Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - به مناسبت دومین سالگرد رحلت آیت الله موسوی اردبیلی نکوداشتی علمی با محوریت موضوعات حقوقی،سیاسی و اقتصادی در دانشگاه مفید قم برگزار شد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، در این مراسم شخصیت هایی نظیر سید محمد علی ایازی، محمد صادق کاملان، عبدالله جوادی آملی، محسن غرویان و کثیری از دیگر شخصیت های حوزوی و دانشگاهی حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در ابتدای مراسم آقای دکتر سید مسعود موسوی اردبیلی پسر مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی و ریاست دانشگاه ضمن خیر مقدم به حضار و در یادکرد مرحوم، انگیزه اولیه تشکیل و تاسیس دانشگاه مفید توسط آیت الله موسوی اردبیلی را ارائه تصویری معقول و کاربستی موجه از اسلام در دنیای معاصر عنوان کرد. طوری که در جهت حل مشکلات انسان امروز بتوان گامی برداشت.
وی در ادامه افزود که بهترین روش و طریقه ی تحصیل این هدف نیز برگزاری همین نشست ها و نکوداشت های علمی ست.
در ادامه آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی به عنوان اولین سخنران نکوداشت ضمن یادکرد و تقدیر از خدمات علمی و اجتماعی مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی اظهار کرد : « در دوران سخت رضاخانیِ قبل از شهریور 1320 بزرگانی چون شیخ عبدالکریم حائری یزدی در سخت ترین شرایط دست به تأسیس حوزه علمیه زدند.
«نقش تاثیرگذار و فداکاری شخصیتی چون شیخ عبدالکریم حائری یزدی با تربیت شاگردانی نظیر شیخ محمد تقی عبده بروجردی ( فقیه و قاضی بلندپایه دوران پهلوی) و پس از آنها سیدصدرالدین صدر، سید محمد تقی خوانساری و سید محمد حجت به عنوان سرپرست های حوزه پس از فوت مرحوم آشیخ و آیت الله العظمی بروجردی و سایرین است که امروز نتایج آن منتهی به تأسیس مراکز علمی ای نظیر دانشگاه مفید به عنوان میراث آن کوشش ها شده است.»
وی افزود: «مرحوم موسوی اردبیلی به عنوان یکی از شاگردان ویژه مرحوم سید محمد حجت، به خوبی شرایط آن دوران را درک کرده است. سخت ترینِ این ایام دوران پنج ساله ی پس از رحلت شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه تا سال 1320و سقوط رضاخان است. این دوران به درستی و شایستگی مورد توجه مورخین و راویان واقع نشده است و محنت ها و رنج ها و زندگی های ساده و سخت طالبان علوم دینی در آن دوران مورد واکاوی قرار نگرفته است. چیزی که لزوم آن به جدیت حس می شود و مرحوم آقای موسوی اردبیلی یکی از کسانی بود که به خوبی و از نزدیک شرایط این دوره پرمخاطره را لمس کرده است.»
نوه مرحوم آیت الله العظی بروجردی در ادامه افزود: «همت و سختی های آن بزرگواران همه در مسیر حفظ شأن، جایگاه و استقلال حوزه علیه بوده است. امر بسیار مهمی که در همه دوران ها می بایست مورد اهتمام جدی همگان قرار گیرد و اینگونه نباشد که مرجعیت مستقل و حوزه مستقل به مثابه یک ناسزا و فحش تلقی شود. نظام اسلامی خود از دل حوزه رشد کرده است. اما حوزه می بایست در کنار نظام به وظیفه نقد و پیراستگی مستمر آن بپردازد و در عین حال استقلال و شأن خود که ثمره مجاهدت های آن فقها و مراجع در سخت ترین دوران هاست را از دست ندهد.» ایشان در نهایت کسانی که در این مورد حرف های خلاف این موضع می زنند را مورد خطاب قرار داده و دعوت به تصحیح نظر و بازاندیشی کرد.
در پایان آیت الله محمد جواد بروجردی کارنامه قوه قضائیه در دوران چهل ساله ی انقلاب را به منزله آیینه عملکرد نهادی برآمده از حوزه و دین عنوان کرد.
وی افزود: «امروزه قوه قضاییه نزدیک به چهل سال در دست ما بوده است. برنامه عملی ما در جهت بسط عدالت و نمایاندن عدل علوی در این حوزه چه بوده است؟ قوه قضاییه برآمده از حوزه شیعی که مدعی عدل علی(ع) است چگونه توانسته است عدالت علوی را تحقق ببخشد؟ اکنون بیش از ادعاهای نظری به عملکرد عملی ما در این مورد توجه می شود. این نکته با توجه به مرکزیت حوزه جهان تشیع در قم و نمایندگی این حوزه برای حدود 400 میلیون شیعه در جهان نکته ای بسیار حساس و با اهمیت افزون است.»
در ادامه مراسم آیت الله محمد جواد فاضلی لنکرانی به عنوان دومین سخنران به ایراد نکات خود پرداخت.
سؤال اصلی وی در این نکوداشت علمی، پرسش از میزان توانایی و کفایت فقه موجود در حل مشکلات این زمانه بود.
او افزود :«همگان متفق اند که فقه نیازمند نوآوری های است و یکی از داعیه داران تحول در بستر حوزه خود مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی بوده است. پرسش اصلی که در این میان مطرح می شود این است که آیا فقه موجود بستر تحول است یا اینکه برای تحول می بایست فقهی دیگر ساخت و پرداخت؟»
در ادامه او اضافه کرد: «شهید صدر در ممارست های اجتهادی خود به دنبال کشف نظام اقتصادی اسلام بود. مقصود از نظام وجود ساختار و چارچوب محتوایی ای ست که فارغ از شرایط و اقتضائات همواره قابل اِعمال و اجرا باشد. پرسشی که در نسبت با دغدغه ها و مسئولیت های اجرایی مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی می توان پرسید این است که آیا میتوان از وجود نظام قضایی اسلام همچون نظام اقتصادی سخن گفت؟ آیا با تتبع در آثار تالیفیِ فقه القضاء خودِ مرحوم آقای اردبیلی می توان از اعتقاد ایشان به وجود نوعی نظام قضایی در اسلام سخن گفت؟»
فرزند مرجعِ مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه افزود: «از نظر بنده در اسلام نمی توان از نظام سخن گفت. با آنچه من از فقه می فهمم، اسلام نظام فقهی ندارد. اگر اسلام ورای فقه فردی، فقه نظامات هم داشت، اول از همه بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان فقیهی برجسته باید به آن می رسید. یکی از اِشکال های بزرگی که به قائلان وجود نظام و سیستم فقهی در اجتهاد می توان گرفت این است که کاشف این نظام چیست؟ آیا فقه موجود است؟ با وجود اختلاف در آراء و اجتهادهای موجود آیا می توان به نظامی واحد رسید؟ فقه موجود کلیت این اجتهادهای پراکنده و مختلف است، چگونه می توان از دل آن نظامی ثابت و واحد را استخراج کرد؟ از نظر بنده پاسخ این پرسش ها منفی است. از همین رو درست تر این است که در بستر همین فقه موجود و کاربست قواعد معطل مانده ی فقهی به نوآوری های لازم که پاسخگوی نیازهای زمانه باشد دست زد»
در پایان آیت الله فاصل لنکرانی ضمن اشاره به تألیفات و حق بزرگ مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی بر گردن نظام و انقلاب افزود : «با تتبعی که بنده در آثار قلمی و درسی مرحوم آقای موسوی اردبیلی داشته ام بر این اعتقادم که ایشان بدون قائل بودن به نظام و سیستم قضایی در اسلام نوآوری های زیادی در بستر همین فقه موجود، همچون نظریه قضاوت جمعی و اجتهادهای شورایی که برگرفته از آرای صاحب جواهر است، داشته است. رأیی که میتواند الهام برانگیز فقهای دیگر باشد»
سخنران سوم مراسم حجت الاسلام و المسلمین علی یونسی بود. دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها در ابتدای سخن ضمن تایید و تحسین نظر سخنران پیشین در نداشتن نظام های معین در تفکر دینی اسلام اشاره کرد: «سخنان آقای لنکرانی باعث تغییر محتوای سخنرانی من شد. من هم به عنوان طلبه ای کوچک بر این نظرم که آوردن نظام و سیستم معین در شأن رسالت نبی نیست و خوشحالم که امروز می شود چنین سخنی را آزادانه گفت.
وی گفت :« نداشتن نظام معین مایه سرافکندگی دین وحیانی نیست، بلکه این اقتضای تغییر شرایط و زمان هاست که سیستم ها و مدل های متناسبی را هم می طلبد. مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در رأس دیوان عالی کشور مطابق همین نگاه پیشنهاد اجتهاد جمعی را می داد.»
او در ادامه افزود: «ضمن یکی از پرونده های قضایی و رای صادره عجیب قاضی، بنده که مقامی در دستگاه قضایی داشتم از مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی به عنوان مقام عالی قضایی پرسیدم که آیا احکام جزایی طریقیت دارد یا موضوعیت؟ آن مرحوم در پاسخ من به پرسش خود از مرحوم امام(ره) اشاره کرد که امام به صراحت گفته بود که احکام جزایی اسلام طریقیت دارند و بسته به شرایط می توانند تغییر کنند.»
دستیار ویژه رییس جمهوری اضافه کرد: «زمانی در دوران صدارت آیت الله یزدی بر قوه قضاییه به بهانه اینکه در اسلام آیین دادرسی و دادیار و بازپرس و ... وجود ندارد، دستور داده شد که در دادگاه های کشور این زوائد خطا و غیراسلامی حذف شود. من به عنوان دادستان تهران با این موضوع مخالفت کردم و مانع اجرای آن در زیر مجموعه خود شدم.
«در ادامه نامه ای هم به مقام معظم رهبری نوشتم و خواستار مرور نظر اختلافی و انتقادی خود گردیدم. ایشان در پاسخی تلویحا رای بنده را تأیید کردند و خواستار اهتمام به نقد من شدند. پیرو این اختلاف ماجرا به کمیسون مجلس کشیده شد و بنده در جلسه و در حضور رؤسای خود از نظرم دفاع کردم و استدلال کردم که در اسلام دیوان عالی هم نداریم، قوه قضائیه هم نداریم، ریاست جمهوری هم نداریم! پس همه اینها باید تعطیل شوند»
در پایان سخن حجت الاسلام یونسی ضمن یاد و تقدیر از خدمات مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در مقام عالی قضا اهتمام اصلی آن مرحوم را حفظ استقلال دستگاه قضا عنوان کرد.
حجت الاسلام یونسی استقلال قاضی را از مسائل قدیمِ مطرح در مباحث قضایی عنوان کرد و افزود : « استقلال قوه قضائیه اما از مسائل مستحدثه است که مورد نظر و تاکید جدی صاحب نظران و اندیشمندان متأخر حوزه سیاسی و حقوقی قرار گرفته است. در این بین عملکرد قوه قضائیه خود می تواند بیشترین نقش را در ضربه زدن به این استقلال ایفا کند. مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در این بین اهتمام زیادی در حفظ حداکثری استقلال قوه داشت و هیچ گاه به یک قاضی فشار نمی آورد که قاضی مطابق نظر او حکم دهد. در مواردی نظیر مشکلی که برای یکی از مجریان زن تلویزیون در آن ایام پیش آمد ضمن مراجعه به امام مانع دخالت و هیاهوی عناصر خارج از نهاد قضاوت در امر قضا شد.»
**ع .س **1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي آيت الله موسوي اردبيلي دومين نكوداشت دانشگاه مفيد قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۴۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

