Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشور ما با برخورداری از نیروی کار ماهر از بالاترین ظرفیت‌های تولید مبل در جهان برخوردار بوده و پیش از واردات بی‌رویه مبل از ترکیه تولیداتمان را به آلمان و ... صادر می‌کردیم.

به گزارش جنوب نیوز، این روزها در کانال‌ها و شبکه‌های مجازی تبلیغ مبلمان تا ویترین فروشگاه‌های شیک شهر با برندهای ترکیه بیش از پیش خودنمایی می‌کند و همین روند باعث شده است تا تب گرایش به مبلمان ترکی بسیاری از خریداران این محصولات را فرا بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واردات بی‌رویه مبلمان ترک در دهه اخیر سایه سنگینی بر سر مبلمان داخلی خودمان انداخته است و این روند تا جایی پیش رفته که گاه یک دست مبلمان با قیمت 5 تا 10 برابر رقم واقعی خود نیز به فروش می‌رسد و مشتری نیز به صرف بردن یک برند ترکی به خانه این هزینه غیر منصفانه را پرداخت می‌کند.

در این میان بسیاری از محصولات داخلی خودمان که کیفیت اعلایی نیز دارند به نام مبل ترکی به بازارهای جهانی عرضه می‌شوند که برای صنعت باکیفیت، آب ریختن در آسیاب یک نام و برند دیگر است.

 

گشتی در شهر

اینجا خیابان عادل‌آباد شیراز است که کارگاه‌های مبلمان سازی در کنار هم ردیف شده‌اند. عزیز که سالهاست در یکی از این کارگاه‌ها کار می‌کند با اشاره به چشم و هم‌چشمی در خرید مبلمان و چیدمان دکوراسیون خانه می‌گوید: کیفیت کار مبل شیراز مرغوب است اما متاسفانه مشتری حتی به دنبال مبل ترک نباشد در پی خرید کار تهران است.

وی ادامه می‌دهد: حاصل زحمات من و امثال من در کارگاه‌های شیراز زمانی که در ویترین یک مبل فروشی چیده می‌شود باید برای فروش و جذب مشتری به نام ترک یا تهران مورد بازاریابی قرار بگیرد.

این فرد باتجربه اضافه می‌کند: باید یاد بگیریم که کیفیت و مدل انتخابی ما برای خرید در صدر قرار بگیرد و دست از برند خریدن به هر شرطی برداریم.

توانمندی در مبل کلاسیک

صاحب یک مبلمان فروشی در همین منطقه از شیراز نیز با تاکید بر توانمندی‌های فارس در تولید و طراحی مبلمان کلاسیک عنوان می‌کند: استفاده از هنر منبت در طراحی و ساخت مبلمان در فارس بی‌نظیر است.

حسینی به خبرنگار فارس می‌گوید: با برخورداری از این ذوق و سلیقه که حاصل منبت آباده است، می‌توان به یکی از برندهای مطرح در جهان تبدیل شد نه اینکه بخواهیم به کام ترکیه، هنر و توانمندی بومی خود را فدا کنیم.

وی استقبال از مبلمان کلاسیک در 2 سال اخیر را بهتر از گذشته عنوان می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه سلیقه در خرید محصولات دکوراسیون خانه تا حدودی به سمت کلاسیک کشیده شده است و شمار چشمگیری از مشتریان در پی خرید مبلمان منبت‌کاری شده هستند.

سلیقه مشتری

نازنین که برای خرید جهیزیه خرید مبل منبت‌کاری شده را انتخاب کرده است، می‌گوید: کلاسیک و شیک بودنی که ترکیب این هنر صنایع دستی با پارچه دارد قطعاً در هیچ مبلمان دیگری دیده نمی‌شود.

وی معتقد است: چیدمان خانه با چنین مبلمانی علاوه بر اینکه فضای خانه را پر می‌کند، یک هنر اصیل و کلاسیک را در فضا وارد می‌کند که ترکیب دلنشین و فضای دنجی فراهم می‌سازد.

این بانوی جوان، سبک مبل ترکی را که مورد علاقه بسیاری از افراد شده است را چندان نمی‌پسندد و بیان می‌کند: بیشتر افراد به خاطر جنس پارچه این سبک را انتخاب می‌کنند اما اگر همین کیفیت پارچه روی بدنه منبت سوار شود، آن وقت بسیار شیک‌تر و کاربردی‌تر از سبک ترکی خواهد بود.

یک هنر فرا ملی

مسوول میراث فرهنگی آباده نیز ضمن ابراز خرسندی از ثبت ملی و جهانی منبت آباده بیان می‌کند: ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت، می‌تواند گستره وسیعی را پوشش دهد.

داوود جعفرپور به خبرنگار فارس می‌گوید: با اعلام شورای جهانی صنایع دستی، پس از بررسی‌های انجام گرفته، شهر آباده از فارس به عنوان شهر جهانی منبت، ثبت شد.

وی با تاکید بر پیشینه هنری فارس اظهار می‌کند: این استان از گذشته همواره مهد هنر و صنایع دستی بدیع بوده است و هنر منبت به عنوان یک صنایع دستی شاخص و دیرینه ارزش جهانی شدن داشت.

جعفرپور سال 97 را برای هنر منبت سال خوبی می‌داند و می‌گوید: در سال 95 گواهی ثبت نشان جغرافیایی ملی و بین المللی" منبت آباده" و گواهی ثبت فنون اجرای منبت آباده در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور اخذ شد.

وی می‌افزاید: پرونده ثبت آباده به عنوان شهر ملی و جهانی منبت نیز در سال 95 به شورای راهبردی صنایع دستی کشور ارسال شد تا اینکه در سال 97 ، آباده به عنوان «شهر جهانی و ملی منبت» انتخاب شد.

 

جعفرپور با اشاره به تعداد کارگاه‌های منبت در آباده اظهار می‌کند: حدود 150 کارگاه و 5 هزار هنرمند در این شاخه از صنایع دستی در آباده فعالیت دارند که ظرفیت کم‌نظیری برای توسعه و استفاده از صنایع دستی به شمار می‌رود.

هنری به قدمت تاریخ

یک راهنمای گردشگری تاریخچه هنر منبت را به هزار و 500 سال قبل نسبت می‌دهد و عنوان می‌کند: منبت  از هنر‌های دست ساز اصیل ایرانی است که خاستگاه منبت سنتی در آباده فارس است.

محمد اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: در این هنر، کنده کاری بر روی چوب انجام می‌شود و قدیمی ‌ترین اثر آن متعلق به نیمه اول قرن سوم هجری قمری یک لنگه در چوبی متعلق به مسجد جامع عتیق شیراز است.

وی به علاقه گردشگران خارجی به هنر منبت اشاره می‌کند و می‌گوید: لوازم منزلی که با استفاده از منبت ساخته می‌شوند برای گردشگران خارجی لوکس و با ارزش محسوب می‌شوند و بسیاری از آن‌ها با دیدن مبل، صندلی و تخت خوابی که منبت‌کاری شده است به وجد می‌آیند و هنرمندان ما را چیره دست می‌شمارند و هنرشان را می‌ستایند.

گزارش از مریم شمالیان

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۳۵۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: بیش از ۱۹ شبکه معتبر خارجی به مناسبت روز خلیج فارس دعوت شده‌اند تا مکان رویدادهای تاریخ مقاومت خلیج فارس را آن گونه که هست ببیند و روایت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اسماعیل سجادی‌منش ظهر امروز در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه دو برنامه برای روز ملی _شنبه هشتم اردیشبهت_خلیج‌فارس با همکاری دستگاه‌های فرهنگی، استانداری و رهنمودهای آیت‌الله صفایی بوشهری انجام خواهد شد، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۱۹ شبکه معتبر خارجی به مناسبت روز خلیج فارس دعوت شده‌اند تا مکان رویدادهای تاریخ مقاومت خلیج فارس را آن گونه که هست ببیند و روایت کنند.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های تلویزیونی ترکیه، آلمان، آمریکا، روسیه، ایتالیا، لبنان، چین، عراق، انگلیس، امارات متحده عربی، افغانستان و قطر برای انعکاس این روز ملی به بوشهر دعوت شده‌اند، افزود: مدیران فرهنگی، تهیه‌کنندگان، نویسندگان، شاعران، مدیران خبرگزاری‌های داخلی و چهره‌های رسانه‌ای کشور از جمله العالم، پرس‌تی وی، خبرگزاری‌های ایسنا، مهر، دانشجو نیز دعوت شده‌اند.

مدیر کلاً اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوشهر با بیان اینکه ابتدای حرکت تور مقاومت از کنسولگری انگلیس است، گفت: عمارت امیریه، مسجد آل عصفور، قبر ژنرال انگلیسی، گورستان انگلیسی‌ها، ساحل ریشهر (محل نبرد احمد خان تنگستانی با انگلیسی‌ها) و موزه ملی خلیج‌فارس از موارد مورد بازدید در این تور است.

سجادی‌منش از برگزاری روز ملی خلیج‌فارس با نگاه وعده صادق و نمایش اقتدار ایران اسلامی در بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها با همکاری منطقه دوم نیروی دریایی سپاه برگزار و در این راستا رزمایش اقتدار در نوار ساحلی بوشهر به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین این برنامه از شبکه سه و در فواصل برنامه از شبکه یک و شبکه خبر نیز پخش خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری این مراسم در عرشه شناور نظامی با حضور معاون رئیس جمهور، دو تن از وزیران و دو نفر از وزارت امورخارجه اضافه کرد: شرح دفاع مقدس در خلیج‌فارس، نقش مقاومت شهید نادر مهدوی، تاریخ مقاومت و موزه تاریخ اسلام در این دو روز توسط چهره‌های مطرح کشور تحلیل می‌شود.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه مطالعات صورت گرفته در کاوش‌های گورستان شغاب به صورت رسمی در خردادماه منتشر خواهد شد در خصوص تخصیص اعتبارات برای مرمت و ساماندهی بناها، بیان کرد: تخصیص اعتبار برای چهار مسجد بافت تاریخی، امامزاده عبدالمهیمن، میر محمد حنفی، امامزاده سلیمان گناوه، امامزاده زین العابدین زیارت دشتی، قبر شهید غضنفر السلطنه برازجانی، کاوش‌های باستان‌شناسی قلعه ریشهر، کاخ چرخاب، مسجد جامع بردستان و کتابخانه مصلحیان از جمله این موارد است.

منبع: فارس

کد خبر 748488

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۲۹ پزشک با مشروبات الکلی تقلبی در شیراز | یک پزشک زن فوت کرد و یک پزشک دیگر در کما
  • سفیراندونزی از غرفه استان فارس بازدید کرد
  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • مسدود بودن بلوار استاد مهندسی آباده
  • جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛شنبه هشتم اردیبهشت
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است
  • بهاران پربارش فارس
  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است