Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@20:34:31 GMT

ازدواج های زودهنگام در استان هرمزگان

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۵۵۳۳

ازدواج های زودهنگام در استان هرمزگان

ازدواج های زودهنگام دارای اثرات و پیامدهای بسیاری بر روح و روان کودکان به ویژه دختران است.

خبرگزاری شبستان: اورینب زارعی – فعال رسانه ای استان هرمزگان؛ در دنیا هر سال ۱۲ میلیون دختر زیر ۱۸ سال ازدواج می کنند و تقریباً ۶۵۰ میلیون زن وجود دارد که در زمان کودکی ازدواج کردند.

 

در ایران آمار دقیقی از ازدواج کودکان وجود ندارد از آنجا که کودکان آمادگی پذیرش مسئولیت زندگی مشترک را ندارند با بحران های روحی و عاطفی دست و پنجه نرم می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 این مشکلات روحی منجر به فرار و یا طلاق آنها می‌شود سازمان ملل  هر نوع ازدواج زیر ۱۸ سال را  ازدواج کودکان عنوان می‌کند.

 

ازدواج کودکان از جمله اتفاقاتی است که اخبار آن کمتر شنیده می شود، سازمان یونیسف ازدواج کودکان را از موارد بارز نقض حقوق بشر می داند و آن را خشونت جنسیتی می دانند.

 

در سال ۶۱ سن ازدواج برای پسران ۱۵ و برای دختران ۹ سال اعلام شد این قانون در سال ۱۳۷۱ برای دختران ۱۳ و برای پسران ۱۵ سال در نظر گرفته شد.

 

اما هم اکنون در  گوشه و کنار کشور شاهد ازدواج‌های کودکان هستیم که می توان یکی از دلایل آن را پایبندی خانواده ها به نظام سنتی و قبیله خود عنوان کرد.

 

بسیاری از قربانیان ازدواج زودهنگام با مشکلاتی از جمله محرومیت در زمینه آموزشی و فرهنگی در بزرگسالی روبرو می شوند زیرا که پیامدهای این ازدواج‌ها بازماندن از تحصیلات است.

 

دخترانی که زود هنگام ازدواج کرده اند مادرانی خواهند شد که باید فرزندان را تربیت کنند حال آنکه  خود این افراد از بسیاری از مهارت های زندگی اجتماعی و فردی محروم بوده اند و کودکی خوبی را احساس نکرده و نداشتند تا بتوانند آن دوران کودکی را برای فرزندان خود تأمین کنند و به وجود آورند و اینگونه است که می تواند الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند.

 

یکی از مهمترین عواقب ازدواج زودهنگام به خطر افتادن سلامتی مادر در واقع کودک دختر است از دیگر خطرات ازدواج زودهنگام را افزایش تولد نوزادان کم وزن، فشار زیاد برای بارداری، افزایش آسیب پذیری کودک مادر، انزوای اجتماعی، سوءتغذیه، قدکوتاه،خونریزی شدید تر در هنگام  زایمان، عدم آگاهی از بهداشت باروری و تنظیم  خانواده میتوان نام برد.

 

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده حدود ۲ هزار بیوه کودک در کشور وجود دارد و این آمار به قدر زیادی تکان دهنده است.

 

 یکی از مشکلات مهمی که وجود دارد مشکلات سقط جنین در بین مادران کم سن و سال است.

 

ازدواج در دوران کودکی آثار روانی و اجتماعی سویی بر روی افراد دارد و مانع از پیشرفت تحصیلی دختران میشود از آن سوی کودک تحصیل نکرده که حال اکنون مادر شده است از سواد پایینی برای تربیت فرزند خود برخوردار است.

 

برای جامعه ما لازم است که از ازدواج کودکان  ازدواج کودکان خودداری شود.  برای جامعه ای بهتر باید دختران و پسران کودک تحصیل کنند، درس بخوانند تعلیم ببیند آموزش ببینند و پس از ۱۸ سال تمام ازدواج کنند.