ایسنا/اردبیل اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها با پذیرش ۱۲۵ مقاله در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

جبرائیل رزمجو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی و رئیس اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها ۵ اردیبهشت در این کنفرانس با اشاره به جایگاه منحصربفرد موزه‌ها در توسعه کشور، گفت: نسل جوان اطلاع چندانی از سیر تحول و پیشینه خود ندارد و در همین راستا وظیفه پیشکسوتان و یکی از مهم‌ترین کارکردهای موزه‌ها افزایش اعتماد به نفس و خودباوری نسل جدید با شناساندن گذشته و سیرتحول تاریخی است.

وی همچنین موزه‌ها را از منظر تفریحی حائز اهمیت دانست و افزود: کشورهای توسعه‌یافته به موزه‌ها بها می‌دهند؛ به گونه‌ای که یکی از اهداف گردشگران بازدید از موزه‌های این کشورهاست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: هدف دانشگاه محقق اردبیلی از همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و برگزاری این کنفرانس افزایش معلومات فرهنگی است و امیدواریم این کنفرانس تلنگری برای تفکر و افزایش خودباوری بوده و منتج به پیشرفت و توسعه شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا مصلح‌نیا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: انسانی که شان ندارد خدا به او رحم نمی‌کند، خدا به کسی رحم می‌کند که قدر و شان خود را بداند. شان انسان در این است که با یک چشم به گذشته نگاه کند و با چشم دیگر به حال و آینده.

وی افزود: موزه‌داران گذشته را مقابل چشم می‌آورند و شان ما را تقویت می‌کنند.

در این کنفرانس، ارنستو اتوون معاون مدیرکل سازمان یونسکو و لایشون آن رئیس کمیته بین‌المللی موزه‌های آسیا و اقیانوسیه(آسپک) به صورت مجازی به سخنرانی پرداختند و پیام علی اکبر متکان دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران نیز معاون مطالعات کمیسیون ملی یونسکو قرائت شد.

همچنین بازدید از موزه تاریخ علوم اردبیل، مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی، رونمایی از طرح‌های موزه تاریخ علوم اردبیل، نشست‌های تخصصی و ارائه مقالات توسط پژوهشگران ایرانی و خارجی از دیگر بخش‌های این کنفرانس بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نکوداشت مبلّغ شهید و فقیه انقلابی دیارعلویان
  • آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • رتبه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قابل توجه است
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • ارائه ۵۰ بسته سیاستی بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • بیت مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه صادر کرد