Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@06:40:33 GMT

هیچ فیلمی بدون پژوهش ساخته نمی شود

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۵۱۹۵

هیچ فیلمی بدون پژوهش ساخته نمی شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، محمد تهامی نژاد پژوهشگر سینمای ایران گفت: هیچ فیلمی بدون پژوهش ساخته نمی شود و همه فیلم ها برای ساخته شدن در ابتدا حتی قبل از نوشتن فیلمنامه نیاز به پژوهش دارند.

وی ادامه داد: مساله اصلی ما در پژوهش کمیت نیست و آنچه که بیشتر باید به آن توجه داشته باشیم کیفیت پژوهش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مستندساز یادآور شد: در سینمای مستند همه فیلمسازان کارشان را بر مبنای پژوهش پیش می برند و آنچه  برای آنها اهمیت زیاد دارد پرسشی است که موجب می شود تا یک پژوهش را آغاز کنیم. من معتقدم که مساله پژوهش در سینمای ایران باید با پرسش شروع شود. متاسفانه امروز پرسش ها، پرسش های بدیعی نیستند و طبیعی است زمانیکه هر فیلمی می‌خواهد ساخته شود باید منابعی در اختیار داشته باشد.

تهامی نژاد ادامه داد: باید توجه داشت زمانی که فیلمی می‌خواهد ساخته شود اولین پرسش این باشد که آیا این فیلم ارزش ساخته شدن دارد؟ آیا ارزش بازآفرینی دارد که ما سراغ ساخت چنین اثری برویم ؟ این فرآیندی است که در ساخت فیلم ها باید به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: جایزه پژوهش سینمایی به دبیری احمد ضابطی جهرمی به دنبال پژوهش درباره سینمای ایران است و این جایزه تنها مختص فیلم نیست بلکه می‌خواهد پژوهش درباره سینمای ایران را توسعه دهد .

این پژوهشگر همچنین گفت: نوع پژوهش هایی که درباره سینمای ایران می شود با نوع پژوهش هایی که در جهان می شود همخوانی ندارد. این درحالیست که علاوه بر حوزه سینما در حوزه های دیگر مانند جامعه شناسی هم پژوهشگر داریم که این جشنواره سعی دارد پژوهشگران برجسته را دورهم گرد آورد تا درباره سینمای ایران فعالیت های پژوهشی انجام دهند. در سال های قبل پژوهش درباره سینمای ایران در اختیار پژوهشگران عمومی بود که آنها بیشتر به مسائل عمومی و جاری سینمای ایران توجه داشتند اما جایزه پژوهش سینمایی درواقع می خواهد پژوهش های بینارشته ای در ایران رشد کند و پژوهشگران رشته های مختلف علوم جلب سینما شوند و به بررسی  سینما بپردازند.

وی ادامه داد: سینما  به عنوان یک منبع برای تاریخ نگاران معاصر مساله مهمی است. امروز ما نیازمند جنبه های بدیع نوآورانه  در پژوهش هستیم . آرشیو فیلم های مختلفی در ایران داریم اما اینکه این آرشیو ها چه فیلم هایی دارند و داستان های فیلم ها درباره چیست، اهمیت دارد.

کارگردان «از مشروطه تا سپنتا» یادآور شد: در سال های اخیر دانشکده علوم اجتماعی توجه ویژه ای به سینما داشته است؛ حتی نویسندگانی دارند که از جنبه های اجتماعی به سمت سینما آمده اند.

تهامی نژاد ادامه داد: زمانی می گفتند فیلم به عنوان فیلم یا سینما به عنوان سینما، اما امروز دیگر فیلم به عنوان فیلم نیست و سینما را به صورت بافتی درنظر می گیرند و مجموعه شرایطی که فیلم در آن تولید می شود را مورد بحث قرار می دهند. به همین دلیل هم امیدوارم چنین جشنواره هایی جنبه تزئینی نداشته باشد و از پژوهشگران برتر استفاده کند و نتایج آن به اطلاع سینماگران جوان برسد تا بتوانند در ساخت فیلم هایشان از آنها استفاده کنند.

دومین دوره جایزه پژوهش سینمایی سال به دبیری احمد ضابطی جهرمی اواخر آذرماه همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود.

خبرنگار: علی ناصری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران جهان رشد سینمای مستند فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است

فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره» به کارگردانی علی درخشنده از چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در سینماهای گروه «هنروتجربه» اکران شد. از این رو به گفت‌وگو با مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما و تئاتر درباره این فیلم پرداخته‌ایم.

مهسان فراست منتقد و کارشناس سینما درباره فیلم سینمایی همسایه شما، زهره گفت: همسایه شما، زهره فیلمی است که درد دارد اما علاج ندارد. در بطن جامعه آدم‌های دردمند چاره ای جز سکوت یا مرگ ندارند. در این فیلم زهره زنی با درد مشترک جامعه امروزی تلاش دارد حرف بزند، سکوتش را بشکند و صدایش را فریاد بزند، ولی متاسفانه در جامعه ما این صدا را خفه می‌‌کنند.

وی ادامه داد: فیلم همسایه شما زهره، تلاش دارد بیانگر بی مهری‌های جامعه ای باشد ‌که هیچ کس از حال دیگری خبر ندارد، حتی در جامعه کوچکی مانند خانواده. در خانواده آنقدر بی عاطفی افراد موج می‌زند و کسی صدای تنهایی مادر را نمی‌شنود که زهره مجبور می‌شود انتقام بگیرد.

این منتقد افزود: درخشنده به درستی درد امروز را می‌فهمد و در این فیلم به روانکاوی و آسیب های جامعه اجتماعی ایران می‌پردازد که بیشتر افراد در زمان طفولیت گریبان گیر آن می‌شوند و در بزرگسالی آثار این افسار گسیختگی بیشتر گریبان گیر آن‌ها می‌شود.

فراست بیان کرد: زیبایی داستان دلنوشته‌ها و به نوعی اعترافات زهره است که به زیبایی داستان اضافه کرده است و تماشاگر با نوشته‌های زهره دوست دارد ادامه داستان را ببیند. همچنین بازی خانم رویا افشار نشان از چیره دستی ۴۰سال هنرمند بودن را به رخ می‌کشد. 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: این فیلم سینمایی در آخر این حرف را می‌زند که آدم‌های جامعه ما درد دارند، از بی کسی، بی‌مهری غم دارند اما در تنهایی خود گیر می‌کنند؛ آدما وسط غم و تنهایی و غصه‌هایشان می‌میرند و شاید ظاهراً همه چیز خوب باشد اما روح در بدن جان می‌دهد و انسان فکر می‌کند دیگر توان ادامه دادن ندارد و نفس کم آورده است. در آخر می‌‌گویم آدم‌ها را در ناراحتی و در تنهایی رها نکنید چون آن زمان آدم زنده است اما واقعاً می‌میرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • سینما به روایت «آپاراتچی»
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
  • سرگذشت غم‌انگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
  • «همسایه شما، زهره» بیانگر بی‌مهری جامعه/ درخشنده دردی لاعلاج ساخته است
  • اولین هنرپیشه زن سینما و یک سرگذشت تلخ پرتکرار
  • (ویدئو) ماجرای خدمتی که عباس کیارستمی در دهه ۷۰ به سینمای ایران کرد چه بود؟