Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ هتل‌های ایران برای یک شب به شما جای خواب می‌دهند و برای یک سری خدمات ناقص و کوچک، چند برابر هزینه یک روز اجاره خانه در همان شهر را طلب می‌کنند. باور ندارید؟ پس بیاید با هم نگاهی به قیمت مسکن و هتل در چند شهر پرطرفدار گردشگران و مسافران ایرانی بیندازیم. قیمت رهن هر خانه حدود یک ششم تا یک پنجم ارزش خرید آن محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور مثال می‌شود با ۱۰۰ میلیون تومان، یک خانه ۶۰۰ میلیون تومانی را رهن کرد. پیدا کردن نسبت اجاره هم کار ساده‌ای است؛ هر ۱۰۰ میلیون تومان رهن، حدود سه میلیون تومان اجاره می‌خواهد. یعنی می‌توانید با ماهی سه میلیون تومان اجاره‌بها در یک خانه ۶۰۰ میلیون تومانی ساکن شوید. به عبارتی روزانه ۱۰۰ هزار تومان. حالا همین روزی ۱۰۰ هزار تومان را با هزینه یک شب اقامت در هتل‌های مشهور مقایسه کنید تا متوجه شوید چرا می‌گویند هیچ‌جا خانه خود آدم نمی‌شود.

تهران؛ شش برابر
پایتخت به عنوان ویترین بازار املاک کشور، فاصله قیمتی زیادی با دیگر شهر‌ها دارد. میانگین قیمت هر متر مربع خانه مسکونی فروخته شده در این شهر در حال حاضر بیش از هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. یعنی اگر بخواهید یک واحد مسکونی ۸۰ متری در این شهر بزرگ بخرید، باید ۶۶۰ میلیون تومان هزینه کنید. رهن کامل عموما یک ششم قیمت فروش مسکن تعیین می‌شود که در مورد خانه ۸۰ متری در تهران این رقم به ۱۱۰ میلیون تومان می‌رسد. اگر چنین پولی در دست و بالتان نیست ناراحت نباشید. می‌توانید این رقم را به اجاره کامل تبدیل کنید و بدون پرداخت پول پیش خانه‌دار شوید. بعد از تبدیل رهن به اجاره با نسبت هر ۱۰۰ میلیون تومان، سه میلیون تومان، اجاره‌بهای یک خانه ۸۰ متری در تهران می‌شود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. به عبارتی شما در روز باید ۱۱۰ هزار تومان کنار بگذارید. از طرفی هزینه یک شب اقامت در بهترین هتل‌های این شهر بین ۳۲۰ تا ۶۵۰ هزار تومان است.


مشهد؛ ۹ برابر
شهر زیارتی مشهد با توجه به توریست‌پذیری بالا، هتل‌های گران قیمت زیادی دارد. در حالی که قیمت مسکن در این شهر نسبت به دیگر مراکز استان‌ها پایین‌تر است. قیمت خرید هر متر مربع منزل مسکونی در مشهد حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. به عبارتی یک خانه ۸۰ متری در مشهد سرجمع ۲۲۰ میلیون تومان می‌ارزد. حالا اگر به جای خرید سراغ رهن کامل بروید، باید ۳۶ میلیون تومان برای چنین خانه‌ای کنار بگذارید. با این حساب اجاره‌بهای ماهانه یک خانه ۸۰ متری بدون بدون پرداخت پول پیش سه صدم مبلغ رهن کامل یعنی ماهانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که می‌شود روزانه ۳۶ هزار تومان. این در حالی است که قیمت اقامت یک شب در هتل‌های پنج ستاره این شهر زیارتی حدودا بین ۲۵۰ تا ۳۲۰ هزار تومان است.


شیراز؛ پنج برابر
شیراز با اماکن توریستی بی‌شماری که دارد بین دو گزینه اول هر توریست خارجی برای سفر به ایران است. حالا اگر خود ایرانی‌ها بخواهند سفری به شیراز داشته باشند، باید بین ۱۳۵ تا ۳۲۰ هزار تومان هزینه یک شب اقامت در هتل‌های پنج ستاره این شهر کنار بگذارند. این در حالی است که شیراز از نظر مسکن بین شهر‌های گران‌قیمت ایران قرار دارد و میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در این شهر حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. بعبارتی یک خانه ۸۰ متری در این شهر حدود ۳۵۰ میلیون تومان می‌ارزد. با این حساب برای رهن کامل چنین خانه‌ای باید یک ششم این مبلغ یعنی ۵۹ میلیون تومان در اختیار صاحب‌خانه قرار دهید. با یک نسبت ساده اجاره‌بهای خانه ۸۰ متری بدون پول پیش می‌شود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان. یعنی برای چنین خانه‌ای در شیراز باید روزانه ۵۹ هزار تومان کنار بگذارید.


اصفهان؛ پنج برابر
آمار‌های بازار مسکن در شهر اصفهان نشان می‌دهد این شهر بعد از تهران گران‌ترین خانه‌های مسکونی را در خود جا داده. به طوری که هر متر مربع ملک مسکونی در اصفهان میانگین حدود چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان می‌ارزد. حالا اگر یک خانه ۸۰ متری در این شهر پیدا کنیم، باید ۳۸۰ میلیون تومان برای خرید آن بپردازیم. مایی که چنین پولی نداریم می‌توانیم این خانه را با نسبت یک ششم این مبلغ یعنی ۶۳ میلیون تومان، چنین خانه‌ای را رهن کامل کنیم. با این حساب اجاره‌بهای این خانه بدون پول پیش می‌شود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان. بعبارتی باید روزانه ۶۳ هزار تومان برای اقامت در این شهر کنار بگذاریم. از طرفی هزینه یک شب اقامت در هتل‌های پنج ستاره شهر اصفهان که تعداد آن‌ها کلا دوتاست، حدود ۳۱۰ هزار تومان می‌شود. البته با هزینه حدود ۲۵۰ هزار تومانی می‌شود سراغ هتل‌های چهار ستاره این شهر زیبا رفت.


تبریز؛ هفت برابر
شهر تبریز از نظر قیمت مسکن شباهت زیادی به مشهد دارد. چرا که قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در این شهر به طور میانگین حدود دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. به عبارتی برای خرید یک ملک مسکونی ۸۰ متری باید ۲۲۰ میلیون تومان پول داشته باشید. اگر نه باید سراغ رهن کامل بروید که هزینه آن یک ششم این مبلغ است و حدود ۳۷ میلیون تومان سرمایه لازم دارد. اگر این مبلغ را هم در پس‌اندازتان ندارید می‌توانید دنبال یک صاحب‌خانه بگردید که بدون دریافت پول پیش، کل هزینه را با اجاره‌بها از شما بگیرد که می‌شود ماهانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان. بعبارتی برای زندگی در تبریز باید روزانه ۳۷ هزار تومان خرج مسکن بدهید. علی رغم شباهت زیاد بازار املاک تبریز با مشهد، چنین رابطه‌ای به هیچ وجه بین هتل‌های این دو شهر نیست. چراکه هزینه یک شب اقامت در هتل‌های پنج ستاره تبریز (به جز هتل کایا لاله پارک) حدود ۲۵۰ هزار تومان است.


رشت؛ ۱۳ برابر
رشت با آب و هوایی بارانی که دارد بیشتر در فصول گرم برای زندگی مناسب می‌شود. شاید به همین خاطر باشد که قمیت مسکن در شهر باران بسیار پایین است و هر متر مربع واحد مسکونی به طور میانگین حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌ارزد. به عبارتی سرمایه لازم برای خرید کامل یک خانه ۸۰ متری در رشت حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. با یک نسبت ساده متوجه می‌شویم که فایل‌های رهن کامل در رشت روی قیمت ۳۴ میلیون تومان است. حالا اگر کسی بخواهد بدون پرداخت پول پیش خانه اجاره کند، باید ماهانه یک میلیون تومان کنار بگذارد. به عبارتی هزینه هر شب زندگی کردن در یک خانه ۸۰ متری در رشت ۳۴ هزار تومان است. این درحالی است که هزینه یک شب اقامت در تنها هتل پنج ستاره این شهر به حدود ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد.   منبع: فرارو

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 شهرهای توریستی قیمت هتل قیمت هتل در مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۵۶۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به قدس آنلاین می گوید: در سراسر دنیا صاحبخانه بودن تعریف خاصی دارد و شغل محسوب می شود که دادگاه آن را به رسمیت می شناسد.

داود بیگی نژاد می افزاید: دولت و در واقع شهرداری ها باید به اندازه ای اختیار و قدرت داشته باشند تا واحدهای مسکونی را با هدف تنظیم بازار مسکن در تملک خود داشته باشند تا در مواقعی که قیمت اجاره متفاوت شد و به نوعی قدرت اجاره مسکن از دسترس قشر آسیب پذیر جامعه خارج شد دولت نیز این واحدها را عرضه کند؛ اما متأسفانه تاکنون این اتفاق در بخش تولید مسکن نیفتاده است.

وی یکی از عواملی که سبب گرانی مسکن شده را مربوط به شهرداری ها می داند و اذعان می دارد: افزایش سالیانه عوارض و نوسازی، طولانی شدن مدت زمان سرمایه گذاری مسکن تا دریافت پروانه ساختمان و ... از سوی شهرداری ها به افزایش قیمت مسکن دامن می زند.

بیگی نژاد می گوید: بانک ها نیز متأسفانه سرمایه هایی را که از مردم به عناوین مختلف جذب می کنند در ملک هایی سرمایه گذاری می کنند که به درد آحاد جامعه نمی خورد و بیشتر برای قشر خاصی از جامعه است که البته این روش برای جبران ناترازی هاست.

داود بیگی نژاد،نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران بیان می کند: واقعیت این است که قیمت خانه اجاره ای تابعی از قیمت مسکن است و اگر بخواهیم رشد قیمت اجاره را کنترل کنیم باید حتماً درخصوص قیمت مسکن تمیهداتی بیندیشیم که قیمت مسکن در روند طبیعی حرکت کند در غیر اینصورت مادامی که قیمت مسکن افزایش پیدا می کند به تناسب آن قیمت اجاره نیز افزایش می یابد و به همان نسبت توانایی مستأجران کاهش می یابد.

وی می افزاید: دولت برای منافع مردم تلاش می کند اما عده ای  از مفسدان اقتصادی با فعالیت زیرزمینی خود در مقوله مسکن سیاستگذاری های دولت را بی اثر می کنند.

تمهیدات و راهکارها

بیگی نژاد در ادامه می گوید: نمی توان در حوزه مسکن، دولت و نهاد خاصی را متهم یا تشویق کرد چراکه تولید مسکن چندین شغل را در خود جای داده است؛ بنابراین همه افراد و ارگان های ذی ربط باید مسیری یکسان برای تولید مسکن فراهم کنند و در واقع از مشاور املاک گرفته تا انبوه ساز و ... همگام با سیاست های تولید مسکن دولت قرار بگیرند تا در آینده با توجه به رشد و سن جمعیتی که در کشور داریم بر اساس نیاز مسکن تولید شود و در نهایت به تعادل قیمت در بخش اجاره برسیم.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران به مردم توصیه می کند: زمان نقل و  انتقال شان را در بازه زمانی خاصی قرار ندهند. چراکه در حال حاضر پیک بازار اجاره، پایان بهار و ابتدای تابستان است که این موضوع بار بسیار سنگینی را در افزایش کرایه هایی که با درآمد مستأجران تطبیق ندارد به آنان تحمیل می کند.

این در حالی است که یک کارشناس مسکن در این باره به خبرنگار ما می گوید: در بیشتر کشورهای دنیا برای حمایت از اقشاری که از سر اجبار اجاره نشینی را انتخاب می کنند قوانین مدونی وجود دارد اما در کشور ما هیچ قانونی در موضوع تعیین اجاره بها وجود ندارد.

