Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@15:57:11 GMT

سیاست‌های جذب دانشجویان بین‌المللی در فرانسه

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۱۳۹۱

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های فرانسه در جذب دانشجویان بین‌المللی گفت: در حال حاضر فرانسه به 7 هزار دانشجوی خارجی بورس تحصیلی واگذار می‌کند که این رقم در سال ۲۰۱۹ میلادی به 15 هزار دانشجو افزایش خواهد یافت.

به گزارش فارس، جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه ثبت نام دانشجویان خارجی در فرانسه در سال ۲۰۱۶ میلادی به سرعت رشد یافته و این رشد برابر با ۴/۶ درصد بود، گفت: در سال گذشته فرانسه میزبان ۳۲۴ هزار دانشجوی خارجی بود که این رقم فرانسه را از نظر جذب دانشجویان خارجی در رتبه هفتم جهان قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در سال های اخیر بازار دانشجویان بین المللی رقابتی بوده و کشورهای مختلف می کوشند از نظر محل تحصیل به مقصد نهایی دانشجویان بین المللی تبدیل شوند، خاطرنشان کرد: فرانسه از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به علت نداشتن یک سیاست علمی مشخص بازار جذب دانشجویان بین المللی را به تعدادی از کشورهای جهان واگذار کرده است.

مهراد با بیان اینکه ر سال۲۰۱۱ میلادی تعداد ۲/۱ میلیون دانشجوی خارجی در کشورهای مقصد به تحصیل اشتغال داشتند، گفت: سهم آمریکا از دانشجویان بین المللی ۲۸درصد، انگلستان ۱۱ درصد، آلمان ۹ درصد، فرانسه ۷ درصد، استرالیا ۴ درصد، ژاپن ۳ درصد، اسپانیا ۲ درصد، بلژیک ۲ درصد و سایر کشورها ۳۲ درصد است.

وی ادامه داد: این وضعیت در سال ۲۰۱۷ میلادی تغییر کرده و سهم کشور ها در جذب دانشجویان بین المللی متفاوت شده است، بر این اساس سهم آمریکا ۲۲ درصد، استرالیا ۱۲ درصد، انگلستان ۱۱ درصد، کانادا ۱۰ درصد، چین ۱۰ درصد، آلمان ۷درصد، فرانسه ۶ درصد، روسیه ۶ درصد و سایر کشورها ۱۶ درصد شد.

به گفته بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، اخیرا ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه برای جذب دانشجوی خارجی در « راهبر فرانسه را انتخاب کنید » بر تعدادی مولفه تاکید کرده است. در« راهبر فرانسه را انتخاب کنید »، فرایند اعطای ویزا به دانشجویان خارجی تسهیل می شود. سفارتخانه ها و کنسولگری های فرانسه در بررسی درخواست ها، اعطای ویزا برای دانشجویان را در اولویت قرار می دهند. تمدید ویزا های دانشجویی و اعطای ویزا های بلند مدت برای اشتغال به تحصیل از جمله این اقدامات است.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم مراکز آموزش زبان در فرانسه است که سالانه از بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو ثبت نام می‌کنند. در « راهبر فرانسه را انتخاب کنید »، کوشش می شود تا تعداد این دانشجویان در این برنامه ها دو برابر شود. همزمان، این راهبرد می کوشد تا تعداد دانشجویانی را که در دانشگاه های فرانسه به زبان انگلیسی تحصیل می کنند دو برابر کند.

مهراد با بیان اینکه تعداد دوره هایی که در فرانسه به زبان انگلیسی ارائه می شود طی ۱۵ سال گذشته از ۲۸۶ دوره در سال ۲۰۰۴ به ۱۳۲۸ دوره در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است، گفت: از کل تعداد ۱۳۲۸ دوره، ۱۰۱۵ دوره به طور کلی به زبان انگلیسی برگزار می شود که بسیاری از این دوره ها در سطح کارشناسی ارشد است.

وی با بیان اینکه مولفه دیگر در راهبرد فرانسه را انتخاب کنید، کمک های مالی به موسساتی است که استانداردهای جدید خدمات دانشجویی برای دانشجویان بین المللی را رعایت می کنند، گفت: برای نیل به این استانداردها، دانشگاه‌های فرانسه لازم است برای تقویت خدمات پشتیبانی به ویژه در باره خوابگاه های دانشجویی گام های اساسی بردارند. هزینه‌ دانشجویان خارجی در دانشگاه های این کشور بسیار اندک است. شهریه دوره های کارشناسی سالانه ۱۷۰ پوند و دوره های کارشناسی ارشد ۲۴۳ پوند و برنامه های دکتری ۳۸۰ پوند است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با تاکید بر اینکه از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی دولت فرانسه بین شهریه دانشجویانی که از اتحادیه اروپا وارد دانشگاه‌های این کشور می شوند با دانشجویان سایر کشورها فرق قائل خواهد شد، گفت: شهریه سالانه دانشجویان غیر اتحادیه اروپا به ۲۷۷۰ پوند برای دوره های کارشناسی و ۳۷۷۰ پوند برای دوره های تحصیلات تکمیلی افزایش خواهد یافت. از درآمد های حاصل از این شهریه ها برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان بین المللی استفاده خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر فرانسه به 7 هزار دانشجوی خارجی بورس تحصیلی واگذار می‌کند که این رقم از سال ۲۰۱۹ میلادی به 15 هزار دانشجو افزایش خواهد یافت.

به گفته مهراد، نکته مهم دیگر « راهبر فرانسه را انتخاب کنید »، مربوط به توسعه دانشگاه‌ها و مدارس فرانسوی در کشورهای خارجی است. در حال حاضر، موسسات فرانسوی بیش از ۶۰۰ برنامه در خارج از این کشور ارائه می دهند. تعداد شعبات دانشگاه های این کشور نیز در خارج ۴۰ واحد است. این برنامه ها تقریبا از 37 هزار دانشجو ثبت نام بعمل می آورند. تعداد دانشجویان شاغل در آموزش های از راه دور نیز به 6 هزار دانشجو بالغ می شود.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۱۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب گسترده حامیان فلسطین در فرانسه

پلیس فرانسه با ورود به دانشگاه سرشناس «سیانس پو» که کانون تظاهرات دانشجویان در اعتراض به ریخته شدن خون غیرنظامیان فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی بوده تجمع اعتراضی این دانشجویان را بر هم زده و آنها را از ساختمان دانشگاه که در آن تحصن کرده بودند خارج کرد.

به گزارش ایسنا، بعد از آنکه مقام‌های فرانسوی تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین را بر نتافتند نیروهای پلیس این کشور برای بر هم زدن تجمع معترضان در دانشگاه «سیانس پو» (مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس) وارد عمل شده و پس از ورود به داخل دانشگاه ده‌ها تن از دانشجویان را که به قصد اعلام همبستگی با فلسطینیان در لابی ساختمان دانشگاه تحصن کرده بودند خارج کرد.

پلیس پاریس اعلام کرد ۹۱ دانشجوی تحصن کننده را از این ساختمان خارج کرده است.

این اتفاق یک روز بعد از آن افتاد که نیروهای پلیس فرانسه، تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین را در محوطه‌های ۲۳ دانشگاه دیگر نیز سرکوب کردند.

دفتر «گابریل اتل»، نخست وزیر فرانسه در بیانیه‌ای با اعلام اینکه پلیس تجمعات حامیان فلسطین در ۲۳ پردیس دانشگاهی را در روز پنجشنبه بر هم زده است مدعی شد که در فرانسه هیچ گونه کمپ دائمی از سوی حامیان فلسطین بر خلاف کشورهای دیگر نظیر آمریکا تشکیل نشده است.

همچنان که حملات رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در نوار غزه ادامه دارد خیزش دانشجویان حامی فلسطین که ابتدا از روز ۱۷ آوریل در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک آمریکا شروع شد به دانشگاه های فرانسه نیز سرایت کرد.

روز یکشنبه گذشته معترضان خشمگین از جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، چند روز پس از اعتراضات مشابه در دانشگاه سیانس پو پاریس، به دانشگاه سوربن پاریس رفتند و در مقابل دروازه دانشگاه شعار «فلسطین را آزاد کنید» سر دادند و برخی از دانشجویان در حیاط چادر برپا کردند.

دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی از روز پنجشنبه ساختمان اصلی دانشگاه سیانس پو، دانشگاهی که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه و گابریل اتل در زمره دانش آموختگانش هستند، را محل تحصن خود قرار داده و ضمن تکان دادن پرچم‌های فلسطین، در حمایت از فلسطینیان و محکومیت رژیم صهیونیستی و شراکت دانشگاه سیانس پو با این رژیم شعار دادند.

به نوشته «خبرگزاری آناتولی»، «شایما»، یکی از دانشجویان معترض در دانشگاه سیانس پو گفت: «پلیس با توسل به زور ما را از پردیس دانشگاه خارج کرد. آنها می‌خواهند صدای ما را سرکوب کنند و این اتفاق غیرقابل قبول است.»

دانشجویان عضو کمیته فلسطین در سیانس پو عصر پنجشنبه با برگزاری رای‌گیری تصمیم به برگزار تحصن در ساختمان اصلی دانشگاه گرفتند. ۶ عضو این کمیته بعد از حمله پلیس تصمیم به شروع اعتصاب غذا در همبستگی با فلسطینی‌ها گرفتند.

دولت فرانسه شدیدا تلاش کرده تا جلوی تشدید بیشتر موج اعتراضات دانشجویی ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های این کشور را بگیرد.

این در حالی است که امروز شنبه گزارش شد برخی دانشگاه‌های آمریکا برای جلوگیری از بروز اختلال در امتحانات نهایی و مراسم‌های فارغ‌التحصیلی، به دانشجویان معترض حامی فلسطین امتیازات کم‌سابقه‌ای داده‌اند، از جمله وعده بازنگری در روابط دانشگاه‌ها با رژیم صهیونیستی.

مسؤولان برخی دانشگاه‌های آمریکا از جمله «براون»، «نورث‌وسترن» و «راتگرز» در مواجهه با موج فزاینده و فراگیر اعتراضات برای جلوگیری از اختلال در آزمون‌های نهایی و مراسم‌ فارغ‌التحصیلی دانشجویان، با معترضان توافق کرده‌اند تا دانشگاه‌ها بتوانند فعالیت خود را از سر گیرند.

رسانه های فرانسوی همچنین از حمله پلیس این کشور به تظاهرکنندگان حامی فلسطین در میدان سوربن شهر پاریس خبر دادند.

بر اساس تصاویری که از سوی شبکه العربیه منتشر شد، پلیس ضد شورش فرانسه روز جمعه با استفاده از سپر محافظ و اسپری های اشک آور به معترضان در میدان سوربن حمله کرد تا آنها را متفرق کند.

آنها همچنین چادرهایی که معترضان در این مکان به منظور برپایی تحصن در حمایت از فلسطینی‌ها برپا کرده بودند را نیز جمع کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • جشنواره کن در کما
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • مقام سابق آمریکایی: فرانسه اولین نظامیان خود را به اوکراین فرستاده است
  • فرانسه پیشتر سربازان خود را به اوکراین فرستاده است
  • نگاه نوآورانه واحدهای تولیدی برای ورود به عرصه رقابت خارجی
  • حمله پلیس فرانسه به دانشجویان حامی فلسطین
  • سرکوب گسترده حامیان فلسطین در فرانسه