Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@00:25:46 GMT

سقوط اخلاق؛ آسیب فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۸۶۷۹

به گزارش ایکنا از زنجان، رحمت‌الله بیگدلی روز گذشته 19 آذرماه در دومین نشست با فعالان حوزه مجازی با اشاره به اینکه برای تعریف هویت قبل از به رسیمت شناختن ابزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی باید انسان را به رسیمت شاخت، گفت: چون با انسانی روبه رو هستیم که خطا می‌کند.
وی تصریح کرد: اگر انسان و حقوق آن را به رسمت بشناسیم، حق انسان است که از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کند؛ از این‌رو ما نمی‌توانیم برای انسان محدودیت ایجاد کنیم، هر فردی که حق استفاده از ابزار ارتباطی را محدود کند به انسان و حقوق او تعدی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی به برخی از مشکلات موجود در فضاهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی از متولیان فرهنگی، دینی و کسانی که مسولیتی برعهده دارند، همواره از زمان عقب می‌مانند و همین موجب می‌شود تا همیشه در برابر موج قرار گیرند و نمی‌توانند تصمیم درستی اتخاذ کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در گذشته مردم ابزاری برای بیان نظرات خود نداشتند، افزود: با ظهور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی امکان بیان نظرات عموم مردم فراهم شده است.
بیگدلی پمپاژ اطلاعات و فرهنگ‌های گوناگون را یکی از معایب فضاهای مجازی خواند و گفت: فرهنگ غرب به دلیل پشتوانه قوی تولید محتوا، هزینه و ابزارهایی که در دست دارد فرهنگ خود را به دنیا پمپاژ می‌کند.
وی ادامه داد: اگر مانع از سخن گفتن کاربران در فضاهای مجازی شویم، افرادی که به راحتی تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار می‌گیرند، این فرهنگ را در سطح جامعه گسترش می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه  پمپاژ دروغ اطلاعات در این فضاها یکی دیگر از معایب این فضاها هستند، ادامه داد: این مشکل به دلیل عدم دسترسی مردم به اطلاعات درست و بی‌اعتمادی به رسانه‌های داخلی ایجاد شده است؛ از این‌رو برای حل این مشکل بایستی رسانه‌های رسمی را به مراجع مورد اعتماد تبدیل کرد.
بیگدلی سقوط اخلاق در فضای مجازی را هم یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: همین موضوع موجب آسیب اعتماد عمومی شده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا زنجان فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۸۶۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش بود که مهدی فضائلی عضو دفتر رهبری از تذکر به برخی مسئولان در مساله حجاب و بعد از حواشی پیش آمده بر سر برخوردهای گشت ارشاد، خبر داد. توئیتی که با هجمه ها و حملات زیاد به این عضو دفتر رهبری همراه شد و حامیان گشت ارشاد و لایحه عفاف و حجاب همزمان او را در فضای رسانه ای و مجازی زیر بار سنگین حملات خود بردند.

روز گذشته اما سردار جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله سپاه این تذکر را تایید کرد و گفت؛« یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی طرح نور صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.»

وی بیان کرد: «این تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.»

سرلشکر جعفری عنوان کرد: «آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود.»

اما در میان آنها که فضائلی را زیر بار نقد برده بودند، حسین شریعتمداری نیز حضور داشت. او در یادداشتی نوشته بود؛« این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟!برادر فضائلی عزیز! بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد.»

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899323

دیگر خبرها

  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • دینِ انسانیت در حال فراگیر شدن است
  • سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است