Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: جمعیت آهوان دشت سهرین زنجان با حفاظت محیط بانان و همراهی و همگامی مردم منطقه، 15 درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است.

امجد باقری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دشت سهرین زنجان به دلیل وجود تنها بازماندگان آهوان شمالغرب ایران از شهرت جهانی برخوردار شده است که این شهره باید حفظ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: این آهوان، دشت سهرین را برای زیست انتخاب کرده اند و لازم است مردم این مناطق، همراه و میزبان خوبی برای این گونه جانوری شاخص، باشند.
باقری افزود: متاسفانه برخی افراد سودجو و فرصت طلب در مواقعی دست به شکار آهوان می زنند و از مردم این منطقه انتظار می رود بیش از این یار و یاور آهوان باشند و با حفاظت از آنها، اجازه ندهند زیبایی طبیعت سهرین کم فروغ شود.
وی با بیان اینکه آهوان به عنوان یک نعمت خدادادی، زیبایی های دشت سهرین زنجان را دوچندان کرده اند، ادامه داد: با توجه به اینکه مردم منطقه سهرین بیشتر به شغل کشاورزی مشغول هستند و این حفاظت از این گونه جانوری زیبا را سخت کرده است پس بدون مشارکت اهالی نمی توان این گونه جانوری شاخص و مهم را حفظ و حراست کرد.
باقری تصریح کرد: اگر جمعیت آهوان دشت سهرین افزایش یافته است به حتم در سایه همراهی جوامع محلی، ارتقا سطح آگاهی مردم و حضور مدام محیط بانان بوده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس سرشماری صورت گرفته طی روزهای هفتم و هشتم آذر امسال، تعداد یک هزار و 277 راس آهو در دشت سهرین زنجان واقع در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زنجان مشاهده شد.
براساس سرشماری سال 92 قریب یک هزار و 500 راس آهو در دشت سهرین و منطقه شکار ممنوع فیله خاصه زیست می کردند که در سال 93 با کاهش 14 درصدی مواجه شد، در سال 94 با کاهش 10 درصدی به یک هزار و 246 راس رسید، سال 95 یک هزار و 82 راس و سال 96 نیز یک هزار و 105 راس، در این مناطق مشاهده و سرشماری شد.
دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و در واقع زیستگاه با ارزشی برای آهوان محسوب می شود.
در این زیستگاه بکر و طبیعی جانوران دیگری چون پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می کنند.
منطقه فیله خاصه نیز از سال 86 جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن 110 هزار و 532 هکتار می باشد.
گونه های درختی همانند درختان میوه و صنوبر و گونه های گیاهی همچون انواع آویشن، درمنه، انواع خانواده گندمیان و گیاهان بالشتکی و همچنین آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.
6084/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست آهوان جمعيت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۵۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟

اینفوگرافیک زیر میانگین طول عمر پستانداران را با استفاده از داده‌های Discover Wildlife و سازمان ملل متحد به تصویر کشیده است.

به گزارش روزیاتو، اینفوگرافیک زیر میانگین طول عمر پستانداران را با استفاده از داده‌های Discover Wildlife و سازمان ملل متحد به تصویر کشیده است.

طول عمر انسان در حال افزایش است

پستانداران، به عنوان موجودات خونگرم با مو یا خز تعریف می‌شوند که از شیر غدد پستانی برای نوزادان خود استفاده می‌کنند. در حالی که حیوانات کوچکتر مانند راسو‌ها معمولاً ۱ تا ۲ سال عمر می‌کنند، همتایان بزرگتر مانند فیل‌ها می‌توانند برای چندین دهه زنده بمانند و در راس آن‌ها نهنگ ها، می‌توانند ۲۰۰ سال یا حتی بیشتر عمر کنند.

طول عمر انسان افزایش قابل توجهی داشته است. طبق گزارش بخش جمعیت سازمان ملل متحد، میانگین امید به زندگی در جهان از ۴۷ سال در سال ۱۹۵۰ به ۷۲ سال در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است که نشان دهنده افزایش ۲۵ ساله است. از عوامل تاثیرگذار در افزایش طول عمر انسان می‌توان به تغذیه، دارو و دسترسی به منابع ضروری، اشاره کرد.

با این حال، همانطور که طول عمر انسان شکوفا می‌شود، می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر جمعیت پستانداران حیات وحش داشته باشد. طی ۱۰۰،۰۰۰ سال گذشته، افزایش جمعیت انسانی باعث کاهش ۸۵ درصدی زیست توده پستانداران وحشی شده است.

امروزه، دام‌ها ۶۲ درصد، انسان‌ها ۳۴ درصد و پستانداران وحشی تنها ۴ درصد از زیست توده پستانداران جهان را تشکیل می‌دهند

علیرغم کاهش تنوع پستانداران، زیست توده کل پستانداران زمینی به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در طول ۱۰،۰۰۰ سال گذشته تقریباً ۹ برابر شده است.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی
  • ۳ مصدوم بر اثر برخورد ۲ خودرو سواری در آزاد راه قزوین _ زنجان
  • پاکسازی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد در چهارمحال و بختیاری
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟
  • «حفاظت» به بقای گونه‌ها کمک می‌کند
  • پیش بینی وزش باد در مناطق مختلف استان
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟
  • ۵ مصدوم بر اثر برخورد دو خودرو در آزاد راه قزوین - زنجان
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه