Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بيست و هشتمين دوره نشست تخصصي آواز ايراني در فرهنگسراي ارسباران اجرا مي شود. در اين نشست تخصصي به شناخت و بررسي جايگاه آوازي استاد اقبال آذر خواننده پر آوازه موسيقي دستگاهي پرداخته خواهد شد و «رامين بحيرايي» به آوازخواني مي‌پردازد. صداي اين خوانندۀ جوان را که قرار است آواز خود را در «مثنوي نوا» بخواند، سجاد محرابي با تار همراهي خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ابوالحسن قزويني (1245 الوند قزوين – 1349 تبريز) فرزند ملا موسي معروف به «اقبال‌السلطان» و «اقبال آذر» خواننده موسيقي ايراني و صاحب يکي از قوي‌ترين صداها در آواز ايراني بود.
در مورد تولد ابوالحسن اقبال آذر (اقبال السلطان) روايت‌هاي مختلفي وجود دارد که ظاهرا دقيق ترين آن سال 1245 شمسي است. وي در روستاي الوند واقع در 6 کيلومتري قزوين به دنيا آمد. پدرش ملا موسي از مدرسان مدرسه حاج ملا صالح قزويني بود. اقبال در 7 سالگي پدرش را از دست داد و همراه خانواده اش راهي قزوين شد.
او خوانندگي را در آيين تعزيه خواني آغاز کرد. به همراه گروه تعزيه قزوين براي اجرا بارها در تکيه دولت تهران و نيز در تبريز تعزيه خواني کرد. خوانندگي او، نمونه‌اي از شيوه آوازي مکتب قزوين است. او در سال 1277 هجري خورشيدي براي کار در شهرداري، از قزوين به تبريز رفت. وي در دستگاه محمدعلي ميرزا وليعهد مظفرالدين شاه و بعد نزد احمدشاه رفت‌ و آمد داشت.
در زمان سکونت در تهران و هنگامي که به عنوان مأمور در راديو و بخش موسيقي مشغول به کار شد، به دليل تنگ‌چشمي‌ها و حسادت ديگران، استقبال چنداني از وي و ضبط کارهايش نشد و پس از يک سال دوباره به تبريز برگشت.
اقبال آذر چهار بار ازدواج کرد و از همسر اول و دومش (صفيه و خورشيد بانو) صاحب پنج فرزند به نام‌هاي غلامحسين، نواب، اکرم، عفت و نصرت شد.
شاگردان اصلي اقبال 5 نفر بودند: رضاقلي ميرزا ظلي، سرتيپ سيف، شيخ عبدالحسين ترک، ملوک ضرابي و ميرزا ابراهيم بوذري و رامبد صديف. کسان ديگري بوده‌اند همچون علي بخشايش خياباني و… که از او دانش کسب کرده يا شيوه آوازي او را دنبال مي‌کردند ولي در اسناد ثبت نشده‌است.
در روز دوشنبه سوم اسفند 1349 در صد و هفت سالگي به علت نارسايي کبد، در خانه خود در محله اهراب تبريز درگذشت. آرامگاه اقبال در گورستان وادي رحمت تبريز است. از ابوالحسن اقبال آذري آثاري به همراهي هنرمنداني چون: غلامحسين درويش (درويش خان)، علي اکبرشهنازي، ابراهيم منصوري، غلامحسين بگجه خاني و… باقي مانده است.
در اين نشست که سومين سال فعاليت خود را طي مي‌کند، بحث‌ها و سخنراني‌‌هاي تخصصي درباره آواز ارائه مي شود. ديگر وظيفۀ مهم برگزارکنندگان «آيين آواز» معرفي آوازخوانان برجستۀ جوان و ميانسال به جامعه هنري است.
فرهنگسراي ارسباران در ضلع شمال غربي پل سيدخندان واقع شده و ورود به سلسله نشست‌هاي آيين آواز براي تمامي علاقه‌مندان آزاد و رايگان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۲۵۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سجاد آقایی راهی مرحله بعدی مسابقات شد

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون دوومیدانی، در جریان برگزاری رقابت‌های دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا و در دور مقدماتی ماده۴۰۰متر سجاد آقایی نماینده کشورمان موفق شد با ثبت زمان ۴۷.۹۹ ثانیه ضمن کسب عنوان سوم در گروه خود راهی مرحله بعدی این مسابقات شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مسابقات دوومیدانی جوانان قهرمانی آسیا طی روزهای ۵الی۸اردیبهشت و با حضور ۴۳کشور از قاره کهن به میزبانی شهر دبی برگزار می‌شود.

نازنین فاطمه عیدیان، ملیکا نوروزی، الناز موسایی، مانا حسینی، سجاد آقایی، مهدی هفت چشمه، محمد حسام مظفری،سجاد آقایی نمایندگان دوومیدانی ایران در این مسابقات هستند.

کد خبر 6088106

دیگر خبرها

  • ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • واژگونی پژو پارس در محور لردگان به دهدز جان یک نفر را گرفت
  • امدادرسانی به سه مصدوم در محور شهرکرد به بروجن
  • برگزاری نشست هم اندیشی استاندار با فعالان محلات استان قزوین
  • اولین اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود
  • اقدام جهادی اصلاح و سرویس فیدر ۲۰ کیلو ولت دو مداره آوج و شهیدآباد
  • سجاد آقایی راهی مرحله بعدی مسابقات شد
  • طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی