Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-02@03:48:16 GMT

منظور مؤتلفه از «ملت ایران» همان 1.16 درصد است؟!

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۱۹۸۹

منظور مؤتلفه از «ملت ایران» همان 1.16 درصد است؟!

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- حزب موتلفه اسلامی در بیانیۀ پایانی خود دفاع دولت از برجام را «وهن ملت ایران» دانسته است.

این حزب که در پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس و درپی دوازدهمین مجمع عمومی خود، این بیانیه را صادر کرده در بند پنجم آورده است:

«با خروج آمریکا از برجام تمام رشته‌های گفت و گو و رابطه بین دو کشور قطع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محال است روزی برسد که دوباره ایران و آمریکا بر سر یک میز مذاکره بنشینند.

دولت باید بپذیرد برجام مرده است و امیدی هم به اروپا برای احیای آن نیست. دفاع از برجام درحالی که دشمن به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده و بر دامنه تحریم‌ها و تهدیدهایش می‌افزاید، وهن ملت ایران است. رئیس‌جمهور و وزارت خارجه باید به شروط مجلس در امر مقابل‌به‌مثل عمل کند و صنعت هسته ای کشور را از مهلکه برجام نجات دهد.»



در بند هشتم این بیانیه هم آمده است:

«حضور اصلاح طلبان با رویکرد خروج از حاکمیت، امنیت ملی و سلامت کارکردهای دستگاه‌های دولتی را به خطر انداخته است بنابراین دولت باید فکری برای این آسیب بکند و اهالی فتنه را از دستگاه‌های اجرایی اخراج کند».

در این بیانیه فرمان های دیگری هم صادر شده اما درباره همین دوبند چند نکته را می توان یادآور شد:

1. سیاست یعنی دفع ضرر و جلب منفعت و یکی از مؤثرترین راه های سیاست ورزی نیز گفت و گو و مذاکره است. آیا مؤتلفه ای ها واقعا خبر دارند که «تمام» رشته های گفت و گو بین دو کشور قطع شده است؟

یعنی هیچ پیامی از طریق سلطان عمان و نخست وزیر عراق رد وبدل نشده و نمی شود؟ واقعا «تمام» رشته ها قطع شده است؟ به فرض که تمام رشته ها قطع شده باشدف یک حزب سیاسی باید به دنبال قطع تمام رشته ها باشد یا روزنه هایی را باز نگه دارد؟

2. مرقوم فرموده اند «محال است روزی برسد که ایران و آمریکا بر سر یک میز مذاکره بنشینند.» از کجا می دانند محال است؟ ما که سن کمتری داریم روزی گمان می کردیم محال است گروگان های آمریکایی بدون محاکمه آزاد شوند اما شدند.

سال ها می شنیدیم که محال است ایران و عراق در دوران صدام حسین در جنگ به آتش بس برسند و مذاکره کنند. اما با پذیرش قطعنامه 598 دیدیم محال نیست و اتفاق افتاد. در مذاکرات هسته ای هم تصور می شد پذیرش غنی سازی زیر 20 درصدی و تعلیق آن محال است اما با برجام پذیرفته شد و هر سه هم تصمیمات درست و خوبی بود چون منافع ملی چنین اقتضا می کرد.

با این حساب مؤتلفه ای‌ها چگونه می گویند محال است دوباره با آمریکا مذاکره کنیم؟ اگر دونالد ترامپ بار دیگر رییس جمهور نشود و دموکرات ها مایل به بازگشت به برجام باشند مذاکره می کنیم یا نه؟ اگر جان کری رییس جمهوری شود چطور؟ حتی اگر ترامپ دوباره انتخاب شود و مصالحی ایجاب کند مذاکره با او هم دست کم روی کاغذ محال نیست. در سیاست هیچ چیزی محال نیست. تجربۀ زیستۀ ما این را می گوید که هیچ اتفاقی را محال ندانیم و مذاکره ای دیگر با ایالات متحده نیز در این زمره است.

3. مرقوم فرموده اند «دولت باید بپذیرد برجام مرده است!» این «باید» را اما از کجا آورده اند؟ آیا این جمله تکرار سخنان دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نیست بی آن که شباهتی میان داخلی ها با آنان باشد؟

4. مرقوم فرموده اند «دفاع از برجام وهن ملت ایران است». رییس جمهوری که 23 میلیون و 636 هزار و 652 نفر از ملت ایران به او رأی داده اند تا برجام را حفظ و از آن دفاع کند اگر چنین کند گفتار و رفتار او «وهن ملت ایران» است اما اگر یک حزب سیاسی که عضو ارشد و نمایندۀ آن به کسب 1.16 درصد از آرا نایل آمده به جای آن که از طرف آن 478 هزار و 267 نفر از ملت ایران که به آقای سید مصطفی میرسلیم رأی دادند موضع بگیرد از طرف «همه ملت» سخن بگوید وهن ملت ایران نیست؟!

5. این که یک حزب سیاسی خواستار اخراج رقیب از صحنه شود نیز از مواردی است که در هیچ ساختار سیاسی مبتنی بر انتخابات مشابهی ندارد.

خنده دار نیست که از دولتی که با حمایت نماد اصلاحات بر سر کار آمده خواسته شود فکری به حال حضور اصلاح طلبان در دولت کند آن هم در حالی که این حضور حداقلی است و دولت بیشتر به راست گرایش دارد و حمایت اصلاح طلبان بیشتر گفتمانی است.

بیانیه پایانی حزب مؤتلفه اسلامی هم جای یک تأسف و یک تعجب، باقی می گذارد و هم یادآور نکته ای است.

تأسف به این خاطر که در دوران دبیرکلی مرحوم عسگر اولادی بارها بین مؤتلفه و مشارکت مکاتبه صورت پذیرفت و نکات خوبی از تعامل و گفت و گوی سیاسی را در این نامه نگاری ها شاهد بودیم و حالا اخلاف او جز به حذف و اخراج رضایت نمی دهند. آیا به این خاطر است که مایل اند در مسابقات بی رقیب برنده شوند؟

یادآوری هم آن جمله مشهور که امام در انتقاد از منتقدان راست گرای دولت در دهۀ 60 گفته بودند «از ادارۀ یک نانوایی هم عاجزند».

نمی توان هم مدعی کلیت ساختار سیاسی بود و هم نقش اپوزیسیون گرفت.

اشتباه نشود. حق هر حزبی است که بیانیه صادر کند و موضع بگیرد اما نظر خود را بگوید و باید و نباید نکند و از طرف حزب و هواداران و پایگاه سیاسی و اجتماعی خود موضع گیری کند. نه از طرف کل ملت ایران.

تعجب هم این که چرا مؤتلفه اصرار دارد خاستگاه و پایگاه خود را که «بازار» بود ترک کند و مانند جبهه پایداری هویت خود را با نفی و طرد برجام تعریف یا باز‌تعریف کند در حالی که خود اصول‌گرایان‌ رادیکال و برجام‌کوبان هم علاقه‌ای ندارند شبیه مؤتلفه‌ای ها شناخته شوند و مدام مرزبندی می کنند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حزب مؤتلفه جبهه پایداری برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفتگوی رهبران قطر و مصر پیرامون شرایط غزه

قطر و مصر به دلیل روابط خوبی که با طرف‌های فلسطینی و آمریکا دارند از اصلی‌ترین میانجیگران برای پایان بخشیدن به جنگ غزه محسوب می‌شوند. با این حال، معضل اصلی که باعث عدم رسیدن توافق طرفین برای استقرار آتش بس دائمی و تبادل اسرا می‌شود، کابینه افراطی رژیم صهیونیستی است. 

به گزارش الجزیره، وزارت خارجه قطر امروز (سه شنبه) از تماس تلفنی شیخ تمیم حمد آل ثانی، امیر این کشور با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر پیرامون جنگ غزه خبر داد. 

در بیانیه منتشر شده در این باره آمده است: رهبران دو کشور طی این تماس تلفنی پیرامون پیشرفت در گفتگو‌ها درباره جنگ غزه و میانجیگری مشترک به منظور اطمینان از رسیدن به یک توافق آتش بس پایدار رایزنی کردند. 

ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه به منظور جلوگیری از بروز قحطی از دیگر محور‌های گفتگوی رهبران دو کشور بود. 

شیخ تمیم طی این تماس بر ضرورت تشدید تلاش‌های میانجیگرانه با همکاری شرکای منطقه‌ای و بین المللی به منظور پایان بخشیدن به تهاجم اسراییل به غزه تاکید کرد. 

دو طرف در پایان بار دیگر خواستار استقرار هر چه سریعتر آتش بس در غزه، آزادی اسرای صهیونیست، و ورود گسترده کمک‌های بشردوستانه به این باریکه به منظور جلوگیری از بروز قحطی پافشاری کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • گفتگوی رهبران قطر و مصر پیرامون شرایط غزه
  • صدور هشدار سطح نارنجی در چهار محال و بختیاری
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • مذاکره با برزیل برای برگزاری دیدار تدارکاتی با فوتسال ایران
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی