Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- روانشناس بالینی کودک و نوجوان، تلویزیون را خط قرمز سلامت کودکان عنوان کرد و گفت: مشاهده برنامه های تلویزیونی حتی کارتون های کودکانه موجب بروز اختلالات روانی و برهم خوردن تمرکز حواس در کودکان می شود و شدت اینگونه آسیب ها در کودکان زیر 2 سال به مراتب بیشتر است.

ثریا علوی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا اظهار داشت: برنامه های تلویزیونی را باید دشمن اصلی تمرکز حواس عنوان کرد چراکه با مشاهده اینگونه برنامه ها مواردی همچون صدا، نور، رنگ، تصویر و حرکت موجب برهم خوردن توجه و تمرکز افراد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: وقتی توجه و تمرکز افراد به ویژه خردسالان ازبین برود، با اختلالات بسیار زیادی از جمله ضعف توجه و تمرکز، بیش فعالی و درخودماندگی (نه به میزان اوتیسم)، کری انتخابی (وانمود کردن به نشنیدن)، تاخیرهای شدید کلامی و عملی مواجه خواهند شد.
این روانشناس بالینی در توصیه به والدینی که کودک خردسال زیر 2 سال دارند، اظهار داشت: این دسته از خانواده ها توجه داشته باشند که به هیچ عنوان کودک خود را در مقابل تلویزیون روشن قرار ندهند؛ چراکه اثرات مخرب فراوان بر مغز و روان و همچنین بینایی فرزندشان خواهد داشت.
علوی نژاد تصریح کرد: تاثیرات پخش برنامه های کودک به خصوص برنامه های ماهواره ای روی کودکان، به مراتب بیشتر است؛ چرا که در این برنامه ها حتی در فیلم های کارتنی مسایل جنسی، عاشقانه، ازدواج و خیانت تبلیغ می شود و مشکل از جایی شروع می شود که فرزند خردسال با شخصیت های کارتنی همزاد پنداری می کند.
وی گفت: زمانی که کودکی با شخصیت های مورد علاقه خود همزاد پنداری می کند، استرس در کودک شروع می شود و به عبارت دیگر روانشناسان معتقد هستند زمانی که یک بچه حتی خردسال، فیلم نامناسبی را مشاهده کند، به میزان قابل توجهی به او استرس وارد می شود و ادامه این رویه به شدت بر روان و افکار و همچنین هیجانات کودک تاثیرات منفی خواهد گذاشت.
علوی نژاد اظهار داشت: مشاهده تلویزون برای کودکان اثرات مخرب دیگری همچون شب اداری، ناخن خوردن و احساس ناامنی خواهد داشت و متاسفانه والدین هم خیلی دیر یا اینکه اصلا متوجه این اختلال رفتاری فرزندان خود نمی شوند.
این روان شناس کودک و نوجوان اظهار داشت: اثرات مخرب و هیجانی تلویزیون حتی روی کودکان در سنین مدرسه هم تاثیرگذار خواهد بود و خیلی مواقع مشاهده شده که کودک نتوانسته در کلاس درس با این هیجانات کنار بیاید و والدین در زمانی که کارنامه فرزندان خود را دریافت می کنند، مشاهده خواهند کرد که تاثیر این هیجانات چه صدمات رفتاری و عملی بر کودک آنان گذاشته و آن زمان است که به فکر مراجعه به کلینیک های روان درمانی می افتند.
اجتمام* 1417*1834

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سلامت روانشناس كودكان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۷۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، پوریا جلالی امروز _چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی باهدف توسعه و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برقراری ارتباط میان نویسندگان و کودکان و نوجوانان علاقه مند به کتابخوانی، کمک به ترویج، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، توانمندسازی مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با ارائه آموزش‌های استاندارد و مهارتی و به وجود آوردن فضای رقابتی سازنده و مؤثر و تشویق کتاب‌خوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح مربیان باشگاه‌های کتابخوانی با شرکت در کارگاه‌های آموزشی مجازی علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیارهای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفت‌وگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

جلالی اضافه کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

کد خبر 749759

دیگر خبرها

  • اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کودک
  • ۵ هزار کودک خیابانی در تهران
  • اعضای شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره فیلم کودک معرفی شدند
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم