Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:31:12 GMT

تصادف جاده ای در زنجان 10 درصد افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۲۵۳۷

تصادف جاده ای در زنجان 10 درصد افزایش یافت

زنجان – ایرنا – عوامل انسانی ازجمله نادیده گرفتن مقررات و خواب آلودگی رانندگان آمار سوانح جاده ای و تلفات ناشی از آن را در زنجان 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش داده است درحالی که حتی فوت یک نفر، منجربه حذف سرمایه های اجتماعی و اقتصادی و تحمیل هزینه های بالای مادی و معنوی می شود.

به گزارش ایرنا، چهار عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط در وقوع سوانح رانندگی در جاده های برون شهری دخیل است که در این میان عامل انسانی بیشترین علت تصادفات شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با وجود اطلاع رسانی های انجام شده به این عامل با نصب بنر در جاده ها، رسانه ها و آموزش، آمار تلفات جاده ای به جای کاهش حتی در بهترین جاده های کشور روند صعودی به خود گرفته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان به مناسبت روز راهدار در نشست خبری با اصحاب رسانه از افزایش بیش از 10 درصدی سوانح جاده ای در استان خبرداد و گفت: تصادفات جاده ای در زنجان و کشور روند رو به رشدی داشته است و پلیس راه، نقص جاده و خطای انسانی را در این باره بررسی می کند.
به گفته عبدالحسین علی اکبری، آمارها نشان می دهد بین 65 تا 70 درصد خطاهای انسانی عامل این سوانح جاده ای است.
وی اظهار داشت: بر اساس آمارها 40 درصد از سوانح جاده ای در آزادراه ها اتفاق می افتد که بیشتر به خواب آلودگی، خروج از جاده و واژگونی خودروها مربوط می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان تاکید کرد: اگر در جایی عامل تصادف جاده باشد، راه ها باید ارتقا یابد و نقاط پرحادثه و حادثه خیز رفع شود که این نیازمند تامین منابع مالی است و با امکانات مالی فعلی انجام این مهم دشوار است.

** خواب آلودگی راننده، رعایت نکردن فاصله طولی و سرعت غیرمجاز عامل سوانح جاده ای است
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان اعلام کرد: بر اساس اعلام فرمانده کل راهور در تحلیل آمار پنج ساله بیش از 90 درصد تصادف ها بر اثر خستگی و خواب آلودگی راننده، رعایت نکردن فاصله طولی و سرعت غیرمجاز است.
جواد یوسفی اظهارداشت: جاده های استان زنجان از سال گذشته تاکنون تغییر نامناسبی نداشته و بدتر نشده است اما اقدامات و اعتبارات قابل توجهی برای روان سازی ترافیک و آسفالت جاده ها هزینه شده در حالیکه آمار تصادف افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: برای نقاط پرتصادف فرمولی احصا می شود که وزارت راه و شهرسازی آن را مشخص کرده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: بر اساس این فرمول، تعداد تصاف های جرحی و خسارتی، تعداد جرحی ها با ضریب سه و فوتی ها با ضریب پنج باهم جمع می شوند چنانچه جمع آن بیش از عدد 30 شد، آن نقطه پرتصادف شناخته می شود.
یوسفی با بیان اینکه نقطه پرتصادف الزاما نقطه حادثه ساز نیست، افزود: اگر خودروی راننده ای در مسیری صاف و هموار واژگون و پنج نفر تلفات داشته باشد جمع آن عدد بالای 30 می شود و این نقطه پرتصادف می شود.
وی ادامه داد: استان زنجان 97 نقطه پرتصادف دارد که 50 نقطه دارای تصادف عادی و 47 پرتصادف است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان افزود: علاوه بر این مناطقی نیز در جاده ها دارای مستعد حادثه و یا حادثه خیز است که سرعت زیاد در آن قابل کنترل نیست.
یوسفی افزود: 50 نقطه دارای تصادف عادی نیازمند آشکارسازی با نصب تابلو و یا شیارهای لرزاننده و شوک مصنوعی برای راننده است.
وی تاکید کرد: در این نقاط آشکارسازی برخی نیز نیازمند اصلاحاتی است که 11 مورد در سال جاری در دست اجراست تا رفع مشکل شود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان خاطرنشان کرد: این نقاط بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند بیش از 60 میلیارد ریال اعتبار است که کل اعتبارات تخصیص داده شده و مصوب ما از محل اعتبارات ملی حدود 56 میلیون ریال است.
یوسفی اضافه کرد: نقاطی به تشخیص راهداری، پلیس راه و دیگر ارگان های مربوطه که در تشخیص تصادف دخیل هستند، کمیته ای فعال وجود دارد که نقاط پرتصادف را رصد، بررسی و موانع را حل می کنند که برخی نیز طرح های پرهزینه ای است.
وی با بیان اینکه خواب آلودگی و خستگی در تصادف های جاده ای نقش مهمی دارند، یادآوری کرد: راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی رفع این موارد نیست.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: نزدیک به نصف تصادف های جاده ای در استان در بهترین جاده ها از جمله آزادراه زنجان - قزوین اتفاق می افتد که این مسیر بیشترین سوانح را دارد که بهتر از این مسیر ارتباطی در کشور وجود ندارد چون دارای 36 متر عرض و 6 باند عبور بدون مشکل است.
به گفته یوسفی، 38 درصد از تصادف های جاده ای در آزاد راه زنجان – قزوین که راه مناسبی از نظر رانندگی است و12 درصد نیز آزاد راه زنجان – تبریز اتفاق می افتد.

** 40 درصد از تصادف ها در آزاد راه زنجان – قزوین حادث می شود
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: تلفات جاده ای بحث کلانی است که جامعه را درگیر می کند و کشوری هستیم در جهان از انتهای جدول در رتبه پنجم تصادفات قرار داریم.
علی مدقالچی اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی به طور ناخالص 93 درصد تلفات ناشی از خطای انسانی، به طور مطلق 67 تا 70 درصد مقصر اصلی انسان و یک سوم عوامل، جاده و وسیله نقلیه است.
وی با بیان اینکه بحث عمده در تصادف های برون شهری انسان است، افزود: در اتوبان زنجان - قزوین، قوس جاده، خط کشی افقی، فنس و گاردریل به نحو مطلوبی انجام شده اما 40 درصد از تصادف ها در این مسیر اتفاق می افتد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: در حالیکه تردد موتور سواران و عابران پیاده از آزاد راه ها ممنوع است اما 14 درصد سوانح جاده ای مربوط به موتورسواران و 6 درصد عابران پیاده هستند که فرهنگ سازی در این خصوص مهم و دخیل است.
مدقالچی متذکر شد: باید همه در کنار هم نقش انسان در تصادف جاده ای را پررنگتر کنیم تا آمار سوانح جاده ای کاهش یابد.

** پیک سفرها بالاست
وی با بیان اینکه پیک سفرهای زمستان و تابستان زیاد است، افزود: این موضوع برای نیروهای اورژانس، راهداری و پلیس راه خسته کننده است.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت: در بسیاری از کشورها فقط پنج پیک سفر وجود دارد در حالیکه با هر تعطیلی در کشور ما پیک سفر نیز وجود دارد.
مدقالچی با بیان اینکه حدود 30 پیک سفر در کشور داریم، یادآوری کرد: افزایش ناگهانی تردد وسایط نقلیه در جاده ها تلفات بیشتری را نیز خواهد داشت.
وی تاکید کرد: از طرفی نیز بسیاری از خودروها فرسوده بوده و شایسته جاده نیست و باید در درون شهر باشند چون تحمل تصادفات جاده ای را ندارد این مهم نیز در رشد عوامل آمار سوانح جاده ای و تلفات این حوادث تاثیرگذار است.
مدقالچی متذکر شد: انسان مقصر در تصادف است که باید خود ایمن باشد چرا که اگر رعایت نکند هیچ شخصی نمی تواند او را کنترل کند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان اضافه کرد: طی سال های گذشته از استان های برتر در کاهش تلفات جاده ای بودیم چون رعایت توسط عامل انسانی انجام می شد.
مدقالچی تنها راه چاره برای کاهش سوانح جاده ای را فرهنگ سازی دانست و افزود: دستگاه هایی که وظیفه فرهنگ سازی دارند باید با حمایت دولت و همکاری ملت این مهم را نهادینه کنند.
وی اظهارداشت: اگر دولت های اروپایی روی تلفات صفر سوانح جاده ای نشسته اند در بخش فرهنگ کارهای اساسی انجام دادند.
9505/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد راهداري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۲۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوهدشت جاده کمربندی ندارد

تین نیوز

رئیس شورای شهر کوهدشت گفت: این شهر جاده کمربندی ندارد و به همین دلیل، شاهد تصادف های مرگبار در آن هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدحسین نوری اظهار کرد: نیاز است به صورت ویژه به کوهدشت توجه شود. شهرداری کوهدشت نیازمند ماشین آلات به روز است.

نوری ادامه داد: این شهرستان مسیر ترانزیتی به غرب کشور محسوب می شود و به دلیل نداشتن کمربندی شاهد تصادف های مرگبار در این شهر هستیم. ضورت دارد برای ایجاد کمربندی، اعتبارات استانی تخصیص داده شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مطالبات مردم این شهرستان، اجرای طرح های تفصیلی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ۶ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی البرز ایمن‌سازی شد
  • ضرورت تداوم تلاش‌ها برای ارتقای کیفیت و ایمنی جاده‌ها
  • مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان زنجان به ۶۷ درصد می رسد
  • ۵۰۰۰ میلیارد ریال پروژه در راه‌های دشتستان فعال است
  • تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های راهسازی دشتستان
  • خسارت بارندگی به برخی جاده‌های استان بوشهر/ یک محور مسدود است
  • کوهدشت جاده کمربندی ندارد
  • حمل و نقل ۳۰ میلیون تن کالا توسط ناوگان جاده‌ای هرمزگان
  • جابجایی ۳۰ میلیون تن کالا در محور‌های مواصلاتی هرمزگان
  • تصادف در جاده های زنجان ۲ فوتی بر جای گذاشت