Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - مديرکل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: نهايي شدن پروتکل ايمني دريانوردي در درياي خزر و استفاده از ظرفيت هاي آن همسو با صلح و امنيت از مهم ترين اولويت هاي اقتصادي منطقه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «نادر پسنده» روز دوشنبه در چهارمين اجلاس بررسي همکاري‌ هاي کشورهاي حاشيه خزر در زمينه ايمني دريانوردي در اين دريا در تهران افزود: درياي خزر به پنج کشور حاشيه آن تعلق دارد و کشورهاي منطقه بايد از منابع موجود اين دريا در راستاي برقراري امنيت و صلح به خوبي از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه هر پنج کشور ايران، روسيه، جمهوري آذربايجان، ترکمنستان و قزاقستان به دنبال درياي خزر پاک و ايمن هستند، گفت: نمايندگان اين کشورها در اين اجلاس 2 روز تلاش خواهند کرد تا پروتکل ايمني دريانوردي خزر به تصويب نهايي برسد.
مديرکل امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي بيان کرد: توافق بر بازرسي هاي همسان کشتي هاي تجاري و اجراي مقررات حاکم بر دريانوردي اين دريا از مهم ترين اهداف اين اجلاس در تهران است.
پسنده افزود: در آخرين اجلاس نمايندگان کشورهاي حاشيه خزر توافق کردند در چهارمين اجلاس تهران با تشکيل 2 کميته کار خود را به پيش ببرند و انتظار داريم نمايندگان کشورها بتوانند در حوزه ايمني دريانوردي در خزر به يک تفاهم کلي دست پيدا کنند.
رئيس اداره ماهيگيري وزارت دفاع جمهوري آذربايجان در اين اجلاس گفت: تامين امنيت و اجراي مقررات و کنوانسيون هاي بين المللي در درياي خزر براي 5 کشور حاشيه آن مهم است و اميدواريم بتوانيم در اين 2 روز به اهداف مورد نظر خود برسيم.
«واميک رحيم اف» بر حفظ محيط زيست درياي خزر تاکيد کرد و افزود: همه 5 کشور حاشيه خطزر بايد به حفظ محيط زيست درياي خزر اهتمام داشته باشند تا مسايل زيست محيطي اين دريا بيشتر حفظ شود.
در ادامه «هادي حق شناس » معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در حاشيه اين اجلاس گفت: قوانين دريانوردي مصوب سازمان بين المللي دريانوردي ( IMO) به شرطي در درياي خزر قابليت اجرايي دارد که توسط کشور ساحلي اين دريا مورد پذيرش قرار گيرد.
وي با بيان اينکه تاکنون 50 کنوانسيون بين المللي دريانوردي توسط ايمو به تصويب رسيده است، افزود: در درياي خزر اين قوانين و کنوانسيون ها به شرطي قابليت اجرايي دارد که در مراجع رسمي کشورهاي حاشيه خزر به تصويب رسيده و متناسب با منافع اين کشورها باشد.
حق شناس تاکيد کرد: حفظ ارتقاي ايمني دريانوردي در خزر و حفاظت از محيط زيست آن به عنوان بزرگترين درياچه جهان اهميت ويژه‌اي دارد و دستيابي به اين اهداف و مواجهه با سوانح دريايي در خزر نيازمند اراده جدي و همکاري کشورهاي حاشيه خزر است.
به گزارش ايرنا، چهارمين اجلاس و نشست بررسي همکاري هاي تامين ايمني و امنيت دريانوردي در درياي خزر با حضور نمايندگاني از کشورهاي جمهوري اسلامي ايران، جمهوري آذربايجان، قزاقستان، روسيه و ترکمنستان روزهاي 19 و 20 آذر در هتل هماي تهران برپاست؛ در اين نشست، ايمني دريانوردي شامل ايمني تردد شناورها در درياي خزر و عمليات دريايي و نيز بهره مندي از ظرفيت هاي حقوقي در خصوص کنترل و بازرسي کشتي ها در اين آبراهه مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
موضوع اصلي اين نشست، بررسي همکاري در زمينه تامين ايمني دريانوردي در درياي خزر و مذاکره بر سر بهره مندي از ظرفيت هاي حقوقي تعدادي از کنوانسيون هاي دريايي سازمان بين المللي دريانوردي در خصوص کنترل و بازرسي کشتي ها در اين دريا است.
ايمني دريانوردي و بهسازي مکانيزم هاي تعامل در امور تجسس و نجات دريايي با لحاظ ويژگي هاي جغرافيايي و شرايط درياي خزر از ديگر مواردي است که در دستور کار اجلاس چهارم تهران قرار دارد.
کارشناسان معتقدند حفظ و ارتقاي ايمني دريانوردي در درياي خزر و حفاظت از محيط زيست آن به عنوان بزرگترين درياچه جهان از اهميت و اولويت ويژه اي برخوردار است و دستيابي به اين هدف جز با اراده جدي و همکاري نزديک ميان کشورهاي منطقه و تفاهم در اعمال مقررات يکسان تحقق نمي يابد.
اقتصام**1108*2025
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۴۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، اداره ایمنی دریایی چین امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پکن رزمایش‌های نظامی هشت روزه را در بخش شمالی دریای زرد برگزار خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که این رزمایش‌ها قرار است در دریای بوهای، که خلیج داخلی در شمال دریای زرد است، از ساعت ۱۶:۰۰ (۸:۰۰ به وقت گرینویچ) در ۵ ماه می تا ساعت ۱۶:۰۰ روز ۱۲ ماه می انجام شود.

این بیانیه به جزئیات بیشتر این رزمایش اشاره‌ای نکرده است.

ارتش چین در حالی این رزمایش را آغاز می‌کند که «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که پکن از فیلیپین می‌خواهد که اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کند و عزم و اراده چین برای حفظ حاکمیت خود را به چالش نکشد.

پیش از این فیلیپین گارد ساحلی چین را به آزار و اذیت و آسیب رساندن به یکی از قایق های این کشور در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی متهم کرده بود. کشتی‌های فیلیپین بدون اجازه چین وارد شدند و گارد ساحلی چین اقدامات لازم را برای فرار آنها انجام داد.

«دریاسالار جان لانگ آکیولینو» فرمانده نیروهای آمریکا در منطقه این دو-پاسفیک روز یکشنبه چین را متهم به اتخاذ راهبرد «قورباغه آب‌پز» کرد، چون فعالانه تنش‌ها در این منطقه را به‌صورت تدریجی افزایش می‌دهد.

جان لانگ در گفت‌وگو با فایننشال‌تایمز گفت که در طول سه سالی که به عنوان فرمانده نیروهای آمریکا در ایندوپاسفیک بوده، چین سرعت توسعه نظامی خود را افزایش داده و توانایی‌های رو به رشد خود را با رفتارهای بی ثبات کننده تر مطابقت داده است.

وی دراین‌باره گفت: «چین روزبه‌روز تهاجمی‌تر، جسورتر و خطرناک‌تر می‌شود.»

آکیلینو همچنین افزود که چین رفتار تهاجمی خود را از طریق راهبرد «قورباغه آب‌پز» تشدید می‌کند، که از طریق آن به تدریج دما را بالا می‌برد به طوری که خطر نهایی تا زمانی که خیلی دیر نشده بود، نادیده گرفته می‌شد.

این مقام نظامی آمریکا مدعی شد که «باید رفتار بد چین که خارج از هنجارهای حقوقی بین المللی است توصیف شود. و این موضوع را باید همه کشورهای منطقه بیان کنند» وی افزود که پکن در کل منطقه درگیر راهبرد «شاید برابر است» است.

کد خبر 6097361

دیگر خبرها

  • صدور هشدار نارنجی در دریای خزر
  • هشدار دریایی به فعالان دریای خزر
  • ائتلاف دریایی اروپا در دریای سرخ با کمبود کشتی جنگی مواجه شده است
  • توزیع منابع با نگاه عدالت محور کلیدواژه حل مشکل حاشیه نشینی است
  • چین در دریای زرد رزمایش نظامی ۸ روزه برگزار می‌کند
  • رفع تصرف ۴۶۰۰ هکتار از اراضی ملی سیستان و بلوچستان
  • چین برای اولین بار توافقنامه ادعایی 2016 دریای چین جنوبی با فیلیپین را منتشر کرد
  • محاصره اقتصادی اسرائیل در مدیترانه تکمیل می شود؟
  • سازمان بنادر و دریانوردی چه برنامه‌ای برای حضور دانش‌بنیان‌ها دارد؟
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا