Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- ساخت مسکن مهر بهشهر که مي توانست فرصت طلايي براي خانه دارکردن افراد کم درآمد دهک هاي پايين درآمدي اين شهرستان باشد، با جانمايي نادرست و غير کارشناسي اکنون به يکي از بزرگ ترين مشکلات اين شهرستان تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مشکل مهم مسکن مهر بهشهر اين است که مانند بسياري از پروژه هاي مشابه در مازندران و شايد کشور در زمين هاي خالي خارج از محدوده شهري بدون هرگونه امکانات زيرساختي اوليه اجرا شده و به همين دليل هم ورود ساکنان به اين مجموعه به مثابه نيشتري بوده که بر دمل چرکين مزمن زده شده تا جاي زخمي عميق بر جاي بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کلنگ مسکن مهر بهشهر اواخر دهه 80 در منطقه ` پيلم کوتي `، کيلومترها دورتر از فضاي شهري و در مکاني که از نظر شهروندان شوره زار بوده و سطح آب بالايي داشت، به زمين زده شد، در حالي که فضاي خالي براي اجراي طرح در نزديکي شهر با امکانات اوليه زيرساختي موجود بود.
پيلم کوتي با در برگيري 870 واحد مسکن مهر در ضلع شمالي و پنج کيلومتري مرکز شهر و در امتداد درياي چهار فصل يا درياي آرام واقع است که روزگاري پرآب بود و به همين دليل هم سطح آب در اين منطقه شوره زار بالاست.
از زماني که کلنگ ساخت اين واحدها به زمين زده شد، 10 سال مي گذرد و از مدتي پيش هم ساکنان اين مجموعه در آن مستقر شده اند ولي جانمايي نامناسب سبب شده است تا روياي خانه دار شدن ضعيف ترين قشر جامعه با تلخي مشکلاتي که هر روز به گونه اي بروز مي کند، همراه شود.
روزگاري معضلات مربوط به فاضلاب، آسفالت و بالا بودن سطح آب مهم ترين مشکل ساکنان اين مجموعه بود و اين مشکلات هم آنقدر بزرگ و فراگير بود که معضلات ديگر به چشم نمي آمد، ولي اکنون با رفع آنها، مشکلات ريز و درشت ديگر مانند نبود امکانات رفاهي، مرکز خريد، مدرسه، مسجد، فضاي سبز و پارک خودنمايي کرده است.
** گلايه از بي مهري
نماينده ساکنان مسکن مهر پيلم کوتي که به نام شهرک امام خميني (ره) مزين شده در باره مشکلات اين مجموعه به خبرنگار ايرنا گفت: نبود امکانات رفاهي در حال حاضر مهم ترين مشکل است که ساکنان را کلافه کرده است.
يحيايي، جانمايي نشدن فضاي ساخت مدرسه براي حدود 900 خانوار ساکن و نبود مرکز خريد را دو مشکل اثرگذار بر زندگي شهروندان ساکن دانست و تاکيد کرد که فقط از ناحيه نبود همين دو مورد هزينه زندگي برخي خانواده ها تا 50 درصد افزايش يافته و ادامه اقامت غير اقتصادي شده است.
وي توضيح داد: در اين شهرک بيش از 300 دانش آموز وجود دارد که براي تحصيل در مقاطع مختلف روزانه بايد با طي کردن کيلومترها راه به مدارس مختلف سطح شهر بروند و هزينه اياب و ذهاب آنان براي خانوارها که از قشر ضعيف جامعه هستند، سرسام آور است.
او افزود: اگر حتي زمان تلف شده روزانه را براي اياب و ذهاب لحاظ نکنيم و خطرات راه را هم کنار بگذاريم، بيشتر افراد ساکن در مسکن مهر بهشهر از اقشار ضعيف جامعه هستند که از بد روزگار به دليل قفر، چک برگشتي و مشکلات مختلف، زمين گير اين مجموعه شدند و تعدادي هم تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند و خانه‌دار شدن روياي ديرينه آنان بود.
يحيايي گفت: حتي براي اين شهرک که حدود چهار هزار نفر زندگي مي کنند يک مسجد جانمايي نشده و در مناسبت هاي مذهبي و ديني همچون محرم و ماه مبارک رمضان ابتدا در منازل گرد هم مي‌آمديم، اما اکنون با کمک يکي از ساکنان که منزل خود را در اختيار قرار داده با تشکيل هيات مذهبي برنامه هاي منظم ديني و مذهبي را با بضاعت اندک خود انجام مي دهيم.
وي افزود: درست است که ساکنان اين مجموعه ` پرمهر ` و محبت هستند و اتحاد و همدلي بالايي دارند و همين امر موجب شده است که با وفاق و اتحاد در کنار هم حتي منزل شخصي را به براي برگزاري آيين هاي مذهبي و ديني در اختيار قرار دهند، ولي وقتي شهرکي در نقطه اي ساخته مي شود اين حداقل انتظار است که امکانات رفاهي و زيرساختي حداقلي داشته باشد.
نماينده ساکنان مسکن مهر پيلم کوتي نبود سرويس اياب و ذهاب دائم، آتش نشاني و مرکز درماني را از ديگر کمبودهاي مهم اين مجموعه برشمرد و گفت: اکنون که شهرکي در بيخ گوش شهر بهشهر ساخته شده لازم است که داراي خط تاکسيراني و اتوبوسراني باشد تا مشکل اياب و ذهاب مردم رفع شود چون حتي روستاهايي که در نزديکي شهرها واقع هستند چنين امکاناتي برايشان تعريف مي شود.
يحيايي همچنين از وجود ساختمان هاي نيمه تمام زياد در محوطه شهرک امام خميني (ره) گله کرد و افزود که اين مکان هاي خرابه مانند سبب ايجاد حفره هاي امنيتي و خطرساز براي ساکنان شده است.
وي وجود يک پاسگاه کلانتري را براي ايجاد امنيت در شهرک ضروري دانست و گفت: تاکنون بارها مردم خواستار استقرار کلانتري و يا کانکس نيروي انتظامي به همراه مامور شدند و تاکنون اقدامي صورت نگرفته است.
** کيفيت قرباني دائمي
يکي از ساکنان مجموعه مسکن مهر پيلم کوتي هم استفاده از مصالح ساختماني نامرغوب، به کارگيري پيمانکاران بي تجربه و کاهش نظارت در زمان ساخت، عدم وفاي پيمانکاران به تعهدات در ساخت و ساز را از مشکلات مضاعف اين مجموعه برشمرد.
محمدي با ادعاي اين که هيچ استانداردي در ساخت و ساز واحدهاي اين مجموعه رعايت نشده، افزود: استفاده از مصالح ساختماني نامرغوب سبب شده است تا برخي فرار را بر قرار ترجيح دهند و منازل و واحدهاي خود را به فروش بگذارند که البته اين واحدها حتي با تعيين نرخ بسيار پايين هم خريداري ندارد.
وي گفت: با توجه به وجود زمين هاي مختلف در نقاط مختلف شهر بهشهر و حوالي آن با امکانات زيرساختي بهتر، جانمايي درست مي توانست طرح مسکن مهر بهشهر را به فرصت طلايي اقشار کم درآمد براي خانه دار شدن تبديل کند ولي اکنون خانه دار شدن به مشکل اصلي آنها بدل شده است.
يک بانوي سرپرست خانوار ساکن در اين مجموعه هم مدعي شد که نبود مدرسه سبب ترک تحصيل برخي از دانش آموزان شده است.
جعفري افزود: هزينه بالاي سرويس اياب و ذهاب براي برخي از خانواده ها سنگين است و با توجه به اينکه برخي از خانواده ها بيشتر از دو تا سه فرزند دانش آموز دارند، نمي توانند از عهده مخارج همه آنان بر بيايند.
اين بانوي بهشهري همچنين از نبود نانوايي در اين مجموعه گله کرد و گفت: کيلومترها از شهر دور هستيم و با وجود اينکه سوپرمارکتي براي تامين مايحتاج بنا شده است و ارائه خدمت مي کند اما براي خريد يک يا دو عدد نان بايد کيلومتر ها به شهر برويم و نان تهيه کنيم و گاهي هزينه سرويس اياب و ذهاب ما بيشتر از قيمت نان مي شود و گاهي هم پاي پياده بايد مسير را طي کنيم چون سرويس اياب و ذهاب منظم نداريم.
وي افزود: واقعيت اين است که مشکلات متعدد موجود سبب شده است تا بسياري از واحدهاي اين مجموعه خالي باشد و حل مشکلات هم ظاهرا تا تکميل نشده ظرفيت شهرک براي مسئولان توجيه ندارد، در حالي که نبود امکانات زيرساخت و رفاهي مهم ترين علت خالي ماندن ظرفيت است.
** نبود زمين، مشکل ساخت مدرسه
مدير آموزش و پرورش بهشهر با اعلام اين که خانواده هاي حدود 200 دانش آموز در شهرک امام خميني (ره) زندگي مي کنند، نبود زمين را مهم ترين مشکل در ساخت مدرسه براي اين مجموعه اعلام کرد.
