Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@05:04:55 GMT

سندرم «فریاد گربه» چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۰۲۶۹

سندرم «فریاد گربه» چیست؟

خبرگزاری ایسنا: یک متخصص ژنتیک سندرم "فریاد گربه" را اختلال ژنتیکی عنوان کرد که به راحتی با انجام آزمایش کاریوتایپ، می‌توان از تولد نوزادان مبتلا به این اختلال پیشگیری است.

دکتر علی بخشی با بیان اینکه سندرم فریاد گربه اختلال ژنتیکی است، گفت: این بیماری ارثی نیست و امکان دارد پدر و مادر هر دو سالم باشند و فرزند آن‌ها بر اثر اختلال ژنتیکی به این سندرم مبتلا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این نوع سندرم در اثر حذف بازوی کوتاه کروموزم شماره پنج رخ می‌دهد که متاسفانه موجب اختلالات اسکلتی و ذهنی در نوزاد متولد شده می‌شود.

بخشی تصریح کرد: نوزادان مبتلا به سندرم فریاد گربه دچار عقب ماندگی‌های ذهنی و اسکلتی شده، حالت صورت آن‌ها تغییر کرده و چانه‌های آن‌ها کوتاه می‌شود و صدایی زیر شبیه "صدای گربه" دارند که به همین علت این نوع سندرم به سندرم فریاد گربه نام گرفته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: متاسفانه این نوزادان با توجه به مشکلات بسیار این اختلال، عمر زیادی ندارند و در زمان حیات آن‌ها نیز هزینه‌های نگهداری و حمایت آن‌ها بالا است.

بخشی راهکار موثر در خصوص این نوع اختلال را پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به این نوع سندرم دانست و بر انجام آزمایشات ژنتیک پیش ازتولد تاکید کرد.

وی افزود: مادران باردار باید در سه ماه اول بارداری آزمایش کاریوتایپ جنینی بدهند که با انجام این آزمایش اختلالات کروموزومی قابل تشخیص است و می‌توان از تولد این نوزادان پیشگیری کرد.

منبع: فردا

کلیدواژه: سندروم اختلال ژنتیکی فریاد گربه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۰۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشانه‌های کمبود ویتامین K

آفتاب‌‌نیوز :

کمبود این ویتامین در بزرگسالان نادر است، اما ممکن است در افرادی که دارو‌هایی مصرف می‌کنند که با این ویتامین تداخل دارند (نظیر آنتی بیوتیک ها، دارو‌های ضدتشنج مثل فنی توئین و دارو‌هایی که از جذب چربی جلوگیری می‌کنند مثل اورلیستات) و یا شرایطی که فرد دچار سوءجذب باشد (مثل افراد مبتلا به سندرم روده کوتاه، فیبروز سیستیک، بیماری سلیاک یا کولیت اولسراتیو)، رخ دهد.

کمبود ویتامین کا در نوزادان تازه متولد شده نیز ممکن است، مشاهده شود، زیرا این ویتامین از جفت عبور نمی‌کند و شیر مادر حاوی مقدار اندک از این ویتامین است. مقدار محدود پروتئین‌های لخته‌کننده خون در بدو تولد، در صورت عدم مصرف مکمل‌های ویتامین K، خطر خونریزی را در نوزادان افزایش می‌دهد.

شایع‌ترین علائم کمبود این ویتامین عبارت است از:

- طولانی‌تر شدن زمان لازم جهت لخته شدن خون

- خونریزی

- کاهش تراکم استخوانی و یا پوکی استخوان

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ای وای از عشق ؛ عرفان طهماسبی
  • نارضایتی از بیمارستان کودکان در قم
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • فیلم| فریاد‌های این زن به خاطر ۴۰۰ هزار تومان، مشهد را لرزاند
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی رکورد زد
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • زایمان با تاریخ رُند، بازی با جان نوزاد؟! + فیلم
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند