Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- کم رنگ شدن استفاده از بیمه های اختیاری در کشور یکی از معضلاتی است که به دلایل مختلف صنعت بیمه را درگیر خود کرده است از این رو خبرگزاری میزان در سلسله گزارشی به بررسی علل ایجاد این مشکل پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، صنعت بیمه به دلیل پشتیبانی فعالیت دیگر نهاد‌های جامعه به عنوان یکی از مهمترین نهاد‌های اقتصادی در هر کشوری مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین خصوص خبرگزاری میزان در سلسله گزارشی به بررسی چالش‌های صنعت بیمه و دلایل کم رنگ شدن استفاده از بیمه‌های اختیاری در کشور را بیان کرد.

در ادامه یونس مظلومی کارشناس صنعت بیمه در گفت و گویی مشروح با خبرگزاری میزان به بررسی آخرین وضعیت صنعت بیمه پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

میزان: به طور کلی وضعیت صنعت بیمه را در کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟

مظلومی: ارزیابی عملکرد صنعت بیمه به این مساله بستگی دارد که ایران با کدام کشور منطقه مقایسه می‌شود به طوریکه آخرین بررسی‌ها حاکی از آن است که ایران در صنعت بیمه جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است، اما مقایسه ایران با کشور‌های در حال توسعه رده پایین تری را نشان می‌دهد که امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته در صنعت بیمه ضریب نفوذ بیمه رشد محسوسی پیدا کند.

میزان: به نظر شما چه عواملی باعث کمرنگ شدن استفاده از بیمه‌های اختیاری در سبد خانوار ایرانی شده است؟

مظلومی: بیشتر دلایل مربوط به مسائل فرهنگی می‌شود و نمی‌توان انتظار داشت که بطور خودجوش این فرهنگ در بین افراد شکل بگیرد و در این امر لازم است برای فرهنگ سازی، از بخش‌های مختلف حاکمیتی استفاده شود تا بتوان ضرورت استفاده از بیمه‌ها را به افراد نشان داد. 

میزان: چه بیمه‌هایی در کشور‌های توسعه یافته وجود دارد که در ایران هیچ توجهی به آن نمی‌شود؟

مظلومی: عمده تفاوتی که ما با کشور‌های در حال توسعه داریم در بحث بیمه‌های زندگی و بیمه‌های بازنشستگی است. منتهی مسئله‌ای که فراموش شده این است که در کشور‌های در حال توسعه بیمه‌های بازنشستگی به صورت صندوق‌های بازنشستگی و مستمری است که این صندوق‌ها ماهیتاً شرکت‌های بیمه‌ای هستند و در نتیجه حق بیمه تولیدی آن‌ها نیز در کشور‌های در حال توسعه جزء حق بیمه بازرگانی ان‌ها حساب می‌شود.

این درحالی است که در ایران بیمه بازنشستگی توسط مجموعه صنعت بیمه انجام نمی‌شود در نتیجه این حق بیمه‌ها جزو حق بیمه‌های تولیدی صنعت بیمه به حساب نمی‌آید و این را می‌توان یکی از عوامل عقب افتادن ایران در بحث بیمه‌های زندگی دانست. اصولا بیمه‌های زندگی که توسط شرکت‌ها در ایران به فروش می‌رسد نوعی بیمه تکمیلی بازنشستگی محسوب می‌شود بطوریکه بیمه بازنشستگی پایه در سازمان دیگری انجام می‌شود و جزو عملکرد صنعت بیمه نیست.

میزان: در صورتیکه نبود فرهنگ در بحث شناخت بیمه‌ها را کنار بگذاریم چه عوامل دیگری در زمینه کم رنگ شدن استفاده از بیمه‌های اختیاری دخیل است؟

مظلومی: در بحث تنوع دربیمه‌ها ضعفی دیده نمی‌شود و در حال حاضر هر بیمه‌ای که تقاضا برای آن وجود داشته باشد از سوی شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌شود، ولی در حال حاضر صنعت بیمه به جایی رسیده که اگر بیمه‌ای با هزینه اندک نیز در اختیار افراد قرار گیرد افراد برای بیمه کردن اقدام نخواهند کرد.

در حال حاضر شرکت‌های بیمه‌ای در خیلی از شاخه‌ها از جمله بیمه شخص ثالث و درمان، زیان‌ده هستند و در بیمه‌های آتش‌سوزی پایین‌ترین رقم را دریافت می‌کنند، ولی کماکان مردم برای پرداخت حق بیمه تردید دارند. 

میزان: اگر روزی به شما سمت رئیس کل بیمه مرکزی داده شود ترجیحا کدام نوع بیمه را در کشور از اختیاری به اجباری تبدیل می‌کنید؟ 

مظلومی: به نظر من اجباری شدن بیمه حوادث طبیعی در کشور مثل زلزله، سیل بیش از بیمه نامه‌های اختیاری دیگر ضرورت دارد تا به طور اجباری ارائه شود.

میزان: با وجود ضررده بودن شرکت‌های بیمه‌ای در برخی از شاخه‌ها چرا تعداد بیمه‌ها در کشور رو به رشد است؟

مظلومی: این مورد نیز یکی از اشکالات فرهنگی بیمه‌ها محسوب می‌شود و بخاطر رقابت و دریافت سهم بیشتر بازار در رشته‌های مختلف، شرکت‌های بیمه‌ای در حال افزایش هستند.

میزان: تحولات نرخ ارز در مدت اخیر در کدام شاخه‌های بیمه‌ای تاثیرگذار بوده است؟

مظلومی: تحولات نرخ ارز در چند بخش بیمه‌ای تاثیرگذار یوده بطوریکه یکی از آن‌ها مربوط به شرکت‌هایی می‌شود که سپرده ارزی دارند و طبیعی است که سود بالایی را نصیب شرکت کردند از طرفی تعهدنامه‌هایی دارند که در صورت خسارت برای پرداخت آن با نرخ ارز فعلی اقدام می‌کنند؛ بنابراین هم در بحث تعهدات و هم در زمینه دارایی‌های شرکت‌های بیمه‌ای تاثیرگذار بوده است و در مواقعی که تعهدات ارزی وجود داشته با تحولات نرخ ارز در پرداخت خسارت با زیان روبرو می‌شوند. 

میزان: در بحث بازاریابی بیمه‌ای چرا به فناوری اطلاعات و استفاده از روش‌های نوین کمتر اهمیت داده می‌شود؟

مظلومی: خوشبختانه سال جاری سمینار بیمه به فناوری اطلاعات اختصاص داده شد و در جهان تحولات شدیدی در این زمینه رخ داده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نه چندان دور تحولات عظیمی در این حوزه در کشور ایجاد شود.

میزان:به نظر شما چقدر امکان دارد تا روش‌های نوین در بحث بازاریابی جای بازاریابی‌های سنتی بیمه‌ای را پر کند؟

مظلومی: در کشور‌های توسعه یافته نیز که پیشرفت بالایی در صنعت بیمه داشته‌اند بازاریابی اصلی بیمه بصورت فروش‌های حضوری انجام می‌شود به طوریکه باید با مشتری تعامل بالایی داشت تا وی را متقاعد به خرید بیمه نامه کرد در نتیجه علیرغم پیشرفت‌های بسیار در این حوزه کماکان قسمت عظیمی از فروش صنعت بیمه توسط نمایندگی‌ها و کارگزاری‌ها انجام می‌شود. 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بیمه بیمه زندگی بیمه تعاون بیمه اجباری بیمه اختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۴۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: راهکار رفع ناترازی سوخت در کشور اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور جلوگیری از مصرف بی‌رویه سوخت و حمایت از صنایع پالایشی کوچک و احداث پتروپالایشگاه‌هاست.

به گزارش خبرنگار شانا، ناصر عاشوری در نشست خبری که بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت) با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری در انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت برگزار شد، تصریح کرد: مصرف بیهوده در همه انرژی‌ها از جمله آب، برق و گاز و ... وجود دارد و لازم است که به سرعت با اصلاح ساختار و رویه‌ها، از مصرف بی‌رویه انرژی و ایجاد بحران در این بخش جلوگیری شود.

وی بیان کرد: در بحث ناترازی بنزین و گازوئیل دو نوع تفکر وجود دارد؛ نخست اینکه همچنان افزایش ظرفیت تولید را داشته باشیم، مورد دیگر اینکه تولید کنونی را مدیریت و رویه‌ها را اصلاح کنیم تا مصرف مدیریت شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تأکید کرد: با افزایش ظرفیت تولید مخالف نیستم، اما افزایش ظرفیت تولید با شرکت‌های موجود امکان‌پذیر نیست، تأسیس شرکت‌های بزرگ مادر نیز زمان‌بر است، بنابراین نیاز است با اصلاح ساختار از مصرف بی‌رویه سوخت در کشور جلوگیری کنیم.

عاشوری افزود: اعتقاد داریم که ریشه ناترازی در مصرف است و باید از دنیا الگو بگیریم که مصرف هدفمند باشد و نه رهاشده؛ هدررفت انرژی کشور بسیار بالاست و همین امروز برخی از خودروها در تهران تردد می‌کنند که پیش از انقلاب اسلامی تولید شده‌اند.

وی گفت: به اذعان کارشناسان، هدررفت بنزین کشور در سال بیش از ۲۵ میلیارد دلار است که عدد بسیار بزرگی است؛ بنابراین پالایشگاه‌ها باید به‌دنبال تولید پایدار و با کیفیت استاندارد باشند، در سال‌های اخیر نیز مجموعه مدیران عامل کشور نشان دادند که توانستند بنزین یورو ۴ و ۵ تولید کنند بنابراینهدف و وظیفه ما در صنعت پالایش، تولید سوخت باکیفیت است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به لزوم رعایت استانداردهای محیط زیستی و جهانی گفت: خوشبختانه توسعه کیفی در این بخش سبب شد که در اردیبهشت امسال، مدیران محیط زیستی کشور از کیفیت سوخت پالایشگاهی قدردانی کنند، این در حالی است که در سال‌های گذشته اخطار می‌دادند و جرایم اعمال می‌کردند.

لزوم حمایت و تقویت صنایع پالایشی کوچک

عاشوری افزود: چنانچه دولت بخواهد تولید را افزایش دهد، باید قانون مجلس شورای اسلامی مبنی بر حمایت از صنایع پایین‌دستی نفت و گاز (با تنفس خوراک دو ساله) را اجرایی کند. با توجه به نامگذاری سال برای حضور مردم در جهش تولید، می‌توانیم حمایت و تقویت پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌های کوچک را در دستور کار قرار دهیم.

وی توجیه اقتصادی، سرمایه کمتر، شناسایی بازارهای هدف تازه با ورود بخش خصوصی، اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده، ورود دانش فنی به داخل کشور، تضمین خوراک، رقابت با محصولات مشابه خارجی را از جمله مزایای پتروپالایشی‌های کوچک اعلام کرد و گفت: از آن جمله پالایشگاه قشم است که ظرف دو سال سرمایه آن بازگشت؛ بنابراین دولت باید برای حمایت از این پتروپالایشی‌ها با ظرفیت‌های تا ۳۰ هزار بشکه حمایت کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تأکید کرد: در شرایطی که ایران تحریم است، به لحاظ پدافند غیرعامل نیز بهتر است که به‌جای یک پالایشگاه بزرگ، چند پالایشگاه کوچک داشته باشیم.

عاشوری همچنین با اشاره به اختصاص ۴۰ درصد از سود سهام پالایشی در صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها به‌منظور اجرای قانون بودجه و حمایت از طرح‌های توسعه‌ای ادامه داد: هزینه‌کرد آن نیز بسته به وضع مالی پالایشگاه‌ها در حال ساخت است.

وی مطالبات پالایشگاه‌ها را بیش از ۲۰۰ همت اعلام کرد و گفت: در این باره پیشنهاداتی از جمله کسر مطالبه‌ها از بدهی‌های مالیاتی (۵۰ همت) به دولت ارائه شده است که امیدواریم با آن موافقت شود.

امضای چند قرارداد تازه بین شرکت‌های پالایشی و دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه امسال

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمای صنعت پالایش نفت همچنین درباره برنامه‌های این انجمن برای حضور در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: انجمن پالایش نفت امسال هم با مشارکت ۱۲ عضو زیرمجموعه خود در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت با توان مضاعف حضور پررنگی خواهد داشت.

عاشوری افزود: در طول برگزاری نمایشگاه با مذاکره با شرکت‌های داخلی از جمله سازندگان و دانش‌بنیان‌ها، تعدادی قرارداد به امضای مدیران عامل شرکت‌های پالایشی می‌رسد.

وی تأکید کرد: تفاهم‌نامه‌های تازه‌ای نیز با بانک‌ها و مجموعه‌های اقتصادی به امضا خواهیم رساند. همچنین سه پنل تخصصی کارشناسی با عنوان‌های «برنامه‌ریزی برای تولید با کیفیت و جهش تولید»، «تأثیر کاهش منابع مالی در تکمیل پروژه‌ها و استمرار تولید» و «موضوع تهدید کاهش نیروهای انسانی متخصص و فنی» در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمائثیی صنعت پالایش نفت، خروج نیروی انسانی قابل توجه در صنایع پالایشی را یکی از چالش‌های این صنعت دانست و یادآور شد: متأسفانه خروج نیرو از متخصصان به تکنسین‌ها و نیروهای فنی سرایت کرده است.

دیگر خبرها

  • ارائه نوآوری‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین در تامین مالی فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین
  • بازدید مدیرکل صمت خراسان رضوی از مجتمع کشت و صنعت جوین