Web Analytics Made Easy - Statcounter

سردار هادیان‌فر با بیان اینکه۴۱ درصد جرایم در حوزه تلگرام رخ می دهد، گفت: ۲۴ درصد جرایم در اینستاگرام و مابقی هم در اپلیکیشن ها، سایت ها و فضای وب رخ می دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «سردار کمال هادیان فر» امروز چهارشنبه 14 آذر در حاشیه نشست روسای پلیس های فتای سراسر کشور با اشاره به مصوبه سند نظام پیشگیری مقابله شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: تغییراتی که امسال اتفاق افتاده در سند پیشگیری مقابله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این سند برای سه سازمان تکلیف تعیین شده است از جمله پلیس فتا که در حوزه مردم،کسب و کار، سازما‌هان و شرکت‌های خصوصی مسؤولیت دارند. 

 

رییس پلیس فتا با اشاره به رشد 71 درصدی جرایم فضای مجازی نسبت به سال گذشته بیان کرد: امروز میزان کشف جرایم پلیس فتای ایران نسبت به کشور‌های توسعه یافته رشد خوبی داشته و در آمریکا میزان کشف جرم ۲۵ درصد است؛ این در حالی است که این آمار در ایران ۸۱ درصد است.

 

وی در ادامه افزود: ولی جای نگرانی است که رشد جرایم بیش از 71 درصد کار ما را دچار مشکل خواهد کرد و تا این لحظه 41 هزار جرم گزارش شده است و پیش بینی می شود تا پایان امسال 59 هزار فقره پرونده در این حوزه رشد داشته باشد.

 

سردار هادیان فر با بیان اینکه بیشترین جرایم مربوط به برداشت های غیرمجاز است، افزود: در همین راستا ما با همکاری دادستان کل کشور و بانک مرکزی اقدام به توسعه و راه اندازیotp ها (سامانه های رمزدهنده یک بار مصرف) از ابتدای سال کردیم.

 

وی با بیان اینکه بالغ بر 400 میلیون کارت بانکی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: شاید این کارت ها تسهیلات زیادی در جهت خرید، جابجایی و انتقال پول فراهم کرده باشند اما امنیت آن بسیار مهم تر است.

 

وی با بیان اینکه برای کاهش جرایم بانکی، بانک‌ها موظف به ارائه رمز‌های یک‌بار مصرف (otp) به کاربران هستند.گفت: یعنی شهروندانی که از سیستم اینترنتی بانک استفاده می کنند می توانند از بانک های کشور درخواست رمز اوتیپی ها یا رمز یک بار مصرف کنند که در این میان در ابتدا برای ورود به درگاه بانکی، شماره کاربری و رمز کارت وارد می شود، سپس به صورت پیامک رمز یک بار مصرف برای کاربر ارسال می شود که کاربر هر بار که بخواهد از این درگاه استفاده کند یک رمز جدید برایش ارسال می شود.

 

وی در ادامه افزود: در واقع ما گوشی ای تلفن همراه را با سیستم درگاه بانکی و کارت بانکی قرینه کردیم که اگر کارت یا رمز فردی گم شد بتواند رمز را از طریق تلفن همراه دریافت کند و رمز دوم هم به صورت پیامکی جزو مطالباتی است که در سامانه های بانکی ایجاد شده است.

 

سردار هادیان فر تصریح کرد: بانک ها به مردم اعلام کرده اند که برای دریافت رمز یک بار مصرف به شبهات مراجعه کنند، در صورتی که بانکی در این مرحله رمز یک بار مصرف در اختیار مردم قرار ندهد و در این میان ،سرقت و خسارتی بر مردم وارد شود باید طبق توافق صورت گرفته با دادستان کل کشور جوابگوی این مسئله باشد.

 

رییس پلیس فتا خاطرنشان کرد: در مرحله دوم ما رمز یک بار مصرف را در ATM ها فعال خواهیم کرد و در مرحله بعد پست های خرید، فعال می شوند یعنی اگر کاربری در روز 100 خرید هم داشته باشد 100 رمز یک بار مصرف برایش ارسال می شود که اگر کارتی مفقود شد خسارت کلی به جا نگذارد.

