Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@00:24:57 GMT

2 کانون بياباني بحراني در اصفهان وجود دارد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۸۹۷۷۳۶

2 کانون بياباني بحراني در اصفهان وجود دارد

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - رييس اداره بيابان اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان گفت: 2 کانون بياباني بحراني و انتشار ريزگرد در استان وجود دارد که دامنه وسيعي از مناطق مرکزي ايران را تحت تاثير قرار مي دهد.

حسينعلي نريماني روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: منطقه `سِگزي` واقع در شرق کلانشهر اصفهان و محور شهرستان نايين به انارک در شرق استان به عنوان 2 کانون مهم ريزگردها در استان به شمار مي روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: منبع اصلي ريزگردهاي منطقه سگزي اصفهان از معادن، زمين هاي کشاورزي رها شده، کوره ها و بيابان هاي طبيعي است و `دره سرخ` در محور نايين به انارک نيز کانون اصلي انتشار ريزگردها در آن منطقه محسوب مي شود.
به گفته او، اراضي بياباني در هشت شهرستان استان قرار دارد که البته خاک و سطح نيمي از آنها در کاشان، اردستان، نظنز، خور و بيابانک تثبيت شده، اما سطح بيابان در بُرخوار، نايين، اصفهان و آران و بيدگل هنوز تثبيت نشده است.
وي اضافه کرد: براي جلوگيري از افزايش شرايط بحراني در اين مناطق، طرح هاي بيابان زُدايي مشتمل بر کاشت نهال و افزايش پوشش گياهي انجام مي دهيم و اين امر نيازمند تخصيص اعتبارات بيشتر بويژه اعتبارات ملي است.
نريماني با بيان اينکه طرح بيابان زُدايي استان از سال 94 به مساحت 10 هزار هکتار در منطقه شرق اصفهان آغاز شد، گفت: اين طرح تاکنون در حدود پنج هزار هکتار از بيابان هاي اين منطقه با گونه هاي مختلف گياهي از جمله تاغ و قره داغ اجرايي شده است.
رييس اداره بيابان اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري اصفهان با اشاره به اينکه در سال جاري اعتبارات طرح هاي بيابان زُدايي فقط براي استان خوزستان تصويب شد، خاطرنشان کرد: اصفهان در سال 96 هيچگونه اعتبار ملي براي طرح هاي ياد شده نداشت، بنابراين از مجلس شوراي اسلامي مي خواهيم در تصويب بودجه سال 98، به طرح هاي بيابان زُدايي اصفهان نيز توجه کند.
وي با بيان اينکه بر اساس آمار اعلام شده، ريزگردها سالانه بيش از 360 ميليارد ريال به استان ضرر وارد مي کند، تصريح کرد: اين زيان بيشتر به امکانات زيربنايي شامل پايگاه هاي نظامي همجوار، اراضي کشاورزي، راه هاي ارتباطي، شهرک هاي صنعتي، راه آهن و شهرهاي اطراف وارد مي شود، اما بدون شک اين ضرر بيش از مبلغ ياد شده و در گستره اي وسيعتر بويژه براي سلامت مردم است.
10 درصد از مساحت جهان را بيابان تشکيل مي دهد که اين ميزان در ايران 20 درصد و در استان اصفهان 30 درصد است.
معضل ريزگردها در دهه اخير به مشکل جدي صنايع و اقتصاد کشورمان و همچنين براي سلامت شهروندان تبديل شده است، به نوعي که منشاء بسياري از بيماري ها را مي توان در اين ذرات ريز جستجو کرد.
6027/6020
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۸۹۷۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۴۵ برنامه ویژه دهه کرامت در منطقه ۷ اصفهان

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوع در فرهنگسراها، بوستان‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و محلات این منطقه به‌مناسبت دهه کرامت، از برگزاری ۲۰ عنوان برنامه در ۴۵ اجرای زنده خبر داد.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به برگزاری ۲۰ عنوان برنامه در ۴۵ اجرای زنده به‌مناسبت دهه کرامت اظهار کرد: در دهه کرامت برنامه‌هایی از قبیل اجرای سرودهای میدانی، برگزاری جشن‌های ویژه میلاد امام رضا (ع) و خواهر گرامی ایشان حضرت معصومه (ع)، مسابقات تفریحی ورزشی مادر و دختر و اجرای بازی‌های فکری ویژه دختران و پدران به مناسبت روز دختران در سطح منطقه اجرا خواهد شد.

وی ضمن گرامیداشت دهه پر برکت کرامت و ضرورت برگزاری برنامه‌های نشاط‌آور و شادی‌آفرین در این ایام افزود: مسئولان منطقه ۷ شهرداری اصفهان در این دهه با ارائه میزهای خدمت به میان مردم منطقه خواهند رفت و از نزدیک با مشکلات محلات آشنا می‌شوند تا بهتر بتوانند در مسیر خدمت‌رسانی گام بردارند.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان برگزاری برنامه‌های شادی‌بخش و سرور آفرین در مناسبت‌های مذهبی را تعظیم شعائر دینی و آئینی دانست و گفت: دهه کرامت مظهر تکریم مردم و بهانه‌ای برای خدمت‌رسانی بیشتر به شهروندان خواهد بود و ما نیز سعی بر آن داریم تا با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، محلات منطقه را به رنگ و بوی حرم مطهر رضوی معطر کنیم.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه دستاوردهای بانوان، تجلیل از نخبگان دختر منطقه هفت، هنرواره نقاشی و نمایشگاه عفاف و حجاب نیز از دیگر برنامه‌های دهه کرامت در محلات خواهد بود.

کد خبر 751600

دیگر خبرها

  • تشریح برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان/ نصف جهان رنگ و بوی رضوی به خود می‌گیرد
  • تشریح برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان/ نصف جهان رنگ و بوی ضوی به خود می‌گیرد
  • برگزاری یک هزار برنامه به مناسبت دهه کرامت در اصفهان
  • اعتبار ۲ هزار میلیارد ریالی برای احداث باغ مشاهیر در اصفهان
  • اجرای ۴۵ برنامه ویژه دهه کرامت در منطقه ۷ اصفهان
  • «هشت شب، هشتِ شب» قرار عاشقی با امام هشتم در منطقه ۱۱ اصفهان
  • منتخبان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان تجلیل می‌شوند
  • نصب ۳۵ هزار پلاک‌ آبی هوشمند در منطقه ۵ اصفهان
  • اجرای بیش از هزار برنامه در دهه کرامت اصفهان
  • فرار زن جوان از دست مرد شیطان‌صفت | مرا به بیابان‌های اطراف شهر کشاند و...