Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز رشد واحد‌های فناوری و کارآفرینی دانشگاه ایلام با ایجاد محیط مناسب برای حضور شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان، امکان تعامل با سایر مراکز را فراهم آورده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معصومه شمسینی؛  مرکز رشد واحد‌های فناوری و کارآفرینی، مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای که از کارآفرینان واحد‌های نوپای فعال در زمینه‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی مبتنی بر دانش، پشتیبانی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز رشد واحد‌های فناوری و کارآفرینی دانشگاه ایلام نیز با ایجاد محیط مناسب برای حضور حرفه ایی شرکت‌های کوچک و متوسط دانش بنیان، امکان گردآوری و تعامل با سایر مراکز را فراهم آورده است و در راستای حمایت از کارآفرینان برنامه‌های را تدوین کرده است.

اهداف و رسالت‌های مرکز رشد دانشگاه ایلام
ایجاد زمینه کارآفرینی از طریق حمایت از نوآوری و خلاقیت نیرو‌های پژوهشگر جوان، توسعه فعالیت‌های کارآفرینی فناورانه سازگار با ویژگی‌های اقلیمی، تسهیل در انتقال فناوری از مراکز دانشگاهی به بخش صنعت، تقویت ساختار‌های حمایتی از مؤسسات دانش محور نوپا، تشویق پژوهش با هدف دستیابی به فناوری تولید محصولات و فرآیند‌های نوین، بستر سازی و مساعدت در زنجیره تبدیل ایده به محصول، نظارت بر روند رشد واحد‌های فناور؛ تنها بخشی از اهداف و رسالت مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه ایلام است.

مخاطبان مرکز رشد دانشگاه ایلام چه کسانی هستند؟  
اما به گفته مسئولان مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه ایلام، کلیه محققان دانش آموختگان و نوآوران با هویت حقوقی مستقل با هسته‌های تحقیقاتی و واحد‌های نوپای صنعتی که آمادگی دارند با ارائه طرح و ایده کارا گامی در جهت تولید حرفه و شغل متکی بر دانش و فناوری بردارند، همچنین دانش آموختگان، نوآوران، مبتکران، پژوهشگران که مسئولیت ریسک تجاری سازی ایده‌های نو و فناورانه را دارند و  دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از مخاطبان اصلی مراکز رشد در دانشگاه‌ها هستند.

معرفی برخی واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام
واحد‌های دارای هویت حقوقی مستقل از مرکز رشد بوده که با توجه به اساسنامه و یا سایر اسناد قانونی در زمینه تحقیقات کاربردی و توسعه ای، ارائه خدمات تخصصی و در جهت تجاری کردن نتایج تحقیقات فعالیت می‌کنند. این واحد‌ها از جمله شامل شرکت‌های خصوصی، واحد‌های تحقیق و توسعه صنایح و یا مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه‌ها یا دستگاه‌های اجرایی هستند که تاکنون برخی از این واحد‌های فناور که زیر نظر مرکز رشد دانشگاه ایلام بوده اند به موفقیت‌‎های قابل توجهی دست یافته اند.  
محمد سعید نورمحمدی، مدیر یکی از واحد فناور مرکز رشد دانشگاه ایلام است که دوره پیش رشد خود را در مرکز رشد دانشگاه ایلام با موفقیت سپری کرده و به مرحله رشد رسیده است. تولید زهر عقرب کله دم سیاه، بزرگترین عقرب استان ایلام که سومین زهر کشنده در بین عقرب‌های استان را دارد از جمله فعالیت‌های کارآفرین برتر استان ایلام بوده است که با انجام آزمایشات کامل و اخذ مجوز موفق به تولید آن شده است.  
محمد مفتاحی‌زاده، مدیر شرکت رویش سبز ایلام و مدیر یکی از واحد فناور مرکز رشد دانشگاه ایلام  نیز بزرگترین شرکت تولید کننده گیاهان دارویی از جمله نعناع فلفلی و بادرنج بویه (ملیس)، به لیمو، آویشن و زوفا در غرب کشور است که زیر شروع فعالیت آن زیر نظر مرکز رشد واحد‌های فناور ایلام کار خود را آغاز کرده و توانسته است سطح زیر کشت محصولات گیاهان دارویی از نیم هکتار به ۲۰ هکتار برساند و در حال حاضر یکی از بزرگترین مزارع تولید گیاهان دارویی در غرب کشور را دارد.    معرفی دوره رشد در مرکز رشد دانشگاه ایلام
اما مرکز رشد واحد‌های فناوری و کارآفرینی دانشگاه ایلام با برگزاری دوره‌ای حداکثر ۶ ماهه ویژه افراد و یا گروه‌های مستعدی که دارای ایده‌های نوآورانه صنعتی هستند به ارایه مشاوره و آموزش‌های لازم برای آشنایی با بازار، شناسایی گروه کاری، تثبیت ایده کاری و ایجاد هویت‌های مستقل می‌پردازد و در صورت موفقیت در این دوره مقدماتی  با تصویب مدیر مرکز رشد تا ۹ ماه قابل افزایش است.   این دوره حداکثر ۳ ساله که طی آن واحد‌های فناوری مستقر در مرکز رشد به معیار‌های رشد یافتگی دست یافته و پس از آن از مرکز رشد خارج می‌شوند. زمان این دوره با تصویب هیات امنا تا ۵ سال قابل افزایش است. انواع واحد‌های فناوری قابل پذیرش در مرکز رشد شامل شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی خصوصی، واحد‌های فناوری نوپا، مراکز تحقیق و توسعه صنایع و واحد‌های تحقیق و مطالعه دستگاه‌های اجرایی است.

دوره پیش رشد در مرکز رشد دانشگاه ایلام
از آنجا که واحد‌های نوپا در زمینه‌های فناوری توسط فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها راه اندازی می‌شوند و فضای لازم برای شکل گیری این مقدمات در دوران تحصیلات دانشگاهی فراهم نیست مرکز رشد به منظور تسریع در تشکیل واحد‌های جدید توسط دانش آموختگان دانشگاهی، دوره پیش رشد را در مرکز رشد طراحی نموده است.  
دوره پیش رشد دوره‌ای است که در طی آن افراد و گروه‌های متعدد و علاقمند می‌توانند در قالب صاحبان ایده  با استفاده از خدمات مرکز رشد دانشگاه تربیت مدرس فعالیت‌های اولیه خود را در جهت ورود به بازار و تشکیل واحد فناوری سامان دهند؛ که از اهداف این دوره کمک به افراد و یا گروه‌های دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، تلاش در جهت بازاریابی و تکمیل ایده ها و کمک به واحد‌ها در بکارگیری روش‌های جدید و موثر در تجاری نمودن یافته‌های علمی است.   شرایط استقرار تیم‌های مؤسس در مرکز رشد دانشگاه ایلام اما برخی شرایط که تیم‌های موسس برای استقرار واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه ایلام دارند این است که متقاضیان باید داری یک شخصیت حقوقی باشند، اعضاء تیم مؤسس حداقل دو نفر متخصص در زمینه کاری و ایده محوری باشند و لااقل یکی از اعضاء دارای مدرک کارشناسی باشد اعضاء دیگر می‌توانند دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی باشند و از شرایط دیگر این است که هسته  متشکل از حداقل ۳ نفر دانشجوی کارشناسی باشد.

دیگر شرایط که باید برای استقرار موساسات پذیرفته می شود این است که در هسته یک نفر به صورت تمام وقت در محل استقرار هسته حضور داشته باشد. همچنین هر هسته باید یک مشاور متخصص خبره داشته باشد. شرایط استقرار مؤسسات پذیرفته شده داشتن هویت حقوقی مستقل در قالب شرکت یا مؤسسه خصوصی است، مؤسساتی که در یکی از موارد بالا ضعف داشته باشند در صورت داشتن شرایط دیگر در دوره رشد مقدماتی پذیرفته می‌شوند.

چه مدارکی برای پذیرش علاقمندان واحد‌های فناوری لازم است؟
فرم درخواست به همراه رزومه شخصی هر یک از مؤسسین، همکارن و مشاوران-جهت شرکت ها، کپی مدرک تحصیلی دانشگاهی به همراه قطعه عکس از هر کدام جهت هسته ها، تصویر اساسنامه شرکت و آخرین تغییرات روزنامه رسمی برای متقاضیان دوره رشد، قرارداد‌های انجام شده و در حال اجرا برای مؤسسات، رزومه کاری و علمی افراد علی الخصوص مشاور تخصصی هسته یا شرکت از مدارک مورد نیاز برای پذیرش کارآفرینان است.

مرکز رشد دانشگاه ایلام چه خدماتی ارایه می‌دهد؟
خدمات اداری، شامل منشی گری، تکثیر، تلفن، فاکس، مدیریت مالی، کارپردازی، تجهیزات اداری، خدمات کارگاهی و ازمایشگاهی، شامل استفاده از کارگاه‌ها و ازمایشگاه‌های مستقر در مرکز و کارگاه‌ها و ازمایشگاه‌های طرف قرار داد با مرکز رشد، خدمات شبکه و اطلاع رسانی، کتابخانه تخصصی، شامل شبکه اینترنت، استفاده از کتابخانه مرکز رشد و کتابخانه دانشگاه ایلام و سایر کتابخانه‌های طرف قرارداد بخش از این خدمات است.
  همچنین خدمات آموزشی شامل برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی علمی، فنی و تجاری از قبیل مدیریت و کنترل پروژه‌ها، روش‌های تحقیق، تحلیل داده‌ها، بازاریابی و سایر دوره‌های تخصصی بنا به درخواست واحد‌ها و تشخیص مرکز رشد، حضور در سمینار‌ها، کارگاه‌های اموزشی و نمایشگاه‌ها از جمله این خدمات است و همچنین حمایت‌های مالی شامل اعطای وام‌های کم بهره، پرداخت هزینه تعمیرات دستگاهها، مساعدت جهت انجام مطالعات فنی، بخشی دیگر از خدمات مرکز رشد دانشگاه ایلام است.

اعطای وام تا سقف ۸ میلیون تومان به واحدهای فناور یگانه، مسئول مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، با اشاره به پذیرش مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام از بین دانشجو، اساتید و مخترعان و کارآفرینان این استان گفت: مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام تسهیلاتی را به منظور حمایت از دانشجویان، اساتید و کارآفرینان از جمله اعطای وام تا سقف ۸ میلیون تومان در نظر گرفته است.  
وی با بیان اینکه مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام از بین ایده‌های نوآور دارای قابلیت تجاری سازی در زمینه کشاورزی، دامپروری، فناوری اطلاعات و ارتباطات از بین دانشجویان، اساتید، مخترعان و کارآفرینان پذیرش به عمل می‌آورد، گفت: تسهیلات مالی و اعتباری، امکان استفاده از کتابخانه و آزمایشگاه، خدمات فنی و تخصصی لازم، خدمات استقرار و امکانات اداری لازم، خدمات آموزشی و مشاوره‌های عمومی و تخصصی، حمایت‌های حقوق و قانونی، خدمات مربوط به پروژه یابی و بازاریابی بخشی از این تسهیلات است.

دستاورد‌های  مرکز رشد دانشگاه ایلام در معرفی کارآفرینان برتر
مسئول مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام، با اشاره به دستاورد‌های این مرکز در معرفی کارآفرینان برتر و حمایت از کارآفرینان می گوید که در این رابطه مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام موفقیت‌ها و شکست‌ها را در کنار هم تجربه کرده است، برخی شرکت‌ها این مراکز موفقیت‌های بسیاری کسب کرده اند و فروش فوق العاده‌ای از محصولات خود را داشته اند.  
وی می‌افزاید که از وقتی که فعالیت با مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام را از سال ۹۴ آغاز کردم تا کنون ۲۵ واحد فن آور در دوره پیش از رشد و دوره رشد در مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام پذیرش شده‌اند و برگزار ۲ استارت آپ و جشنواره ایده ثروت ساز را برگزار کردیم تا کارآفرینان به سمت خلق ثروت بروند.

خدمات  مرکز  رشد دانشگاه ایلام به  فارغ التحصیلان مسئول مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام، با اشاره به خدمات این مرکز به دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی، گفت: در زمینه کارآفرینی فضای کار در اختیار کارآفرینان این مرکز قرار گرفت و با مرکز توانمندسازی دانشجویان برای بعد از فارغ التحصیلی در ارتباط قرار گرفتند و کارگاه‌های تخصصی برای آن‌ها برگزار شد.

اما با وجود تلاش‌ها، برخی مواقع شاهد شکست واحدهای فناور در دانشگاه‌ها هستیم، مسئول مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه ایلام، در رابطه با علت شکست برخی ازواحد‌های فناور مرکز رشد، می‌گوید که  متاسفانه برخی نگاه‌ها به مراکز رشد واحد‌های فناور مثل بانک است و آینده نگری لازم را در نظر نمی‌گیرند، این واحد‌ها به جای اینکه به مراکز رشد مثل مرکز حمایت و هدایت مخصوص برای خلق ثروت نگاه کننند به عنوان یک بانک نگاه می‌کنند و برای همین به این مشکل برخورد می‌کنند و بسیاری از آن‌ها در همان مرحله پیش از رشد از رسیدن به موفقیت باز می‌مانند.
 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه ایلام دانشجویان دانشگاه ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۴۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان می گذرد، بی‌تفاوت نیستند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، جوزف استیگلیتز، استاد دانشگاه کلمبیا و اقتصاددان برنده جایزه نوبل که به عنوان یکی از مهم‌ترین روشنفکران یهودی در سراسر جهان شناخته می‌شود، به خبرنگار خبرگزاری آناتولی درباره آنچه در محوطه دانشگاه‌های آمریکا اتفاق می‌افتد، گفت: دانشگاه کلمبیا در نیویورک، پس از دو هفته تظاهرات حامی فلسطین که الهام‌بخش سایر دانشگاه‌های این کشور بود، تحت مداخله اداره پلیس (NYPD) قرار گرفت.
 
استیگلیتز تصریح کرد: دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان اتفاق می‌افتد، بی‌تفاوت نیستند. آنها نسبت به آنچه در جهان رخ می‌دهد، احساس همدردی می‌کنند. چه کسی پس از دیدن آن عکس‌ها و تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد؟
 
وی در ادامه اظهار داشت: آنچه مرا ناراحت کرد این بود که برخی از سیاستمداران، به ویژه جمهوری خواهان، از این فرصت برای ادامه جنگ علیه دانشگاه‌ها استفاده کردند. به عنوان مثال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تلاش کرد تا 30 درصد بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها را کاهش دهد. قدرت آمریکا در نوآوری، به ویژه تحقیقات دانشگاه‌ها نهفته است. چرا می خواهید این را تضعیف کنید؟ این نشان دهنده تنگ نظری و سطحی نگری برخی در حزب جمهوری خواه است. طنز این است که آنها دوست دارند ما به دانشجویان یاد دهیم که در مورد امور کاوش کنند؛ اما زمانی که دانشجویان این کار را انجام می‌دهند، اغلب نتیجه‌ای متفاوت با موقعیتی که سیاستمداران محافظه کار می‌خواهند، دارد.
 
"نمونه بارز دخالت در آزادی تحصیلی"
وی درخواست مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان برای استعفای مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا را «نمونه بارز دخالت در آزادی آکادمیک» توصیف کرد.

استیگلیتز با تاکید بر اینکه این یک مداخله بزرگ در آزادی تحصیلی است، گفت که این وضعیت از دهه 1950 تاکنون دیده نشده است.

وی اظهار داشت که چنین مداخله ای آزادی آکادمیک را که یکی از کنترل ها و تعادل های لازم برای عملکرد نظام دموکراتیک است، تضعیف می کند. استیگلیتز هشدار داد: «این چیزی است که ما باید از آن بترسیم.»
 
استاد دانشگاه کلمبیا گفت: هیچ سیاستمداری از نظارت مصون نیست. این بخشی از روند دموکراتیک ما است. آزادی و دموکراسی ما تقریباً از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

 

دیگر خبرها

  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • آنچه در مناظره انتخاباتی کاندیداها در دانشگاه لرستان گذشت
  • دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان می گذرد، بی‌تفاوت نیستند
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • مرکز تحقیقات «هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» مجوز فعالیت گرفت
  • صدور مجوز تأسیس مرکز تحقیقات«هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء» دانشگاه آزاد سیرجان