مجید گودرزی می افزاید: متأسفانه قوانین ما در این باره ناقص و یکطرفه به نفع مالک است به گونه ای که صاحبخانه، آوارگی مستأجر را حق مسلم خود می داند در حالی که در دنیا تنها جنگ و قانون می تواند یک خانواده را مجبور به ترک محل زندگی خویش کند.

وی توضیح می دهد: در جامعه ما طبق عرف غلط و من در آوردی که در نبود قانون شکل گرفته ودیعه مستأجران به صورت قرض الحسنه با ارزش افزوده صفر محاسبه می شود که نمونه اش را در کشورهای دنیا نداریم و هر معامله ای که شکل می گیرد باید توازن بین دو طرف برقرار باشد.

این کارشناس مسکن ادامه می دهد: در همه مکاتب مالی و اقتصادی پول دارای ارزش زمانی است اما در ایران عده ای قوانینی وضع کرده اند که کاملا یک طرفه به ضرر مستاجر است و مستأجران بینوا به دلیل نداشتن تشکل های لازم نه قادر بوده اند قوانین لازم را از مجلس بگیرند و نه از حقوق خود دفاع کنند چون متأسفانه هیچ تشکل مستأجری در ایران وجود ندارد حتی تشکل های مردم نهاد هم در این زمینه فعال نیستند و بیشتر به عوارض اجاره نشینی می پردازند تا به مشکلات و نبود قانون در زمینه اجاره بها و این بی قانونی به شدت روان جامعه را آزرده کرده است.

مجید گودرزی، کارشناس مسکن

گودرزی خانه دار کردن مردم را نخستین و مهم ترین راهکار حل معضل اجاره نشینی می داند و  می افزاید: امیدواریم طرح ساماندهی بازار اجاره مسکن که به مجلس رفته و برای شورای نگهبان ارسال شده است بدون چکش کاری های زیادی و رفت و آمدهای بیجای این طرح به تصویب برسد تا مبادا مانند طرح مالیات بر خانه های خالی طرحی بی اثر و بی خاصیت شود و در واقع تبدیل به یک شوی قانونگذاری شود.

این کارشناس مسکن می گوید: در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه شهرداری های از قدرت بسیار زیادی برخوردارند و حمایت همه جانبه و محکمی از مستأجران دارند و از طرفی ساخت واحدهای اجتماعی و فوق اجتماعی نیز که طرح حمایتی قوی برای مستأجران است اجرا می شود که البته در کشور ما نیز طرح نهضت ملی مشابه همین طرح است اما در واقع برخی از اقشار ضعیف که تحت حمایت کمیته امداد یا بهزیستی هستند حتی قادر به پرداخت مبالغ اولیه برای ساخت این واحدها نیستند.

گودروزی می گوید: در حال حاضر اجاره نشینی برای ۳۰ میلیون نفر ایرانی که با سرکوب شدید تقاضا حتی قادر به اجاره مسکن نیستند با حق مسکن ۹۰۰ تومانی بیشتر شبیه طنز یا شوخی است چراکه کارفرمایان هیچ تعهدی در قبال موضوع مسکن کارگران تقبل نمی کنند و از سویی کمک دولت آن قدری نیست که این مشکل را حل و فصل کند بنابراین نیاز به حمایت های بیشتر به ویژه در بحث قانونگذاری است.

این کارشناس مسکن تصریح می کند: ظرفیت های در بخش مسکن بسیار بالاست و دولت با واگذاری زمین رایگان می تواند ۶۰ تا ۷۰ درصد به کاهش قیمت مسکن مؤثر باشد.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • اجاره این خانه‌ها به دلار است؛ مستاجران خانه‌های دلاری چه کسانی هستند؟
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • داغ مستاجرها تازه می شود؛ اجاره هایی که چند برابر می شود/ طنز حق مسکن ۹۰۰ تومانی کارگران!
  • ۹ میلیون خانه خالی در ژاپن! / گاردین: تا یک دهه آینده ۳۰ درصد خانه‌ها در ژاپن خالی خواهند بود
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن
  • گام به گام تا ویزای توریستی کانادا
  • رزرو بلیط هواپیما و مقایسه قیمت با سفرمارکت
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!