Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@00:52:10 GMT

عربستان ظرفیت تحقق چشم انداز 2030 را ندارد

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۰۲۰۶

عربستان ظرفیت تحقق چشم انداز 2030 را ندارد

به گزارش ایکنا؛ نشست «عربستان سعودی در یک دهه آینده» با حضور حسین صادقی آخرین سفیر ایران در عربستان، هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه‌ای، و عباس خامه‌یار معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بعدازظهر دوشنبه (19 آذر) در محل کانون اندیشه جوان برگزار شد.   این نشست با طرح سوالی درباره چشم‌انداز تحقق سند 2030 در عربستان آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در ابتدا دکتر صادقی در سخنان مقدماتی خود گفت: حکومتی می‌تواند به حیاتش ادامه دهد که خود را با شرایط متغیر وفق بدهد. باید دید که آیا حکومت عربستان قابلیت هماهنگی با شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را دارد؟   وی افزود: مقایسه سند چشم انداز 2030 عربستان با برنامه‌های شاه ایران می‌تواند این موضوع را روشن سازد. شاه در برنامه‌های خود چشم‌انداز کشور را جزو 6 یا 7 کشور برتر جهان تعریف کرده بود اما جامعه آن روز ایران شرایط خاصی داشت که پذیرای این تغییرات نبود و نتوانست اصلاحات مد نظر او را هضم کند. وجود 70 درصد جمعیت روستایی و درصد بالای بیسوادی در ایران موجب ناکامی اقدامات رژیم پهلوی شد و نشان دهنده عدم درک این حکومت از شرایط جامعه ایران بود. در نهایت اقدامات این رژیم منجر به رودررویی مردم با حکومت و سقوط آن شد.   وی افزود: عکس این قضیه هم صادق است اگر جامعه‌ای از نظر بلوغ فکری و سطح تحصیلات بالاتر از حکومت باشد، و حکومت بخواهد مردم را با زور به پایین بکشد و مطالبات جامعه را تنزل بدهد قادر به ادامه حیات نیست. به نظر من در عربستان چنین شرایطی حاکم است و سطح اداره حکومت با مطالبات مردم این کشور همخوانی ندارد. بنابر این تحقق این سند بسیار دشوار است.
سپس خامه‌یار در سخنان خود گفت: از نظر من عربستان سعودی ظرفیت تحقق سند چشم انداز 2030 را ندارد. ممکن است ظرفیت تغییرات اساسی در کشورهای کوچکتری مثل قطر، امارات و عمان وجود داشته باشد اما به لحاظ ساختار سیاسی و شرایط بدویت و جاهلیت حاکم بر حکومت این کشور شرایط تحقق آن در عربستان وجود ندارد. وی افزود: تحولات و اصلاحاتی که در این کشور اتفاق افتاد، بیشتر واکنشی بود به تحولات منطقه و جهان عرب مانند بیداری اسلامی یا آنچه که بهار عربی خوانده می‌شود.     در ادامه هادی محمدی در پاسخ به سوالی در باره چشم انداز ده سال آینده عربستان گفت که این چشم‌انداز به چندین مولفه ثابت و متغیر بستگی دارد. از نظر وی عوامل موثر در آینده عربستان، موارد متعددی است از جمله سیاست‌های این کشور در عرصه داخلی مثل سند 2030 که خروجی آن می‌تواند بر چشم انداز 10 ساله این کشور تاثیر بگذارد. عامل دیگر جریان‌های فکری، دینی و سیاسی این کشور است که چه سمت و سویی داشته باشد.   وی افزود: عامل بعدی سیاست‌های منطقه‌ای عربستان مانند طرح معامله قرن با اسرائیل یا طرح ناتوی عربی است.   این خبر در حال تکمیل شدن است.....

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۰۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم

نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان در رأس هیئت بین‌الوزارتی با وزیر خارجه طالبان دیدار و تأکید کرد کوالالامپور خواستار گسترش روابط با کابل است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «زلینا کوی» نماینده ویژه نخست‌وزیر مالزی برای افغانستان در رأس هیئتی شامل نمایندگان دفتر نخست‌وزیری و وزرات‌های دفاع، امور داخلی و خارجه این کشور با «محمد عبدالکبیر» معاون سیاسی نخست‌وزیر حکومت طالبان دیدار کرد.

زلینا در این دیدار با اظهار اینکه هدف از این سفر گسترش مناسبات افغانستان و مالزی است، افزود: مقامات این کشور در رابطه با افغانستان نظر مثبت دارند و آماده همکاری با هیئت حاکمه در بخش‌های مختلف هستند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه حکومت طالبان، هیئت مالزی اظهار داشت باوجود محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه افغانستان، این کشور در برخی موارد پیشرفت‌های خوبی داشته، اما رسانه‌های بین المللی در راستای جلوگیری از انعکاس این دستاوردها تلاش می‌کنند.

نمایندگان مالزی همچنین اطمینان دادند در راستای تعامل افغانستان با جهان تلاش خواهند کرد.

عبدالکبیر نیز در این دیدار به هیئت بلندپایه مالزی گفت: آرزو داریم چنین نشست‌هایی باعث مناسبات مثبت و سازنده میان کابل و کولالامپور شود.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، مالزی را نمونه خوب پیشرفت در جهان اسلام دانست و افزود این کشور در سیاست خارجی افغانستان جایگاهی مهم و ویژه دارد.

نماینده ویژه مالزی: در کنار مردم افغانستان بوده و هستیم دعوت از مالزی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان گسترش روابط حکومت طالبان در جنوب شرق آسیا

وی ادامه داد شرایط عینی و وضعیت افغانستان خلاف آن چیزی است که رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند،  زیرا بعضی محافل و گروه‌ها تحمل پیشرفت و آرامی افغانستان را ندارند.

عبدالکبیر با دعوت از سرمایه‌گذاران مالزی برای سرمایه‌‎گذاری در افغانستان گفت کشورهای منطقه و جهان نگرانی از جانب افغانستان ندارند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • اعتبار ۶ همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • اسدآباد میزبان مینی بسکتبال انتخابی تیم ملی ۲۰۳۰
  • مالزی: روابط با حکومت افغانستان را گسترش می‌دهیم
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز
  • چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست
  • نیاز خراسان شمالی به استقرار سایت پرتودهی هسته‌ای محصولات کشاورزی