبرها

  • تمرکز ویژه استان اصفهان بر تکمیل زنجیره ارزشی صادرات‌ محور
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • توجه به صادرات ارزش افزوده گوهرسنگ‌های خراسان جنوبی را افزایش می‌دهد
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران