Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@15:55:19 GMT

عزم دولت بر حل دغدغه ریلی همدانی ها

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۵۲۳۲

عزم دولت بر حل دغدغه ریلی همدانی ها

همدان - ایرنا - دولت تدبیر و امید برای حل دغدغه ریلی مسافران و مسئولان اجرایی همدان عزم جدی را آغاز کرده و شرکت راه آهن کشور درصدد شتاب دهی به روند رفع موانع توسعه ریلی این استان است.

به گزارش ایرنا، در همین ارتباط سیدسعید شاهرخی استاندار همدان روز گذشته (سه شنبه) در نشست با دکتر سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن کشور، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، دغدغه های ریلی این استان را بر سه محور تکمیل خط همدان – تهران، شتاب دهی به روند ساخت خط ریلی ملایر – همدان و جانمایی کارشناسی و مناسب ایستگاه راه آهن همدان عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروزه خط ریلی راه آهن استان همدان فقط به مسیر ملایر – مشهد و همدان – مشهد منتهی شده و دغدغه ها بر شتاب گیری طرح های جدید در این حوزه همچنان باقی است.

* دغدغه نخست؛ محور همدان – تهران
در حالیکه حمیدرضا حاجی بابایی و امیر خجسته نمایندگان همدان در مجلس شورای اسلامی در نشست دیروز با مدیرعامل شرکت راه آهن، انتقاد گسترده ای پیرامون بلاتکلیفی طرح راه اندازی مسیر ریلی همدان – تهران داشتند، محمدزاده این طرح را تمام شده دانست.
مدیرعامل شرکت راه آهن کشور در این باره گفت: در حال حاضر مسیر تهران – همدان به طول 303 کیلومتر ریل گذاری شده و در آینده ای نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.
محمدزاده افزود: حتی برای واگن این مسیر رایزنی های لازم را با شرکت «رجا» داشته ایم تا بتواند قطار جدید اختصاص دهد و امیدواریم به زودی این قول محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: البته نمی توانیم هر روز در این مسیر واگن قرار دهیم چرا که ناوگانش وجود ندارد اما به دنبال بهره مندی از خدمات «ریل باس» با خرید این ناوگان هستیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن کشور در توضیح این طرح گفت: خرید ریل باس برای خط تهران – همدان و بلعکس در دستور کار مسئولان وزارت راه و شهرسازی است اما نیاز به پیگیری مسئولان همدان نیز داریم.
وی اضافه کرد: در صورت موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به خرید «ریل باس» شرکت توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) خدمت بزرگی به ناوگان ریلی استان همدان نیز خواهد شد.
محمدزاده بیان کرد: ریل باس می تواند مسیر تهران – همدان را بین یک تا یک ساعت و نیم طی کند و امکان برگشت نیز وجود دارد.
وی افزود: ایجاد خط ریل باس در مسیر تهران – همدان و بلعکس آسایش مردم، شتاب دهی و استمرار در امر انتقال مسافران و توسعه خدمات رسانی را نیز به دنبال خواهد داشت.
ریل باس نوعی قطار مسافری خودکشش و دارای چهار واگن با ظرفیت 336 مسافر نشسته ‌است و با سرعت 120 کیلومتر در ساعت (با اعمال تغییراتی تا سرعت 160 کیلومتر این سرعت قابل ارتقا است) در مسیرهای کوتاه حومه شهرهای بزرگ به کار گرفته می‌شود.
این قطارها خودکشش هستند و برای حرکت نیازی به لکوموتیو ندارند؛ ضمن اینکه دارای سرعت مناسب، ترافیک پایین و ایمنی بسیار بالا بوده و قابلیت جابجایی حجم انبوهی از مسافران را دارند.
مدیرعامل شرکت راه آهن کشور خاطرنشان کرد: با این طرح حتی می توانیم در مسیر تهران کرمانشاه و در آینده ای نزدیک با اتصال به مسیر ملایر همدان و همدان به تهران، به صورت شاتل قطار در حال تردد داشته باشیم.
وی از نمایندگان همدان خواست تا پیگیری جدی پیرامون ارایه تسهیلات به خریداران واگن داشته باشند.
محمدزاده افزود: ارایه تسهیلات و خرید واگن نه تنها خدمات دهی بهتر را خواهد داشت بلکه باعث اشتغالزایی مناسب نیز خواهد شد.
وی بیان کرد: در کشور واگن ساز داریم و اکنون شرکت رجا 700 واگن برای تعمیر دارد که می شود با تعمیر اساسی این واگن ها و قرار دادن بر خط ریلی کشور، اشتغالزایی بسیار خوبی را ایجاد کرد.

*دغدغه دوم؛ محور ملایر – همدان
ریل گذاری مسیر ملایر به همدان نیز دیگر دغدغه مسئولان اجرایی این استان بود که مدیرعامل شرکت راه آهن کشور قول شتاب دهی به روند ساخت این محور ریلی را مطرح کرد.
محمدزاده افزود: عملیات ریل گذاری قطعه نخست مسیر ملایر به همدان در حال انجام است و سعی در شتاب دادن به روند اجرای این طرح داریم.
وی بیان کرد: این مسیر بسیار حایز اهمیت است چرا که تردد زائران را از استان های مرکزی به سمت عتبات عالیات آسان می کند.
مدیرعامل راه آهن کشور اظهار داشت: اربعین امسال زائران در خط ریلی مسیر تهران تا مهران و کربلا جابجا شدند و حالا با ریل گذاری ملایر به همدان، مسیر تهران به کرمانشاه نیز نسبت به آنچه که در شبکه فعلی وجود دارد، 2 ساعت کوتاه تر می شود که برای زائران نیز بسیار حایز اهمیت است.
محمدزاده خاطرنشان کرد: شرکت ساخت درصدد است تا راه آهن ملایر – همدان به سرانجام برسد؛ ضمن اینکه خط کرمانشاه به سمت مرز خسروی تا اسلام آباد نیز پیشرفت خوبی داشته و این 2 مسیر مهم، زمینه خدمت مناسب به زائران را نیز مهیا می سازد.
وی افزود: برای طرح راه آهن تهران – همدان بیشترین اعتبار نیز اختصاص یافته ضمن اینکه طرح راه آهن ملایر – همدان از سوی دولت تامین نقدی شده است.
نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست خواستار شتاب گرفتن روند ریل گذاری خطوط همدان - تهران و ملایر - همدان شدند.
طرح راه آهن همدان – ملایر در سال 1380 مصوب شده اما تاکنون اجرایی نشده بود.

* دغدغه سوم؛ ایستگاه راه آهن
اما جانمایی مناسب ایستگاه راه آهن همدان نیز دغدغه مهمی برای مسئولان اجرایی همدان و مورد بحث با مدیران کشوری حوزه راه و خطوط ریلی بود.
مدیرعامل راه آهن کشور پیرامون مباحث مطرح شده در جانمایی ایستگاه راه آهن همدان گفت: اگر ایستگاه راه‌آهن در کنار ترمینال همدان ساخته شود، نعمتی برای مردم این شهر خواهد بود.
محمدزاده افزود: راه آهن تهران – همدان نعمت بسیار بزرگی برای مردم خواهد بود و می توانیم سه ساعته تردد آنها را به این ایستگاه جانمایی شده فراهم کنیم.
وی اضافه کرد: قرار گرفتن ایستگاه راه آهن در کنار ترمینال اتوبوس خدمات دهی مردم سایر نقاط استان همدان را نیز آسان می کند و آنها می توانند با استفاده از اتوبوس بین شهری به ایستگاه انتقال یافته و دسترسی راحت داشته باشند افزون بر اینکه ساخت ایستگاه راه‌آهن همدان در جای دیگر برای شرکت رجا هیچ جذابیتی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: انتقال ایستگاه راه آهن مسافری همدان به داخل شهر نیاز به بررسی کارشناسان دارد.
محمدسعید ایزدی اظهار داشت: انتقال ایستگاه به داخل شهر همدان باید به گروهی از کارشناسان خبره واگذار شود تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.
وی بیان کرد: تامین رفاه مردم بسیار حایز اهمیت است و براین اساس امنیت و دسترسی لازم به امکانات از مهمترین نیازها برای جانمایی ایستگاه راه آهن به شمار می رود.
ایزدی با اشاره به اینکه هم اینک تعیین و جانمایی 17 ایستگاه در سطح کشور در حال بررسی است، گفت: آنچه به صلاح است، انتقال ایستگاه به داخل شهر بوده و در مسیری که بتواند خدمات لازم را برای مردم به لحاظ امنیت و رفاه مهیا سازد.
وی تاکید کرد: پیرامون ایستگاه راه آهن همدان انتظار داریم عقبگرد نداشته باشیم بلکه با کارشناسی مجدد، نسبت به آنچه که به نفع استان همدان است، اقدام شود.
استاندار همدان نیز خواستار جانمایی ایستگاه راه‌آهن طی یک هفته آینده توسط کارشناسان متخصص شد.
شاهرخی با تاکید بر اینکه با تاکید انتقال ایستگاه راه‌آهن به داخل شهر مستلزم کارشناسی لازم و خرد جمعی است، گفت: افراد متخصص و کارشناس باید پیرامون جانمایی ایستگاه راه‌آهن اظهارنظر کنند و ظرف حداکثر 10 روز نسبت به جانمایی اقدام کنند.
گزارش: میثم ناصرنژاد
7520**2090

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد راه آهن همدان ريل گذاري توسعه ريلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاجعه بزرگ در حمل و نقل ریلی استان یزد/ قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

نایب رئیس دفاتر خدمات مسافرتی یزد با اشاره به حفظ یک رام قطار سریع السیر در یزد گفت: احتمالاً به علت تردد قطارهای باری، قطار مسافرتی مسیر یزد حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، محمد مهدی رجایی فرد با بیان اینکه فاجعه‌ای بزرگ در بحث حمل و نقل ریلی یزد رقم خورده که امروز موجب گلایه بسیاری از ماست، اظهار کرد: از ایام کرونا به هر بهانه‌ای بود چند قطار را از مسیر یزد حذف کردند.

وی گفت: بعد از دو سال پیگیری استاندار محترم، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی و مسئولان راه آهن یزد این قطار سریع السیر به یزد آمد و قرار بود دو رام از این قطار به یزد بیاید.

نایب رئیس دفاتر خدمات مسافرتی یزد ادامه داد: با عدم مدیریتی که شکل گرفت همین یک رام قطار افزوده شده نیز از یزد در دعوای بین راه آهن و شرکت رجا گرفته شد.

رجایی فرد با اشاره به اینکه احتمالاً به علت تردد قطارهای باری قطار مسافرتی مسیر یزد حذف شده است، تصریح کرد: روزانه ۶۰۰ نفر ظرفیت از حمل و نقل ریلی یزد حذف شد، در حالی که دو هفته از حذف این قطار گذشته شده است و همه قرار بود پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه مدیران راه آهن وعده‌های زیادی دادند که به زودی مشکل حل می‌شود، گفت: دو هفته گذشته و هیچکدام اقدامی نکردند.

نایب رئیس دفاتر خدمات مسافرتی یزد بیان کرد: از سوی دیگر شهرهایی مانند شیراز، اصفهان، کرمان و دیگر همجوار ما هرکدام روزانه چهار تا پنج قطار دارند و ما روزانه یک قطار ترنست داشتیم که آن نیز حذف شده است.

به گزارش ایمنا، هنوز چند ماهی از راه‌اندازی یک رام قطار سریع‌السیر نگذشته بود که این قطار هنوز نیامده اکنون دو هفته‌ای است که از مسیر یزد حذف شده است.

کد خبر 750553

دیگر خبرها

  • پیگیری نارضایتی شهروندان همدانی از خدمات راه آهن
  • ورود قطار ۵ ستاره به شبکه ریلی همدان
  • قطار پنج ستاره به شبکه ریلی همدان اضافه می‌شود
  • پیگیری یک دغدغه/تجهیز زمین ورزشی روستای گوروی بشاگرد در ایستگاه آخر + فیلم
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد
  • صنعت و دانشگاه دغدغه فرماندهان دفاع مقدس را رفع کردند
  • فاجعه بزرگ در حمل و نقل ریلی استان یزد/ قطار سریع‌السیر یزد حذف شد