صادق علي‌بيکي افزود: در حال حاضر حدود 120 دانش آموز مقطع ابتدايي که خانواده هايشان در شهرک سکونت دارند در مدارس شهر بهشهر در حال تحصيل هستند و بقيه هم دانش آموزان مقاطع ديگر هستند.
وي توضيح داد: تاکنون مکاتبات مختلفي با مسکن و شهرسازي و همچنين نوسازي مدارس براي احداث مدرسه در شهرک امام داشته ايم و در صورت واگذاري زمين از سوي اداره راه و شهرسازي، آموزش و پرورش نسبت به کد فضا، تامين اعتبار و ساخت مدرسه اقدام خواهد کرد.
طبق آخرين آماري که راه و شهرسازي در اختيار ايرنا قرار داد، در مجموع بيش از يک هزار واحد مسکن مهر در بهشهر در دستور کار قرار گرفت که از اين تعداد 870 واحد در مسکن مهر پيلم کوتي يا شهرک امام و 240 واحد شامل مسکن مهر رو به روي چيت سازي بهشهر کلنگ زني و با تلاش هاي دولت يازدهم به خانوارها تحخويل شد.
رئيس اداره راه و شهرسازي شرق مازندران با اعلام اينکه ساخت و ساز مدرسه، مسجد و اماکن مورد نياز و رفاهي در مسکن مهر تابع ساختار سازمان ملي زمين است، گفت: در صورتي که اعتبار لازم براي ساخت مدرسه و حتي مسجد و هر نوع امکانات مورد نياز ديگري توسط دستگاه مربوطه اعلام شود، سازمان ملي زمين وارد عمل مي شود.
مسيح ناصحي افزود: بايد براي ساخت و ساز مدرسه، اعتبار پايه براي ساخت مشخص شود و با ارائه طرح و اعتبار مشخص شده براي اهداي زمين و واگذاري سند اقدام مي شود.
وي با اعلام اين که اداره راه و شهرسازي براي واگذاري 2 هزار متر مربع زمين جهت ساخت مدرسه در شهرک امام خميني (ره) آمادگي دارد، از آموزش و پرورش و نوسازي مدارس خواست تا طرح و اعتبارات پايه براي ساخت مدرسه را ارائه کرده و زمين را در اختيار بگيرند.
ناصحي گفت: در مورد ساخت مسجد هم در اين شهرک آمادگي واگذاري 400 متر مربع زمين را داريم، ولي خودمان اعتبار و بودجه کافي براي ساخت نداريم و بايد اداره اوقاف و امور خيريه وارد عمل شود.
وي افزود: راه و شهرسازي براساس قولي که داده است يکصد ميليون تومان براي ساخت مسجد کمک مي کند اما در ادامه و براي ساخت کامل نيازمند تامين مالي مناسب و ورود اوقاف و افراد خير و همچنين نهادها و دستگاههاي ديگر هستيم.
رئيس اداره راه و شهرسازي بهشهر در مورد دسترسي آسان مردم به مرکز خريد هم گفت: 10 باب واحد تجاري براي اين منظور در نظر گرفته شده است که پنج باب فروخته و واگذار شده است و پنج باب ديگر در حال حاضر خالي است.
وي در باره مشکل نانوايي شهرک هم گفت: متاسفانه امور اصناف امتياز نانوايي و خبازي شهرک را قبل از واگذاري بنا به يک نفر واگذار کرده است و اکنون که يک متقاضي ديگر براي طي مراحل قانوني اخذ جواز خبازي مسکن مهر در حال اقدام است، به او اعلام شد که سهميه شهرک پر است و امتياز قبلا داده شده است.
ناصيحي نتيجه گيري کرد: در مجموع راه و شهرسازي به تعهدات خود عمل کرد و برخي از مسئولان کم کاري مي کنند. به عنوان نمونه زمين به شهرداري براي ايجاد فضاي سبز و مکان ورزشي واگذار شد که نيمه کاره رها شده است.
وي افزود: ما حتي تصفيه خانه فاضلاب را هم بر اساس تعهداتمان اجرايي کرديم و بعد از آن يک ميليارد تومان براي روکش آسفالت مسکن مهر پيلم کوتي هزينه نموديم و آمادگي براي واگذاري زمين به شرط ارائه طرح و اعتبار لازم هستيم و مشکلي در اين بخش وجود ندارد.
7332/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۰۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست

تین نیوز

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران با اشاره به اینکه ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی شروع شد، گفت: ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی از ۴۰ هزار واحد هدف گذاری شده در مرحله نقشه برداری است و تا ۱۰ روز آینده کلنگ زنی می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران  با بیان اینکه کارهای تحقیقاتی  ساخت مسکن اقتصادی از  دو سال گذشته  آغاز شده است  گفت: در ساخت این پروژه از تکنولوژی های نوین و هوشمندسازی  استفاده کرده ایم و بازار هدف این پروژه مشخص و مصرف کننده نهایی است .

وی با اشاره به اینکه این طرح با مشارکت مردم و زیرساخت های قانونی در حال ساخت است، بیان کرد: طبق هدف گذاری انجام شده برای افراد و زوجهای جوان  متراژ های کوچک هدف گذاری شده و برای خانواده های بزرگ و دارای فرزند متراژهای  متوسط و بزرگ  بین ۷۵ تا ۹۰ متردر نظر گرفته شده است  .

باقرپور با بیان اینکه  ارزان سازی را در کنار ارتقای کیفیت در دستور کار خود قرار داده ایم گفت:  ساخت پروژه های مسکن اقتصادی در قالب یک شهرک هوشمند اقتصادی طراحی شده است به طوری که هزینه زمین در این پروژه ها صفر در نظر گرفته شده و با توجه به طراحی این شهرک که به صورت مجتمع اقامتی و تجاری است از طریق الحاقات زمین هزینه برای متقاضیان صفر شده است.

هدف گذاری ۴۰ هزار  واحدی برای مسکن اقتصادی

طراح مسکن اقتصادی اظهار کرد:این طرح در بخش تعاون و با مشارکت مردم ساخته می شود و متقاضی تنها قیمت تمام شده ساخت را می پردازد.

باقرپور بیان کرد: زمین برای این طرح تامین و نقشه برداری های آن رو به اتمام است و از ۴۰ هزار واحد مسکن اقتصادی که هدف گذاری شده بود، ساخت دو هزار و۵۰۰ واحد و عملیات خاکبرداری ۶۵۰ هزار متر مکعب تا دو هفته آینده آغاز می شود.

وی توضیح داد:  کانال های تاسیساتی برای این پروژه پیش بینی کرده ایم و طبق توافقی که با اتحادیه تعاونی های دانش بنیان انجام شده از تمامی محصولات دانش بنیان داخلی در این طرح استفاده خواهد شد و استفاده از انرژی پاک و انرژی خورشیدی برای این پروژه پیش بینی کرده ایم.

او گفت: در مسکن اقتصادی سعی کرده ایم از تحریم ها دور باشیم و از تمامی امکانات و محصولات تولید داخل استفاده شده و به نوعی ارزبری از کشور نداشته باشیم.

طراح مسکن اقتصادی توضیح داد: در این طرح سوداگری را کنترل کرده و هر کد ملی تنها از یک واحد می تواند استفاده کند و برای جلوگیری از سوداگری در بازار اجاره در صورتی که فرد قصد اجاره و یا فروش واحد خود را داشته باشد باید از شیوه اجاره داری حرفه ای  استفاده کند.

قیمت زمین در مسکن اقتصادی صفر شد

وی با بیان اینکه در این طرح قیمت زمین را حذف کردیم و قیمت واحدی که  با تمامی امکانات به متقاضی تحویل داده می شود حدود متری ۳۰ میلیون تومان است گفت: متقاضی بعد از تحویل هیچ هزینه دیگری ندارد چراکه واحد با امکانات کامل تحویل داده می شود.

مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست

وی با بیان اینکه مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست و این طرح در زیر ساخت های مردمی و زیر ساخت های قانونی در حال ساخت است، گفت: اخیرا طرح هایی از سوی برخی از دستگاه ها به اسم مسکن اقتصادی مطرح شده است که باید بگویم این طرح توسط اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران و در قالب مشارکت های مردمی و تعاونی ها ساخته می شود و کسی نباید این عنوان را به نام خود مصادره کند.

وی افزود: طبق هدف گذاری های انجام شده ساخت مسکن اقتصادی در قالب ۴۰ هزار واحد اجرایی خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • جلوگیری از شهرک‌سازی در دل جنگل‌های توسکستان
  • دادستان گلستان: شهرک‌سازی در جنگل‌های توسکستان متوقف شد
  • آماده سازی ۵۵ هکتار زمین ملی مسکن در رودبارجنوب
  • مکان‌یابی ۱۳ هزار هکتار زمین برای ساخت شهرک‌های نهضت ملی مسکن
  • بانک ها با تسهیلات مسکن چه می‌کنند؟
  • مشکل صدور مجوز ساخت در ۲۸ قطعه از زمین‌های رو به روی شهرک خانقاه برطرف می‌شود
  • انعقاد قرارداد ساخت ۳ هزار مسکن در شهر امیرکبیر
  • مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