Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@11:48:01 GMT

وحدت و کثرت در زیارت اربعین

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۰۹۳۶۰

وحدت و کثرت در زیارت اربعین

پدیده عینی اربعین نشان‌دهنده این است که تحققِ یک جامعه دینی واحد و در عین حال متکثر، امکان‌پذیر است و بهترین برهان بر امکان وجود چنین جامعه‌ای است؛ چون اربعین یک جامعه ایمانی را شکل می‌دهد.

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، که تجربه پیاده‌روی اربعین را دارند، تصدیق می‌کنند که در این آیین ما با دو پدیده روبه‌رو هستیم؛ یکی وحدت عجیبی است که در بسیاری از لایه‌های آن وجود دارد، هم در شکل و صورت مثل وحدت در مبدأ و مقصد و وحدت در راه و طریق، و هم در محتوا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در لایه‌های باطنی‌تر هم انگیزه‌ها و عُلقه‌ها واحد است و همه در ذیل محبت حسینی حرکت می‌کنند؛ لذا وحدتی شکل می‌گیرد که هیمنه ایجاد می‌کند. همه تصدیق می‌کنند که این دریای متحدِ واحد، عظمتی را در روح و جان انسان ایجاد می‌کند که بسیار مطلوب و لذیذ و باارزش است. در عین حالی که این وحدت در مناسک اربعین دیده می‌شود، یک تکثر غریب هم وجود دارد؛ اقوام و ملیت‌های مختلف با آداب، سنن، شکل‌ها و قالب‌های مختلف در این دریای بیکران در حرکتند. این تفاوت و تکثر الزاماً مربوط به لایه‌های رویی، مناسک و ظواهر نیست بلکه در نحوه تعلق خاطر، در معرفت به حقیقتی که به سمتش حرکت می‌کنند؛ در انگیزه‌ها، در ارادت‌ورزی و عمق ایمان‌ها، عمق حب و بغض‌ها و عمق اعتقادات متفاوت است. نکته مهم این است که این تکثّر ارگانیک است، تصنعی نیست؛ یعنی وحدتی نیست که «تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّی» (حشر:۱۴) باشد. ارگانیسم دارد؛ زنده است. یک دریای بیکران واحد، با شعور و کنش و حرکت واحد که در عین حال بسیار متکثر است.

پدیده عینی اربعین نشان‌دهنده این است که تحققِ یک جامعه دینی واحد و در عین حال متکثر، امکان‌پذیر است و بهترین برهان بر امکان وجود چنین جامعه‌ای است؛ چون اربعین یک جامعه ایمانی را شکل می‌دهد.

حواشی و نگرانی‌هایی که در نوعی از تکثر و تفرق امت اسلامی دیده می‌شود، در این جامعه دیده نمی‌شود؛ یعنی تکثری بدون آسیب در اینجا وجود دارد. این نشان می‌دهد که می‌توان تکثری را فرض کرد که نه تنها آسیبی ندارد بلکه خوب و مطلوب است؛ اینکه شکل و ظاهر و رفتار در اربعین یکی باشد مطلوب ما نیست؛ لطف این دریای واحد به تکثرات است و البته حکمت‌آمیز و مطابق با منطق قرآن و عرفان و فلسفه.

پس می‌توانیم به یک نوع کثرت‌گرایی دینی قایل باشیم که محذورات و مشکلات پلورالیسم دینی را که منجر به نسبیت‌گرایی می‌شود، نداشته باشد.

از این مقدمات تئوری و نظری، یک نتیجه عملی و کاربردی مهم به دست می‌آید که جایگاه وحدت و کثرت در این ارتباط میان‌فرهنگی را روشن می‌کند. به نظر من دیدگاه رادیکالی که از وحدت جامعه ایمانی حرف می‌زند حتی در جامعه آخرالزمانی حضرت حجت، قابل خدشه و غیرواقعی است؛ این یک فهم فردی و ذوقی نیست بلکه متکی است بر مفاهیم معرفتی قرآنی و روایی و حتی فلسفی و با برهان فلسفی قابل اثبات است.
در ارتباطات میان‌فرهنگی در بستر اربعین، باید به چند نکته توجه کرد که به کنشگری‌ها قالب می‌بخشد، حد می‌زند و سازمان می‌بخشد:
 نوعی تکثر دینداری قابل فرض و پذیرش است که مُخلّ دینداری واحد نیست.

این تکثرها در ساحت دینداری مفید و حکمت آمیز است.

در مواجهه با دیگریِ فرهنگی باید فراق منطقه‌ای را که رخصت فرهنگ‌هاست (زیست‌بوم فرهنگی) قبول کرد و محترم شمرد و در ارتباطات میان‌فرهنگی آن‌ها را رعایت کرد.

بر این اساس، فرهنگ انقلاب اسلامی بذری است که در خاک عراق رشد می‌کند و رنگ و بوی عراقی خواهد داشت؛ همان طور که فرهنگ انقلابی وقتی به لبنان می‌رود، حزب‌الله لبنان را می‌سازد که با حزب‌الله ایران متفاوت است؛ نه فقط در نمادها و شعارها بلکه در لایه‌های باطنی و عمیق و نحوه دینداری با ما متفاوتند، اما در ذیل ولایت ائمه و ولایت فقیه کار می‌کنند.

این تکثر باید فهم شود، به ملاحظات بسیار زیادش توجه شود و در روش کنشگری ما لحاظ شود. تأکید من این است که ارتباطات میان‌فرهنگی به وحدتی نیاز دارد که در ساحت فرهنگی شکل بگیرد اما در عین حال زیست‌بوم‌ها رعایت و حفظ شوند و محترم باشند و این یک امر حکمت‌آمیز است.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پیاده روی اربعین قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۰۹۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌

ایسنا/خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها در افزایش امید به زندگی، گفت: فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

پژمان بختیاری‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برگزاری هفته سلامت و نام‌گذاری پنجمین روز این هفته با عنوان سلامت خانواده و فرهنگ سلامت اظهار کرد: در چند دهه اخیر، به دلیل تغییر و تحولات اساسی و فراگیر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی- امنیتی، اقتصادی و فناوری در مقیاس منطقه‌ای و جهانی، نقش ممتاز و تعیین‌کننده فرهنگ به ویژه فرهنگ‌های ملی و منطقه‌ای در عرصه‌های ملی، بین‌المللی و جهانی نمایان‌تر شده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران، به عنوان نقطه عطف تحولات معنوی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قرن بیستم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالفعل و بالقوه عظیمی در این حوزه برخوردار است و پیشرفت و تعالی همه‌جانبه کشور، مستلزم بهره‌گیری مؤثر و هوشمندانه از آن در سطح ملی و مناسبات و تعاملات منطقه‌ای و جهانی است. در حقیقت، فرهنگ به معنای اخص آن، از مختصات ذاتی، مزیت‌های راهبردی، انحصاری و سرنوشت‌ساز کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران است که همواره مورد تأکید معمار کبیر انقلاب اسلامی امام (ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: فرهنگ، نظام‌واره و کلیتی واحد و شامل «عقاید و باورهای اساسی، ارزش‌ها، آداب، الگوهای رفتاری ریشه‌دار و دیرپا، نمادها و مصنوعات» در سطح محلی، ملی، عمومی و حرفه‌ای است. فرهنگ به مثابه «روح جامعه» به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنا و هویت می‌بخشد و شکل‌دهنده و اثرگذار بر ذهنیت و گرایش‌های افراد و جامعه و تعیین‌کننده رفتار عمومی است.

وی افزود: فرهنگ، جهت‌بخش جامعه و نظام‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و نقش و تأثیر قابل توجهی در ارتقای سلامت افراد در سه سطح سیاست‌گذاری و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و مردم به عنوان گیرندگان خدمات سلامت ایفا می‌کند.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: فرهنگ، مجموعه‌ای از رهنمودها یا فرمول‌ها برای زندگی در جهان را به ما ارائه می‌دهد و فرهنگ‌های اجتماعی افراد را با اعتقادات، ارزش‌ها و عادت‌های خاصی پرورش می‌دهند. فرهنگ، واسطه‌ای است که مردم به عنوان تسهیلگر روابط اجتماعی برای برقراری ارتباط از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: تأثیر متقابل فرهنگ و سلامتی بسیار پیچیده است و مستلزم در نظر گرفتن مجموعه‌ای از دلایل، تجربه‌ها، تجلیات و روش‌های پیشگیری و درمان برای انبوهی از مشکلات انسانی است با این حال اگرچه تنوع فرهنگی به ویژه در رابطه با سلامتی در ظاهر جذاب و فریبنده است، به همان اندازه می‌تواند تفاوت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بین مردم را نیز پنهان کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ارتقای فرهنگ سلامت در مردم با هدف آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسئولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه، تحقق رویکرد سلامت همه‌جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان و...، افزایش آگاهی، مسئولیت‌پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌های کشور و...، تربیت انسان‌های سالم، باانگیزه، شاداب، متدین، وطن‌دوست، جمع‌گرا، نظم‌پذیر و قانون‌گرا انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین ارتقای فرهنگ سلامت مردم برای ارتقای امید به زندگی، تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و...، افزایش آگاهی و میزان سواد سلامت جامعه در راستای افزایش پیش‌گیری، خودمراقبتی فعال و اصلاح سبک زندگی و ارتقای عادلانه سلامت در کشور با استفاده بهینه از مشارکت آگاهانه و مسئولیت مردم و توسعه همکاری‌های بین بخشی انجام می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: در طول قرن گذشته علل اصلی مرگ در بسیاری از کشورها به طرز چشمگیری از بیماری‌های عفونی به بیماری‌های مزمن تغییر کرده است. اگرچه نوآوری‌های بیوتکنولوژیک نقش مؤثری در درمان بیماری‌ها داشته‌اند اما پیشرفت‌ها در زمینه بهداشت و اصول پیشگیری از بیماری‌ها نیز نقش انکارناپذیری در افزایش امید به زندگی داشته و منجر به طولانی‌تر شدن متوسط امید به زندگی شده است.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: عوامل مختلف شامل بهبود شرایط زندگی، کاهش سوء تغذیه، بهبود وضعیت بهداشتی غذا و آب، اصلاح سیستم‌های دفع فاضلاب و ... با سهم نسبی خود می‌توانند به عنوان مؤلفه‌های بیولوژیک در کنار نوآوری‌های بیوتکنولوژیک بر طول عمر تأثیرگذار باشند. مداخلات پیشگیرانه غالبا در شرایط زندگی و رفتار افراد تأثیرگذار است. در نتیجه فرهنگ و پذیرش جوامع، زمینه اجتماعی را برای اصلاح شرایط زندگی و تغییر رفتارهای بهداشتی در خانواده‌ها فراهم می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازگشت ۳۰۰۰ واحد تعطیل به تولید/ ۱.۲ میلیون نفر بیمه شدند
  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • ارز حج ۱۴۰۳ تأمین شد
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • دانشگاه آزاد دامغان جنبه‌های علمی و فرهنگی شاخصی دارد
  • جلد دوم کتاب «تاریخ تحلیلی جامعه شناسی دیوان سالاری در ایران» چاپ و رونمایی شد
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)