Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اهواز - ايرنا- گرفتگي شبکه فاضلاب، نبود سيستم دفع آبهاي سطحي و افت فشار آب آشاميدني از جمله مشکلاتي است که در چند ماه اخير بيش از گذشته شهروندان اهوازي را کلافه کرده است از همين رو نشستي در اين خصوص با حضور مردم و مسئولان مربوطه در اهواز برگزار شد.

به گزارش ايرنا يکي از نمايندگان اهواز، حميديه، باوي و کارون شامگاه يکشنبه در نشست `آبگرفتگي معابر، قطعي و افت فشار آب و خسارت وارده در پي بارندگي هاي اخير` که با حضور جمعي از مردم اهواز در مسجد جوادالائمه پادادشهر برگزار شد در خصوص ريشه هاي اين معضل اظهار داشت: سيستم فاضلاب اهواز براي جمعيت 350 هزار نفري طراحي شده اما درحال حاضر جمعيت يک ميليون و 500 هزار نفري از اين شبکه استفاده مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


همايون يوسفي ادامه داد: شهر اهواز به لحاظ جمعيت و مساحت گسترش پيدا کرده اما زيرساخت هاي لازم متناسب با آن رشد نکرده است.
يوسفي با بيان اينکه برخي اقدامات گذشته سبب تشديد مشکلات در اين زمينه شده است گفت: به طور نمونه ساخت جاده ساحلي در مسير رودخانه سبب شده تا آبهاي سطحي پس از باران به رودخانه کارون سرازير نشوند درحالي که در سال هاي گذشته به صورت طبيعي وارد کارون مي شدند.
وي با اشاره به رشد نامتوازن در کلانشهر اهواز توضيح داد: براي کلانشهر اهواز طرح جامع فاضلاب طراحي شده اما هيچ طرح جامع دفع آبهاي سطحي وجود ندارد و تا زمانيکه اين طرح تدوين نشود مشکل دفع آبهاي سطحي پس از باران حل نخواهد شد.
به گفته وي شهرداري اهواز و شرکت آبفا بايد هرسال حسب مصوبات ستاد بحران هماهنگي لازم براي دفع آبهاي سطحي و جلوگيري از گرفتگي فاضلاب را انجام دهند.
**احداث شبکه دفع آبهاي سطحي با اعتبار دولت
مديرکل مديريت بحران استانداري خوزستان نيز با اشاره به ضعيف بودن زيرساخت ها در خوزستان يادآور شد: حدود 40 درصد ضعف زيرساخت ها به سو مديريت باز مي گردد و 60 درصد آن ناشي از بي توجهي صورت گرفته پيش از انقلاب، وقوع جنگ تحميلي و درنتيجه فرسايش زيرساخت هاست.
کيامرث حاجي زاده با تاکيد بر اينکه مديران هر سه قوه مجريه، مقننه و قضاييه در توسعه زيرساخت ها نقش دارند خاطرنشان کرد: توفان ريزگرد و بحران هاي سال 95 يک تهديد براي خوزستان بود اما با پيام تاريخي رهبر و ورود دولت به يک فرصت براي توسعه زيرساخت هاي استان تبديل شد.
وي درخصوص نقش اداره کل مديريت بحران درخصوص مساله دفع آبهاي سطحي و آب گرفتگي معابر گفت: ستاد مديريت بحران 20 شهريورماه در خصوص لايروبي شبکه فاضلاب اخطار داد.
حاجي زاده تصريح کرد: وظيفه مديريت بحران استانداري نظارت بر اجراي امور است اما به دليل حساسيت موضوع وارد بخش اجرايي نيز شده است.
وي ادامه داد: در واقع دفع آبهاي سطحي جز وظايف شهرداري است و اين سازمان بايد از اعتبارات خود نسبت به ايجاد انهار و شبکه اقدام کند اما براي رفاه حال شهروندان قرار شد براي احداث نهر دفع آبهاي سطحي در هشت منطقه بحراني بودجه دولتي درنظر گرفته شود.
**لزوم جداسازي شبکه فاضلاب از روان آب
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز نيز علت اصلي آبگرفتگي معابر پس از باران را نبود شبکه دفع آبهاي سطحي عنوان کرد و ادامه داد: درحال حاضر آب پس از باران به سمت شبکه فاضلاب هدايت مي شود درحاليکه اين شبکه هاي براي دفع فاضلاب طراحي شده اند.
فردوس کريمي گفت: مسئولان شهرداري بايد به فکر آينده باشند ممکن است در يک روز ميزان بارش باران به 250 ميلي متر برسد آن زمان که شبکه فاضلاب ظرفيت دفع اين حجم از آب را ندارد چه برنامه اي براي دفع روان آب دارند.
وي با اشاره به لزوم تفکيک شبکه فاضلاب از دفع آبهاي سطحي اظهار داشت: تصفيه خانه فاضلاب شرق اهواز با اعتبار 10 هزار ميليارد ريال ساخته شده اما اين تصفيه خانه تنها براي فاضلاب طراحي شده است و در صورت ورود حجم بالاي آب راندمان خود را از دست مي دهد.
کريمي درخصوص لايروبي شبکه فاضلاب تصريح کرد: پيش از شروع بارش باران تمام توان خود براي لايروبي شبکه را بکار برديم اما مساله ظرفيت محدود شبکه براي دفع آبهاي سطحي است.
وي در بخشي ديگر از سخنان خود درخصوص مساله افت فشار آب شرب و کاهش کيفيت آن گفت: در کلانشهر اهواز سه هزار کيلومتر شبکه آب وجود دارد که بالغ بر 61 درصد آن عمر بيش از 40 سال دارند.
کريمي ادامه داد: 60 درصد آب شرب اهواز از طريق کانال آبرساني غدير، 10 درصد آب حيات شوشتر و 30 درصد آب رودخانه کارون تامين مي شود اما از چند هفته گذشته به دليل بروز مشکل در خط انتقال غدير و گل آلود شدن رودخانه کارون شاهد کاهش کيفيت آب شرب در اهواز هستيم.
وي با اشاره به اينکه تاسيسات آبفا اهواز متناسب با شرايط پدافندي است اظهار داشت: از طريق اعتبار 560 ميليارد ريالي نفت 13 پروژه و از اعتبار يکهزار و 80 ميليارد ريالي مصوبه دولت20 پروژه آب و فاضلاب براي اهواز تصويب شده است.
**عدم لايروبي جدي شبکه فاضلاب
معاون برنامه ريزي فرمانداري اهواز علت گرفتگي فاضلاب را لايروبي نشدن جدي آنها دانست و گفت: در چند سال گذشته با خشکسالي مواجه بوديم از همين رو شبکه فاضلاب کلانشهر اهواز آنطور که بايد مورد لايروبي قرار نگرفت.
علي بويري با اشاره به رشد 33 برابري بارش باران در سال جاري ادامه داد: ميانگين بارش ها از ابتداي پاييز تاکنون حدود 219 ميلي متر بوده درحالي که اين رقم در مدت مشابه سال گذشته 6.5 ميلي متر بوده است.
وي با اشاره به اينکه دفع آبهاي سطحي از وظايف ذاتي شهرداري است خاطر نشان کرد: شهرداري موظف است تا آب هاي سطحي را دفع کند و شهر را در زمان باران و پس از بارش ها مديريت کند.
**شبکه فاضلاب اهواز فرسوده است
رييس شوراي شهر اهواز نيز در اين خصوص اظهار داشت: مطالعات ساخت شبکه دفع آب هاي سطحي در سال 87 انجام شد که مطابق با آن براي مساحت 22هزار هکتاري شهر اهواز 17 کانال نياز است.
عبدالزهرا سنواتي ادامه داد: مبلغ اجراي اين طرح در سال 87 حدود 10 هزار ميليارد ريال برآورد شده بود که اجراي اين طرح درحال حاضر به بيش از 20هزار ميليارد ريال نياز دارد.
وي با اشاره به فرسودگي شبکه فاضلاب شهر گفت: هماهنگي لازم ميان شهرداري و آبفا صورت گرفته است اما به دليل فرسودگي شبکه و نبود اعتبار شاهد کاستي هايي هستيم.
سنواتي ادامه داد: در زمان بارش باران حدود يکهزار و 800 پرسنل و مدير شهرداري با تجهيزات براي رفع مشکل آبگرفتگي در شهر تلاش کردند و حدود 700 متر دفع گرفتگي فاضلاب صورت گرفت.
**جمعيت و مساحت تنها شاخص هاي کلانشهري اهواز
شهردار اهواز نيز در اين نشست اظهار داشت: اهواز جز هشت کلانشهر کشور است که از تمام شاخص ها تنها جمعيت و مساحت را دارد و از ساير شاخص هاي توسعه يافتگي محروم است.
منصور کتانباف با اشاره به اينکه شهر اهواز تنها حدود 100 کيلومتر کانال دفع آب هاي سطحي دارد خاطرنشان کرد: اين عدد در مقابل نياز کلانشهر اهواز بسيار ناچيز است.
وي با اشاره به نقش اهواز در توسعه کشور يادآور شد: روزانه حدود يک ميليون بشکه نفت از اراضي اهواز استخراج مي شود و اين شهر داراي صنايع بزرگ و مادر بسياري است از همين رو لازم است به اندازه نقشي که در توسعه کشور دارد بدان توجه شود.
يکي ديگر از نمايندگان مردم اهواز، حميديه، باوي و کارون در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه مشکل کانال غدير تا سه هفته آينده حل مي شود گفت: لوله هاي انتقال آب غدير به اهواز در ميانه راه از بين تپه هاي رملي عبور مي کنند و با بارش باران در هفته هاي گذشته اين لوله ها دچار شکستگي شدند.
علي ساري با اشاره به اينکه 77 پروژه آب و فاضلاب براي اهواز تعريف شده است ادامه داد: تصفيه خانه فاضلاب شرق اهواز يکي از همين پروژه هاست که به تازگي نيز وارد مدار شده است.
به گزارش ايرنا، زيرساخت هاي ناقص کلانشهر اهواز سبب شده تا بارش باران در اين شهر به جاي آنکه حس شادابي و نشاط در جامعه را افزايش يابد موجي از مشکلات در رفت و آمد، مسائل رفاهي و سلامت شهروندان ايجاد کند.
استان خوزستان پس از دوره اي نسبتا طولاني خشکسالي، امسال شاهد بارش هاي قابل ملاحظه باران بوده است اما به دليل برخي ضعف ها در مديريت و زيرساخت هاي شهري ، اين نعمت الهي مشکلاتي را براي شهروندان اهوازي ايجاد کرده است.
9887/6068
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۶۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • حل مشکل تردد دانشجویان بزرگترین دانشگاه اهواز با ساخت پل عابر پیاده
  • اجرای طرح تعویض کنتورهای فرسوده در استان مرکزی
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • «هفت» نیامده رفت!
  • آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم
  • نجات زن میانسال از آب‌گرفتگی
  • (ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم