Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@23:56:24 GMT

طرح سرشماری کل و بز و قوچ و میش در دست بررسی است

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۲۲۷۲۸

طرح سرشماری کل و بز و قوچ و میش در دست بررسی است

علی قره چه لو، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: علاوه بر کل و بز و قوچ و میش ها، سایر پستانداران شاخص همچون پلنگ، خرس، سیاه گوش، گرگ، کفتار و گراز، نیز سرشماری خواهند شد.
وی با بیان اینکه طرح سرشماری از سوی کارشناسان و محیط بانان انجام خواهد شد، افزود: این طرح بطور معمول زمستان هر سال اجرا می شود و با توجه به نزدیکی فصل جفت گیری و تشکیل گله، کل و بزهای موجود در سه منطقه مختلف زنجان در دسته های چندتایی مشاهده و امکان شمارش آنها سهل و آسان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قره چه لو اظهار داشت: منطقه شکار ممنوع خرمنه سر در شهرستان طارم و قسمت هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش انگوران در شهرستان ماهنشان، زیستگاه اصلی کل و بزهای این استان است.
وی یادآور شد: سال 96 تعداد 556 راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه شهرستان طارم و 60 راس نیز در منطقه حفاظت شده انگوران و 719 راس قوچ و میش ارمنی نیز در منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان مشاهده و سرشماری شدند.
به گزارش ایرنا، منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که از آبان سال 81 جزو مناطق شکار ممنوع اعلام شد در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود 77هزار و 885 هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از 300 تا دو هزار و 800 متر است.
حیات وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم ها و همچنین دارای گونه های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است.
منطقه حفاظت شده انگوران در شهرستان ماهنشان نیز با مساحتی برابر با 92 هزار و 297 هکتار از سال 1349 تحت حفاظت قرار گرفته و پوشش گیاهی منطقه لاله واژگون، درمنه، چوبک، گون، کلاه میرحسن، لاله، شقایق، کما، مرزه، شکر تیغال، گل حسرت به همراه درختان و درختچه هایی نظیر بنه، بادام، خینجوک، شیرخشت، زرشک، گردو و سنجد، می باشد.
این منطقه زیستگاه مناسبی برای قوچ و میش ارمنی و پازن و دیگر گونه های جانوری ازجمله خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاه گوش، سمور سنگی، کبک دری و چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی چون سفید رودخانه ای، سس، زرده پر و اسبله است.
پناهگاه حیات وحش انگوران نیز که در جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران واقع شده از سال 1349 به حفاظت درآمده و از سال 1354 نیز به پناهگاه حیات وحش تبدیل شده و دارای مساحت 29 هزار و 833 هکتاری است.
6084/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف استان زنجان پستانداران زمستان شاخص شکر منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استیضاح ظریف امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا بابایی اظهار کرد: ۱۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در منطقه گشت رودخان رفع تصرف شد.

بابایی همچنین از تخریب چند بنای غیر مجاز ساخته شده در این زمین‌ها خبر داد و افزود: با باز پس گیری این زمین‌ها ۲ متصرف به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه ارزش این زمین‌ها در این منطقه حداقل متری ۸ میلیون تومان است، افزود: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان فومن برای صیانت از عرصه‌های طبیعی و ملی شبانه روز در حال گشت و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فومن از شهروندان و دوستداران محیط زیست خواست: در صورت مشاهده تخریب، تصرف و آلودگی محیط زیست موارد را در اسرع وقت به نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

کد خبر 6088915

دیگر خبرها

  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • ورود  ناپلی به بوشهر ممنوع شد
  • برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • رفع تصرف ۱۰۰۰ متر از اراضی ملی منطقه گشت رودخان فومن
  • رفع تصرف اراضی ملی در گشت رودخان
  • ورود ناپلی و پست لارو از استان‌های دیگر به بوشهر ممنوع است
  • تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی
  • ممنوع شدن توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای