Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@23:19:48 GMT

گفتگوی فراستی با ابراهیم فیاض در «شب سینما»

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۲۲۰۸۶

گفتگوی فراستی با ابراهیم فیاض در «شب سینما»

در شب سینمایی «شب های هنر» امشب مسعود فراستی میزبان دکتر ابراهیم فیاض می شود.

به گزارش مشرق، در نهمین شب سینمایی«شب های هنر» که مسعود فراستی اجرای آن را بر عهده دارد، امشب با حضور دکتر ابراهیم فیاض پژوهشگر حوزه جامعه شناسی و انسان شناسی به موضوع «جامعه شناسی در سینما» می پردازد.

بنابراین گزارش، رویکرد جامعه شناسی در نقد فیلم را بی شک باید با منظری تاریخی نگریست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جامعه شناسی که پیش از سینما متولد شده بود با تولد سینما، به دوسویه این مدیوم تاکید ورزید و به تحلیل هر کدام از آنها پرداخت، نخست وجهی بود که در تصویر فیلم – یا متن اثر قابل ردیابی بود و در دومین سویه جامعه شناسی به مخاطب اثر می پردازد و از مطالعه پویشی، میدانی در می یابد که چگونه باید از خارج از متن به درون آن رسید. آمارها در این نوع مطالعه مورد اهمیت قرار می گیرند و می توان گفت که توجه به مخاطب در مطالعات سینمایی، توجه به خوراک بعدی مخاطب را نیز از سوی جامعه شناسان به ارمغان می آورد.

سینمای درام شرق و غرب با آثاری چون پدر خوانده و داستان توکیو مباحث انتقادی خود که مربوط به جامعه شهرنشینی، طبقه بندی اجتماعی در آن و مهاجرت بود نیز توانستند توجه خود به جامعه و شهر نشینی  را به تصویر بکشند، و از رویکرد جامعه شناسی سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفتند. البته باید توجه داشت که هر دو این فیلم ها با تمرکز و توجه نسبت به نهادی مهم یعنی خانواده توانستند درام خود را روایت کنند و رابطه خانواده و شهر یکی از مهم ترین مسائلی است که نقد جامعه شناختی سینما به آن می پردازد.           
«شب سینما» به تهیه کنندگی سلمان وکیلی یکی از برنامه های «شب های هنر» محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است و چهارشنبه ها ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهار سیما پخش می شود.

منبع: مشرق

کلیدواژه: قانون بازنشستگان بازار سکه و ارز ظریف ابراهیم فیاض شب های هنر مسعود فراستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۲۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها

چهارمین جلسه شورای صنفی نمایش، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه در خانه سینما برگزار شد.

شورا بعد از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده، قرارداد سه فیلم سینمایی «تاوان» (لایه‌های دروغ) به کارگردانی رامین سهراب‌زاده و تهیه‌کنندگی محسن صرافی به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز، «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده و تهیه کنندگی ایرج محمدی با پخش «رسانه فیلمسازان مولود» به سرگروهی سینما فرهنگ و فیلم سینمایی «قلهک» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته با پخش «هدایت فیلم» به سرگروهی پردیس سینمایی ملت را ثبت کرد.

همچنین مقرر شد اکران فیلم‌های سینمایی «تاوان» و «نیلگون» از ۱۹ اردیبهشت در سینما‌های سراسر کشور آغاز شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • «مست عشق» فیلم قابل قبولی نیست/ فروش بالا نمی‌تواند دلیل بر کامل بودن یک اثر باشد
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • آمار فروش فیلم‌های سینمایی در اولین هفته اردیبهشت/ «مست عشق» از «تمساح خونی» سبقت گرفت
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق
  • ۵۸۹ هزار مخاطب به سینما رفتند/ صدرنشینی «مست عشق»