Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@22:55:23 GMT

اعتبار هر حکومتی به دستگاه قضایی آن وابسته است

تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۰۰۸۷۲

اعتبار هر حکومتی به دستگاه قضایی آن وابسته است

آیت‌الله محمد یزدی اظهار داشت: به تصور بنده اعتبار هر سیستم حکومتی به میزان زیادی وابسته به دستگاه قضایی و حقوقی آن است و اعتبار دستگاه قضا وابسته به قضات، وکلا و افرادی است که نظراتشان پشتیبان رای قاضی می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، صبح دیروز آیت‌الله محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در دوره تکمیلی حقوقدانان تراز انقلاب اسلامی که در در مجتمع یاوران مهدی (عج) برگزار شد حضور یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله یزدی به اهمیت دستگاه قضا در زمینه تحقق عدالت و مبارزه با ظلم اشاره کرد و بیان داشت: به تصور بنده اعتبار هر سیستم حکومتی به میزان زیادی وابسته به دستگاه قضایی و حقوقی آن است و اعتبار دستگاه قضا وابسته به قضات، وکلا و افرادی است که نظراتشان پشتیبان رای قاضی می باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان به حساسیت های امنیتی و احکام دینی در حوزه قضا اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت در حوزه قضایی و حقوقی حساسیت های فراوانی دارد، کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند باید از هر لحاظ امانتدار مردم باشند.

وی به بحث امانتداری و اهمیت این موضوع در دستگاه قضا اشاره کرد و ادامه داد: برای امانتداری تعاریف و تفاسیر مختلفی به کار برده اند و هر کدام به جنبه های مختلفی از این واژه پرداخته اند؛ امانت در واقع به این معناست که وقتی کسی امانتی را می پذیرد باید آنرا به اهلش بسپارد و در آن طمع نکند.

آیت‌الله یزدی افزود: وقتی اطلاعات پرونده مردم در اختیار شما قرار می گیرد به این معناست که این اطلاعات پیش شما به امانت گذاشته شده است و نباید آن را برای کسی فاش کنید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: نکته دیگر اینکه باید همواره به عدالت قضاوت کنید، قضات باید صدور حکم را دقیقاً بر مبنای عدالت و به‌دور از هرگونه تمایل شخصی، حزبی و گروهی صادر کنند، پاسداری از حقوق مردم نعمت بزرگی بوده که خداوند آن را به قضات عطا کرده است.

آیت‌الله یزدی با اشاره به حساسیت امر قضاوت ابراز کرد: قضات باید در لحظه‌های تنهایی و آرامش به‌صورت دقیق و با در نظر گرفتن اصل انصاف و عدالت بر آرای صادره نظر مجدد کرده و از اتقان و درستی کامل آرای صادرشده یقین و مطمئن شوند.

وی ادامه داد: حقیقت این بوده که هوای نفسانی در هر مسئله‌ای ممکن است وارد شده و صدور رأی را با چالش‌های جدی روبه‌رو کند، صدور رأی بر مبنای عدل و عدالت مهم‌ترین مطالبه و انتظاری بوده که از حقوق‌دانان و قضات می‌رود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه عنوان کرد: قضات و کارکنان دستگاه قضا می بایست خودشان را هر از گاهی امتحان کنند، برخی اوقات پیش می آید که حق با موکل شما نیست آیا در چنین مواقعی از موکل خود معذوریت خواسته اید یا به طمع حق‌الوکاله برای حاکم شدن پرونده او تلاش کرده اید؟

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: بلای دیگری که ممکن است کار وکالت و قضاوت را با مشکل مواجه کند "شهوت" است، انسان هر چه کند آلوده به شهوات است و این موضوع ممکن است باعث لغزش او شود، به شما عزیزان توصیه می کنم که هیچ گاه با خانم ها در محیط بسته ملاقات نکنید، اگر خانمی با شما کار داشت بگویید با شوهر، پدر، برادر یا یکی از اقوامش به اتاق شما بیاید.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۰۰۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صلاح الدینی عصر دوشنبه در دیدار با سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران گفت: دستگاه قضایی بدون اغماز با قانون شکنان و متجاوزان به اراضی ملی برخورد قاطعانه انجام می‌دهد و با متخلفان مماشات نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی از الویت‌های مهمی دستگاه قضایی است گفت: منابع طبیعی به عنوان ضابط خواص و بر اساس قانون باید حفاظت و حراست از عرصه‌های ملی را در دستور کار خود قرار دهد و با پایش روزانه اراضی ملی در شهرستان اجازه تصرف اراضی ملی را به متخلفان ندهد.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران با اشاره به اینکه متخلفین در حوزه منابع طبیعی برخورد قانونی و قاطع خواهیم داشت، بیان کرد: بدون شک تلاش مجموعه همکاران ما در منابع طبیعی شهرستان در راستای صیانت و حفاظت از عرصه‌های ملی از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد.

وی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات مجموعه قضایی شهرستان عنوان کرد: حفظ و حراست از عرصه‌های ملی وظیفه اصلی مجموعه منابع طبیعی است که برای تحقق بخشیدن به این امر خطیر و مهم نیازمند حمایت‌های قضایی هستیم.

فرهادی اظهار داشت: دستگاه قضایی با اشراف کامل در حوزه مسائل منابع طبیعی با اتخاد تدابیر پیشگیرانه نقش بسزایی درحراست از منابع طبیعی و جنگل‌های استان دارد، لذا برای تحقق این امر منابع طبیعی شهرستان نیز آمادگی کامل را دارد.

کد خبر 6098883

دیگر خبرها

  • صرف ۸ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه سیستم‌های روشنایی در شهرکرد
  • برخورد جدی با هنجارشکنان مهم‌ترین اولویت دستگاه قضایی است
  • حفاظت و حراست از اراضی ملی اولویت دستگاه‌های متولی باشد
  • رئیس قوه قضاییه: برخی قضات گله می‌کنند که پرونده‌ها با ابهامات زیاد به اجرای احکام می‌روند
  • بررسی علت فوت کارگر معدن زغالسنگ کوهبنان توسط دستگاه قضایی
  • کمبود نیروی انسانی و بودجه پیشگیری در حوزه مدیریت بحران
  • صدور دستور قضایی برای تعقیب کیفری متخلفان حوزه شهری البرز‌
  • تامین اعتبار مطالعات چهار پروژه شیلات استان اردبیل
  • کشف ۳۷ دستگاه گاز صفحه‌ای قاچاق در لرستان
  • بازدید دادستان تهران از دادسرای ناحیه ۳۸