 

وی با اشاره به برنامه های تبلیغاتی و آموزشی پلیس فتا اظهار کرد: در راستای اطلاع رسانی و آموزش مردم برنامه های ویژه ای تدوین کردیم که از جمله این برنامه ها موشینگ گرافی است که آن را تهیه و به صدا و سیما ارایه دادیم، امیدواریم با گام هایی که پلیس فتا در قالب برنامه های پیشگیری و وضعی ارایه  داده است مردم توجیه شده و شاهد کاهش جرایم برداشت ها باشیم.

 

سردار هادیان فر در ادامه پلیس فتا بانک ها را در قالب مصون سازی مکلف کرده است ضمن اینکه مردم پول های خود را در اختیار بانک ها قرار داده و باعث افزایش سرمایه بانک ها می شوند به امنیت آنها نیز توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: 500 هزار دستگاه ATM در سراسر کشور وجود دارد.

 

رییس پلیس فتا با اشاره به فعالیت استارت آپ ها (کسب و کارهای جدید) در فضای مجازی تصریح کرد: استارت آپ ها رشد سه هزار و 200 درصدی داشتند، ما از آنها حمایت می کنیم، هرچند که قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد ،بر اساس سند نظام پیشگیری و مقابله ملاحظاتی برای توسعه آنها داریم.

 

وی با بیان اینکه 51 هزار نفر در کشور متقاضی دریافت فروشگاه های اینترنتی بودند، افزود: بالغ بر 32 هزار فروشگاه اینترنتی دارای نماد اعتماد هستند که تاکید می کنیم مردم برای خرید اینترنتی از فروشگاه های موجود در فضای مجازی حتما به نماد اعتماد که بالای وب سایت قرار دارد، توجه داشته باشند و از خریدن کالا از اینستاگرام و تلگرام که نظارتی بر حوزه کسب و کار در این فضاها وجود ندارد، خودداری کنند.

 

سردار هادیان‌فر با بیان اینکه 41 درصد جرایم در حوزه تلگرام رخ می دهد، گفت: 24 درصد جرایم در اینستاگرام و مابقی هم در اپلیکیشن ها، سایت ها و فضای وب رخ می دهند و با توجه به فیلتر تلگرام میزان جرایم در این حوزه نسبت به گذشته کاهش داشته است.

 

وی اظهار کرد: امروز 35 میلیون نفر در هاتگرام و طلاگرام عضو هستند و اقدامات مجرمانه مانند گذشته وجود دارد.

 

وی  با اشاره به آموزش 210 هزار دانش‌آموز و همیار پلیس فتا در سال گذشته اظهار کرد: در جهت توسعه پیشگیری‌های اجتماعی بحث نونهالان و دانش‌آموزان را در دستور کار داشتیم و باید گفت در سال گذشته 210 هزار دانش‌آموز در این خصوص آموزش دیدند. که 42 هزار همیار پلیس فتا داریم، همیاری این افراد در مشاوره‌های فنی،‌حمایتی و پیشگیری اجتماعی  است.

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس شیراز خراسان جنوبي استان همدان مجلس شورای اسلامی حوزه هنری دزفول روزنامه استان سمنان سفر رئیس جمهور تلگرام و اینستاگرام سردار هادیانفر فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۴۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای فراجا از آغاز طرح عملیاتی این پلیس برای برخورد با تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج‌کنندگان خشونت در فضای مجازی در سال‌جاری خبرداد.

به گزارش ایسنا، سردار وحید مجید دراین‌باره گفت: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۳ و در راستای پاکسازی و ارتقاء امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این راستا  ۳۴ کارگروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص  رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است ، شروع به اجرای طرح کردند. بر اساس تجزیه، تحلیل و رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح ، مهمات ، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری برای کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچگونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... را به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتای فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش در فضای مجازی ؛ از کاربران خواست تا ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۹۰ درصد از جرایم فضای مجازی در لرستان کشف شد
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • اجرای طرح برخورد با فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • کلاهبرداری از مالباخته در فضای مجازی
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات
  • عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح و مهمات در فضای مجازی
  • عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی