Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@04:05:29 GMT

آفت مگس زیتون در باغات زیتون رودبار کنترل شد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۸۹۹۹۰

آفت مگس زیتون در باغات زیتون رودبار کنترل شد

گیلان- محمد ابراهیم محمدی گفت: آفت مگس زیتون امسال در باغات زیتون رودبار کنترل شده است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان،  محمد ابراهیم محمدی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با وجود بالا بودن تراکم مگس زیتون، در سال زراعی ۹۷-۹۶ این آفت کنترل شده و خسارت آن به کمتر از ۵ درصد باغات رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به وجود ۸ هزار و ۷۹۲ هکتار باغ زیتون در شهرستان رودبار افزود: ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از این باغات در پایین دست به علت سنتی بودن و قدمت درختان بیش از ۲۰۰ ساله درگیر آفت مگس زیتون است.

محمدی ادامه داد: شیب بالای ۴۵ درصد، درختان قدیمی و درهم با ارتفاع ۱۵ متر، فاصله کم درختان از هم، هوادهی نامناسب و سخت بودن سم پاشی باغات سنتی پایین دست موجب ایجاد فضای مناسب برای رشد مگس زیتون در رودبار شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: میزان درگیری درختان با آفت مگس زیتون در ۶ هزار و ۶۹۲ هکتار از باغات صنعتی که در بالادست با اصول صحیح باغداری احداث شده کمتر از یک درصد است.

محمدی گفت: برای کنترل آفت مگس زیتون امسال حدود ۴ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: تشکیل ۲۷ ایستگاه پیش آگاهی، ردیابی ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار باغات بارور، جمع آوری میوه‌های آلوده پای درخت در ۵۰۰ هکتار، شخم پای درخت برای از بین بردن شفیره مگس زیتون در ۵۵۰ هکتار باغ، آبیاری زمستانه ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار، تغذیه ۳ هزار و ۴۵۰ هکتار از باغات و هرس و جوان سازی ۷۵۰ هکتار از باغات از اقدامات اجرا شده در سال زراعی ۹۷-۹۶ برای کنترل آفت مگس زیتون است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گیلان توزیع ۷۳۷ لیتر پروتئین هیدرولیزات جلب کننده آفت و ۳۳ لیتر سم، توزیع فرمون جنسی حشرات در ۷۹۷ هکتار و ۴ هزار و ۹۷۶ کارت زرد چسبنده و همچنین طعمه پاشی در سطح ۲۳۱ هکتار باغ از دیگر اقدامات اجرا شده در این زمینه اعلام کرد.

لازم به ذکر است این حشره سبب لهیدگی، بدشکلی و سیاه شدن زیتون و کاهش کیفیت روغن آن می‌شود؛ سالانه ۲۱ هزار تن محصول از ۸ هزار و ۷۹۲ هکتار باغات زیتون رودبار برداشت می‌شود؛ کشت زیتون در رودبار سابقه هزار ساله دارد.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: جهاد کشاورزی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۸۹۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمع آوری روغن زیتون از بازار چهارمحال و بختیاری

پروهش مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری از جمع آوری فرآورده روغن تفاله زیتون پالایش شده مخلوط با روغن زیتون بکر با نام تجارتی «سابرسو» از مراکز عرضه خبر داد.

وی افزود: طبق استاندارد ملی ایران به شماره ۱۴۴۶ با عنوان «انواع روغن زیتون خوراکی- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» مخلوط روغن تفاله زیتون پالایش شده با انواع روغن زیتون بکر، قابلیت مصرف خوراک انسان را ندارد.

بیشتر بخوانید

جمع آوری ۱۱ قلم کالای فاقد نشان استاندارد

پروهش اضافه کرد: مطابق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران هر گاه اجرای استاندارد در مورد کالا‌هایی اجباری اعلام شود، تولید، تمرکز، توزیع و فروش این کالا‌های مشمول اجرای اجباری استاندارد با کیفیت پایین‌تر از استاندارد یا بدون علامت استاندارد ایران ممنوع است.

وی از عموم هم استانی‌ها خواست: در صورت مشاهده کالا‌های فاقد علامت استاندارد در مراکز عرضه استان، مشخصات کالا را با شماره تلفن ۱۵۱۷ به سازمان ملی استاندارد ایران اطلاع دهند تا بازرسان و کارشناسان استاندارد ضمن بازرسی، نسبت به جمع آوری آن ها اقدام کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • (ویدیو) طرز تهیه نان پیده ترکی، یک نان خوشمزه برای صبحانه
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • جمع آوری روغن زیتون از بازار چهارمحال و بختیاری
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه
  • شکوفه درختان گلابی باغات روستای جغدان به روایت تصویر
  • (ویدیو) ترافیک فوق سنگین آزادراه رشت-قزوین نرسیده به رودبار
  • کولر‌های قاچاق در توقیف پلیس رودبار
  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو
  • آب چاه بخورید اما آب بسته‌بندی شده نه! | حرف‌های جنجالی مدیر آزمایشگاه کنترل کیفیت مواد غذایی ؛ دروغ بزرگ مافیای روغن چیست؟ | برنج ایرانی بخورید چون..
  • سهم ۲۴ درصدی آبخیزداری از کل حوزه‌های سیل خیز کشور/ اعتبار کافی نیست