Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره-ایرنا- «محمد بن سلمان » ولیعهد عربستان یکشنبه شب در راس هیاتی وارد الجزیره شد و مورد استقبال نخست وزیر الجزایر و شماری از مقام های این کشور قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، از زمانی که خبر عزیمت بن سلمان به امارات در چارچوب سفره دوره ای به چند کشور عربی منتشر شد ، رسانه ها ، الجزایر را یکی از مقاصد دیدارهای این مقام سعودی اعلام کردند اما ابتدا نه الجزایر و نه عربستان این خبر را تایید نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن رسانه های الجزایر نوشتند به احتمال زیاد بن سلمان 6 دسامبر (15 آذر )از الجزایر دیدار می کند اما چند روز بعد تاریخ این دیدار، دوم دسامبر( 11 آذر ) اعلام شد و او بالاخره یکشنبه شب حدود ساعت 21 به وقت محلی پس از دیدار چند ساعته از موریتانی، وارد الجزیره شد و مورد استقبال «احمد اویحیی » نخست وزیر الجزایر و شماری از مقام های الجزایری قرار گرفت.

**اهداف دیدار
رسانه های رسمی الجزایری هدف از این دیدار را تقویت روابط دوجانبه دانستند و این در حالی بود که رسانه های غیر دولتی مانند روزنامه الشروق، هدف از این دیدار را شکست انزوای محمد بن سلمان و القای این نکته که مساله قتل خاشقچی تاثیری بر او نگذاشته، دانستند.
«عبدالعزیز العمیرینی » سفیر عربستان در الجزایر که به تازگی ماموریت خود را در الجزیره آغاز کرده است، در صفحه توییتر سفارت این کشور نوشت، دیدار ولیعهد عربستان از الجزایر نقطه عطفی در روابطی دو کشور و همکاری های دو جانبه خواهد بود .
وی هدف از این دیدار را تقویت روابط دوجانبه و همکاری دو کشور در همه زمینه ها دانست.

** واکنش شخصیت های الجزایری به این دیدار
پیش از این دیدار، شمار زیادی از شخصیت ها، فرهیختگان و احزاب الجزایری مخالفت خود را با این دیدار اعلام کرده و او را قاتل کودکان یمن و سرکوبگر روشنفکران و فعالان حقوقی و روحانیون دانستند و از دولت این کشور نیز خواسته بودند این دیدار را لغو کند.
«عبدالرزاق مقری » رئیس حزب جامعه صلح بزرگترین حزب اسلامی در الجزایر، «لویزه حنون» رئیس حزب کارگران، «عبدالله جاب الله » رئیس حزب جبهه عدالت و توسعه، «حده حزام» مدیر مسئول روزنامه الفجر ،17 شخصیت رسانه ای ، فرهنگی، حقوقی و دینی الجزایر از جمله مخالفان سرسخت این دیدار بودند که بیانیه هایی در این خصوص منتشر کردند و البته شمار زیادی از مردم این کشور نیز در شبکه های اجتماعی مخالفت خود را با این دیدار اعلام کرده بودند.
نتایج یک نظرسنجی که توسط روزنامه الشروق انجام شد، نشان داد 72.5درصد مخاطبان این روزنامه مخالف دیدار بن سلمان از کشورشان بودند و البته پیش از آن نیز روزنامه پرشمارگان الخبرالجزایر اقدام به نظرسنجی از مردم در خصوص روایت سعودی ها در مورد قتل «جمال خاشقچی » کرده بود که 91.5 درصد مردم اعلام کردند روایت سعودی ها در این خصوص غیر قابل قبول است و البته انگشت اتهام در خصوص عامل اصلی قتل خاشقچی ، به سمت بن سلمان نشانه می رفت.
مخالفت با دیدار بن سلمان منحصر به روزنامه های عربی زبان نبود، دو روزنامه فرانسوی زبان «لیبرتی » و الوطن » الجزایر نیز مقالات زیادی در مخالفت با بن سلمان نوشتند و طی چند روز گذشته کاریکاتورهایی در مورد او منتشر کردند که در آن بن سلمان به عنوان قاتل معرفی شده و در پرچم عربستان به جای شمشیر، اره ترسیم شده بود.
شبکه فرانس 24 نیز در خصوص این مخالفت ها گزارش داد، بن سلمان در میان مخالفت گسترده مردمی وارد الجزایر می شود.

** دیدارهای بن سلمان با مقام های الجزایری
پیش از این دیدار اعلام شد ولیعهدعربستان با «عبدالعزیز بوتفلیقه »رئیس جمهوری الجزایر ، «احمد اویحیی » نخست وزیر و شمار دیگری از مقام های این کشور دیدار و گفت و گو می کند.
روز گذشته بن سلمان با نخست وزیر الجزایر دیدار کرد .خبرگزاری رسمی الجزایر در خصوص این دیدار نوشت، این دیدار با حضور شماری از وزیران و از جمله وزیر خارجه، وزیر کشور، وزیر صنعت و معدن و وزیر انرژی الجزایر انجام شد اما هیچ یک از رسانه های این کشور خبری در خصوص جزئیات این دیدار منتشر نکردند.
بن سلمان قرار بود بعدازظهر دوشنبه با بوتفلیقه نیز دیدار کند اما ریاست جمهوری الجزایر ناگهان اعلام کرد به دلیل سرماخوردگی شدید رئیس جمهوری، این دیدار انجام نمی شود.

** دیدار وزیر اطلاع رسانی عربستان با نویسندگان و سردبیران رسانه های الجزایری
«عواد بن صالح العواد» وزیر اطلاع رسانی عربستان روز دوشنبه در چارچوب تلاش برای تاثیر بر نخبگان الجزایری، دیداری با نویسندگان و سردبیران رسانه های الجزایری ترتیب داد و در آن خواستار ایفای نقش آن ها برای تقویت روابط میان دو کشور شد .
العواد با بیان اینکه فرصت های زیادی برای همکاری دو کشور در زمینه های سیاسی و اقتصادی وجود دارد، افزود، اهالی رسانه دو کشور باید همکاری بیشتری با هم داشته باشند و به تبادل دیدار بپردازند.

** دیدار نمایندگان شرکت های عربستانی و الجزایری
روز دوشنبه نمایندگان تعدادی از موسسات و شرکت های الجزایری و مسئولان چندین شرکت عربستانی در خصوص راه های همکاری و سرمایه گذاری در الجزایر بویژه در زمینه کشاورزی، ساخت و ساز ، صنایع شیمیایی و معادن گفت و گو کردند.
خبرگزاری رسمی الجزایر در این خصوص نوشت، شرکت های الجزایری در خصوص شراکت سودمند با شرکت های عربستانی در زمینه انرژی های تجدید پذیر،صنایع غذایی، گردشگری، ساخت تجهیزات پزشکی و صنایع شیمیایی ابراز تمایل کردند و از سوی دیگر شرکت های عربستانی نیز برای سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز، معادن، صنایع غذایی ، پرورش ماکیان و صنایع برقی و نساجی و تولیدات پلاستیکی ابراز تمایل کردند.
در حاشیه دیدار بن سلمان از الجزایر دوازدهمین دوره نشست شورای کار و سرمایه گذاری الجزایر و عربستان تحت نظارت «یوسف یوسفی » وزیر صنعت الجزایر و «ماجد بن عبدالله القصبی »وزیر بازرگانی عربستان برگزار شد. این دو وزیر پیش از این، در مورد تقویت روابط در بخش صنایع و معادت گفت و گو کرده بودند.
طی این نشست در خصوص پنج طرح شراکت میان دو کشور در زمینه های مختلف که قرار است اوایل سال 2019 آغاز به کار کند، توافق شد .این طرح ها در حوزه شیمی معدنی ، فلزات، صنایع کلر، سدیم هیدروکسیک ، داروسازی ،تولید دستمال کاغذی و دستمال توالت و صنایع غذایی (آبمیوه سازی) است.
** توافق برای تشکیل شورای عالی هماهنگی مشترک
دو کشور در پایان دیداربن سلمان ، در بیانیه ای مشترک اعلام کردند، توافق شد یک شورای عالی هماهنگی برای تقویت روابط سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور تشکیل شود که از طرف الجزایر نخست وزیر این کشور و از طرف عربستان محمد بن سلمان ریاست این شورا را بر عهده خواهند داشت و همچنین قرار شد وزیران خارجه دو کشور در خصوص سازو کارهای این شورا با هم به گفت و گو بپردازند.

** انتقاد رسانه های الجزایری از بی نتیجه بودن نشست های اقتصادی دو کشور
روزنامه الشروق در خصوص نتایج اقتصادی این دیدار برای الجزایر نوشت، ولیعهد عربستان در حالی به دیدار از الجزایر پایان داد که نتیجه قابل توجهی حاصل نشد، نه توافقنامه شراکتی امضا شد و نه توافقی برای طرح های بزرگ صورت گرفت و نه وعده ای برای سرمایه گذاری داده شد ، در حالی که آن ها در گذشته وعده سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری را داده بودند، نتیجه این دیدار تنها ایجاد شورای عالی هماهنگی میان دو کشور بود و این در حالی است که سعودی ها رقم های نجومی در کشورهای اروپایی و آمریکا سرمایه گذاری می کنند ، ولیعهد با دست خالی به الجزایر آمد هرچند سرمایه داران زیادی او را همراهی می کردند ،ولی عهد عربستان در شرایط سیاسی حساسی به الجزایر سفر کرد، هر چند چهار وزیر در نشست مجمع سرمایه گذاران و سرمایه داران دو کشور حضور داشتند اما آن ها تنها پیشنهاد پنج طرح اقتصادی دادند .این دیدار با صدور بیانیه مشترک و کلیشه ای و بی ارزش به پایان رسید و بسیاری از طرح های شراکت گذشته هم هنوز به نتیجه نرسیده است، دیدار ولیعهد عربستان از الجزایر هیچ دستاورد اقتصادی نداشت و اینجا این سوال پیش می آید کشورهای مختلف و از جمله الجزایر چه سودی از این دیدار بردند؟
«محمد یعقوبی » مدیر مسئول روزنامه «الحوار » الجزایر نوشت، مهم ترین شرکتی که مسئولان آن بن سلمان را در دیدار از الجزایر همراهی می کردند، شرکت تولید دستمال توالت بود و ارزش راه اندازی طرح تولید این شرکت در الجزایر 20 میلیون دلار بیشتر نیست در حالی که هزینه استقبال از بن سلمان و هیات همراه در الجزایر بیش از این مبلغ بود. او 400 میلیارد دلار محض گل روی ایوانکا ترامپ در آمریکا سرمایه گذاری کرد ، حال متوجه شدید دلیل سرمایه خوردگی ( رئیس جمهوری الجزایر و دیدار نکردن با بن سلمان ) چه بود؟
** تاثیر دیدار بن سلمان از الجزایر بر موضع گیری ها و سیاست خارجی این کشور
«احمد صدوق » نماینده مجلس و رئیس فراکسیون جنبش جامعه صلح در مجلس مردمی ملی الجزایر گفت، دیدار اخیر«محمد بن سلمان » ولیعهد عربستان نمی تواند باعث هیچ گونه تغییری در موضع گیری های الجزایر در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی شود.
وی افزود، کسانی که تصور می کنند این دیدار باعث تغییر سیاست ها و موضع گیری های الجزایر در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی می شود، سخت در اشتباه اند و همچنین کسانی که انتظار دارند موضع گیری الجزایر پس از این دیدار در خصوص فلسطین و ایستادن کنار مردم این کشور در مقابله با رژیم صهیونیستی تغییر کند یا اینکه الجزایر موضع گیری دیگری در خصوص یمن و روابطش با سوریه و ایران داشته باشد، در وهم و خیال به سر می برند.
رئیس فراکسیون جنبش جامعه صلح در مجلس الجزایر در ادامه گفت، ولیعهد عربستان با کمال بیشرمی از کشوری(الجزایر) دیدار می کند که به دلیل سیاست های نفتی اش و تنها برای جلب رضایت ترامپ، زیان زیادی به اقتصاد آن وارد کرده است، او خوب می داند که اقتصاد الجزایر بر پایه درآمدهای نفتی استوار است.
به طور کلی باید گفت، بسیاری از نخبگان و مردم الجزایر از ابتدا با دیدار بن سلمان از کشورشان به دلایل مختلف و از جمله قتل خاشقچی، قتل عام کودکان یمنی ، سرکوب فعالان حقوقی و روحانیون و روزنامه نگاران مخالف بودند و پس از این دیدار نیز رسانه های الجزایری شروع به انتقاد از این دیدار کردند بنا بر این نمی توان این دیدار را موفق دانست و شاید تنها بن سلمان می خواست با پوشش های مختلف ، اینگونه القا کند که پس از جنایتهایش، منزوی نشده است و کشورهای مختلف با آغوش باز از او استقبال می کنند و این در حالی بود که او جرات برگزاری کنفرانس مطبوعاتی با حضور رسانه های مختلف را نداشت زیرا خوب می دانست رسانه ها سوال هایی از او می پرسند که او پاسخی برای آن ندارد و محکوم می شود و حتی در الجزایر گفته شد قرار بود کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند اما از این کار منصرف شده و خبرنگاران را به جای دیگری راهنمایی کردند.
خاورم **2041**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي محمد بن سلمان الجزاير نتايج ديدار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۱۴۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: هنوز در خصوص دیدار بایدن و اردوغان برنامه‌ریزی نشده است

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم‌اکنون هیچ برنامه‌ای برای دیدار با رجب طیب اردوغان ندارد.

به گزارش ایسنا، کربی در رابطه با سفر احتمالی اردوغان به واشنگتن و بازدید از کاخ سفید گفت: هنوز هیچ برنامه خاصی برای بازدید رئیس‌جمهور اردوغان وجود ندارد و من هیچ نظر خاصی در این رابطه ندارم.

پیشتر گزارشاتی در خصوص لغو دیدار احتمالی بایدن و اردوغان در برخی رسانه‌های ترکیه منتشر شده بود؛ اگرچه رسانه‌ها در روز چهاشنبه گزارش دادند که آنکارا تاکنون از واشنگتن پیغامی مبنی بر لغو بازدید از پیش برنامه‌ریزی شده اردوغان از آمریکا در تاریخ 9 مه دریافت نکرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاخ سفید: هنوز در خصوص دیدار بایدن و اردوغان برنامه‌ریزی نشده است
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور
  • تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود
  • الجزایر:کمک‌های هوایی ۰.۰۳% نیازهای غزه را برآورده می‌کند
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد