Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-26@03:27:04 GMT

حفظ برجام، چالشی بزرگ برای اروپا

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۱۲۱۸

حفظ برجام، چالشی بزرگ برای اروپا

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، امکان بازرگانی خارجی با ایران بدون فراهم کردن شرایط تراکنش‌های مالی ممکن نیست. تحریم‌های آمریکا و تهدید شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران همکاری اقتصادی دارند، به زمینه‌های تجارت با ایران آسیب رسانده است.

 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای متقاعد ساختن ایران به ادامه پایبندی خود به توافق هسته‌ای، از یک ابزار مالی جدید سخن گفته‌اند؛ امکانی که منطقا می‌بایست تراکنش‌های مالی با ایران را ممکن ساخته و در عین حال شرکت‌های اروپایی را از گزند مجازات‌های پیش‌بینی شده از سوی آمریکا در امان نگهدارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است در نشست خود در بروکسل، از جمله درباره یافتن راه‌حلی برای تضمین تجارت با ایران چاره‌جویی کنند.

 

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که در همین زمینه منتشر کرده به تلاش‌های اروپا برای تخفیف دامنه فشارهای اقتصادی و مالی ناشی از تحریم‌ها برای ایران پرداخته است. این در حالی است که اخبار و گزارش‌هایی که از سوی رسانه‌ها ظرف هفته‌های گذشته منتشر شده است، تصویری متفاوت از این تلاش‌ها و برآیند احتمالی آن ارائه می‌دهند.

 

یکی از رسانه‌هایی که به موضوع دشواری‌های اتحادیه اروپا در فراهم آوردن شرایط برای بازرگانی با ایران پرداخته، روزنامه اقتصادی آلمانی‌زبان "هندلزبلات" است.

 

این روزنامه در مقاله‌ای که درباره کم و کیف تلاش‌های صورت گرفته برای نجات برجام از سوی  کشورهای اروپایی منتشر کرده است، حتی از احتمال پایان تجارت اروپا با ایران سخن گفته است.

 

نویسنده این گزارش به سخنان هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، درباره بازنگری در مناسبات بین کشورهای اروپایی و آمریکا اشاره کرده و معتقد است که تصور هایکو ماس با واقعیت‌ها سازگار نبوده است.

 

نویسنده یکی از عرصه‌های اصلی شکست این استراتژی را در یافتن راه‌ حلی برای مقابله با تحریم‌های ایران از سوی آمریکا می‌داند.

 

به نوشته دویچه وله، اروپا برای ایجاد ابزار ویژه مالی با هدف تضمین تجارت با ایران با چند مشکل بزرگ روبه‌رو است. این مشکلات چند عرصه را شامل می‌شوند.

 

مشکل اصلی یافتن مکانی برای ایجاد دفتری در اروپاست. دفتری که بتواند معاملات بازرگانی با ایران را ممکن ساخته و زمینه‌های تراکنش‌های مالی با این کشور را فراهم آورد.

 

مشکل اروپا برای راه‌اندازی چنین دفتری تنها به محل استقرار آن محدود نمی‌شود. یافتن نیرو برای اشتغال در این دفتر نیز عملا کار ساده‌ای نیست. این نگرانی وجود دارد که کار در چنین دفتری امکان فعالیت و همکاری با آمریکا را از این افراد سلب کند. افزون بر آن، این احتمال وجود دارد که شاغلین چنین دفتری مشمول مجازات‌هایی شوند که از سوی آمریکا برای همکاری با ایران پیش‌بینی شده است؛ از آن جمله است مجازات منع سفر به آمریکا.

 

روزنامه "هندلزبلات" به نقل از دیپلمات‌های فرانسه نوشته است که با عزیمت از دشواری‌های ناشی از ایجاد این ابزار ویژه مالی به نظر می‌رسد که این ابزار بسیار محدودتر  از آنچه تصور می‌شد، ایجاد شود و از چنین ابزاری به‌ هر روی نمی‌شود "انتظار معجزه" داشت.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: برجام اروپا تحریم آمریکا جام نیوز ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۱۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپادهای ایرانی تحریم کرد.

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهادها و دیگر سخت افزارهای نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزارهای در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعاهای مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • درس‌هایی از فوتبال اروپا؛ تبریک به قهرمان
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • انگلیس از بزرگ‌ترین بسته کمک نظامی به اوکراین رونمایی می‌کند