 

در استان هرمزگان نیز در گذشته اکثر مادران و مادربزرگان در سنین بسیار کم ازدواج کرده اند هم اکنون نیز به دلیل فرهنگ سنتی و قومیتی که هنوز بر جو استان حاکم است هنوز در برخی خانواده ها دختران و پسرانی هستند که در سنین پایین ازدواج می کنند و متاسفانه آمار دقیقی از این ازدواج ها در دست نیست.

 

بعضی خانواده های سنتی در هرمزگان تمایل دارند دخترانشان با پسرعمو و یا پسرخاله خود در سنین کم ازدواج کنند که این خود مشکل را دو چندان می کند. زیرا علاوه بر کم سن بودن مادر مساله بروز بیماری های ژنتیکی نیز به میان می آید.

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبي مشهد مجلس حسن روحانی معلولین ازدواج فامیلی ازدواج زود هنگام طلاق هرمزگان ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۵۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای وام ازدواج ۱۴۰۳ چگونه حل می‌شود؟

فرارو- متقاضیان وام ازدواج از اول سال تا روز دهم اردیبهشت موفق شده‌اند چهار هزار میلیارد تومان وام بگیرند اگر پرداخت‌ها براساس اولویت به متقاضیانی که از پارسال چشم انتظار بودند، انجام شده باشد، هنوز حدود ۱۳۶ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند و دولت به‌همین دلیل بار دیگر به بانک‌ها اولتیماتوم داده

به گزارش فرارو، از آنجایی‌که مبلغ وام به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده، خیلی‌ها حتی به شوخی هم شده از ازدواج صوری صحبت می‌کنند تا شاید بخشی از نیاز‌های خود را از این طریق برآورده کنند. اما این موضوع برای بانک‌ها شوخی‌بردار نیست و آن‌ها نه تمایلی از خود برای پرداخت این تسهیلات تکلیفی نشان می‌دهند و نه ظاهرا توان آن را دارند و به نوعی آن را یک ماموریت غیرممکن برای خود می‌دانند. حالا در چنین شرایطی معلوم نیست دولت با ابزار دستوری دیگری به سراغ بانک‌ها خواهد رفت و یا اینکه با توجه به افزایش مبلغ وام ازدواج باید منتظر طولانی‌تر شدن صف دریافت‌کنندگان وام باشیم.

اولتیماتوم دولت: روایت اول

تیرماه ۱۴۰۲ بود که رئیس جمهوری در نامه‌ای که به رئیس کل بانک مرکزی نوشت به او دستور داد که صف وام ازدواج تا پایان تابستان همان سال به صفر برسد.

حالا ابراهیم رئیسی بار دیگر از بانک‌ها خواسته تا پرداخت وام ازدواج را در کنار دیگر تسهیلات در دستور کار و در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

معمولا پشت‌بند دستورات اکید رئیس جمهوری برای پرداخت وام ازدواج و تسهیل شرایط جوانان، بانک مرکزی نیز دست به کار می‌شود و شروع به صدور ابلاغیه‌ها و بخشنامه‌های متعدد برای اجرای این خواسته دولت می‌کند.

جذابیت وام برای مردم: روایت دوم

از سوی دیگر، سود ناچیز این وام در مقایسه با تورم و البته دوره بازپرداخت طولانی آن بسیاری را ترغیب می‌کند که حتی برای به دست آوردن آن تن به ازدواج صوری بدهند، یا ماجرای بازار داغ خریدوفروش وام ازدواج هم که هر ساله داغ و ورد زبان همه است. کافی است برای ساعتی کوتاه در یکی از خیابان‌های شهر پرسه بزنید، آگهی‌های خریدوفروش چسبیده به دیوار یا افتاده روی زمین بار‌ها به چشم می‌خورند.

اما همواره گلایه‌هایی از شرایط دریافت وام ازدواج در سطح جامعه شنیده می‌شود. مریم که به تازگی ازدواج کرده، به فرارو می‌گوید هرچقدر برای ثبت نام وام ازدواج تلاش می‌کنم، به نتیجه نمی‌رسم و هیچ بانکی اعتبار ندارد. مریم با صدایی لرزان که نشان از فشار‌های اقتصادی وارد شده به او برای تامین ضروریات زندگی است، می‌پرسد: «مگه این وام در اولویت نبود؟».

عده‌ای هم در فضای مجازی توصیه‌هایی دارند؛ اینکه باید بانک پرداخت‌کننده وام به درستی انتخاب شود و یا باید به بانکی سر زد که حداقل یکی از کارمندان آن آشنا باشند.

نارضایتی بانک‌ها: روایت سوم

اما ظاهرا بانک‌ها تمایلی به پرداخت وام ازدواج ندارند. سود پایین این تسهیلات تکلیفی درآمد ناچیزی را برای آن‌ها به دنبال دارد و دیگر اینکه به آن‌ها امکان اعتبارسنجی و دریافت تضامین کافی برای اعطای وام را نمی‌دهد. هرچند که دولت سخت‌گیری بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج را غیرضروری می‌داند.

آخرین وضعیت پرداخت وام ازدواج

هرچند دولت و بانک مرکزی یک‌صدا می‌خواهند که وام ازدواج هر چه سریع‌تر به دست متقاضیان برسد، اما آنطور که انتظار می‌رفت و داده‌ها نشان می‌دهند صف وام ازدواج در پایان تابستان سال قبل جمع نشد و حالا آخرین آمار‌ها حکایت از این دارند که صف وام ازدواج ۱۴۹ هزار نفری شده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم ۱۴۹ هزار و ۱۵۱ نفر در انتظار دریافت وام هستند.

اما طولانی‌ترین وام در مقابل کدام بانک تشکیل شده؟ بانک صادرات فعلا طولانی‌ترین صف وام را دارد. متقاضیان به بیش از ۳۳ هزار نفر می‌رسند. بعد از بانک صادرات هم، واجدان شرایط موفق به دریافت وام خود از بانک ملی و بانک مسکن نشده‌اند.

اما امسال چقدر وام به دست زوج‌های جوان رسیده است؟ آنگونه که آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا دهم اردیبهشت ماه در مجموع ۵.۶۳۸ همت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت شده است. در این بین سهم وام ازدواج ۴.۰۸۴ همت بوده است که نشان از رشد ۲۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

سرنوشت وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ چه می‌شود؟

هرچند آمار‌ها به ما می‌گویند که تعداد افرادی که در صف وام ازدواج قرار دارند، کمتر شده‌اند، اما مبلغ جدید وام در سال ۱۴۰۳ شرایط را کمی پیچیده می‌کند.

قانون بودجه تعیین کرده که مبلغ وام ازدواج در سال جاری برای پسرانی که زیر ۲۵ سال و دخترانی که زیر ۲۳ سال هستند ۳۵۰ میلیون تومان است. به مابقی ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. این یعنی رقم وام ازدواج به ترتیب ۵۹ درصد و ۶۷ درصد رشد داشته‌. از آنجایی‌که برای این مبالغ، منبع مشخصی تعریف نشده است، نگرانی‌ها از سرپیچی احتمالی بانک‌ها و در نتیجه طولانی شدن صف وام ازدواج بالا گرفته است.

حالا باید منتظر ماند و دید عکس‌العمل بانک‌ها در مقابل اولتیماتوم جدید دولت چیست؟ آیا امسال قادر به پرداخت این وام هستند یا شرایط به گونه دیگری پیش می‌رود و آن‌ها از این دستور جدید سرپیچی خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) بلاگرها متقلب شدند؛ ماجرای ازدواج پیرزن ۸۵ ساله با پسر ۲۵ ساله در ایران!
  • ببینید | چند پرسش و پاسخ مهم برای دختران جوان و زنان!
  • تفاوت طلاق رجعی و بائن چیست؟
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • ببینید | حرکت هماهنگ دختران شیرازی در کنسرت آقای خواننده
  • اینزاگی ساسولو را به بقا امیدوار کرد
  • «طاووس خانم و ازدواج‌هایش» روی صحنه می‌رود
  • اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی نشان از افول و نابودی زودهنگام این رژیم دارد
  • شرط عجیب یک معلم برای ازدواج + فیلم
  • معمای وام ازدواج ۱۴۰۳ چگونه حل می‌شود؟