Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسوج- ایرنا- رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اگر مشخص شود احداث سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد به محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد خسارت وارد می کند وزارت نیرو موظف به جبران خسارت وارد شده است.

به گزارش ایرنا ،عیسی کلانتری امروز یکشنبه به استان کهگیلویه وبویراحمد سفر کرد و در بدو ورود از مراحل ساخت سد تنگ سرخ درشرق شهرستان بویراحمد بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه این سد بین 2 حوزه استان فارس و کهگیلویه وبویراحمد قرار گرفته ،افزود: کارشناسان در دو ماه آینده باید بررسی کنند که احداث این سد اثر سوء بر محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد نداشته باشد.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد:سخت گیری های محیط زیست و وزارت نیرو در اجرای این گونه طرح ها به نفع استان کهگیلویه وبویراحمد به عنوان حوزه آبخیز و بالادست طرح است.
کلانتری یادآوری کرد: این اشتباه بزرگی است که ساختار آبی را با ساختار سیاسی تطبیق داده اند و ساختار آبی تابعی از خط کشی های سیاسی و مرزبندی های جغرافیایی وزارت کشور نیست.
وی گفت : حوزه آبریز و آبخیز را نمی توان از هم جدا کرد و باید باهم دیده شوند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: نباید تصور کنید همه 9 میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر کهگیلویه وبویراحمد باید در خود استان استفاده شود و دیگر استان ها بهره ای از آن نبرند.
دکتر کلانتری پس از بازدید از سد تنگ سرخ با کارشناسان و مدیران محیط زیست و آب منطقه ای به بررسی مسائل زیست محیطی این سد پرداخت.
سد تنگ سرخ با هدف تامین آب شرب، صنعتی و کشاورزی شهر یاسوج و شهرستان بویراحمد و تامین بخشی از آب شرب شهر شیراز احداث می شود.
سد تنگ سرخ بویراحمد در آذرماه سال 90 توسط وزیر وقت نیرو با مجوز تخصیص آب از حوضه کارون بزرگ به میزان 189٫9 میلیون مترمکعب کلنگ‌زنی شد.
این سد از سال 90 تا نیمه دوم سال گذشته با پیمانکاری چند شرکت تنها 4 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون با حضور موسسه فجر قرارگاه خاتم الانبیاء پیشرفت فیزیکی ان به حدود 15 درصد رسیده است.
تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 25.5 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان 17 میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 42.4 میلیون متر مکعب در سال و تامین آب زیست محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون متر مکعب از اهداف ساخت این سد عنوان شده است.
سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن 125 میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه 200 میلیون مترمکعب است.
گفته می‌شود با احداث سد تنگ سرخ 700 هکتار باغ و پنج روستای منطقه تنگ سرخ بویراحمد زیر آب می‌رود.
استان کهگیلویه وبویراحمد با 720 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.
حجم آب تجدید پذیر استان 9هزار223 میلیون متر مکعب است که یک هزار 70 میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و 90 درصد آن از استان خارج می شود.
9929/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سد تنگ سرخ خسارت ياسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۲۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟

مسعود اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندمزارهای آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه ترین حالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

وی گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: همچنین انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند.

اسدی همچنین گفت: از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند.

کد خبر 6096216

دیگر خبرها

  • گام‌های نهایی برای سر آمدن انتظار چندساله؛ فقط یک ماه تا افتتاح پل چهارم بشار
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین
  • هشتیمن جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌ زمین در یاسوج برپا می شود
  • سفر گروه فوق تخصصی جراحی ابن سینا به یاسوج
  • عزاداری یاسوجی‌ها در سالروز شهادت امام صادق(ع) + فیلم
  • برپایی آیین‌ سوگواری شهادت امام جعفرصادق (ع) در یاسوج
  • خسارت سنگین باران به کشاورزان خوزستان/ چقدر گندم از بین رفت؟
  • شدت و حجم باورنکردنی باران در کهگیلویه‌وبویراحمد | ویدئو