Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، شادی و نشاط و سرور، یکی از نیازهای روحی و فطری انسان است که در بسیاری از جنبه­های حیاتی انسان نقش مؤثری ایفا می­کند.

دین اسلام که به تمام نیازهای روحی و جسمی انسان توجه داشته، این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده است.

وجود آیات متعدد در قرآن کریم، سخنان پیامبر(ص) و احادیث و روایات منقول از ائمه معصومان(ع) حاکی از اهمیت موضوع شادی در اسلام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درباره اهمیت شور و نشاط و سرور و جایگاه آن در تعالیم دینی همین بس که مفهوم شادی ۲۵ بار با الفاظ مختلف در قرآن کریم آمده و از کسانی که موجبات دلخوشی و شادکامی بندگان را فراهم می­آورند، ستایش شده است.

شادي از ديدگاه اسلام

از زيباترين و مؤثرترين نعمات خداوند بر انسان نعمت شاد بودن، مهر و محبت و عشق ورزيدن است.

قرآن به مقوله خوشی، خرسندی و شادمانی توجه ویژه دارد. تعريف و تمجيد از مقوله‌های شادی در چهارچوب کاملاً منطقی و دور از افراط و تفريط و كنترل هيجانات اعم از خشم و غضب، شادی و شادمانی از شاهكارهای آيين اسلام است.

اسلام بهره‌گيری از شادی، لذت بردن از زندگی و رضایت‌مندی از آن را طی آموزه‌های سهل و آسان آموزش می‌دهد، تا جايی كه تبسم به چهره اهل ایمان و ديگران را پاداش داده و عملی دارای ثواب بر می‌شمارد و به اين ترتيب به شادی عمق بخشيده و آن را درونی و پايدار می‌نماید تا تشنگی انسان را نسبت به اين نیاز پاسخ دهد.

از طرفی نيز از شادی‌ها و لذت‌های زودگذر و كاذب به شدت جلوگيری نموده و معتقد است كه اين گونه شادی‌ها، تنها بخش بسيار كوچك و سهم ناچيزی از شادی‌های واقعی است.

محققان عوامل و مؤلفه های متعددی را در به وجود آمدن و پايدار ماندن شادی مؤثر دانسته‌اند از جمله آن‌ها می‌توان به برقراری و حفظ روابط بين فردی منسجم و داشتن تماس اجتماعی مداوم و پايدار، ازدواج و زندگی زناشويی، تدین و معنويت، ثروت و پول، عوامل زيست محيطی مانند آب و هوا و موقعيت جغرافيايی، وضعيت جسمانی، اوقات فراغت، رضايت شغلی، تحصيلات، سن و… ‏اشاره کرد.

شادمانی یکی از مهم‌ترین نیازهای روانی بشر

مهدی قناد یک جامعه‌شناس در گفت و گو با ایکنا گفت: شادمانی و نشاط بعنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای روانی بشر، بعلت تأثیرات عمده‌ای که بر شکل‌گیری شخصیت آدمی و در یک کلام مجموعه زندگی انسان دارد، همیشه یکی از دغدغه‌های جامعه بشری بوده است.

وی افزود: تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد شادی با توسعه‌ی قوای شناختی، خلاقیت، نوآوری و ارتباطات گسترده‌تر و مثبت‌تر انسان‌ها با یکدیگر مرتبط است.

این جامعه‌شناس گفت: شادی و نشاط در صورت عمیق بودن ضمن گسترش خلاقیت و کارآمدی فرد سبب توانمند بیشتر وی در حل مسأله می‌شود.

قناد ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده شادی و نشاط سبب افزایش طول عمر می‌شود در حالی که غم و اندوه و استرس میزان طول عمر فرد را کاهش می‌دهد.

هیجان مثبت و شادی در افزایش معنویت نیز نقش موثری دارد

وی با اشاره به اینکه هیجان مثبت و شادی در افزایش معنویت نیز نقش موثری دارد، افزود: دینداری انسان‌ها ثمره‌ی سلامت روان آن‌هاست که باید در رضایت خاطر از زندگی فراهم شود.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: شکرگزاری، خوش‌بینی، اشتغال، فراوانی رابطه‌ی زناشویی جنسی با همسر، میزان زمان اختصاص یافته به فعالیت‌های مثبت، اعتماد به نفس زیاد، مسکن، تعهد، پایبندی به مذهب، سلامت جسمی، خودآگاهی، برون‌گرایی و کنترل درونی در بروز شادی و نشاط در فرد نقش موثری دارند.

قناد گفت: شادمانی و نشاط بعنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای روانی، نه تنها تأثیرات عمده‌ای بر شکل‌گیری شخصیت و زندگی انسان دارد، بلکه اهمیت زیادی در سلامت روانی و مقابله با مشکلات دنیای امروز دارد.

وی با اشاره به اینکه انسان با نشاط، انسانی کارآ، مبتکر، مولد و سازنده است، افزود: نبود شادکامی عوارض متعدد روانی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی را در پی دارد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: عدم امید به آینده و کسالت، موجب کناره‌گیری فرد از اجتماع، افسردگی و انزوای اجتماعی می‌شود که این عوامل خود کاهش فعالیت و کارآیی را به‌دنبال دارند، هم‌چنین ناامیدی در بعد فردی موجب از میان رفتن نیرو و اراده‌ی لازم برای نیل به اهداف می‌شود، افراد ناامید نسبت به توانایی‌های خود باور نداشته و از آینده تصوری نامطلوب دارند و به همین سبب سرخورده و منفعل می‌شوند.

قناد گفت: بی‌شک اجرای برنامه‌های نشاط‌بخش برای جامعه‌ای که به زعم آمارهای موجود از نظر ناملایمات روانی، عده‌ای از افراد آن وضعیت مطلوبی را ندارند امری کاملاً حیاتی است، چنین برنامه‌هایی در درجه نخست باید، هدفی مشخص و تضمین داشته باشد از نظر میزان درجه حصول به آن هدف باشند، چون در غیر این صورت ضربه‌ی بدتری به اوضاع مذکور وارد می‌آید.

قناد اظهار کرد: دستگاه‌ها وسازمان‌های مختلف باید درحوزه‌ی مسئولیت خود، برای گسترش فرهنگ شادی برای کارکنان و زیر مجموعه‌ی فعالیت خود، برنامه‌های لازم را تدوین و برای اجرای آن برنامه‌ها به صورت جدی تلاش کنند.

وی یادآورشد: در فضاهای آموزشی ایجاد محیطی شاد در محیط دانشگاه و کلاس درس جو تفاهم، همدلی و خلاقیت را افزایش می‌دهد.

قناد خاطرنشان کرد: در بحث از شادی و نشاط باید توجه داشت آن نوعی از شادی و نشاط برای جوامع و افراد مناسب است که اولاً مبتنی بر فرهنگ افراد باشد، ثانیاً اصیل و پایدار بوده و ماندگاری داشته باشد، بنابراین اصلاح باورهای فرهنگی در خصوص شادی کردن جوانان و زنان ضرورت دارد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی شادی نشاط معنوی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۱۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم هدایت‌گر جامعه است

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: معلم در هر جامعه‌ای با هر دین، مذهب و فرهنگ، قابل احترام و هدایت‌گر جامعه است.

به گزارس خبرگزاری ایمنا از خوزستان عبدالله حبیبی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در آیین نواختن زنگ سپاس معلم که به صورت نمادین در دبستان حضرت مریم (س) حمیدیه انجام شد، اظهار کرد: معلمان انسان‌ها را از گمراهی نجات می‌دهند یعنی همان کاری که پیامبر (ص) انجام می‌دهند، قرآن می‌فرماید انسان‌ها قبل از علم و حکمت، در ضلالت گمراهی می‌روند و آنچه انسان را هدایت می‌کند، علم و دانش است و این مسئولیت سنگین بر عهده معلمان است.

وی افزود: معلم انسان را به نور می‌آورد و مسیر هدایت را به دست خود گرفته است، امروز دور هم جمع شده‌ایم تا از این مقام قدردانی کنیم.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: معلم در هر جامعه‌ای با هر دین، مذهب و فرهنگ، قابل احترام است همان گونه که تعلیم و تربیت در اسلام زمان و مکان نمی‌شناسد. دانش آنقدر جایگاه دارد که انسان‌ها باید تمام زندگی خود را وقف آن کنند.

حبیبی اضافه کرد: امروز کارهای فرهنگی سپاه کمتر از معلمان نیست، روحانیت نیز در حوزه‌های علمیه همه معلم هستند و نقش هدایت جامعه را بر عهده گرفته‌اند.

کد خبر 749379

دیگر خبرها

  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • اجرای ۱۶ پروژه شاخص در مجتمع گردشگری صفه/ برای توسعه صنعت نشاط و تفریح تلاش می‌کنیم
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها در اصفهان
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها، حاصل تلاش ۹۰ روانشناس در پلیس اصفهان است
  • مبارزه با فساد و تأمین امنیت روانی جامعه اولویت دستگاه عدلیه است
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی