Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران‌ با بيان اين که ذهنيت مسئولان مبني اينکه فولادي‌ها ارز حاصل از صادرات را وارد سامانه نيما نمي کنند درست نيست،گفت: در جلسه بانک مرکزي شيوه تهاتر براي بازگشت ارز صادراتي تعيين شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، بهرام سبحاني امروز دوشنبه در نشست خبري با بيان اين که تحريم ها و محدوديت هاي بيروني صادرات انواع محصولات فولادي را دشوار کرده است، اظهارداشت: در اين شرايط انتظار مي رود سيستم بانک مرکزي، تامين ارز، گمرک و ساير دستگاه ها دست به دست هم بدهند تا صادرات فولاد انجام شود و در غير اين صورت مازاد محصول را بايد انبار کرد يا توليد را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سبحاني با اعلام اينکه تا پايان امسال امکان توليد 25 ميليون تن فولاد وجود دارد که 15 تا 16 ميليون تن آن به مصرف داخل خواهد رسيد، افزود: با افزايش توليد، واردات به شدت کاهش يافته و مي توان 15 تا 16 ميليون تن مصرف داخلي را افزايش داد؛ به اين ترتيب مي‌توان واردات را با توليد داخل جايگزين کرد.
وي گفت: در هشت ماهه امسال 14 ميليون و 232 هزار تن انواع محصولات نوردي از جمله ميلگرد و تيرآهن توليد شد که در همسنجي با پارسال 10 درصد رشد داشته است.
رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران با اشاره به اينکه ايران بزرگترين توليدکننده فولاد در منطقه است که با 25 ميليون تن توليد ساليانه رتبه دوازدهم جهان را دارد، تصريح کرد: در هشت ماهه امسال که هنوز تحريم‌ها عملياتي نشده و محدوديت‌هاي صادراتي نبود، پنج ميليون و 373 هزار تن محصول اعم از ميلگرد، شمس، تيرآهن، بيلت و اسلب صادر شد و در خوشبينانه ترين حالت در چهار ماهه باقي مانده امسال اين صادرات به هفت ميليون و 800 هزار تن خواهد رسيد.
وي گفت: با احتساب نرخ متوسط صادرات 450 دلاري، مجموع ارز صادراتي سه ميليارد و 500 ميليون دلار خواهد شد؛ اين در حاليست که متوسط هزينه‌هاي ارزي براي توليد فولاد ساليانه سه ميليارد دلار است.
سبحاني اضافه کرد: متأسفانه ذهنيتي در مسئولان کشور شکل گرفته که فولادي‌ها ارز حاصل از صادرات را وارد سامانه نيما نمي کنند، در حالي که تا پيش از ابلاغ دستورالعمل مربوطه واحدهاي توليدکننده فولاد ابتدا به خريد نيازهاي ارزي خود مي پرداختند و اينطور نيست که ارز حاصل از صادرات را جاي ديگر برده باشند.
*دستکاري در بورس کالا مورد تاييد نيست
به گفته وي ، هرگونه مشکل در خصوص نقل و انتقالات مالي و بانکي براي صادرات محصول به خارج راهکار دارد و توليد کنندگان راه‌حل آن را يافته اند يا در نهايت به تهاتر نيازهاي خود خواهند پرداخت. همچنين ممکن است برخي شرکت‌هاي خارجي که سهام دار آمريکايي دارند يا توليد کننده برخي محصولات مورد نياز آمريکايي ها هستند، محدوديت ‌هايي در واردات محصولات فولادي از ايران ايجاد کرده باشند.
وي با بيان اينکه مکانيزم بورس کالا اکنون مکانيزم خوبي بر اساس عرضه و تقاضاست و تا به امروز نيز کار خود را کرده است، اظهار داشت: دستکاري در بورس کالا مورد تاييد نيست، البته قيمت محصول جهاني را بازار تعيين مي کند؛ اين در حالي است که منحني تغييرات قيمتي در زنجيره فولاد به شکل موزون و هماهنگ پيش مي رود.
رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران اضافه کرد: در مورد تغيير قيمت گاز دولت با توليدکنندگان فولاد جلسه اي نداشته است و البته تغيير نرخ نيز از اول مهر به اجرا گذاشته شده و عطف به ماسبق شده و ما نيز به آن انتقاد داريم؛ البته دليل دولت اين است که ما نبايد انرژي را ارزان به توليد بدهيم؛ اين در حالي است که روش کار ما احياي مستقيم است نه کوره بلند؛ بنابراين نرخ گاز بايد توجيه اقتصادي داشته باشد.
وي در خصوص اصلاح قيمت پايه صادراتي فولاد گفت: ما موارد را با گمرک در ميان گذاشته است و بعضا ارزش‌گذاري ها نيز غيرواقعي انجام مي شود. اين در حالي است که برگه سبز بايد ملاک قرار گيرد. توصيه و پيشنهاد ما اين است که به شرکتهاي بزرگ اعتماد کنند. اظهارنامه گمرکي بايد ملاک کار قرار گيرد.
رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد، با بيان اينکه صادرکنندهاي فولاد ديشب با بانک مرکزي جلسه داشتند، تصريح کرد: قرار شد دستورالعمل را در قالب تهاتر براي تامين نياز ارزي فولادسازان از ارز محل صادرات همين رشته معدني اقدام شود.
* محدوديت هاي صادراتي برداشته شود
در ادامه اين نشست خبري بهادر احراميان نايب رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران افزود: در ماه هاي گذشته شاهد بوديم دولت مداخلاتي در بازار انجام داد که بيشتر از نياز بود.
وي ادامه داد: در بازار داخل قيمت محصولات داخلي هيچگاه از کيلويي هفت تا هشت هزار تومان بالاتر نرفت، در حالي که نرخ دلاري محصولات بيشتر بود، اما هيچ مشکلي براي تامين بازار داخلي نداشتيم و محصولات به وفور وجود داشته و دارد.
احراميان گفت: در دوره گذشته تحريم ها ايران دومين يا سومين واردکننده فولاد در جهان بود و بطور متوسط ساليانه 11 ميليون تن فولاد به ارزش هفت تا هشت ميليارد دلار وارد کشور مي‌شد، اما امروز به جايگاهي رسيده ايم که به فکر صادرات فولاد هستيم و وضعيت برعکس شده است.
نائب رئيس انجمن فولاد بيان داشت: مشتريان اصلي صادراتي ما از جمله عراق و افغانستان از محدوديت تحريم ها سوء استفاده مي کنند و در هفته هاي گذشته عوارض صادراتي سنگيني روي محصولات فولادي ايران قرار داده‌اند که مي‌تواند عرصه را بر صادرات فولاد تنگ‌تر کند.
* نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي فولاد ايران
رئيس انجمن توليدکنندگان فولاد ايران در اين جلسه به برگزاري نخستين جشنواره و نمايشگاه ملي فولاد ايران در 17 تا 20 دي ماه در برج ميلاد تهران اشاره کرد و گفت: امروز ايران از يک کشور واردکننده فولاد به جايگاهي رسيده که مي تواند ساخت انواع تجهيزات فولادي را انجام داده و فناوري‌هاي مربوطه را بومي‌سازي کند.
وي با اشاره به اينکه صفر تا 100 يک کارخانه فولاد ايران را مي‌توان در داخل کشور طراحي و احداث کرد، گفت: به دلايلي امروز اين توان داخلي مغفول مانده، زيرا در گذشته بيشتر از طريق فاينانس پروژه ها را تامين مالي مي کرديم . امروز محدوديت هاي بين المللي سبب شده تا تامين مالي از طريق فاينانس به قوت گذشته نباشد و سرمايه‌گذاران به ناچار به توليد داخل روي بياورند.
به گزارش تسنيم ، سبحاني بيان داشت: برگزاري اين نمايشگاه در سال مزين به حمايت از توليد ملي مي تواند زمينه را فراهم کند تا شرکت هاي توسعه و پشتيباني صنعت فولاد و تامين کنندگان مواد مصرفي و لوازم يدکي (از سنگ آهن تا محصول نهايي) توانمندي‌هاي خود را به منصه ظهور برساند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، غلامحسین تیموری گفت: مبادلات این مدت محصولات کشاورزی سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.
وی بیان کرد: از مجموع مبادلات مرزی محصولات بخش کشاورزی واردات ۳۹ هزار و ۲۲۵ تن کالا‌های شامل برنج، موز و کنجد و بیش‌از ۴۴ هزار و ۱۹۸ تن صادرات محصولات کشاورزی عمدتا شامل انواع خرما، گوجه فرنگی، هندوانه و سیب درختی و سایر خشکبار است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان ترانزیت محصولات کشاورزی در یک ماه اول امسال که از مرز‌های رسمی انجام شده را هزار و ۱۱۶ تن اعلام کرد.
وی گفت: سیمای کشاورزی سیستان و بلوچستان بسیار توانمند و دارای ظرفیت‌های زیادی است وباغبانی، زراعت و شیلات مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه صادرات بخش کشاورزی این استان بشمار می‌رود.
تیموری بیان کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازار‌های افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.
وی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است و تنها نقطه در کشور است که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

دیگر خبرها

  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • ۱۲ زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور ۲۷ واحد تولید در اکسپو
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد
  • حدادی: بدهی پرسپولیس به بانک شهر را به صورت تهاتری می‌پردازیم
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی