Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت:کسانی که مخالف انتقال آب از دریای عمان به مشهد هستند راهکار کارشناسی جایگزین ارائه دهند.   به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، محمد علایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی روز سه شنبه در دومین روز برپایی جشنواره فناوری‌های آب در مشهد افزود: مدیران امور آب در مشهد تمام سیاست‌های انقباضی را برای تامین آب این کلانشهر به کار بسته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: قیمت تمام شده کنونی هر مترمکعب آب شیرین در مشهد یک هزار و ۵۰۰ تومان است در حالی که اکنون هر مترمکعب همین آب به نرخ ۵۰۰ تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد و این یعنی حاضر نیستیم اقتصاد آب را تعریف و رفتار مصرف کننده را مدیریت کنیم، به همین دلیل است که بخش خصوصی در زمینه تامین آب سرمایه گذاری نمی‌کند، چون برایش سود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: مخالفان طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد، بگویند که چگونه آب این کلانشهر را در سال ۱۴۰۰ با جمعیت حدود پنج میلیون نفر تامین کنیم.
علایی افزود: در گذشته ۷۰ درصد آب مورد نیاز کلانشهر مشهد از طریق ذخیره سد دوستی تامین می‌شد که اکنون به دلایل مختلف از جمله تغییر اقلیم و دخالت‌های انسانی خارج از مرز‌ها دیگر نمی‌توان روی سد دوستی حساب کرد، هفت ماه است که تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا تامین آب مشهد در سال آینده بدون اتکا به ذخیره سد دوستی مدیریت شود.
وی تصریح کرد: به عنوان یک کارشناس ارشد محیط زیست، با انتقال آب دریای عمان به مشهد مخالفم، اما به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با این طرح موافق هستم.
‌ طرح انتقال آب ناشی از ناتوانی در مدیریت توسعه است   بنفشه زهرایی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقا بهره وری آب و فاضلاب وزارت نیرو هم در جشنواره فناوری‌های آب در مشهد گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد ناشی از ناتوانی در مدیرت توسعه استان خراسان رضوی است.
وی تصریح کرد: چون برخی نتوانسته اند توسعه خراسان رضوی را مدیرت کنند یعنی با کشاورزان ومصرف کنندگان آب تعامل، شفاف سازی و آگاهسازی نمایند می‌خواهند هزاران میلیارد ارز را صرف اجرای این طرح کنند. این مدیران عموما کسانی هستند که خودشان را در بخش آب ایزوله کرده اند و نگاه همه جانبه‌ای به مسائل توسعه ندارند.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور گفت: ایران جزو ۲۰ کشور نخست دنیا از لحاظ میزان مصرف آب و انرژی در بخش کشاورزی است لذا باید تغییر شگرفی در وضعیت مصرف آب کشورمان به خصوص در بخش کشاورزی پدید آید.
زهرایی افزود: این کارگروه با همین هدف ایجاد شده، اما هنوز نیمی از استان‌های کشور برنامه سازگاری با کم آبی را به این دبیرخانه ارسال نکرده اند.
وی تصریح کرد: تجربه اکثر کشور‌ها نشان داده است نبود آگاهی نسبت به وضعیت منابع آب زیرزمینی هم در سطح بهره برداران و هم در سطح سیاست گذاران کلان حلقه مفقوده عدم توفیق دولت‌ها در برنامه‌های سازگاری با کم آبی است. بیشتر اطلاعات در خصوص منابع آب زیرزمینی اطلاعات فنی است، اما اطلاعات سیاسی و اجتماعی در این زمینه موجود نیست.   مدیرکل دفتر مدیریت، مصرف و ارتقا بهره وری آب و فاضلاب وزارت نیرو گفت: مشکل دیگر آن است که سیاستگذاری‌های حوزه آب در دراز مدت جواب می‌دهد، اما سیاستمداران نگاه کوتاه مدت و زود اثر دارند.
زهرایی افزود: بر اساس مطالعات جدی، آبیاری‌های تحت فشار و مدرن اثر مثبتی در تعادل بخشی به آبخوان‌ها و کاهش مصرف ندارند. نکته مهم این است که باید پیش از اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار 'پروانه‌های بهره برداری' تعدیل شوند.
مدیر طرح انتقال آب دریای عمان به خراسان رضوی، پارسال هزینه اجرای این طرح را ۱۵ هزار میلیارد، قیمت هر مترمکعب آب انتقالی از این طریق را در سیستان و بلوچستان هفت هزار تومان، در خراسان جنوبی ۹ هزار تومان و در مشهد ۱۲ هزار تومان اعلام کرده بود ؛ بر این اساس، تقسیم آب انتقالی از دریای عمان به صورت ۷۰ میلیون مترمکعب برای سیستان و بلوچستان، همین میزان برای خراسان جنوبی و ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.
همچنین طول خط لوله انتقال آب از دریای عمان به مشهد هزار و ۵۰۰ کیلومتر، قطر لوله فولادی از چابهار تا زاهدان ۲۲۰۰ میلیمتر، از زاهدان تا بیرجند ۱۸۰۰ میلی متر و از بیرجند به مشهد ۱۶۰۰ میلی متر پیش بینی شده است.
انتهای پیام//ج.ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بحران آب آب و فاضلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۰۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛  کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: پس از مشهد بیشترین میزان بارش در شهرستان صالح آباد واقع در شرق خراسان رضوی با ۲۲ میلیمتر و کاخک گناباد با ۲۱ میلیمتر بارندگی گزارش شده است.

زهرا مبشری نسب افزود: این بارشها بر طبق پیش بینی ها  تا روز شنبه هفته آینده ادامه دارد و در این روز بیشتر بارشها به صورت رگباری همراه با  رعد و برق در ساعات بعد از ظهر رخ خواهد داد.

وی بیان کرد: بیشترین میزان بارش برای روز جمعه در جنوب غرب استان و روز شنبه در شمال غرب خراسان رضوی پیش‌بینی شده است و در این مدت شاهد وزش باد شدید در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش دما در خراسان رضوی از دیروز (چهارشنبه)، افزود: این روند کاهش دمای استان تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، بر طبق پیش بینی ها در این مدت دمای شبانه در مناطق مرکزی خراسان رضوی به حدود هفت درجه سلسیوس و در شهر قوچان تا سه درجه افت خواهد کرد.

مبشری نسب ادامه داد: کاخک گناباد با کمینه دمای هشت درجه سلسیوس و سرخس با ۲۷ درجه به ترتیب سردترین و خنک ترین مناطق استان خراسان رضوی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند، در همین مدت دمای کلانشهر مشهد بین ۱۳ تا ۲۳ درجه در نوسان بود.

به گفته وی، در این مدت بیشترین سرعت وزش باد از شهرستان رشتخوار با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت به ثبت رسید.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: دمای شهر مشهد برای امروز در گرمترین ساعات ۱۷ درجه سلسیوس و در سردترین ساعات ۱۳ درجه پیش بینی شده است.

 
 

دیگر خبرها

  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • شناسه یکتا مهمترین راهکار برای مقابله با عوامل اقتصاد پنهان
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد
  • ۲۵ میلیمتر باران در مشهد بارید
  • مشهد، پرباران ترین شهر خراسان رضوی با ۲۵ میلیمتر باران
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • ثبت بیش از ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»