Web Analytics Made Easy - Statcounter

آلبوم اجرای ردیف عبدالله دوامی با تار و آواز سیاوش ایمانی و همراهی تمبک سینا خشک‌بیجاری به نام «ساقه خشک بهار ۲» و آلبوم «سرو بالای سهی» به آهنگسازی و نوازندگی تار امیر شریفی و خوانندگی محمد اسماعیل قنبری و نوازندگی تنبک حسین زمانی روانه بازار موسیقی شد.

به گزارش ایسنا، سیاوش ایمانی درباره‌ آلبوم اجرای ردیف عبدالله دوامی با نام «ساقه خشک بهار۲» گفت: هدف از انتخاب این کارگان، جدای اهمیت و غنای موسیقایی‌اش، نبود نمونه‌ی اجراییِ منتشرشده برای ساز تار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترجمه‌ این ردیف، بر اساس کتاب «ردیف آوازی و تصنیف‌های قدیمی به روایت استاد عبدالله دوامی، گردآوری استاد فرامرز پایور» به زبان تار به مثابه تجربه‌ای چالش‌برانگیز بود، چرا که در طول زمان‌ ـ از انتشار سی‌دی قبلی (ساقه‌ی خشک بهار ۱) تا امروز ـ تغییراتی در نحوه‌ی اجرا (به‌کارگیری شیوه‌های گوناگون در بستر کلّی هنر تارنوازی در بیان آواز، تحریرها، تزیین‌ها، اجرای ریز و...) صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: بازاجرایی یک متن مقرر از پیش‌موجودِ موسیقایی (در این‌جا ردیف) این امکان را فراهم می‌کند تا مجری با واکاوی اثری برجسته، فارغ از ساختار، به زیبایی‌شناسی متن توجه کند و حاصل را به چیزی از جنس هنر تبدیل کند. در این راه حتی ممکن است تحولی در کارگانِ اجرایی سازِ تخصصی شکل بگیرد.

ایمانی در مورد ردیف و رویکرد خود در اجرای این اثر توضیح داد: هر کس که دستی در موسیقی داشته باشد می‌داند یافتنِ تعادل بین محتوای آموزشی و محتوای هنری به سادگی میسر نیست. توجه بیش از اندازه به ضروریات آموزشی به آسانی می‌تواند موسیقی را خشک و بی‌روح کند، حس و حالِ آن را از بین ببرد و تمرکز بیش از حد بر محتوای موسیقایی می‌تواند امرِ آموزش را مختل کند. ردیف آن مرزِ ظریفِ بینابینی است که تعادل را برقرار می‌کند. اگر جوهرِ ردیف را اینگونه دریابیم، «ردیف‌نوازی» مستلزم حرکت بر مرزِ باریک بینِ نظم و انضباط آموزشی و شورِ موسیقایی است.

او در پایان خاطرنشان کرد: قطعاً بحث انتقالِ تجربه‌ی تمام‌شده به مخاطب نیست، زیرا در این اجرا ردیف‌نوازی به منزله‌ بازخوانیِ محتوای هنریِ ردیف مدّ نظر بوده است و بازخوانیِ محتوای هنری، تجربه‌ای است همواره نو و بی‌پایان.

****

همچنین آلبوم «سرو بالای سهی» که ساز و آوازی در حوزه­‌ موسیقی دستگاهی ایران است با رویکردی هنری و جدی و با نیت حفظ اصالت­‌های موسیقی کلاسیک ایرانی توسط آهنگساز و خواننده­ی اثر تولید شده است.

در دفترچه­ این آلبوم به قلم امیرشریفی که پیش از این آهنگسازی و تولید و نشر آلبوم­‌هایی چون «برافشان»، «چهارسو»، «حُزّان» و «مجموعه تصانیف عارف قزوینی» را در کارنامه خود دارد، می‌­خوانیم:

«امروزه با رشد فزاینده‌ گرایشاتِ مردم‌پسند در موسیقی ایرانی، بیش از پیش شاهد رنگ باختن یکی از هنری­‌ترین اَشکال ارائه­‌ی موسیقی دستگاهی؛ یعنی ساز و آواز و در مقابل شاهد رونق کم‌سابقه­‌ی تصنیف و ترانه‌خوانی در موسیقی ایران هستیم؛ این نخستین ضرورتی است که ما را به طراحی و اجرای این ساز و آواز نسبتاً بلند ترغیب کرد.»

امیر شریفی که عضو هیات علمی دانشکده‌­ی موسیقی دانشگاه هنر است چهار قطعه برای این آلبوم ساخته و دو تصنیف از رپرتوار تصانیف قاجاری را برای این آلبوم تنظیم کرده­ است.

مراسم رونمایی این آلبوم با حضور عوامل تولید و اجرای زنده­ بخش‌­هایی از این آلبوم دوشنبه (۱۹ آذر ماه) ساعت ۲۰ در گالری آ واقع در خیابان کریم­‌خان‌­زند، خیابان آبان جنوبی کوچه­ اردشیر ارشد پلاک ۷ برگزار خواهد شد. ورود برای علاقه‌­مندان آزاد است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلبوم موسيقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۶۴۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح عملیاتی پلیس برای برخورد با تولیدکنندگان محتوای مبتذل

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار وحید مجید درباره جزئیات اجرای طرح عملیاتی پلیس فتا برای برخورد با لایوهای مستهجن و محتوای مبتذل در فضای مجازی گفت: با اجرای طرح عملیاتی پیش دستانه علیه جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی؛ شامل لایوهای مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ؛ گردانندگان، مدیران و اعضا ۱۰ نشانگاه سایبری فعال شناسایی شده و مورد اقدام عملیاتی و قضائی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۹۸۳۵ تارنما نیز مورد رصد عام قرار گرفتند که با بررسی اطلاعاتی سایبری بر روی ۳۸۴۲ فقره تارنمای مشکوک تعداد ۱۷۶۵ مورد مجرمانه مشاهده شد که از این تعداد ۷۶۵ مورد با تذکر تلفنی و با همکاری هموطنان تمامی محتوای نامناسب مسدود شد و مابقی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

رئیس پلیس فتا فراجا افزود: با بررسی‌های صورت گرفته شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از ۹۱ درصد؛ کماکان بیش‌ترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به مطالبات گسترده و عمومی هموطنان از پلیس فتا برای پاکسازی و امن سازی فضای سایبر از محتواهای نامناسب و مغایر با شعائر دینی و هنجارهای عام جامعه و خانواده، گفت: بخش اعظم گزارشات این حوزه توسط کاربران فهیم و آگاه فضای مجازی به این پلیس گزارش شده است.

مجید تصریح کرد: اجرای طرح‌های عملیاتی و پیش دستانه در خصوص اینگونه جرایم که. باعث نگرانی خانواده‌های ولایت مدار ایرانی شده قطعاً در اولویت پلیس فتا است.

رئیس پلیس فتا فراجا از هموطنان خواست که همچون گذشته در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را پلیس اطلاع دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جدیدترین قیمت طلای ۱۸ عیار و انواع سکه در بازار؛ سکه یک گرمی چند شد؟ | جدول قیمت ها را ببینید
  • آرامش نسبی بازار طلا و سکه امروز در رشت در مقایسه با هفته گذشته
  • طرح عملیاتی پلیس برای برخورد با تولیدکنندگان محتوای مبتذل
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • وزیر ارشاددرگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی خراسان را تسلیت گفت
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم