Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:09:19 GMT

سرشماری هوبره در سیستان و بلوچستان آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۲۲۱۲

سرشماری هوبره در سیستان و بلوچستان آغاز شد

زاهدان - ایرنا - مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: سرشماری پاییزه هوبره در راستای پایش جمعیت این گونه ی در معرض خطر در استان آغاز شد.

وحید پورمردان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آگاهی از جمعیت و پراکندگی گونه های در معرض خطر انقراض تاثیر بسزایی در نحوه حفاظت از زیستگاهها، جلوگیری از انجام تخلفات و به تبع آن رسیدگی به وضعیت گونه و جلوگیری از انقراض آن کمک شایانی به حفاظت از محیط زیست می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در این راستا هر ساله سرشماری گونه هوبره در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان انجام می شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: هوبره از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض و از پرندگان بومی و مهاجر مناطق بیابانی ایران بویژه استان است که نسل این پرنده به علت شکار غیر قانونی و خشکسالی در حال انقراض است.
وی افزود: براساس قوانین بین المللی و کشور هرگونه صید، زنده گیری، خرید و فروش و شکار این گونه در معرض خطر انقراض جرم محسوب می شود.
پورمردان ادامه داد: در این راستا متخلفان باید ضرر و زیان ناشی از تخلف هر قطعه پرنده هوبره که 20 میلیون تومان تعیین شده را به خزانه دولت واریز کنند.
به گزارش ایرنا هوبره از لحاظ ظاهری تا حدودی به بوقلمون ماده شباهت دارد و در زیستگاههای بیابانی، مناطق خشک و دشت ها زاد و ولد و در فصل پاییز از مناطق سردسیر به دشت های ایرانشهر مهاجرت می ‌کند.
این پرنده ارزشمند هنگام راه رفتن در بیابان از دانه ها، غلات، جوانه گیاهان، حشرات، حلزون ها و خزندگان کوچک مثل مارمولک، بزمجه های کوچک و غیره که در کویر یافت می شوند تغذیه می کند.
هوبره به بهترین وجه با زندگی در محیط بیابان سازگار است و به ندرت آب می نوشد و بیشتر آب بدنش را از غذایی که می خورد به دست می آورد.
7316**3213

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست سرشماري پرندگان سيستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۲۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ را در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع «کلیلاق » این شهرستان کشف کردند.

مهدی اله پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بررسی‌های مقدماتی محیط بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

وی اظهار کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

حضور گونه های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است که محلی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

کوه کلیلاق با ارتفاع ۲۹۴۲ متر از قلل مرتفع منطقه و بلدنترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید و در این منطقه درختچه های زیربار (زرک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.

منطقه 'کلیلاق' از تنوع زیستی غنی برخوردار است به طوری که حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی، کل و بز، پلنگ و کفتار و انواع پرندگان، خزندگان و حشرات گوناگون را می توان در این منطقه مشاهده کرد.

هم اکنون ۲۱ درصد مساحت معادل دو و نیم میلیون هکتار استان خراسان رضوی که ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع است در قالب ۴۲ منطقه تحت پوشش حفاظتی محیط زیست است.

در حال حاضر ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902094

دیگر خبرها

  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان
  • پاکسازی سفیدرود از ادوات صید غیرمجاز و برخورد قاطع با متخلفان آغاز شد
  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است
  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود