Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:25:48 GMT

مجوز اعطای 14.8میلیارد دلار تسهیلات برای 20 بانک

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۷۸۴۷۷

مجوز اعطای 14.8میلیارد دلار تسهیلات برای 20 بانک

صندوق توسعه ملی در نیمه اول سال جاری با انعقاد قرارداد با 20 بانک عامل مجوز اعطای بیش از 14.8 میلیارد دلار تسهیلات را صادر کرده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی، اعطای کلیه تسهیلات صندوق فقط باید از طریق عاملیت بانک‌های دولتی و غیر دولتی انجام شود؛ و بر این اساس تسهیلات در چهارچوب مشخص شده برای قراردادهای عاملیت با بانک‌های عامل و تعیین مسئولیت‌ها و اختیارات بانک عامل پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی آخرین وضعیت عملکردی صندوق توسعه ملی در زمینه پرداخت تسهیلات از این حکایت دارد که در سال جاری تا پایان شش ماهه اول، ۲۰ فقره قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی در مجموع به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار تنظیم و جهت امضا و اجرایی شدن به بانک‌های عامل ارسال شده است، در این مدت ۱۹ فقره از این قراردادها به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار اجرایی و ابلاغ شده است.

جریان قراردادهای عاملیت بانک‌ها از این حکایت دارد که قراردادهای دارای اعتبار در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۵ درصد رشد دارد؛ به گونه‌ای که بانک‌ها در مجموع ۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار در نیمه اول سال قبل و ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار در نیمه اول امسال قرارداد عاملیت برای پرداخت تسهیلات ارزی با صندوق توسعه ملی منعقد کرده‌اند.

در بین ۲۰ بانکی که در سال جاری با صندوق توسعه ملی قرارداد عاملیت منعقد کرده‌اند بانک‌های ملت و صنعت و معدن هر یک با دو میلیارد دلار و پاسارگاد با ۱.۵ میلیارد دلار در صدر قرار دارند. همچنین بانک‌های، ملی، کشاورزی و سپه با یک میلیارد دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

قراردادهای عاملیت بانک‌ها با صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۷

اما از مجموع قراردادهای منعقده از اعتبارات سال ۱۳۹۵، ۱۸ فقره قرارداد با مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۳۹۶ اعتبار داشته و بانک‌ها از محل این قراردادها می‌توانند نسبت به معرفی طرح‌های واجد شرایط به صندوق اقدام کنند.این در حالی است که به علت تاخیر در بازگردانی قراردادها توسط برخی از بانک‌ها، انعقاد و ابلاغ برخی از قراردادهای مصوب سال ۱۳۹۵ در سال ۱۳۹۶ انجام شده که تعداد این دسته از قراردادهای ارزی در نیمه اول سال گذشته در مجموع شش فقره و با مبلغ سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بوده است.

سالانه از محل فروش نفت و فرآورده‌های آن درصدی بر اساس قانون به صندوق توسعه ملی واریز شده و طبق اساسنامه در قالب تسهیلات ارزی به بخش‌های خصوصی و غیردولتی اختصاص پیدا می‌کند. سهم صندوق از منابع نفتی در سال جاری ۳۲ درصد بوده که برای سال آینده باید دو درصد دیگر افزوده شود. آنطور که لایحه بودجه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد این سهم به ۳۴ درصد افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بانک صندوق توسعه ملي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۷۸۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان خرد، افزود: صندوق ملی محیط زیست به عنوان یک موسسه عمومی غیردولتی وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ و تنوع زیستی و جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست کشور فعالیت می‌کند و تسهیلات با بهره کم به طرح‌های حافظ محیط زیست پرداخت می‌کند که متاسفانه تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد از این ظرفیت ملی استفاده نشده است.

وی ادامه داد: متاسفانه صنایع، شهرداری ها، شرکت‌های شهرک‌های صنعتی و حتی بخش خصوصی و غیردولتی از این فرصت برای ارائه طرح‌های محیط زیستی و بهرمندی از دریافت تسهیلات حمایتی این صندوق استفاده‌ نکرده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: بخش عمده منابع مالی این صندوق در چارچوب اساسنامه و در قالب اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی برای رفع آلودگی‌های محیط زیست و طرح‌هایی که منجر به حفظ محیط زیست شوند، مصرف می‌شود.

جادودان خرد بیان کرد: این صندوق آمادگی دارد از طرح‌های حافظ محیط زیست در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، طرح‌های کاهش دهنده آلودگی هوا، آب و خاک، نیروگاه‌های تولید انرژیِ پاک بخصوص طرح‌های مدیریت پسماند شهرداری‌ها تسهیلات پرداخت کند.

وی بیان کرد: واحد‌های صنعتی، معدنی، شهرداری ها، ادارات جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، شرکت‌های صنعتی و فرمانداران می‌توانند نسبت به معرفی طرح‌های حائز اهمیت در راستای حفاظت از محیط زیست به ریاست این صندوق یا به اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای راهنمایی‌های لازم مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • اعطای ۸۰ مجوز گردشگری در استان چهارمحال و بختیاری
  • پیگیری اعطای زمین و تسهیلات مسکن در روستاهای دامغان
  • اعطای ۹۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به مدد جویان البرز
  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • اعطای تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به بیماران خاص و صعب العلاج
  • قراردادهای مهمی در صنعت نفت ایران در راه است
  • چرا بانک مسکن قرارداد با صندوق توسعه ملی را امضا نکرد؟
  • رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته