Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان - ايرنا - مديرعامل شرکت`INTER3` آلمان و مدير طرح يکپارچه منابع آب زاينده رود(IWRM) گفت: احياي رودخانه زاينده رود نيازمند تغيير در رفتار و زندگي مردم و مسوولان است.

شهروز مهاجري که در راس يک هيات آلماني براي شرکت در نشست `هم انديشي طرح مديريت يکپارچه منابع آبي زاينده رود` به اصفهان سفر کرده است، روز دوشنبه در حاشيه برگزاري اين همايش در گفت و گو با ايرنا تصريح کرد: اگر تغييري در رفتار مردم و مصرف آب(آشاميدني، کشاورزي و صنعتي) بوجود نيايد هيچ تغيير مثبتي هم اتفاق نخواهد افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس تعريف شبکه مشارکت جهاني آب(GWP)، مديريت پکپارچه منابع(IWRM)، فرآيندي است که توسعه هماهنگ و مديريت آب، زمين و منابع مربوطه را به منظور به حداکثر رساندن رفاه اقتصادي و اجتماعي بصورت عادلانه بدون به خطر انداختن پايداري اکوسيستم هاي حياتي، افزايش مي دهد.
مهاجري، کمبود همکاري بين بخشي(ذينفعان) اين حوضه آبي را يکي از چالش هاي بزرگ زاينده رود توصيف و تصريح کرد: مردم و مسوولان بايد براي حل مشکل بسيار بزرگ زاينده رود با هم همکاري کنند.
رييس هيات آلماني طرح يکپارچه منابع آب زاينده رود اظهار داشت: در عرصه فرابخشي حوضه زاينده رود، بخوبي کار نشده است و کشاورزان و مردم به مسوولان اطمينان کامل ندارند.
وي افزود: تغييرات اقليم يکي ديگر از چالش هاي اين حوضه است بطوري که مقدار بارش ها و آب تجديدپذير آن بسيار کم شده، که هيچ کاري هم براي آن نمي توان انجام داد.
مهاجري گفت: بايد از فناوري هاي جديد براي بهينه سازي مصرف آب در بخش هاي کشاورزي و صنعت استفاده شود.
وي با اشاره به سرمايه گذاري و اجراي طرح مديريت يکپارچه مصرف آب رودخانه زاينده رود توسط وزارت علوم آلمان گفت: دولت آلمان در هشت سال گذشته حدود 6 ميليون يورو در اين طرح سرمايه گذاري کرده است.
رييس هيات آلماني طرح يکپارچه منابع آب زاينده رود خاطرنشان کرد: مسوولان وزارت علوم و تحقيقات آلمان با بررسي نتايج اين طرح، براي ادامه همکاري و احياي زاينده رود تصميم گيري خواهند کرد.
به گزارش ايرنا، نشست هم انديشي طرح مديريت يکپارچه منابع آب رودخانه زاينده رود روزهاي يکشنبه و دوشنبه با حضور مديران وزارت نيرو و استان اصفهان و محققان آلماني در دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شد.
طرح مديريت يکپارچه منابع آب رودخانه زاينده رود از هشت سال پيش به سفارش وزارت نيرو و با همکاري دانشگاه صنعتي اصفهان و وزارت علوم آلمان اجرا شده است و نتايج آن امروز در نشست مذکور ارائه و بررسي مي شود.
زاينده رود به طول بيش از 360 کيلومتر، بعنوان بزرگترين رودخانه منطقه مرکزي ايران از کوه‌ هاي زاگرس مرکزي سرچشمه مي گيرد و در نهايت به تالاب بين المللي گاوخوني در شرق اصفهان مي‌ ريزد.
اين رودخانه در يک دهه اخير بدليل خشکسالي و کمبود منابع آبي به رودخانه فصلي تبديل شده و در بيشتر ماه هاي سال در سطح استان اصفهان خشک است که اين موضوع مشکلات بسياري را براي بخش هاي کشاورزي و محيط زيست بوجود آورده است.
وزارت علوم و تحقيقات دولت فدرال آلمان(BMBF) حامي تحقيقات در راستاي توسعه پايدار و حل چالش هاي جهاني نظير تغييرات اقليمي و کمبود آب است و پشتيباني مالي طرح هاي مديريت يکپارچه منابع آب(IWRM) از اولويت هاي اين وزارتخانه محسوب مي شود.
شرکت `INTER3`، مديريت و هماهنگي اين طرح را در آلمان بر عهده دارد که پس از مذاکره با وزارت نيرو، شرکت آب منطقه اي اصفهان بعنوان هماهنگ کننده ايراني طرح يکپارچه منابع آب زاينده رود(IWRM) معرفي شد.
مراحل اجراي اين طرح در تفاهمنامه اي مطابق با سه دوره پشتيباني مالي توسط وزارت علوم و تحقيقات دولت فدرال آلمان در سال 89 به امضاء رسيد.
برنامه ريزي اين طرح شامل سه مرحله `بررسي خصوصيات کلي حوضه و جمع آوري آمار و اطلاعات و تهيه ابزار مديريتي آب`،`توسعه راهبردها، تجهيزات و اجراي طرح` و `ارائه و تعميم نتايج` است.
7150 /6027
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است

️مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، اضافه برداشت‌ها و همچنین ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی در جامعه اهمیت فراوان دارد چرا که آب سرمایه ملی است که حفظ آن همت و همراهی جامعه و سایر دستگاه‌های مرتبط را در اجرای برنامه‌ها می طلبد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، مجید رستگاری امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در اولین جلسه کمیته راهبری طرح احیاء و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی خواستار تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف طرح تعادل بخشی شد.

وی خواستار تلاش مضاعف و پیگیری های لازم در جهت تحقق اهداف برنامه عملیاتی طرح احیا و تعادل بخشی سال جاری و حفظ آب در آبخوان با هدف به تعادل رسانیدن وضعیت آبهای زیر زمینی استان شد.

️مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی تحقق برنامه های طرح تعادل بخشی را در راستای نجات آب و منابع آبی بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در این راستا جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز، اضافه برداشت‌ها و همچنین ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی در جامعه اهمیت فراوان دارد چرا که آب سرمایه ملی است که حفظ آن همت و همراهی جامعه و سایر دستگاه‌های مرتبط را در اجرای برنامه‌ها می طلبد.

️رستگاری افزود: با اجرای برنامه های عملیاتی و برش‌های استانی طرح احیا و تعادل بخشی، می‌توان آب بیشتری را به بخش صنعت استان تخصیص دهیم که به مراتب بازدهی و اشتغال بیشتری به همراه خواهد داشت.‌

وی همچنین از مدیران امور خواست با تجهیز چاه‌های مجاز به ابزار اندازه گیری، چاه‌هایی که بیشترین ضرر را به آبخوان‌های استان وارد می کنند را شناسایی و در اولویت قرار دهند.

️مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: حفظ آبخوان‌ها مهم و برای استان حیاتی‌است و همه با هم باید در حفظ و نگهداری آبخوان‌ها تلاش کنیم و برخورد جدی‌تری با کسانی که برداشتهای بی‌رویه می کنند، انجام شود.

کد خبر 749480

دیگر خبرها

  • خود را به رویکرد امنا برای تغییر مدیریت مجلس آینده پایبند می‌دانم
  • قانون مدیریت یکپارچه شهری توسط مجلس پیگیری شود
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهر را عملیاتی کند
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کند
  • شوراها پل ارتباطی میان مردم و مسوولان هستند
  • احیای بخشی از تالاب بین المللی هامون و شور وصف ناپذیر مردم سیستان
  • فیلم/ رفتار وحشیانه پلیس آلمان با حامیان فلسطین
  • حفظ منابع آبی نیازمند ترویج فرهنگ صرفه‌جویی و مسئولیت‌پذیری جمعی است
  • رای شورای رقابت درباره تغییر خودروی ثبت نامی در سامانه یکپارچه